Provkörning Jaguar I-Pace

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Provkörning Jaguar I-Pace

Inlägg av Jocce »

Jag har idag fått möjligheten att provköra Jaguar I-Pace. (Faktiskt före den Svenska Press-provkörningen även om den Svenska pressen varit på plats på den internationella provkörningen )

Bild
Ett par av de bilarna som väntade på oss när vi kom

Klart spännande att få vara med om detta och, ja jag kommer med det redan nu, se den första riktiga utmanaren till Tesla.
Ja jag sa det. Läs det igen. Detta är faktiskt en utmanare / ett alternativ till Tesla!

Jag ska i detta inlägg inte fokusera så mycket på det tekniska / specifikationerna, utan mer gå på lite mer "känsla"

Men specar i korthet:
Grundpris - 819.000 kr
Batteri: 90 kWh Litium-jon (Vätskekylt)
Två motorer, kombinerad effekt 400 hk / 696 Nm
0-100 km/h - 4.8 sek
Toppfart 200 km/h
Räckvidd 48 mil (WLTP blandad)
Förbrukning 212 kWh / km (WLTP blandad)
Snabbladdning - CCS - Teoretiskt 100 kW


Men nu över till det andra. Känslan.

Provkörningen ägde rum på Trosta Park - En test/utbildningsanläggning norr om Stockholm.
Vi fick möjligheten att både testa en del manövrar på bana, samt känna på bilarna ute på riktigt kurviga och sköna landsvägar.

Bild
Genomgång av körställning m.m.

Innan vi började köra fick vi en påminnelse om att detta är prototyper. Dvs förseriebilar som kanske inte är helt 100% i alla detaljer, vissa buggar kan förekomma m.m.
Inget som direkt märktes, förutom någon enstaka liten sak.
T.ex. lät det ganska mycket om dörrhandtaget när det fälldes in på några av bilarna.

Bild

Känner vi igen problem med dörrhandtagen kära Teslaförare? ;)


Det första man får känslan av när man sätter sig i bilen är hur pass välbyggd den är.
Ni som kört en Jaguar de senaste åren förstår vad jag menar. Inte bara jämfört med Tesla utan de håller en generellt hög standard på inredning, detaljer, känsla osv.

I min Tesla har jag "Next Gen"-stolarna, som jag gillar mycket, men i ärlighetens namn ger de inte speciellt mycket sidostöd vid aktiv körning.
I-Pacens stolar ger dock riktigt bra sidostöd och man sitter riktigt bra i dem, både för aktiv körning och för mer avslappnad körning.

Jaguar har tänkt lite annorlunda mot många andra gällande designen av skärmar etc. Kanske inte lika innovativa som Tesla, men jag gillar upplägget med separata skärmar och snygga detaljer som temperaturdisplay i mitten av temperaturvreden.

Dock märks det att de inte lagt samma energi, tid och kärlek i menysystem osv.
Väldigt få saker är direkt intuitivt, och väldigt många saker ligger långt ner i menyer. Mycket saker är inte heller direkt logiska. De hade kanske behövt "låna" någon från Apple för att lösa detta.
Mycket av detta är troligen inga problem när man vant sig vid bilen, men när man vant sig med de flesta mobiltelefoners enkelhet, samt Teslans enkla inställningar så känns detta föråldrat.

Det känns en hel del att de försöker flirta med ICE-förare. Vissa saker av detta är bra, vissa är...ja fåniga.
Bilen är mycket dynamisk och har en betydligt bättre kör/vägkänsla än Tesla.
Man kör I-pacen medans man åker i Teslan om ni förstår hur jag menar.

Till de fåniga "flirtarna" med ICE-förarna så finns t.ex. ett fejkat Motorljud. Det verkar alltid ligga lite där, i körläget "dynamic" så ökas det markant och visste man inte bättre kunde man nästan tro att man hade en bensinmotor under huven.
MEN det går att minska motorljudet, men inte stänga av helt.
Jag ÄLSKAR ändå brummande motorer, men i en elbil vill jag kunna ha det ljudlöst.

