Volvo Cars satsar på en bränslecellsbil?

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Volvo Cars satsar på en bränslecellsbil?

Inlägg av Feddan »

Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: Volvo Cars satsar på en bränslecellsbil?

Inlägg av Daoops »

Waste of money såklart. Men visst, mjölka lite eu-bidrag samtidigt som man benchmarkar olika tekniker är ju bra rent strategiskt.
Jerka
Inlägg: 933
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Volvo Cars satsar på en bränslecellsbil?

Inlägg av Jerka »

Detta tyckte jag var illustrativt:
Sedan tidigare samarbetar Powercell och Volvo Cars med att utnyttja bränsleceller som räckviddsförlängare i en elbil. Då används en mindre bränslecellsstack, S2, med en effekt på upp till 25 kilowatt, för att bilen ska kunna köras längre än vad batteriet räcker.

”Beroende på hur stor vätgastank man sätter in kan det handla om extra körsträcka på 10–15 mil”, säger Per Wassén.
Öka batteristorleken med 20 kWh istället så åstadkommer ni samma sak. Men neeeej, det är ju mycket enklare att sätta in en bränslecell, en högtryckstank, en kompressor, värmeväxlare och mixers samt kylsystem till alltihop. För det blir absolut inte dyrare och mer komplicerat.
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Volvo Cars satsar på en bränslecellsbil?

Inlägg av AGCF »

Man undrar hur mycket av detta som handlar om att få forskningspengar/bidragspengar från EU och hur mycket som faktiskt behöver forskas på. Hur mycket kontroller görs av vad pengarna går till? Möjligt att de redan nu har klart vad de ska presentera som resultat av projektet. 50 miljoner tack :)
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Volvo Cars satsar på en bränslecellsbil?

Inlägg av LarsL »

Det är därför jag är emot bränsleceller, de lever på mina skattepengar.
När man analyserar dem så är de naturlitvis helt vansinniga, värre än hybrider tom. Som sagts ovan sätt in motsvarade kostnad i batterier i stället.
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Volvo Cars satsar på en bränslecellsbil?

Inlägg av Limbster »

LarsL skrev:
Det är därför jag är emot bränsleceller, de lever på mina skattepengar.
När man analyserar dem så är de naturlitvis helt vansinniga, värre än hybrider tom. Som sagts ovan sätt in motsvarade kostnad i batterier i stället.
Kostnaderna för bränsleceller skulle kunna sjunka vilket skulle kunna leda till att det bästa hade varit en kombination vätgas och batteri. Ett mindre batteri som klarar 90 % av resorna och en bränslecellstanka för de övriga långresorna. Låter jätte bra i mina öron, men visst att tekniken är för dyr för det idag.

Verkar förövrigt som vätgasstationen i Malmö tagits bort, joggade förbi på lunchen och tankarna var helt borta. Kanske flyttat till annan adress?
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Volvo Cars satsar på en bränslecellsbil?

Inlägg av LarsL »

Limbster skrev:
LarsL skrev:
Det är därför jag är emot bränsleceller, de lever på mina skattepengar.
När man analyserar dem så är de naturlitvis helt vansinniga, värre än hybrider tom. Som sagts ovan sätt in motsvarade kostnad i batterier i stället.
Kostnaderna för bränsleceller skulle kunna sjunka vilket skulle kunna leda till att det bästa hade varit en kombination vätgas och batteri. Ett mindre batteri som klarar 90 % av resorna och en bränslecellstanka för de övriga långresorna. Låter jätte bra i mina öron, men visst att tekniken är för dyr för det idag.

Verkar förövrigt som vätgasstationen i Malmö tagits bort, joggade förbi på lunchen och tankarna var helt borta. Kanske flyttat till annan adress?
De har väl hittat någon annan lättlurad kommun som de kan mjölka på pengar. Mariestad kanske?

Bränsleceller är korkade hur man än vrider och vänder på det, inte bara för att de är dyra utan för dess ineffektivitet. Det finns milslånga trådar här om hur dåliga de är, det är bara att läsa. Vill du ha en hybrid så välj en batteri-bensin i så fall helst en med stort batteri och liten motor som BMW i3. Då kan du enkelt tanka var du vill, så länge mackarna är öppna, och tanken tar bara upp några få liter av kupéutymmet.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Volvo Cars satsar på en bränslecellsbil?

Inlägg av Jerker »

Limbster skrev:
Verkar förövrigt som vätgasstationen i Malmö tagits bort, joggade förbi på lunchen och tankarna var helt borta. Kanske flyttat till annan adress?
Den stationen var väl bara temporär. Vet inte om den tagits bort eller flyttats.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Volvo Cars satsar på en bränslecellsbil?

Inlägg av Jerker »

Jerker skrev:
Limbster skrev:
Verkar förövrigt som vätgasstationen i Malmö tagits bort, joggade förbi på lunchen och tankarna var helt borta. Kanske flyttat till annan adress?
Den stationen var väl bara temporär. Vet inte om den tagits bort eller flyttats.
Enligt Vätgas Sverige finns ingen station i Malmö. Man får ta bron över till Danmark där de emellertid ligger tätt.
Vätgasstationer.PNG
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Volvo Cars satsar på en bränslecellsbil?

Inlägg av LarsL »

Jerker skrev:
Jerker skrev:
Limbster skrev:
Verkar förövrigt som vätgasstationen i Malmö tagits bort, joggade förbi på lunchen och tankarna var helt borta. Kanske flyttat till annan adress?
Den stationen var väl bara temporär. Vet inte om den tagits bort eller flyttats.
Enligt Vätgas Sverige finns ingen station i Malmö. Man får ta bron över till Danmark där de emellertid ligger tätt.
Det är väl för att Danmark har så mycket Vindkraftsel, den är ju särskilt bra att göra vätgas av medan elbilar mest bara går att ladda med kolkraft (kanske därför Tesla sätter upp så många SC i Tyskland?).
Skriv svar