Boom!

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
PeppeBjork
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 22 aug 2017 21:26
Ort: Lidingö

Boom!

Inlägg av PeppeBjork »

Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare
Inlägg: 977
Blev medlem: 19 jul 2014 14:45
Ort: Frillesås

Re: Boom!

Inlägg av Zoidberg »

Yeaaa! 8-)
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 649
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Boom!

Inlägg av HerrNilsson »

Nice!! 8-)
Mvh
Nilsson

Model Y LR
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Boom!

Inlägg av Teslaspolen »

Problemet för de europeiska tillverkarna är att det tar för lång tid att få fram konkurrenskraftiga elbilar, anser Munoz.
Ja det brukar gå bättre när man vill att det ska gå istället för att streta emot.
Senast redigerad av Teslaspolen, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
strejf
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 03 sep 2016 22:56
Ort: Örnsköldsvik

Re: Boom!

Inlägg av strejf »

Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
Användarvisningsbild
unumlapis
Teslaägare
Inlägg: 581
Blev medlem: 03 sep 2017 22:22
Ort: Limhamn

Re: Boom!

Inlägg av unumlapis »

svd_2018-02-20_tesla_sales_europe.jpg
Teslas Model S sålde bättre i Europa förra året än motsvarande premiummodeller från Mercedes, BMW och Audi. I USA har Teslas sedan sålt bättre än konkurrenterna i flera år men 2017 tog amerikanerna även den europeiska förstaplatsen i det lyxigare segmentet.

– Det här är en varningsklocka för de traditionella biltillverkarna som till exempel Mercedes. Det visar att en mindre men smartare tillverkare som Tesla kan spöa européerna på deras hemmaplan, säger Jato Dynamics analytiker Felipe Munoz till Autonews.

Även Teslas suv, Model X, säljer bra i Europa. Försäljningssiffrorna var ungefär de samma som Porsche Cayenne och större än BMW X6, enligt Jato.

Problemet för de europeiska tillverkarna är att det tar för lång tid att få fram konkurrenskraftiga elbilar, anser Munoz. Under den internationella bilmässan i Genève om ett par veckor är det i första hand, precis som tidigare år, prototyper som kommer att visas upp. Kunderna får vänta till 2019-2020 innan de får ett bredare urval av elbilar att välja bland.
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Boom!

Inlägg av vigge50 »

Enligt Teknikens Värld så såg försäljningen ut såhär

Tesla Model S 16 132
Mercedes S-klass 13 359
BMW 7-serien 11 735
Porsche Panamera 10 748
Audi A8 5 887

Sen så är ju frågan vilka man ska jämföra Model S med, S-klass kostar förvisso ungefär som Model S men är den eller E-klass bäst jämförbara bil?

http://teknikensvarld.se/tesla-model-s- ... es-587743/
Användarvisningsbild
Fredric83
Teslaägare
Inlägg: 152
Blev medlem: 03 aug 2017 12:05
Ort: Helsingborg

Re: Boom!

Inlägg av Fredric83 »

vigge50 skrev:
Enligt Teknikens Värld så såg försäljningen ut såhär

Tesla Model S 16 132
Mercedes S-klass 13 359
BMW 7-serien 11 735
Porsche Panamera 10 748
Audi A8 5 887

Sen så är ju frågan vilka man ska jämföra Model S med, S-klass kostar förvisso ungefär som Model S men är den eller E-klass bäst jämförbara bil?

http://teknikensvarld.se/tesla-model-s- ... es-587743/
Bra fråga... men, även om vi som hänger här eller äger en Tesla inte jämför med de tyska lyxbilarna så är det precis det den stora allmänheten gör.
Problemet är att den stora massan bara jämför på inköpspriset, vad som sen anses premium eller inte det reflekterar folk i stort inte över. En bil med ett grundpris på 850k är en premiumbil för dem
oavsett vad "vi" tycker eller säger. Med det som utgångspunkt får jag ändå anse att det är anmärkningsvärt och bra jobbat av Tesla.
Model S75 vid namn Morticia. Med AP2.5, nya prestandan och nya baksätet.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Boom!

Inlägg av Remuz »

Nu kan inte jag europeiska incitament, men en anledning i Sverige lär vara skillnaden i förmånsvärde. Blir som att jämföra äpplen och päron.
P85D svart/svart med gratis SuC
Verdi

Re: Boom!

Inlägg av Verdi »

vigge50 skrev:
Enligt Teknikens Värld så såg försäljningen ut såhär

Tesla Model S 16 132
Mercedes S-klass 13 359
BMW 7-serien 11 735
Porsche Panamera 10 748
Audi A8 5 887

Sen så är ju frågan vilka man ska jämföra Model S med, S-klass kostar förvisso ungefär som Model S men är den eller E-klass bäst jämförbara bil?

http://teknikensvarld.se/tesla-model-s- ... es-587743/

Det är en dålig jämförelse på väldigt många sätt. Tesla åtnjuter ju en hel del subventioner. Inte minst i Norge. (hur många såldes där av de där 16 tusen?) Sen så är Model S den billigaste elbilen som fungerar som förstabil så den drar kunder från andra segment också. (hur många här hade köpt en S-klass om inte Model S funnits?)