Bild

Vi fick som jag nämnde ovan prova både konbana/slalom och undanmanöver, samt köra landsväg.
Jag passade även på att övertala dem om att få ta Teslan (Model S 85D 2016) ett par varv på banan som direkt jämförelse och Jaguaren är som sagt betydligt mer dynamisk, men betydligt bättre drag i Teslan (inte för att I-pacen är seg på något sätt).
Riktigt kul att få jämföra dem direkt efter varandra.

På landsvägen (hade tyvärr inte möjlighet till Motorväg) så upplevs Jaguaren som tyst, fin och smidig. De har maskerat tyngden (2200 kg om jag minns rätt) riktigt bra. Den är lätt att placera på vägen och känns riktigt smidig och bra. Dessutom riktigt rolig att köra.

Bild
Bild


Som jag har förstått det så finns det ingen autonom körning alls, vilket är synd. För mig är det en av de stora sakerna med Tesla, att kunna köra autonomt när det är lämpligt.

Laddluckan då?
Glömde fråga, men tror inte den är självstängande. Men ser heller inte på I-pacen att det är nödvändigt. Dels så är den så pass stor, samt placerad där den är så missar man inte att stänga den.


Sammanfattning
I mina ögon en värdig utmanare till Tesla. Där märket i sig genererar en hel del "arv" som jag tror många tycker är bra.
Kvaliteten är förhoppningsvis bättre, kördynamiken är GARANTERAT bättre och bilen i sig är mycket trevlig och rymlig både fram och bak.
Det hade absolut varit trevligt med 3-fas laddning, men är faktiskt sällan jag iallafall är i behov av så snabb laddning.
Jag misstänker dessutom att det kommer komma laddboxar som kan "omvandla" 3-fas till 1-fas 32A?
Lite synd att max dragvikt är 750 kg, men för villaägaren som bara vill åka till soptippen fungerar det utmärkt!

Skulle jag välja den istället för en ny Tesla om jag skulle byta idag?
Då jag inte gör jättemycket långresor och inte är i behov av Teslas Supercharger nätverk så skulle jag absolut kunna tänka mig den.
Jag skulle dock helst själv först vilja se lite bilar rulla ett antal tusen mil innan jag skulle våga hoppa på det, men tror många kommer nappa på detta och det sätter nog eld i baken på andra biltillverkare.

Bild
En I-pace bredvid min Model S

Jag avslutar med att säga det igen, detta är en utmanare till Tesla som faktiskt verkar hålla måttet. Men konstigt vore annars med en så etablerad tillverkare som Jaguar.
Framtiden får utvisa hur bra den verkligen är!


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Provkörning Jaguar I-Pace

Inlägg av mati »

Tack Jocce. Fina bilder som vanligt, och en bra sammanfattning av dina intryck. Jag fick också inbjudan till provkörning, men det var lite långt att åka för min del. Men kul att få läsa om det i alla fall. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Provkörning Jaguar I-Pace

Inlägg av apkungen »

Kul info. För mig är SuC nätverket mycket viktigt, räckvidden likaså och räckviddsuppskattningen mha navigatorn. Jag åker mest långresor. Så nån jagga blir det inte. Men ska bli intressant att se vad man faktiskt får för räckvidd med denna och vi laddhastigheter som erbjuds.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Provkörning Jaguar I-Pace

Inlägg av HelectriC »

Det var som fasen att du fick köra den. Jag har fått strikta besked att ingen kund i Norge får köra den ännu. Dödstråkigt!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Provkörning Jaguar I-Pace

Inlägg av Legato »

Tack för intressant recension! Provkör imorgon och återkommer i tråden med mina intryck efteråt. Gissar att jag kommer hålla med om det mesta, lite förvånad om man inte känner vikten mer dock. Tycker min S75D är betydligt roligare att köra än S100D, man märker verkligen de där 110 extra kilona i botten. Coolt om de lyckats "trolla bort" dem i Jaggan.

