Provkörning Jaguar I-Pace

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Re: Provkörning Jaguar I-Pace

Inläggav Teslaägare Bjelke » 07 jun 2018 13:16

Jag skulle nog vilja påstå att en annan huvudkritik gäller hemmaladdning också, dvs enfas som std på en bil med så stort batteri är tvärdåligt milt sagt...
Även jag har en refferallänk och den är http://ts.la/mikael1178
Använd denna och få fri Supercharging.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
 
Inlägg: 9110
Blev medlem: 24 mar 2015 13:27
Ort: Bollnäs

Re: Provkörning Jaguar I-Pace

Inläggav jak » 07 jun 2018 13:30

(jag la in mitt svar i fel tråd, så jag flyttade det hit nu)

Även jag var med och provkörde, och måste säga att det var en väldigt positiv erfarenhet. (och dessutom roligt...)

Det är intressant med ljudet - för mig som inte kör elbil idag (och endast provkört en Model S under några timmar) var det artificiella ljudet inte något jag ens reagerade över. På landsvägskörningen hade jag bilen i comfort eller eco-läge, och vid bankörningen fick jag koncentrera mig på körningen (acceleration osv är ju lite annat än vad jag är van vid).

Det är väl så att om jag skulle ha en I-pace som jag kör dagligen så skulle jag säkert förändra mina krav på tystnad, men utifrån mitt nuläge är det ju en förbättring och det är inte något som skulle stoppa ett köp.

Bland positiva erfarenheter var hur "lätt" bilen känns att hantera/köra i förhållande till sin vikt. Sittställningen var mycket bra, med bra sikt framåt, men klart dåligt att se rakt bakåt. Bakrutan är liten, men sidospeglarna var å andra sidan bra. Och att det är svårt att se bakåt visade ju instruktören tydligt när han backade på en annan bil!

Det spann som bilen (med luftfjädring) kunde höjas/sänkas var mycket större än jag hade kunnat föreställa mig. Positivt med lägre insteg/lasttröskel, som sedan blir högre när man kör.

Infotainment-systemet skulle behöva reagera snabbare, och det tar nog en liten stund att vänja sig vid, men å andra sidan var inte allt självklart för mig när jag satte mig bakom ratten på en Model S, trots en kort genomgång av säljaren. Så det är heller inte något som skulle stoppa mig.

Jag höll koll på förbrukningen under de korta landsvägssträckorna (det var rätt ofta stopp för bil eller förarbyte), och medelförbrukningen för respektive tripp låg mellan 19 och 23. Då körde vi relativt lugnt, men till och från kanske mer "aggressivt" än vad man kanske gör till vardags. Tyvärr ingen motorvägskörning.


AC-laddningen är det som jag mest hänger upp mig på. Att en Clever-box "skall komma i tid för leverans" är inte riktigt tydligt kan jag tycka. Det är trots allt centralt för min dagliga pendling att det här funkar.
Jag kör inte mycket långkörningar, så bristen på 100kW-laddare är inte ett stort problem för mig. Jag har ingen SC längs min dagliga pendling, så ur den synvinkeln är det ingen skillnad - både en Tesla och en I-pace kan ladda på de 50kW-laddare som finns längs den vägen.

Kostnaden talar till I-pace fördel jämfört med en S75D, även inköpspriset enligt konfiguratorerna blir rätt lika en Model S 75D så är leasingkostnaden för företaget lägre för en I-Pace (Autolease), vilket skulle göra den billigare för mig personligen också.

Så totalt sätt är jag väldigt positiv till bilen.
jak
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 26 maj 2018 10:11

Föregående

Återgå till Nyheter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst