Trådlös laddning för bussar, >95% (DC-DC) vid 50kW

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

misiler
Inlägg: 26
Blev medlem: 27 dec 2017 16:47

Trådlös laddning för bussar, >95% (DC-DC) vid 50kW

Inlägg av misiler »

https://www.chalmers.se/sv/institutione ... dlost.aspx
– De två största utmaningarna som begränsar hur induktiv kraftöverföring kan användas i elfordon är verkningsgraden för kraftöverföringen och utrustningens storlek, säger Yujing Liu. Utvecklingen inom kraftelektronikområdet med snabbomkopplare och högfrekvent elektromagnetisk utrustning ger nya möjligheter. Vi vill undersöka fördelarna med att använda den här typen av ny teknik och högkvalitativa material för att minska förluster och hålla nere storleken på utrustningen.
Resultaten visar en verkningsgrad på omkring 95 procent för kraftöverföringen från likström till likström tvärs över ett luftgap på 20 centimeter vid den önskade effektnivån, och det är riktigt bra.
Kul att det händer lite på den trådlösa laddfronten också!

Undrar hur den totala verkningsgraden för ett elfordon ser ut idag och imorgon? Vad är mognadsgraden hos likriktarteknologin som sitter i snabbladdare och internt i bilarna?