Om det är istället kommunens gratis laddare ?TiborBlomhall skrev:Men de betalar ju för laddningen precis som alla andra. På Clevers, Fortums, Vattenfalls och alla andras laddstolpar. Att E.On har valt att -än så länge- inte ta betalt för laddning på deras stolpar kan inte taxibolagen klandras för.Hermes skrev:De är näringsidkare som bör betala för den "bensin" som är underlag för för deras näringsverksamhet där all tid de annars använder bilen är för att dra in inkomster på den.
Ta det här som jämförelse: Taxi får tanka på alla bensinmackar. De betalar samma pris för bensinen som alla andra. Föreställ om säg OKQ8 införde gratis tankning, ingen behöver betala för bensinen, de bjuder på det. Skulle taxi då inte få ladda där? Det är en fråga som OKQ8 får ta ställning till men som vi andra inte har med att göra.
Därför är det upp till E.On att bestämma om de bjuder även taxi på strömmen. Vilket de verkar ha gjort. De planerar dessutom att införa avgift på laddning snart så situationen är väldigt övergående.
Laddning av Taxi vs privat
Moderator: Redaktion
Re: Laddning av Taxi vs privat
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Laddning av Taxi vs privat
Tänkte mer som principTiborBlomhall skrev:Då är det upp till kommunen att bestämma vem som får ladda.
I praktiken lär inte taxi stå på kommunens laddare då det sällan är dc
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Laddning av Taxi vs privat
Jag håller med att taxi får såklart ladda där lika lycket som någon annan men jag hoppas att E.on börjar ta betalt snart för jag tror många laddar där bara för att de är gratis inte för de behöver. Jag har nu råkat ut för att par tillfällen då jag velat ladda på E.on för jag behöver men den är upptagen och då tror jag (utan att veta) att de laddar där för att de är gratis.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- PoloPrinsen
- Inlägg: 559
- Blev medlem: 05 jul 2015 09:11
Re: Laddning av Taxi vs privat
Skulle inte i princip alla som långtidsladdar (förbi 80%) kunna fås att flytta på sig från en laddstation med hög kapacitet till en med låg kapacitet om man bara baf/frågade snällt samt informerar varför och hur det fungerar.
Exempel en taxi står och laddar på teslas egen SuC, är det inte då lämpligt att TESLA som ändå fixar allt åt alla dessutom "gratis", att man tillhandazhåller antingen XXX antal schuckouttag/enfasuttag ellerXXX antal 3fasuttag som man kan flytta till och fortsätta ladda +hålla bilen varm/kall.
Eon o de andra stora aktörerna kunde nog se till detta de med om de skulle vilja.
Mvh PP
Exempel en taxi står och laddar på teslas egen SuC, är det inte då lämpligt att TESLA som ändå fixar allt åt alla dessutom "gratis", att man tillhandazhåller antingen XXX antal schuckouttag/enfasuttag ellerXXX antal 3fasuttag som man kan flytta till och fortsätta ladda +hålla bilen varm/kall.
Eon o de andra stora aktörerna kunde nog se till detta de med om de skulle vilja.
Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Re: Laddning av Taxi vs privat
Lösningen är så klart att all laddning kostar pengar. Folk kan inte hantera saker som är gratis. Idioter som köper bilar för miljoner och sedan ska dom spara 20 spänn på laddning och därigenom blockera för någon som verkligen behöver.
Detta löser problemet både med taxi och privatpersoner.
Detta löser problemet både med taxi och privatpersoner.
Re: Laddning av Taxi vs privat
Ja varför inte lite svensk logik, vi straffar alla för att vissa är inkompetenta eller bara inte bryr sig. Nej tack, jag har aldrig upplevt detta problemet varken på Teslas SuC eller vid någon annan laddare. Så min slutsats är att detta betende verkar vara ett storstads problem. Då är ett bättre förslag att avgiftsbelägga laddare som ligger i större tätorter och låta oss som inte är där och knör med alla andra fortsätta ladda gratis på de laddstationer utanför som finns runt om i landet, där problemet inte finns. Nu tänker jag framför allt på SuC stationer men det är av min erfarenhet även tillämpningsbart öven på övriga laddstolpar utanför storstderna.kallekula skrev:Lösningen är så klart att all laddning kostar pengar. Folk kan inte hantera saker som är gratis. Idioter som köper bilar för miljoner och sedan ska dom spara 20 spänn på laddning och därigenom blockera för någon som verkligen behöver.
Detta löser problemet både med taxi och privatpersoner.
Har på mina snart 2000mil i Teslan inte behövt köa eller vänta en enda gång.
Model S75 vid namn Morticia. Med AP2.5, nya prestandan och nya baksätet.