CHAdeMO adapter och 100 kW
Moderator: Redaktion
CHAdeMO adapter och 100 kW
Jag ser att DalaEnergi har satt upp CHAdeMO laddare i Rättvik och Leksand som klarar 100 kW (dessutom än så länge gratis). Är det någon som har erfarenhet av att ladda i en så kraftig CHAdeMO? Funkar det med standard adaptern och går det att utnyttja den högre effekten? Om så är fallet så blir det ju inte så stor skillnad mot en Supercharger. Skulle vara intressant att höra om erfarenheter av detta.
S60D uttagen okt. 2016
Re: CHAdeMO adapter och 100 kW
nuvarande adaptern klarar tydligen bara upp till 50kWLaponia skrev:Jag ser att DalaEnergi har satt upp CHAdeMO laddare i Rättvik och Leksand som klarar 100 kW (dessutom än så länge gratis). Är det någon som har erfarenhet av att ladda i en så kraftig CHAdeMO? Funkar det med standard adaptern och går det att utnyttja den högre effekten? Om så är fallet så blir det ju inte så stor skillnad mot en Supercharger. Skulle vara intressant att höra om erfarenheter av detta.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: CHAdeMO adapter och 100 kW
Var har du fått den informationen ifrån? Finns det någon som provat det rent praktiskt?HelectriC skrev:nuvarande adaptern klarar tydligen bara upp till 50kWLaponia skrev:Jag ser att DalaEnergi har satt upp CHAdeMO laddare i Rättvik och Leksand som klarar 100 kW (dessutom än så länge gratis). Är det någon som har erfarenhet av att ladda i en så kraftig CHAdeMO? Funkar det med standard adaptern och går det att utnyttja den högre effekten? Om så är fallet så blir det ju inte så stor skillnad mot en Supercharger. Skulle vara intressant att höra om erfarenheter av detta.
S60D uttagen okt. 2016
Re: CHAdeMO adapter och 100 kW
Det diskuterades i en annan tråd, kommer inte ihåg vilken. Där var det någon som hade nåt mer konkret bevis.Laponia skrev:Var har du fått den informationen ifrån? Finns det någon som provat det rent praktiskt?HelectriC skrev:nuvarande adaptern klarar tydligen bara upp till 50kWLaponia skrev:Jag ser att DalaEnergi har satt upp CHAdeMO laddare i Rättvik och Leksand som klarar 100 kW (dessutom än så länge gratis). Är det någon som har erfarenhet av att ladda i en så kraftig CHAdeMO? Funkar det med standard adaptern och går det att utnyttja den högre effekten? Om så är fallet så blir det ju inte så stor skillnad mot en Supercharger. Skulle vara intressant att höra om erfarenheter av detta.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
- Ort: Kungsholmen, Stockholm
- Kontakt:
Re: CHAdeMO adapter och 100 kW
Det kanske finns någon här på forumet med en Chademo-adapter som är i närheten och kan testa?
Re: CHAdeMO adapter och 100 kW
Ja, det skulle vara fint... och smart att passa på nu medan det är gratis.. http://www.dalaenergi.se/elnat/snabblad ... oner__2160ovelundkvist skrev:Det kanske finns någon här på forumet med en Chademo-adapter som är i närheten och kan testa?
Helst ska man börja med ett ganska tömt batteri för att se vad laddningen kan komma upp i.. intressant att se om adaptern spärrar vid 50 kW, eller om den hänger med högre.
S60D uttagen okt. 2016
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
- Ort: Kungsholmen, Stockholm
- Kontakt:
Re: CHAdeMO adapter och 100 kW
Jag ska från Sundsvall till Stockholm imorgon em. Får fundera på om jag orkar ta den omvägen bara för att reda ut detta...
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
- Ort: Kungsholmen, Stockholm
- Kontakt:
Re: CHAdeMO adapter och 100 kW
Såg nu att de har varit igång sedan 20:e juni. Någon Tesla-ägare borde väl passerat där sedan dess?!?
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: CHAdeMO adapter och 100 kW
Jag är boende där och kan besvara frågan då jag varit i kontakt med DalaEnergi om det hela.
Ja, laddaren kan ge upp till 100 kW på Chademo/CCS.
MEN handsken i sig klarar inte av detta! Chademohandskar klarar inte högre strömstyrka än 500V 125A, med andra ord 62,5 kW. Om den nu ger ens det eller närmare 40-50 kW som är standard vet jag inte, har bara prövat med en Leaf.
Jag har en epost konversation med ansvarig på DalaEnergi om det så önskas.
Men, ni Tesla-ägare får gärna komma i alla fall. Fler folk behöver se bilarna! och jag med
Ja, laddaren kan ge upp till 100 kW på Chademo/CCS.
