Provkörning Jaguar I-Pace

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Provkörning Jaguar I-Pace

Inlägg av Jerker »

Jocce skrev:
Till de fåniga "flirtarna" med ICE-förarna så finns t.ex. ett fejkat Motorljud. Det verkar alltid ligga lite där, i körläget "dynamic" så ökas det markant och visste man inte bättre kunde man nästan tro att man hade en bensinmotor under huven.
MEN det går att minska motorljudet, men inte stänga av helt./Jocce
Seriöst? Det var nåt av det fånigaste jag har hört på mycket länge. :evil:
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Provkörning Jaguar I-Pace

Inlägg av LarsL »

Då har de ju verkligen inte fattat något... :roll: En elmotor låter fullt tillräckligt för min del.
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Provkörning Jaguar I-Pace

Inlägg av evilirish »

På något plan kan jag förstå att det kan vara lockande för någon enstaka petrofil. Men att inte kunna stänga av det ö.h.t måste vara någon form av brott mot intelligens-balken; det finns saker som är så korkade att det borde vara olagligt..
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Provkörning Jaguar I-Pace

Inlägg av Mickep »

Det där ljudet kommer oundvikligen kunna bytas ut. och då kommer ung***vlar garanterat byta ut ljudet mot en clownbilsljud när deras pappa skall dema den grymma prestandan för viktiga klienter.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Provkörning Jaguar I-Pace

Inlägg av Teslaspolen »

Fejkljud är bland det mest korkade sakerna i den här industrin...
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Provkörning Jaguar I-Pace

Inlägg av EnTraktor »

Fejkat motorljud som ej går stänga av en är en fullständig dealbreaker för mig. Helt uteslutet att jag köper en elbil som låter som en fossilbil.
Vafan ska dom uppfinna härnäst, brandsläckare fylld med bensin eller ett paraply med massa hål?
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Provkörning Jaguar I-Pace

Inlägg av bjelkeman »

Jag gissar att fejk motorljud är något man kommer kunna slå av senare. Gissar att det kommer att vara en inställning.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Provkörning Jaguar I-Pace

Inlägg av Legato »

bjelkeman skrev:
Jag gissar att fejk motorljud är något man kommer kunna slå av senare. Gissar att det kommer att vara en inställning.
Det är redan en inställning, men går ej att ta bort helt. I "Dynamic" - läge som jag alltid skulle köra i låter det mycket tyvärr.

Återkommer ikväll med mina åsikter i övrigt efter trevlig provkörning idag.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Provkörning Jaguar I-Pace

Inlägg av LarsL »

Går väl alltid ”sätta en skruvmejsel” i högtalaren? Brukar ju inte ta allt för lång tid innan det kommer ut lösningar på sånt här på youtube. Lyckades förresten få bort alla ljud på min Leaf, otroligt trevligt.
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Provkörning Jaguar I-Pace

Inlägg av Limbster »

Det fejkade motorljudet är väl tyvärr här för att stanna, är väl blinda som lobbat för att elbilar måste låta i lägre farter, man kan såklart stoppa en skruvmejsel i högtalaren men risken är att bilen inte kommer igenom besiktning eller blir böter vid en flygande poliskontroll.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
Gadget
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 01 feb 2017 16:01

Re: Provkörning Jaguar I-Pace

Inlägg av Gadget »

Jag har också varit och provkört idag.

Överlag mycket positiva intryck. Ganska bra kvalitetskänsla trots att detta var "prototyper", rolig att köra, mycket bra köregenskaper för att vara en (europeisk) mid-size SUV, i synnerhet med tanke på vikten. Bra styrning (för att vara elservo dvs). En del kanske upplever den som aningen tung men jag tycker den är köttigt skön.

Bra prestanda såklart, jag upplever den ungefär relativt likvärdig som när jag tidigare provat X100D och S90D, fullt tillräckligt med andra ord utan att ha den där herrejösses accelerationen som P modellerna. Det fanns bilar både med 20- och 22-tums fälgar (dom första med 245 bredd, dom senare med 255), och själv skulle jag nog välja dom senare trots allt. Skillnaden i körskärpa märks vid lite mer forcerad körning (även om man såklart normalt inte kör på handlingbana som idag) men fjädrings- och rullkomfort kändes bara marginellt sämre, helt OK. Sen kan det såklart upplevas mer olika vid längre motorvägskörning. Enligt Jaguars Österrikiske representant är räckviddsskillnaden marginell, riktiga tester får väl utvisa. 22-tummarna ser dock väldigt lätta ut att kantstötta och utseendet med 20 var trots allt OK.

FEJKLJUDET då? Det går inte helt att stänga av (finns ett separat dragreglage/justering i menysystemet, inget läge heter "OFF") men jag upplevde inget störande i läget "Comfort" (eller hette det något annat, minns inte riktigt..?) då jag upplevde det som "avstängt" dvs man hör ju visst "eljud" vid acc i alla elbilar jag provat. I "Dynamic" låter det såklart som något slags rymdskepp. Larvigt, säkert, men det går som sagt att ändra till "Comfort" eller vad det nu hette. Ingen dealbreaker, till skillnad mot avsaknad av vettig laddinfrastrukur på längfärd just nu. Det är personligen för mig den största svagheten.
På tal om laddning så sa man att det kommer en Cleverladdare som omvandlar 16A trefas till 32A enfas när bilarna börjar lev till kund. Den Österrikiske representanten ringde någon på Magna, och svarade att 3-fas AC laddning kommer om kanske 1-1.5 år och på svaret om så levererade bilar kommer att kunna uppgraders var svaret nej...

I övrigt negativt? Priset såklart, och ett lite segt menysystem. Skall vara mycket mer responsivt på produktionsbilarna enligt Jaguar.

Som sagt, mycket trevlig bil, men jag kommer nog ändå vänta och se vad Audi E-tron och M-B EQC har att erbjuda.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Provkörning Jaguar I-Pace

Inlägg av HelectriC »

Limbster skrev:
Det fejkade motorljudet är väl tyvärr här för att stanna, är väl blinda som lobbat för att elbilar måste låta i lägre farter, man kan såklart stoppa en skruvmejsel i högtalaren men risken är att bilen inte kommer igenom besiktning eller blir böter vid en flygande poliskontroll.
Det är nåt annat. Vi pratar om ljud INNE i bilen. För de blinda gäller ljud UTANFÖR bilen. Eller tänker du på blinda som kör bil?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Provkörning Jaguar I-Pace

Inlägg av Legato »

Mina intryck från dagens provkörning:

Generellt
En riktigt trevlig tillställning. Hade turen att paras ihop med en riktig elbilsfantast som hade testat ALLA elbilar på svenska marknaden. Han ville egentligen ha en Model 3 men hade gett upp nu och beställt en Kona. Eventet var riktigt väl arrangerat och otroligt kul att köra slalombana och bromstester. Riktigt pinsamt för Jaguar dock att två bilar tvärdog, vilka vi fick putta bort från banan. Pinsamt men också befriande när en instruktör backade rakt in i en av de andra bilarna... Båda bilarna klarade sig dock oskadda ;)

The Good
* Väghållningen och körkänslan! Faktiskt tom sportigare än Model S i mitt tycke och klart över förväntan. Kändes som en S75 i vikt trots att den väger som en S100 (vilken jag tycker känns märkbart klumpigare på vägen). Mer dynamisk körning än i Teslorna, men för "daglig körning" tycker jag den är för hårt fjädrad tom i "comfort" och på 20" fälgarna. Saknar att kunna ställa in hårdhet på fjädringen i Teslan men tycker Jaguar borde ha satt ett mjukare läge också, då hade det varit komplett. På bana hade jag faktiskt valt i-Pace framför min S75D, men när jag satte mig för att åka hem så njöt jag ändå av S75ans mjukare gång. Tror i-Pace kan ge tom Model 3 en match i sportighet.
* Utseendet utifrån. Jag tycker fortfarande det är en riktigt snygg bil. Litet minus för att hjulhusen är så stora att tom 22"(!!) fälgarna knappt fyller ut, men totalt sett är den läcker.
* Klimatreglage även i baksätet, detta saknar jag på båda mina Teslor.

The OKs
* Interiören... Jag har vant mig vid den stora skärmen i Teslan och saknar verkligen inga fysiska reglage. I-Pacen är snygg för att vara en "vred och knapp"-interiör men fortfarande känns det gammalt för mig att komma från Teslan. Generellt god kvalitetskänsla, men några saker som drar ned det i form av grå plast och "mugghållare" som täcks av ett plastlock.
* Innerutrymme. Klart mindre än i S och X men samtidigt väldigt mycket bättre än i motsvarande fossilbil.

The Bad
* Det mest uppenbara är såklart bristen på laddning. De verkar lösa hemmaladdningen delvis med en omvandlare från Clever som ska göra om trefas till enfas men till en kostnad på 15-20000:-. Bristen på vettig långfärdsladdning är dock den enda stora dealbreakern för mig.
* Artificiellt motorljud... Förhoppningsvis kommer de inse att man vill bli av med detta och gör en update som gör att man kan stänga av det. I nuläget är det knappt märkbart i "comfort"-läge, men personligen vill jag ha den rappa gasresponsen och styrningen som man får i "dynamic"-läge. Kör man i dynamic så får man mycket eller väldigt mycket artificiellt motorljud vilket jag skulle störa mig till bitar på.
* Lastutrymmet - Ganska liten baklucka generellt sett och med ett kraftigt lutande (snyggt) tak så blir det inte mycket plats. Frunken är tyvärr nästan obefintligt, där får man väl in sin datorväska eller någon laddkabel men inte mycket mer.
* Riktigt förvånad att man tom i den svindyra First Edition inte ens har en elektriskt inställbar ratt. Att få greppa efter en grå plastspak under ratten känns alldeles för primitivt på en bil en bra bit norr om miljonen.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Provkörning Jaguar I-Pace

Inlägg av danni »

LarsL skrev:
Går väl alltid ”sätta en skruvmejsel” i högtalaren? Brukar ju inte ta allt för lång tid innan det kommer ut lösningar på sånt här på youtube. Lyckades förresten få bort alla ljud på min Leaf, otroligt trevligt.
Med tanke på att det är bilens vanliga ljudsystem som genererar det ljudet så finns det vissa negativa sidoeffekter av att sätta en skruvmejsel i alla de högtalare som är inblandade...
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Provkörning Jaguar I-Pace

Inlägg av HelectriC »

danni skrev:
LarsL skrev:
Går väl alltid ”sätta en skruvmejsel” i högtalaren? Brukar ju inte ta allt för lång tid innan det kommer ut lösningar på sånt här på youtube. Lyckades förresten få bort alla ljud på min Leaf, otroligt trevligt.
Med tanke på att det är bilens vanliga ljudsystem som genererar det ljudet så finns det vissa negativa sidoeffekter av att sätta en skruvmejsel i alla de högtalare som är inblandade...
Undrar hur det funkar när man spelar musik? Samsas högtalarna om att skicka ut musik och fjantmotorljud då? Oavsett en riktigt idiotisk funktion om det inte går att stänga av den när man vill köra dynamiskt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Provkörning Jaguar I-Pace

Inlägg av danni »

HelectriC skrev:
danni skrev:
LarsL skrev:
Går väl alltid ”sätta en skruvmejsel” i högtalaren? Brukar ju inte ta allt för lång tid innan det kommer ut lösningar på sånt här på youtube. Lyckades förresten få bort alla ljud på min Leaf, otroligt trevligt.
Med tanke på att det är bilens vanliga ljudsystem som genererar det ljudet så finns det vissa negativa sidoeffekter av att sätta en skruvmejsel i alla de högtalare som är inblandade...
Undrar hur det funkar när man spelar musik? Samsas högtalarna om att skicka ut musik och fjantmotorljud då? Oavsett en riktigt idiotisk funktion om det inte går att stänga av den när man vill köra dynamiskt.
Ja, du kan spela musik samtidigt. Det här är en vanlig lösning i många fossilbilar också - BMW har t.ex. det i många av sina modeller. För att ge lite mer oomph och stimulerande motorljud. Det är välgjort, man tänker inte ens på att det är fejk om man inte vet om det.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Provkörning Jaguar I-Pace

Inlägg av HelectriC »

danni skrev:
HelectriC skrev:
danni skrev:
LarsL skrev:
Går väl alltid ”sätta en skruvmejsel” i högtalaren? Brukar ju inte ta allt för lång tid innan det kommer ut lösningar på sånt här på youtube. Lyckades förresten få bort alla ljud på min Leaf, otroligt trevligt.
Med tanke på att det är bilens vanliga ljudsystem som genererar det ljudet så finns det vissa negativa sidoeffekter av att sätta en skruvmejsel i alla de högtalare som är inblandade...
Undrar hur det funkar när man spelar musik? Samsas högtalarna om att skicka ut musik och fjantmotorljud då? Oavsett en riktigt idiotisk funktion om det inte går att stänga av den när man vill köra dynamiskt.
Ja, du kan spela musik samtidigt. Det här är en vanlig lösning i många fossilbilar också - BMW har t.ex. det i många av sina modeller. För att ge lite mer oomph och stimulerande motorljud. Det är välgjort, man tänker inte ens på att det är fejk om man inte vet om det.