Kan dock på rak arm säga att jag inte alls håller med om "Ni som kört en Jaguar de senaste åren förstår vad jag menar. Inte bara jämfört med Tesla utan de håller en generellt hög standard på inredning, detaljer, känsla osv."

Jag äger en F-Type 2016. Den ger ett ok kvalitetsintryck tycker jag, dock inte lika bra som min Model S. När jag servade F-Typen nyligen fick jag en "vanlig" dieseljagga som lånebil. Den hade miserabel kvalitetskänsla. Riktigt billigt och plastigt samt extremt föråldrad infotainment.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2325
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Provkörning Jaguar I-Pace

Inlägg av mans71 »

Tack, super-kul att läsa om dina intryck!

En annan sak... Dessa bilar som står bredvid varandra och visar vägen framåt, varför ser dom så alldagliga ut, typ tråkiga? Känns inte så värst "framtid"... :(
Jocce skrev:
Bild
En I-pace bredvid min Model S
/Jocce
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Provkörning Jaguar I-Pace

Inlägg av danni »

Kul att läsa om dina intryck! Och kul att det dyker upp mer som är aktuellt. Fram till frågan om laddnätverk är löst så skulle jag inte byta ut Teslan mot en sån här som endabil. Men det är ändå kul att det blir mer att välja på.

Jag håller förresten verkligen inte med om det där med att vi som kört Jaguar senaste åren skulle veta att de har bra kvalitetskänsla. Jag provkörde XF Sportbrake när den kom ut och jag tyckte inredningen var helt bedrövlig. Plastig, sunkig, racklig, kändes föråldrad. Lite som om någon som inte egentligen vet vad lyx är skulle försöka sig på lyx. Däremot ska jag säga att det intryck jag fick av interiören när jag provsatt I-Pace var mycket, mycket bättre.
mans71 skrev:
Tack, super-kul att läsa om dina intryck!

En annan sak... Dessa bilar som står bredvid varandra och visar vägen framåt, varför ser dom så alldagliga ut, typ tråkiga? Känns inte så värst "framtid"... :(
Ptjae, jag tycker de är snygga. Själv är jag inte alls ett fan av trenden att elbilar ska se ut som rymdskepp bara för att genom utseendet försöka markera hur otroligt annorlunda de är. Det tilltalar mig inte alls. Jag vill ha en snygg bil som går på el helt enkelt, inte ett rymdskepp.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3259
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Provkörning Jaguar I-Pace

Inlägg av Niklas Z »

danni skrev:
Själv är jag inte alls ett fan av trenden att elbilar ska se ut som rymdskepp bara för att genom utseendet försöka markera hur otroligt annorlunda de är. Det tilltalar mig inte alls. Jag vill ha en snygg bil som går på el helt enkelt, inte ett rymdskepp.
+1
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
MatsW
Teslaägare
Inlägg: 16
Blev medlem: 18 okt 2017 12:07

Re: Provkörning Jaguar I-Pace

Inlägg av MatsW »

Hej!
Jätteintressant läsning. Anmälde mitt intresse när den aviserades. Har också anmält intresse till Audi E-tron.
Kommer du att få provköra även den tidigt.
Har själv en S100D
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Provkörning Jaguar I-Pace

Inlägg av Gustafsson »

Den verkar ju ha testats med prototyper rullandes många mil. Därmed inte sagt att den inte kommer att ha barnsjukdomar som de flesta nya bilmodeller. Den behöver sannolikt ett par års erfarenheter från riktig användning i ur å skur/vinter sommar innan man vet vad den går för. Utan laddinfra är den helt utesluten för långresenärerna, mina återkommande körningar skulle ta flera timmar extra i laddtid med dagens CCS som bästa alternativ varje enkelresa.
Alla gillar inte Tesla på samma sätt som alla inte gillar Lexus typ. Det är ju bra. Kommer säkert att sälja en del till "early adopters" som vi Tesla ägare t.ex. MEN elbilslivet har onekligen blivit mycket lättare sedan alla SuC tillkommit och de värsta barnsjukdomarna på MS åtgärdats. De tidiga erfarenheterna av bilen IRL kommer att bli väldigt avgörande för om de blir en flipp eller flopp.