MEN handsken i sig klarar inte av detta! Chademohandskar klarar inte högre strömstyrka än 500V 125A, med andra ord 62,5 kW. Om den nu ger ens det eller närmare 40-50 kW som är standard vet jag inte, har bara prövat med en Leaf.
Jag har en epost konversation med ansvarig på DalaEnergi om det så önskas.
Men, ni Tesla-ägare får gärna komma i alla fall. Fler folk behöver se bilarna! och jag med
Senast redigerad av Teslaspolen, redigerad totalt 1 gånger.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: CHAdeMO adapter och 100 kW
Såg nyligen på ett YouTube klipp från Björn Nyland (tror jag han heter) där han pratade om CHAdeMO adaptern.
Minns jag rätt pratade han om 40 kW i praktiken, men kan ha fel där. Kan ha varit laddstationen han var på som begränsade.
Vad jag däremot skrev upp var märkningen på adaptern, och den var 450V, 125A.
Så beroende på vilken batterispänning man har blir det ju lite olika, men max 125A blir ju det som sätter gränsen.
Minns jag rätt pratade han om 40 kW i praktiken, men kan ha fel där. Kan ha varit laddstationen han var på som begränsade.
Vad jag däremot skrev upp var märkningen på adaptern, och den var 450V, 125A.
Så beroende på vilken batterispänning man har blir det ju lite olika, men max 125A blir ju det som sätter gränsen.
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
- Ort: Kungsholmen, Stockholm
- Kontakt:
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: CHAdeMO adapter och 100 kW
Vill minnas det var kanske 45 kW eller så. Hade kört ett tag och var kanske 30-40% av 24 kWh batteriet kvar.ovelundkvist skrev:Ok! Men vad fick du när du laddade din Leaf?
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
- Ort: Kungsholmen, Stockholm
- Kontakt:
Re: CHAdeMO adapter och 100 kW
Men då verkar ju i alla fall inte en Leaf kunna utnyttja mer än 40-45 kW, vilket inte är bättre än andra Chademo-laddare?
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: CHAdeMO adapter och 100 kW
Det var ungefär vad jag fick till av det hela med. Men jag förstod det som om att handsken skulle uppgraderas när den nya standarden för Chademo kommer...ovelundkvist skrev:Men då verkar ju i alla fall inte en Leaf kunna utnyttja mer än 40-45 kW, vilket inte är bättre än andra Chademo-laddare?
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: CHAdeMO adapter och 100 kW
Aha... det förklarar varför det står 62,5 kW på denna symbol. Det krävs alltså en CCS plug för att det ska ge 100 kW. Finns det sådana adaptrar, eller har någon hört om det är på gång?Teslaspolen skrev:Jag är boende där och kan besvara frågan då jag varit i kontakt med DalaEnergi om det hela.
Ja, laddaren kan ge upp till 100 kW på Chademo/CCS.
MEN handsken i sig klarar inte av detta! Chademohandskar klarar inte högre strömstyrka än 500V 125A, med andra ord 62,5 kW.
S60D uttagen okt. 2016
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: CHAdeMO adapter och 100 kW
Osäker på vad CCS kan ge. Jag ändrade båda Uppladdning.nu laddplatserna till just 62,5 för att folk inte ska komma och förvänta sig 100 kW och sedan få cirka hälften av det, efter att jag frågade DalaEnergi. Dom nämnde aldrig hur det låg till med CCS:en.Laponia skrev:Aha... det förklarar varför det står 62,5 kW på denna symbol. Det krävs alltså en CCS plug för att det ska ge 100 kW. Finns det sådana adaptrar, eller har någon hört om det är på gång?Teslaspolen skrev:Jag är boende där och kan besvara frågan då jag varit i kontakt med DalaEnergi om det hela.
Ja, laddaren kan ge upp till 100 kW på Chademo/CCS.
MEN handsken i sig klarar inte av detta! Chademohandskar klarar inte högre strömstyrka än 500V 125A, med andra ord 62,5 kW.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: CHAdeMO adapter och 100 kW
Det högsta jag har sett med Chademoadaptern är 123A @ 392V, dvs 48kW.
- 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Re: CHAdeMO adapter och 100 kW
Finns inte CCS-adapter nej. Har inte heller läst att det ska komma någon adapter, men kanske när M3 lanserasLaponia skrev:Aha... det förklarar varför det står 62,5 kW på denna symbol. Det krävs alltså en CCS plug för att det ska ge 100 kW. Finns det sådana adaptrar, eller har någon hört om det är på gång?Teslaspolen skrev:Jag är boende där och kan besvara frågan då jag varit i kontakt med DalaEnergi om det hela.
Ja, laddaren kan ge upp till 100 kW på Chademo/CCS.
MEN handsken i sig klarar inte av detta! Chademohandskar klarar inte högre strömstyrka än 500V 125A, med andra ord 62,5 kW.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14