Men visst, det är väl kul på sätt och vis. Tycker dock E-klass/5-Serien/A6 är en bättre jämförelse.
kallekula
Inlägg: 745
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Boom!

Inlägg av kallekula »

Tror inte heller många väljer mellan S-klass och Model S men det intressanta är ju hur många människor som är villiga att lägga så mycket pengar på en elbil. Att fler köper Model S än Mercedes toppvagn S-klass i ungefär samma prisklass.
Verdi

Re: Boom!

Inlägg av Verdi »

kallekula skrev:
Tror inte heller många väljer mellan S-klass och Model S men det intressanta är ju hur många människor som är villiga att lägga så mycket pengar på en elbil. Att fler köper Model S än Mercedes toppvagn S-klass i ungefär samma prisklass.
De är ju inte lika dyra i praktiken. Särskilt inte i Norge där det såldes över 8000 Teslor under 2017. Hur många som var X och S vet jag inte men av de där 16 tusen Model S såldes alltså runt 25% i Norge.
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Boom!

Inlägg av Foluke »

kallekula skrev:
Tror inte heller många väljer mellan S-klass och Model S men det intressanta är ju hur många människor som är villiga att lägga så mycket pengar på en elbil. Att fler köper Model S än Mercedes toppvagn S-klass i ungefär samma prisklass.
Jag köpte privat. Kontant. Svinmycket pengar. Det hade jag aldrig lagt på en fossil, oavsett märke. Då hade jag känt mig urlöjlig. Elbil med prestanda och laddnätverk gjorde att jag valde Teslan. Det kändes "framtid"! Det har jag inte ångrat en sekund. Jag är nog inte ensam som tänker så och då blir det fler Teslor än t.ex. S-fossiler.
Model S P85D,
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Boom!

Inlägg av vigge50 »

Verdi skrev:
kallekula skrev:
Tror inte heller många väljer mellan S-klass och Model S men det intressanta är ju hur många människor som är villiga att lägga så mycket pengar på en elbil. Att fler köper Model S än Mercedes toppvagn S-klass i ungefär samma prisklass.
De är ju inte lika dyra i praktiken. Särskilt inte i Norge där det såldes över 8000 Teslor under 2017. Hur många som var X och S vet jag inte men av de där 16 tusen Model S såldes alltså runt 25% i Norge.
Enligt denna sidan så såldes det 3712 Model S i Norge förra året så det blev 23% i Norge.

http://ev-sales.blogspot.se/2018/01/nor ... -2017.html
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Boom!

Inlägg av Pontus »

Hur ser det ut i Tyskland som är de andras hemmamarknad?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Boom!

Inlägg av Svenssons »

Jag hoppas att de europeiska bilmärkena vaknar till ordentligt nu och lägger på ett kol (bildligt talat och inte bokstavligen som de gjort hittills...) för att snabba på och komma ut med konkurrenskraftiga elbilar. Biltillverkarna borde tänka på att dessa pengar skulle kunnat gå till dem om de hade haft elbilar i sortimentet. Spelar ju ingen roll att en elbil är billigare totalt sett jämfört med avgasbil för konsumenten ur biltillverkarens synvinkel.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
kallekula
Inlägg: 745
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Boom!

Inlägg av kallekula »

Verdi skrev:
De är ju inte lika dyra i praktiken. Särskilt inte i Norge där det såldes över 8000 Teslor under 2017. Hur många som var X och S vet jag inte men av de där 16 tusen Model S såldes alltså runt 25% i Norge.
Visst är Norge en faktor men detta är ändå häftigt. Tesla är ingen svinbillig bil i Norge heller. I USA har denna utvecklingen synts länge. Det var längesen en så här dyr amerikansk bil såldes i de upplagorna i Europa.
Verdi

Re: Boom!

Inlägg av Verdi »

kallekula skrev:
Verdi skrev:
De är ju inte lika dyra i praktiken. Särskilt inte i Norge där det såldes över 8000 Teslor under 2017. Hur många som var X och S vet jag inte men av de där 16 tusen Model S såldes alltså runt 25% i Norge.
Visst är Norge en faktor men detta är ändå häftigt. Tesla är ingen svinbillig bil i Norge heller. I USA har denna utvecklingen synts länge. Det var längesen en så här dyr amerikansk bil såldes i de upplagorna i Europa.

Javisst. Det är en stor bedrift av Tesla och jag har ju själv "köpt" (nåja, jag leasar) en Model S. Det är bara det att jämförelsen mot S-klass och de andra säger precis ingenting och är sprungna ur okunskap. Folk köper en Model S av helt andra anledningar än en S-klass.
kallekula
Inlägg: 745
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Boom!