Betyder det då att bilen kommer höja ”motorljudet” ändå mer om man spelar hög musik för att alltid överrösta musiken? Eller försvinner ”motorljudet” om musiken är högre än lågt?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Provkörning Jaguar I-Pace

Inlägg av LarsL »

danni skrev:
LarsL skrev:
Går väl alltid ”sätta en skruvmejsel” i högtalaren? Brukar ju inte ta allt för lång tid innan det kommer ut lösningar på sånt här på youtube. Lyckades förresten få bort alla ljud på min Leaf, otroligt trevligt.
Med tanke på att det är bilens vanliga ljudsystem som genererar det ljudet så finns det vissa negativa sidoeffekter av att sätta en skruvmejsel i alla de högtalare som är inblandade...
Det behöver ju inte vara en fysisk skruvmejsel. Men det blir ju helt klart svårare om det är ihop byggd med ljudsystemet.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Provkörning Jaguar I-Pace

Inlägg av danni »

HelectriC skrev:
Betyder det då att bilen kommer höja ”motorljudet” ändå mer om man spelar hög musik för att alltid överrösta musiken? Eller försvinner ”motorljudet” om musiken är högre än lågt?
Vild spekulation från min sida, men jag skulle tippa på att det fejkade motorljudet alltid hålls på samma nivå, oavsett vad du har för ljudnivå på musiken du spelar. Nåt annat hade ju varit orealistiskt och orimligt.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Provkörning Jaguar I-Pace

Inlägg av Mickep »

Finns det något annat att klaga på? Annars får man applådera jaguar för en väldigt bra bil då huvudkritiken är ett ambient motorljud.
Hoppas verkligen att css nätverket blir bra utbyggt så det går att ladda snabbt vid långresor. (det kommer gagna alla märken, bara de ges tillgång/tillåtelse att ladda på stationerna)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Provkörning Jaguar I-Pace

Inlägg av Bjelke »

Jag skulle nog vilja påstå att en annan huvudkritik gäller hemmaladdning också, dvs enfas som std på en bil med så stort batteri är tvärdåligt milt sagt...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
jak
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 26 maj 2018 10:11
Referralkod: ts.la/jan37539

Re: Provkörning Jaguar I-Pace

Inlägg av jak »

(jag la in mitt svar i fel tråd, så jag flyttade det hit nu)

Även jag var med och provkörde, och måste säga att det var en väldigt positiv erfarenhet. (och dessutom roligt...)

Det är intressant med ljudet - för mig som inte kör elbil idag (och endast provkört en Model S under några timmar) var det artificiella ljudet inte något jag ens reagerade över. På landsvägskörningen hade jag bilen i comfort eller eco-läge, och vid bankörningen fick jag koncentrera mig på körningen (acceleration osv är ju lite annat än vad jag är van vid).

Det är väl så att om jag skulle ha en I-pace som jag kör dagligen så skulle jag säkert förändra mina krav på tystnad, men utifrån mitt nuläge är det ju en förbättring och det är inte något som skulle stoppa ett köp.

Bland positiva erfarenheter var hur "lätt" bilen känns att hantera/köra i förhållande till sin vikt. Sittställningen var mycket bra, med bra sikt framåt, men klart dåligt att se rakt bakåt. Bakrutan är liten, men sidospeglarna var å andra sidan bra. Och att det är svårt att se bakåt visade ju instruktören tydligt när han backade på en annan bil!

Det spann som bilen (med luftfjädring) kunde höjas/sänkas var mycket större än jag hade kunnat föreställa mig. Positivt med lägre insteg/lasttröskel, som sedan blir högre när man kör.

Infotainment-systemet skulle behöva reagera snabbare, och det tar nog en liten stund att vänja sig vid, men å andra sidan var inte allt självklart för mig när jag satte mig bakom ratten på en Model S, trots en kort genomgång av säljaren. Så det är heller inte något som skulle stoppa mig.

Jag höll koll på förbrukningen under de korta landsvägssträckorna (det var rätt ofta stopp för bil eller förarbyte), och medelförbrukningen för respektive tripp låg mellan 19 och 23. Då körde vi relativt lugnt, men till och från kanske mer "aggressivt" än vad man kanske gör till vardags. Tyvärr ingen motorvägskörning.


AC-laddningen är det som jag mest hänger upp mig på. Att en Clever-box "skall komma i tid för leverans" är inte riktigt tydligt kan jag tycka. Det är trots allt centralt för min dagliga pendling att det här funkar.
Jag kör inte mycket långkörningar, så bristen på 100kW-laddare är inte ett stort problem för mig. Jag har ingen SC längs min dagliga pendling, så ur den synvinkeln är det ingen skillnad - både en Tesla och en I-pace kan ladda på de 50kW-laddare som finns längs den vägen.

Kostnaden talar till I-pace fördel jämfört med en S75D, även inköpspriset enligt konfiguratorerna blir rätt lika en Model S 75D så är leasingkostnaden för företaget lägre för en I-Pace (Autolease), vilket skulle göra den billigare för mig personligen också.

Så totalt sätt är jag väldigt positiv till bilen.
Tidigare: Model 3 LR AWD, svart/svart med krok.
Tillfälligt:VW Id.4
Avbeställd: Ioniq 5 AWD med krok.
Nu: Model Y LR AWD.
Skriv svar