Skulle dock vara kul att provköra en :-)
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Provkörning Jaguar I-Pace

Inlägg av Jerker »

Jocce skrev:
Till de fåniga "flirtarna" med ICE-förarna så finns t.ex. ett fejkat Motorljud. Det verkar alltid ligga lite där, i körläget "dynamic" så ökas det markant och visste man inte bättre kunde man nästan tro att man hade en bensinmotor under huven.
MEN det går att minska motorljudet, men inte stänga av helt./Jocce
Seriöst? Det var nåt av det fånigaste jag har hört på mycket länge. :evil:
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Provkörning Jaguar I-Pace

Inlägg av LarsL »

Då har de ju verkligen inte fattat något... :roll: En elmotor låter fullt tillräckligt för min del.
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Provkörning Jaguar I-Pace

Inlägg av evilirish »

På något plan kan jag förstå att det kan vara lockande för någon enstaka petrofil. Men att inte kunna stänga av det ö.h.t måste vara någon form av brott mot intelligens-balken; det finns saker som är så korkade att det borde vara olagligt..
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Provkörning Jaguar I-Pace

Inlägg av Mickep »

Det där ljudet kommer oundvikligen kunna bytas ut. och då kommer ung***vlar garanterat byta ut ljudet mot en clownbilsljud när deras pappa skall dema den grymma prestandan för viktiga klienter.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Provkörning Jaguar I-Pace

Inlägg av Teslaspolen »

Fejkljud är bland det mest korkade sakerna i den här industrin...
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Provkörning Jaguar I-Pace

Inlägg av EnTraktor »

Fejkat motorljud som ej går stänga av en är en fullständig dealbreaker för mig. Helt uteslutet att jag köper en elbil som låter som en fossilbil.
Vafan ska dom uppfinna härnäst, brandsläckare fylld med bensin eller ett paraply med massa hål?
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Provkörning Jaguar I-Pace

Inlägg av bjelkeman »

Jag gissar att fejk motorljud är något man kommer kunna slå av senare. Gissar att det kommer att vara en inställning.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Provkörning Jaguar I-Pace

Inlägg av Legato »

bjelkeman skrev:
Jag gissar att fejk motorljud är något man kommer kunna slå av senare. Gissar att det kommer att vara en inställning.
Det är redan en inställning, men går ej att ta bort helt. I "Dynamic" - läge som jag alltid skulle köra i låter det mycket tyvärr.

Återkommer ikväll med mina åsikter i övrigt efter trevlig provkörning idag.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Provkörning Jaguar I-Pace

Inlägg av LarsL »

Går väl alltid ”sätta en skruvmejsel” i högtalaren? Brukar ju inte ta allt för lång tid innan det kommer ut lösningar på sånt här på youtube. Lyckades förresten få bort alla ljud på min Leaf, otroligt trevligt.
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Provkörning Jaguar I-Pace

Inlägg av Limbster »

Det fejkade motorljudet är väl tyvärr här för att stanna, är väl blinda som lobbat för att elbilar måste låta i lägre farter, man kan såklart stoppa en skruvmejsel i högtalaren men risken är att bilen inte kommer igenom besiktning eller blir böter vid en flygande poliskontroll.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
Gadget
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 01 feb 2017 16:01

Re: Provkörning Jaguar I-Pace

Inlägg av Gadget »

Jag har också varit och provkört idag.

