Laddning av Taxi vs privat

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Hermes
Inlägg: 40
Blev medlem: 24 jun 2016 19:22

Laddning av Taxi vs privat

Inlägg av Hermes »

Undrar över hur Stockholm stad har tänkt att publika laddstationer skall fungera. Idag har jag vid två tillfällen försökt ladda utanför tingshuset, men varje gång har det stått en Taxi där och laddat. De kör öfta 100D vilket också medför längre laddtid.

Är de publika laddplatserna tänkt som laddstationer för taxi blir det inte bara trångt om platsen men kanske även lite märkligt att de skall benytta tjänsterna när bilerna har ett till 100% kommersiellt syfte.

Taxiföretagen borde väl ha egna laddstationer där deras bilar kan laddas.... när dessa används i deras verksamhet.

Vad tycker ni om detta?
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Laddning av Taxi vs privat

Inlägg av Remuz »

Eons chademo utanför tingshuset får man bara ladda på i 30min. Det finns en som sällan är upptagen på krypavstånd vid eiraskolan.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Laddning av Taxi vs privat

Inlägg av mgorgis »

Remuz skrev:
Eons chademo utanför tingshuset får man bara ladda på i 30min. Det finns en som sällan är upptagen på krypavstånd vid eiraskolan.
Finns det någon tjänst/app för att hitta E.ons laddare? jag kan inte filtrera på t.ex. uppladdning.nu
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Laddning av Taxi vs privat

Inlägg av TiborBlomhall »

Publika laddstationer är just det: publika. Alla ska kunna ladda oavsett. Därmed har taxi lika stor rätt att ladda som alla andra, de betalar ju samma pris. Priset är dessutom inte subventionerat av staten. Att aktören E.On har valt att inte ta betalt för sitt el än så länge påverkar ingenting.

Jag ser ingen som helst anledning varför taxi inte skulle få ladda på dessa ställen.

Finns det skyltning om max laddtid gäller det alla, inkl taxi.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Laddning av Taxi vs privat

Inlägg av Remuz »

Inte vad jag vet :)
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
joje
Teslaägare
Inlägg: 23
Blev medlem: 21 jun 2015 09:21
Ort: Täby

Re: Laddning av Taxi vs privat

Inlägg av joje »

EON:s laddare hittar man här:

https://apps.mobility.eon.com/etsweb/


/J
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Laddning av Taxi vs privat

Inlägg av mgorgis »

joje skrev:
EON:s laddare hittar man här:

https://apps.mobility.eon.com/etsweb/


/J
Tackar!
Hermes
Inlägg: 40
Blev medlem: 24 jun 2016 19:22

Re: Laddning av Taxi vs privat

Inlägg av Hermes »

TiborBlomhall skrev:
Publika laddstationer är just det: publika. Alla ska kunna ladda oavsett. Därmed har taxi lika stor rätt att ladda som alla andra, de betalar ju samma pris. Priset är dessutom inte subventionerat av staten. Att aktören E.On har valt att inte ta betalt för sitt el än så länge påverkar ingenting.

Jag ser ingen som helst anledning varför taxi inte skulle få ladda på dessa ställen.

Finns det skyltning om max laddtid gäller det alla, inkl taxi.

Jag håller inte helt med i det. En tolkning av publikt är att det är till för alla. En snarlik är att det är för allmänheten. Ingår taxiverksamhet i allmänheten. Jag tycker inte det. De är näringsidkare som bör betala för den "bensin" som är underlag för för deras näringsverksamhet där all tid de annars använder bilen är för att dra in inkomster på den. Om det finns ett begränsat antal laddstationer i stan och poängen är att få allmänheten att växla över till elbil. då vore det väl tråkigt eller även dumt om laddplatserna för det mesta är upptagna av taxibilar.

Om taxiägarna har betalt för en bil med fri laddning, då gäller det fri laddning på Teslas SUC's runt om i landet. De är dock placerade så att det skall vara mindre intressant för Taxi att ladda på dem. Att de laddar på de laddstolpar som är avsedda för det allmänna är snarare att snylta på systemet och få mindre utgifter i relation till intäkterna på bilen - så länge det går.

Enligt min mening bör Taxi ladda på egna stolpar placerade vid deras egen verksamhet - typ Taxi Kurirs huvudkontor..., och minimera utnyttjandet av allmänna laddstolpar i stan.

I övrigt håller jag med om att det givetvis är utmärkt att taxi växlar över till el. Det bör alla göra.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Laddning av Taxi vs privat

Inlägg av bylund »

"Problemet" är väl att alla vill åt gratisladdningen. Skulle laddningen vara rimligt prissatt (d v s mer än parkeringskostnaden) så skulle det löna sig för taxi att sätta upp egna stolpar, och problemet skulle inte existera.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Laddning av Taxi vs privat

Inlägg av TiborBlomhall »

Hermes skrev:
De är näringsidkare som bör betala för den "bensin" som är underlag för för deras näringsverksamhet där all tid de annars använder bilen är för att dra in inkomster på den.
Men de betalar ju för laddningen precis som alla andra. På Clevers, Fortums, Vattenfalls och alla andras laddstolpar. Att E.On har valt att -än så länge- inte ta betalt för laddning på deras stolpar kan inte taxibolagen klandras för.