Inlägg av kallekula »

Verdi skrev:
Javisst. Det är en stor bedrift av Tesla och jag har ju själv "köpt" (nåja, jag leasar) en Model S. Det är bara det att jämförelsen mot S-klass och de andra säger precis ingenting och är sprungna ur okunskap. Folk köper en Model S av helt andra anledningar än en S-klass.
Vi får nog komma överens om att vi inte helt håller med varandra. Jag har tidigare kört (dyra) tyska bilar och hade troligen haft en tysk nu om det inte blev en Tesla. Dock inte S-klass så där har du helt rätt, snarare en Q7 eller liknande (kör X). Jag är helt med på att man köper Model S av annan anledning än att man köper en S-klass. Dock tror jag det är väldigt många som annars hade köpt en (dyr) tysk bil som istället hoppar över till Tesla. Kan inte tänka mig att Tesla snor mycket kunder från Fiat 500 eller Mazda 121.

Om man storleksmässigt skulle jämföra med E-klass istället så tycker jag jämförelsen ändå haltar eftersom merparten av E-klass som säljs är betydligt billigare än billigaste Model S inklusive alla tänkbara subventioner.
Verdi

Re: Boom!

Inlägg av Verdi »

kallekula skrev:
Verdi skrev:
Javisst. Det är en stor bedrift av Tesla och jag har ju själv "köpt" (nåja, jag leasar) en Model S. Det är bara det att jämförelsen mot S-klass och de andra säger precis ingenting och är sprungna ur okunskap. Folk köper en Model S av helt andra anledningar än en S-klass.
Vi får nog komma överens om att vi inte helt håller med varandra. Jag har tidigare kört (dyra) tyska bilar och hade troligen haft en tysk nu om det inte blev en Tesla. Dock inte S-klass så där har du helt rätt, snarare en Q7 eller liknande (kör X). Jag är helt med på att man köper Model S av annan anledning än att man köper en S-klass. Dock tror jag det är väldigt många som annars hade köpt en (dyr) tysk bil som istället hoppar över till Tesla. Kan inte tänka mig att Tesla snor mycket kunder från Fiat 500 eller Mazda 121.

Om man storleksmässigt skulle jämföra med E-klass istället så tycker jag jämförelsen ändå haltar eftersom merparten av E-klass som säljs är betydligt billigare än billigaste Model S inklusive alla tänkbara subventioner.

Var är det vi är oense om? Du säger ju själv att du inte hade valt en S-klass. (Det gör nästan ingen)

Försäljningssiffrorna för SUV:ar som Q7 ser helt annorlunda ut än för direktörs-sedaner som S-klass.

Sen den nya Q7:an kom har Audi sålt över 30 000 st per år i Europa: http://carsalesbase.com/european-car-sa ... i/audi-q7/
BMWs siffror för X5 har gått ner från 38 000 st per år när modellen var ny till 34 000 st under 2017. http://carsalesbase.com/european-car-sa ... mw/bmw-x5/
Mercedes säljer aningen färre GLE dock: http://carsalesbase.com/european-car-sa ... -benz-gle/

Tesla sålde knappt 12 000 st Model X under 2017: http://carsalesbase.com/european-car-sa ... a-model-x/ (närmare 40% av de såldes i Norge)
kallekula
Inlägg: 745
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Boom!

Inlägg av kallekula »

Det vi inte håller med om är att jag fortfarande tycker jämförelsen med S-klass är intressant :)

Det väl ingen som ifrågasätter att Mercedes/Audi/BMW säljer fler bilar än Tesla.
dag stove
Inlägg: 1
Blev medlem: 27 feb 2018 15:57

Re: Boom!

Inlägg av dag stove »

Over halvparten av alle solgte Teslaer i Europa er solgt i Norge. Men - subvensjonen er ikke krafigere enn at momsen er kuttet ut. Men, å sammenligne Tesla med S-klassen fra Mercedes Benz er kanskje i drøyeste laget. Tesla er ingen premium-bil etter min oppfatning. Har tidligere hatt Mercedes Benz E-klasse og VW Touareg. Her er finish, lydisolering og sittekomfort mye, mye bedre.

På Teslaen min (model X) løsner dørterskler (laget i plast), luken for ladekontakt fryser fast, førerdør lar seg ikke åpne, verkstad følger ikke opp avtaler .. bare for å nevne noe.

Men, aksellerasjonen er fantastisk, og innvendig plass er helt fantastisk.
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare
Inlägg: 549
Blev medlem: 02 apr 2017 17:29

Re: Boom!

Inlägg av Yxel »

Laddlucka som fryser fast, alltså på alla fossila bilar jag någonsin ägt har alltid bensin/dieselluckan alltid frusit fast på vintern.
Ingen skillnad alltså.
Multicoat Red Model X P100D
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Boom!

Inlägg av bylund »

dag stove skrev:
Over halvparten av alle solgte Teslaer i Europa er solgt i Norge. Men - subvensjonen er ikke krafigere enn at momsen er kuttet ut.
Inte bara momsen, elbilar slipper även registreringsskatt/engångsavgift.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Boom!

Inlägg av nek0 »

Yxel skrev:
Laddlucka som fryser fast, alltså på alla fossila bilar jag någonsin ägt har alltid bensin/dieselluckan alltid frusit fast på vintern.
Ingen skillnad alltså.
Skillnaden är att den inte används så ofta på fossila bilar som på elbilar
Skriv svar