Överlag mycket positiva intryck. Ganska bra kvalitetskänsla trots att detta var "prototyper", rolig att köra, mycket bra köregenskaper för att vara en (europeisk) mid-size SUV, i synnerhet med tanke på vikten. Bra styrning (för att vara elservo dvs). En del kanske upplever den som aningen tung men jag tycker den är köttigt skön.

Bra prestanda såklart, jag upplever den ungefär relativt likvärdig som när jag tidigare provat X100D och S90D, fullt tillräckligt med andra ord utan att ha den där herrejösses accelerationen som P modellerna. Det fanns bilar både med 20- och 22-tums fälgar (dom första med 245 bredd, dom senare med 255), och själv skulle jag nog välja dom senare trots allt. Skillnaden i körskärpa märks vid lite mer forcerad körning (även om man såklart normalt inte kör på handlingbana som idag) men fjädrings- och rullkomfort kändes bara marginellt sämre, helt OK. Sen kan det såklart upplevas mer olika vid längre motorvägskörning. Enligt Jaguars Österrikiske representant är räckviddsskillnaden marginell, riktiga tester får väl utvisa. 22-tummarna ser dock väldigt lätta ut att kantstötta och utseendet med 20 var trots allt OK.

FEJKLJUDET då? Det går inte helt att stänga av (finns ett separat dragreglage/justering i menysystemet, inget läge heter "OFF") men jag upplevde inget störande i läget "Comfort" (eller hette det något annat, minns inte riktigt..?) då jag upplevde det som "avstängt" dvs man hör ju visst "eljud" vid acc i alla elbilar jag provat. I "Dynamic" låter det såklart som något slags rymdskepp. Larvigt, säkert, men det går som sagt att ändra till "Comfort" eller vad det nu hette. Ingen dealbreaker, till skillnad mot avsaknad av vettig laddinfrastrukur på längfärd just nu. Det är personligen för mig den största svagheten.
På tal om laddning så sa man att det kommer en Cleverladdare som omvandlar 16A trefas till 32A enfas när bilarna börjar lev till kund. Den Österrikiske representanten ringde någon på Magna, och svarade att 3-fas AC laddning kommer om kanske 1-1.5 år och på svaret om så levererade bilar kommer att kunna uppgraders var svaret nej...

I övrigt negativt? Priset såklart, och ett lite segt menysystem. Skall vara mycket mer responsivt på produktionsbilarna enligt Jaguar.

Som sagt, mycket trevlig bil, men jag kommer nog ändå vänta och se vad Audi E-tron och M-B EQC har att erbjuda.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Provkörning Jaguar I-Pace

Inlägg av HelectriC »

Limbster skrev:
Det fejkade motorljudet är väl tyvärr här för att stanna, är väl blinda som lobbat för att elbilar måste låta i lägre farter, man kan såklart stoppa en skruvmejsel i högtalaren men risken är att bilen inte kommer igenom besiktning eller blir böter vid en flygande poliskontroll.
Det är nåt annat. Vi pratar om ljud INNE i bilen. För de blinda gäller ljud UTANFÖR bilen. Eller tänker du på blinda som kör bil?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Provkörning Jaguar I-Pace

Inlägg av Legato »

Mina intryck från dagens provkörning:

Generellt
En riktigt trevlig tillställning. Hade turen att paras ihop med en riktig elbilsfantast som hade testat ALLA elbilar på svenska marknaden. Han ville egentligen ha en Model 3 men hade gett upp nu och beställt en Kona. Eventet var riktigt väl arrangerat och otroligt kul att köra slalombana och bromstester. Riktigt pinsamt för Jaguar dock att två bilar tvärdog, vilka vi fick putta bort från banan. Pinsamt men också befriande när en instruktör backade rakt in i en av de andra bilarna... Båda bilarna klarade sig dock oskadda ;)