Ta det här som jämförelse: Taxi får tanka på alla bensinmackar. De betalar samma pris för bensinen som alla andra. Föreställ om säg OKQ8 införde gratis tankning, ingen behöver betala för bensinen, de bjuder på det. Skulle taxi då inte få tanka där? Det är en fråga som OKQ8 får ta ställning till men som vi andra inte har med att göra.

Därför är det upp till E.On att bestämma om de bjuder även taxi på strömmen. Vilket de verkar ha gjort. De planerar dessutom att införa avgift på laddning snart så situationen är väldigt övergående.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Laddning av Taxi vs privat

Inlägg av e5m1r »

TiborBlomhall skrev:
Hermes skrev:
De är näringsidkare som bör betala för den "bensin" som är underlag för för deras näringsverksamhet där all tid de annars använder bilen är för att dra in inkomster på den.
Men de betalar ju för laddningen precis som alla andra. På Clevers, Fortums, Vattenfalls och alla andras laddstolpar. Att E.On har valt att -än så länge- inte ta betalt för laddning på deras stolpar kan inte taxibolagen klandras för.

Ta det här som jämförelse: Taxi får tanka på alla bensinmackar. De betalar samma pris för bensinen som alla andra. Föreställ om säg OKQ8 införde gratis tankning, ingen behöver betala för bensinen, de bjuder på det. Skulle taxi då inte få ladda där? Det är en fråga som OKQ8 får ta ställning till men som vi andra inte har med att göra.

Därför är det upp till E.On att bestämma om de bjuder även taxi på strömmen. Vilket de verkar ha gjort. De planerar dessutom att införa avgift på laddning snart så situationen är väldigt övergående.
Om det är istället kommunens gratis laddare ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Laddning av Taxi vs privat

Inlägg av TiborBlomhall »

Då är det upp till kommunen att bestämma vem som får ladda.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Laddning av Taxi vs privat

Inlägg av e5m1r »

TiborBlomhall skrev:
Då är det upp till kommunen att bestämma vem som får ladda.
Tänkte mer som princip
I praktiken lär inte taxi stå på kommunens laddare då det sällan är dc
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Laddning av Taxi vs privat

Inlägg av chaffis75 »

Jag håller med att taxi får såklart ladda där lika lycket som någon annan men jag hoppas att E.on börjar ta betalt snart för jag tror många laddar där bara för att de är gratis inte för de behöver. Jag har nu råkat ut för att par tillfällen då jag velat ladda på E.on för jag behöver men den är upptagen och då tror jag (utan att veta) att de laddar där för att de är gratis.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Laddning av Taxi vs privat

Inlägg av PoloPrinsen »

Skulle inte i princip alla som långtidsladdar (förbi 80%) kunna fås att flytta på sig från en laddstation med hög kapacitet till en med låg kapacitet om man bara baf/frågade snällt samt informerar varför och hur det fungerar.

Exempel en taxi står och laddar på teslas egen SuC, är det inte då lämpligt att TESLA som ändå fixar allt åt alla dessutom "gratis", att man tillhandazhåller antingen XXX antal schuckouttag/enfasuttag ellerXXX antal 3fasuttag som man kan flytta till och fortsätta ladda +hålla bilen varm/kall.

Eon o de andra stora aktörerna kunde nog se till detta de med om de skulle vilja.
Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
kallekula
Inlägg: 745
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Laddning av Taxi vs privat

Inlägg av kallekula »

Lösningen är så klart att all laddning kostar pengar. Folk kan inte hantera saker som är gratis. Idioter som köper bilar för miljoner och sedan ska dom spara 20 spänn på laddning och därigenom blockera för någon som verkligen behöver.

Detta löser problemet både med taxi och privatpersoner.
Användarvisningsbild
Fredric83
Teslaägare
Inlägg: 152
Blev medlem: 03 aug 2017 12:05
Ort: Helsingborg

Re: Laddning av Taxi vs privat

Inlägg av Fredric83 »

kallekula skrev:
Lösningen är så klart att all laddning kostar pengar. Folk kan inte hantera saker som är gratis. Idioter som köper bilar för miljoner och sedan ska dom spara 20 spänn på laddning och därigenom blockera för någon som verkligen behöver.

Detta löser problemet både med taxi och privatpersoner.
Ja varför inte lite svensk logik, vi straffar alla för att vissa är inkompetenta eller bara inte bryr sig. Nej tack, jag har aldrig upplevt detta problemet varken på Teslas SuC eller vid någon annan laddare. Så min slutsats är att detta betende verkar vara ett storstads problem. Då är ett bättre förslag att avgiftsbelägga laddare som ligger i större tätorter och låta oss som inte är där och knör med alla andra fortsätta ladda gratis på de laddstationer utanför som finns runt om i landet, där problemet inte finns. Nu tänker jag framför allt på SuC stationer men det är av min erfarenhet även tillämpningsbart öven på övriga laddstolpar utanför storstderna.
Har på mina snart 2000mil i Teslan inte behövt köa eller vänta en enda gång.
Model S75 vid namn Morticia. Med AP2.5, nya prestandan och nya baksätet.
Skriv svar