The Good
* Väghållningen och körkänslan! Faktiskt tom sportigare än Model S i mitt tycke och klart över förväntan. Kändes som en S75 i vikt trots att den väger som en S100 (vilken jag tycker känns märkbart klumpigare på vägen). Mer dynamisk körning än i Teslorna, men för "daglig körning" tycker jag den är för hårt fjädrad tom i "comfort" och på 20" fälgarna. Saknar att kunna ställa in hårdhet på fjädringen i Teslan men tycker Jaguar borde ha satt ett mjukare läge också, då hade det varit komplett. På bana hade jag faktiskt valt i-Pace framför min S75D, men när jag satte mig för att åka hem så njöt jag ändå av S75ans mjukare gång. Tror i-Pace kan ge tom Model 3 en match i sportighet.
* Utseendet utifrån. Jag tycker fortfarande det är en riktigt snygg bil. Litet minus för att hjulhusen är så stora att tom 22"(!!) fälgarna knappt fyller ut, men totalt sett är den läcker.
* Klimatreglage även i baksätet, detta saknar jag på båda mina Teslor.

The OKs
* Interiören... Jag har vant mig vid den stora skärmen i Teslan och saknar verkligen inga fysiska reglage. I-Pacen är snygg för att vara en "vred och knapp"-interiör men fortfarande känns det gammalt för mig att komma från Teslan. Generellt god kvalitetskänsla, men några saker som drar ned det i form av grå plast och "mugghållare" som täcks av ett plastlock.
* Innerutrymme. Klart mindre än i S och X men samtidigt väldigt mycket bättre än i motsvarande fossilbil.

The Bad
* Det mest uppenbara är såklart bristen på laddning. De verkar lösa hemmaladdningen delvis med en omvandlare från Clever som ska göra om trefas till enfas men till en kostnad på 15-20000:-. Bristen på vettig långfärdsladdning är dock den enda stora dealbreakern för mig.
* Artificiellt motorljud... Förhoppningsvis kommer de inse att man vill bli av med detta och gör en update som gör att man kan stänga av det. I nuläget är det knappt märkbart i "comfort"-läge, men personligen vill jag ha den rappa gasresponsen och styrningen som man får i "dynamic"-läge. Kör man i dynamic så får man mycket eller väldigt mycket artificiellt motorljud vilket jag skulle störa mig till bitar på.
* Lastutrymmet - Ganska liten baklucka generellt sett och med ett kraftigt lutande (snyggt) tak så blir det inte mycket plats. Frunken är tyvärr nästan obefintligt, där får man väl in sin datorväska eller någon laddkabel men inte mycket mer.
* Riktigt förvånad att man tom i den svindyra First Edition inte ens har en elektriskt inställbar ratt. Att få greppa efter en grå plastspak under ratten känns alldeles för primitivt på en bil en bra bit norr om miljonen.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Provkörning Jaguar I-Pace

Inlägg av danni »

LarsL skrev:
Går väl alltid ”sätta en skruvmejsel” i högtalaren? Brukar ju inte ta allt för lång tid innan det kommer ut lösningar på sånt här på youtube. Lyckades förresten få bort alla ljud på min Leaf, otroligt trevligt.
Med tanke på att det är bilens vanliga ljudsystem som genererar det ljudet så finns det vissa negativa sidoeffekter av att sätta en skruvmejsel i alla de högtalare som är inblandade...
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Provkörning Jaguar I-Pace

Inlägg av HelectriC »

danni skrev:
LarsL skrev:
Går väl alltid ”sätta en skruvmejsel” i högtalaren? Brukar ju inte ta allt för lång tid innan det kommer ut lösningar på sånt här på youtube. Lyckades förresten få bort alla ljud på min Leaf, otroligt trevligt.
Med tanke på att det är bilens vanliga ljudsystem som genererar det ljudet så finns det vissa negativa sidoeffekter av att sätta en skruvmejsel i alla de högtalare som är inblandade...
Undrar hur det funkar när man spelar musik? Samsas högtalarna om att skicka ut musik och fjantmotorljud då? Oavsett en riktigt idiotisk funktion om det inte går att stänga av den när man vill köra dynamiskt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar