elbilen som tjänstebil

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
drzaphod
Teslaägare
Inlägg: 470
Blev medlem: 26 jul 2014 15:13
Ort: Huddinge

elbilen som tjänstebil

Inlägg av drzaphod »

Jag åker omkring 4000 mil om året i tjänsten i min elbil och får ofta en mängd frågor om hur det är att köra elbil ute på mina resor. Jag svarar gärna på dessa frågor men det har också funderat på att börja spela in filmer om att använda elbilen som tjänstebil.

Jag har nu skapat första avsnittet, mitt Mission Statement, som kommer att handla om detta. Jag kör själv en Tesla Model S, 85D, men den kommer inte bara att handla om Tesla utan just hur det är att köra elbil som tjänstebil.

Jag hoppas kunna hjälpa med goda råd, diskutera nya lösningar, jämföra olika lösningar beroende hur man vill använda bilen.

Jag hoppas får många frågor och funderingar och tar tacksamt emot alla kommentarer.

Du hittar kanalen på följande adress: https://goo.gl/I9CKjR

Varmt välkommen och jag hoppas vi tillsammans kan föra elbilen framåt som tjänstebil.
Stolt ägare av en Model S Multicoat White från 2020.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: elbilen som tjänstebil

Inlägg av Zalman3 »

Gissar att du är säljare och besöker kunder.
Vilken image ger det att du kommer i en Tesla?
Onödigt dyr bil, eller ansvarstagande miljöbil?

Kan du ladda hos kunden?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: elbilen som tjänstebil

Inlägg av Teslaspolen »

Låter väldigt lovande! Uppdaterar du på TCS vid nya avsnitt?
Användarvisningsbild
drzaphod
Teslaägare
Inlägg: 470
Blev medlem: 26 jul 2014 15:13
Ort: Huddinge

Re: elbilen som tjänstebil

Inlägg av drzaphod »

Zalman3 skrev:
Gissar att du är säljare och besöker kunder.
Vilken image ger det att du kommer i en Tesla?
Onödigt dyr bil, eller ansvarstagande miljöbil?

Kan du ladda hos kunden?
Du har helt rätt att jag är säljare. De flesta är faktisk mycket positiva och tycker det är en vettigt val. En del tycker det är en töntig bil som aldrig kommer att funka. Kört nu i 18 månader och jag tror de börja se att det faktisk funkar.

Vissa kunder har faktisk erbjudit att man kan ladda, det har varit riktigt trevligt att besöka dem måste jag säga. Vi kommer att erbjuda samma sak själva i en snar framtid på kontoret så att kunder som besöker oss kan ladda.
Stolt ägare av en Model S Multicoat White från 2020.
Användarvisningsbild
drzaphod
Teslaägare
Inlägg: 470
Blev medlem: 26 jul 2014 15:13
Ort: Huddinge

Re: elbilen som tjänstebil

Inlägg av drzaphod »

Teslaspolen skrev:
Låter väldigt lovande! Uppdaterar du på TCS vid nya avsnitt?
Jag lovar att uppdatera på TCS också när nästa avsnitt kommer. Jobbar på ett par idéer som jag hoppas snart få klart.
Stolt ägare av en Model S Multicoat White från 2020.
Användarvisningsbild
drzaphod
Teslaägare
Inlägg: 470
Blev medlem: 26 jul 2014 15:13
Ort: Huddinge

Re: elbilen som tjänstebil

Inlägg av drzaphod »

Jag har lagt upp nästa video, denna gången om varför vi skall använda elbil istället för avgasbilar som idag.

Du hittar nya videon här:

Jag tar tacksamt emot kommentarer och synpunkter för att hjälpa mig att göra en bättre i video i framtiden.
Senast redigerad av drzaphod, redigerad totalt 1 gånger.
Stolt ägare av en Model S Multicoat White från 2020.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: elbilen som tjänstebil

Inlägg av gellerstam »

drzaphod skrev:
Jag har lagt upp nästa video, denna gången om varför vi skall använda elbil istället för avgasbilar som idag.

Jag tar tacksamt emot kommentarer och synpunkter för att hjälpa mig att göra en bättre i video i framtiden.
Länka gärna direkt i inlägget! Då många är lata och inte orkar leta efter länken några innlägg längre upp .... ;-)
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
drzaphod
Teslaägare
Inlägg: 470
Blev medlem: 26 jul 2014 15:13
Ort: Huddinge

Re: elbilen som tjänstebil

Inlägg av drzaphod »

gellerstam skrev:
drzaphod skrev:
Jag har lagt upp nästa video, denna gången om varför vi skall använda elbil istället för avgasbilar som idag.

Jag tar tacksamt emot kommentarer och synpunkter för att hjälpa mig att göra en bättre i video i framtiden.
Länka gärna direkt i inlägget! Då många är lata och inte orkar leta efter länken några innlägg längre upp .... ;-)
Har redigerat inlägget och lagt till länken. Tack för hjälpen.

Här är länken igen:
Stolt ägare av en Model S Multicoat White från 2020.
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: elbilen som tjänstebil

Inlägg av Feddan »

Jag tycker du tar upp vettiga punkter men använder inte formatet så mycket, det hade lika väl kunnat vara en podcast. Så gör både och, ta ljudet från dina videos och lägg ut som en podcast också.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
Torkel
Inlägg: 402
Blev medlem: 13 apr 2016 13:47
Ort: Mölndal

Re: elbilen som tjänstebil

Inlägg av Torkel »

Zalman3 skrev:
Gissar att du är säljare och besöker kunder.
Vilken image ger det att du kommer i en Tesla?
Onödigt dyr bil, eller ansvarstagande miljöbil?

Kan du ladda hos kunden?
Min grannes hantverkare (snickare möjligtvis?) kör Tesla i tjänsten och får ladda i grannens stolpe (10A). Kombinationen arbetskläder och fin bil är lite kul :)
Användarvisningsbild
drzaphod
Teslaägare
Inlägg: 470
Blev medlem: 26 jul 2014 15:13
Ort: Huddinge

Re: elbilen som tjänstebil

Inlägg av drzaphod »

Feddan skrev:
Jag tycker du tar upp vettiga punkter men använder inte formatet så mycket, det hade lika väl kunnat vara en podcast. Så gör både och, ta ljudet från dina videos och lägg ut som en podcast också.
Det var en intressant idé. Det kanske jag skulle göra.

Jag vet om att de nuvarande videon är lite statiska men jag hoppas det skall bli mer action när jag börjar åka runt i Sverige igen. Jobbar på avsnitt där jag tänkte ta upp laddning och hur det är att ladda när vi kör runt i landet. Finns det laddmöjligheter och vad kostar det. Planerar också ett avsnitt om kostnaderna för elbil i form av försäkringar, förmånsvärde, leasing med mera.

Sedan är jag ju alltid nyfiken på vad andra tycker och har för frågor. Jag skall försöka gå igenom så mycket jag kan både bra och dåligt som jag upptäcker på vägarna.

Tack för att du tittat och tack för synpunkterna.
Stolt ägare av en Model S Multicoat White från 2020.
Användarvisningsbild
Dansken
Teslaägare
Inlägg: 477
Blev medlem: 12 dec 2016 14:53

Re: elbilen som tjänstebil

Inlägg av Dansken »

Lasse, keep up the good work!

Det verkar som att du har en sund inställning till Tesla och elbilar i stort. Dit budskap kommer tydligt fram, och jag tror att många som ej redan är frälsta kan hitta mycket bra info här.
Användarvisningsbild
drzaphod
Teslaägare
Inlägg: 470
Blev medlem: 26 jul 2014 15:13
Ort: Huddinge

Re: elbilen som tjänstebil

Inlägg av drzaphod »

Dansken skrev:
Lasse, keep up the good work!

Det verkar som att du har en sund inställning till Tesla och elbilar i stort. Dit budskap kommer tydligt fram, och jag tror att många som ej redan är frälsta kan hitta mycket bra info här.
Tack så mycket. Hoppas nästa avsnitt blir lika uppskattat.
Stolt ägare av en Model S Multicoat White från 2020.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: elbilen som tjänstebil

Inlägg av LarsL »

Ser fram emot elbilsresor genom Sverige.
Användarvisningsbild
drzaphod
Teslaägare
Inlägg: 470
Blev medlem: 26 jul 2014 15:13
Ort: Huddinge

Re: elbilen som tjänstebil

Inlägg av drzaphod »

Nu har jag skapat nästa film, denna gången om laddning. Även fast videon är lite mer än 10 min så har jag inte tömt ut ämnet, så mer kommer senare. Tog lite tid att gör denna video då ambitionsnivån steg kanske lite väl mycket och jag hade många idéer på hur jag vill ha den.



Nästa vecka åker jag iväg på första tjänsteresan till södra Sverige och Danmark. Få se hur snabbt jag får klart videon.

Som vanligt är jag väldigt tacksam för alla kommentarer och funderingar ni har. Allt hjälper mig att bli bättre.

Mycket nöje!
Stolt ägare av en Model S Multicoat White från 2020.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: elbilen som tjänstebil

Inlägg av Swede1 »

Välgjord, tydligt tal, bra tempo. Mkt miljösnack. Gammal info för mig, men bra att nöta in och få fler att se fördelarna med elbilar. Kul när du snackade och körde samtidigt. Kanske ha fler kameror och klippa så det blir variation, väg, tal, sida, omkörning, laddning etc.
Användarvisningsbild
drzaphod
Teslaägare
Inlägg: 470
Blev medlem: 26 jul 2014 15:13
Ort: Huddinge

Re: elbilen som tjänstebil

Inlägg av drzaphod »

Swede1 skrev:
Välgjord, tydligt tal, bra tempo. Mkt miljösnack. Gammal info för mig, men bra att nöta in och få fler att se fördelarna med elbilar. Kul när du snackade och körde samtidigt. Kanske ha fler kameror och klippa så det blir variation, väg, tal, sida, omkörning, laddning etc.
Tack för synpunkterna. Jag hoppas att jag kan få till det lite bättre när jag åker iväg nästa vecka, första resan på nya året. Här bär det iväg till södra Sverige och Danmark så jag får ser hur det går.
Stolt ägare av en Model S Multicoat White från 2020.
Användarvisningsbild
drzaphod
Teslaägare
Inlägg: 470
Blev medlem: 26 jul 2014 15:13
Ort: Huddinge

Re: elbilen som tjänstebil

Inlägg av drzaphod »

Jag tänkte ta VBloggen ett steg längre och intervjua några el-bils ägare som använder sin i el-bil i tjänten. Under våren tänkte jag interbjua dem för att få en känsla av hur det de upplever att köra sin elbil som tjänstebil.

Jag är nu på jakt efter flera personer som kan tänka sig att vara med i ett avsnitt och prata om hur det är att köra sin elbil i tjänsten. Jag behöver ha kontakt med alla oliak former av biler förutom Tesla som jag ju kär själv.

Så Zoe, Nissan, Kia, Huandai och självklrt Tesla men görna om någon kör en 60 kWh version. Om jag glömde någon bil så bara lägg till din själv. Om du inte kan själv men vet om någon som kanske skulle vilja vara med så rekommendera.

Skicka ett PM till mig så hör jag av mig.
Stolt ägare av en Model S Multicoat White från 2020.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: elbilen som tjänstebil

Inlägg av Bjelke »

drzaphod skrev:
Jag tänkte ta VBloggen ett steg längre och intervjua några el-bils ägare som använder sin i el-bil i tjänten. Under våren tänkte jag interbjua dem för att få en känsla av hur det de upplever att köra sin elbil som tjänstebil.

Jag är nu på jakt efter flera personer som kan tänka sig att vara med i ett avsnitt och prata om hur det är att köra sin elbil i tjänsten. Jag behöver ha kontakt med alla oliak former av biler förutom Tesla som jag ju kär själv.

Så Zoe, Nissan, Kia, Huandai och självklrt Tesla men görna om någon kör en 60 kWh version. Om jag glömde någon bil så bara lägg till din själv. Om du inte kan själv men vet om någon som kanske skulle vilja vara med så rekommendera.

Skicka ett PM till mig så hör jag av mig.
Någon som har eller har haft en Think vore ju intressant att få lyssna på :)
Själv körde jag min Leaf Bollnäs-Sandviken varje dag i 1,5 år (en 2012:a dvs utan värmepump osv) vilket är exakt 10 mil enkel, ingen lek vintertid kan jag säga och i särklass den starkaste
anledningen till att jag var ganska tidig med en Tesla ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
drzaphod
Teslaägare
Inlägg: 470
Blev medlem: 26 jul 2014 15:13
Ort: Huddinge

Re: elbilen som tjänstebil

Inlägg av drzaphod »

Bjelke skrev:
drzaphod skrev:
Jag tänkte ta VBloggen ett steg längre och intervjua några el-bils ägare som använder sin i el-bil i tjänten. Under våren tänkte jag interbjua dem för att få en känsla av hur det de upplever att köra sin elbil som tjänstebil.

Jag är nu på jakt efter flera personer som kan tänka sig att vara med i ett avsnitt och prata om hur det är att köra sin elbil i tjänsten. Jag behöver ha kontakt med alla oliak former av biler förutom Tesla som jag ju kär själv.

Så Zoe, Nissan, Kia, Huandai och självklrt Tesla men görna om någon kör en 60 kWh version. Om jag glömde någon bil så bara lägg till din själv. Om du inte kan själv men vet om någon som kanske skulle vilja vara med så rekommendera.

Skicka ett PM till mig så hör jag av mig.
Någon som har eller har haft en Think vore ju intressant att få lyssna på :)
Själv körde jag min Leaf Bollnäs-Sandviken varje dag i 1,5 år (en 2012:a dvs utan värmepump osv) vilket är exakt 10 mil enkel, ingen lek vintertid kan jag säga och i särklass den starkaste
anledningen till att jag var ganska tidig med en Tesla ;)
Intressant. Låt oss höras av senare till hösten när jag får ihop mina planer.
Stolt ägare av en Model S Multicoat White från 2020.
Användarvisningsbild
drzaphod
Teslaägare
Inlägg: 470
Blev medlem: 26 jul 2014 15:13
Ort: Huddinge

Re: elbilen som tjänstebil

Inlägg av drzaphod »

Nu har jag äntligen fått upp nästa avsnitt. Det har tagit lång tid men jag är äntligen tillbaka med ett nytt avsnitt.

Detta avsnitt handlar enbart om Tesla. Ta en titt och berätta om du håller med mig eller inte.

Hoppas ni gillar den och alla kommentarer är välkomna!

Du hittar filmen här:
Stolt ägare av en Model S Multicoat White från 2020.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: elbilen som tjänstebil

Inlägg av Bjelke »

drzaphod skrev:
Bjelke skrev:
drzaphod skrev:
Jag tänkte ta VBloggen ett steg längre och intervjua några el-bils ägare som använder sin i el-bil i tjänten. Under våren tänkte jag interbjua dem för att få en känsla av hur det de upplever att köra sin elbil som tjänstebil.

Jag är nu på jakt efter flera personer som kan tänka sig att vara med i ett avsnitt och prata om hur det är att köra sin elbil i tjänsten. Jag behöver ha kontakt med alla oliak former av biler förutom Tesla som jag ju kär själv.

Så Zoe, Nissan, Kia, Huandai och självklrt Tesla men görna om någon kör en 60 kWh version. Om jag glömde någon bil så bara lägg till din själv. Om du inte kan själv men vet om någon som kanske skulle vilja vara med så rekommendera.

Skicka ett PM till mig så hör jag av mig.
Någon som har eller har haft en Think vore ju intressant att få lyssna på :)
Själv körde jag min Leaf Bollnäs-Sandviken varje dag i 1,5 år (en 2012:a dvs utan värmepump osv) vilket är exakt 10 mil enkel, ingen lek vintertid kan jag säga och i särklass den starkaste
anledningen till att jag var ganska tidig med en Tesla ;)
Intressant. Låt oss höras av senare till hösten när jag får ihop mina planer.
Niemas problemas :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Old_O
Teslaägare
Inlägg: 166
Blev medlem: 29 jul 2017 17:40

Re: elbilen som tjänstebil

Inlägg av Old_O »

drzaphod skrev:
Nu har jag skapat nästa film, denna gången om laddning. Även fast videon är lite mer än 10 min så har jag inte tömt ut ämnet, så mer kommer senare. Tog lite tid att gör denna video då ambitionsnivån steg kanske lite väl mycket och jag hade många idéer på hur jag vill ha den.



Nästa vecka åker jag iväg på första tjänsteresan till södra Sverige och Danmark. Få se hur snabbt jag får klart videon.

Som vanligt är jag väldigt tacksam för alla kommentarer och funderingar ni har. Allt hjälper mig att bli bättre.

Mycket nöje!
För mig som inte är elbilsförare idag så uppskattar jag din video mycket. Bra förklaringar och tankar kring vilka kablar/adaptrar jag kan tänkas behöva när jag väl får min bil. Snyggt!
=========
MYP-Pilot
Användarvisningsbild
drzaphod
Teslaägare
Inlägg: 470
Blev medlem: 26 jul 2014 15:13
Ort: Huddinge

Re: elbilen som tjänstebil

Inlägg av drzaphod »

Old_O skrev:
drzaphod skrev:
Nu har jag skapat nästa film, denna gången om laddning. Även fast videon är lite mer än 10 min så har jag inte tömt ut ämnet, så mer kommer senare. Tog lite tid att gör denna video då ambitionsnivån steg kanske lite väl mycket och jag hade många idéer på hur jag vill ha den.



Nästa vecka åker jag iväg på första tjänsteresan till södra Sverige och Danmark. Få se hur snabbt jag får klart videon.

Som vanligt är jag väldigt tacksam för alla kommentarer och funderingar ni har. Allt hjälper mig att bli bättre.

Mycket nöje!
För mig som inte är elbilsförare idag så uppskattar jag din video mycket. Bra förklaringar och tankar kring vilka kablar/adaptrar jag kan tänkas behöva när jag väl får min bil. Snyggt!
Ledsen att jag inte svarat på en stund, det har varit otroligt mycket på jobbet.

Jobbar på ett par filmer just nu om just snabbladdning när vi reser. Projektet var lite större än jag trodde men jag hoppas att jag får till den snart så jag får upp den.

Spelade in nästa hela avsnittet för en tid sedan, den upptäckte att jag hade glömt att slå på mikrofonen så det blev inget ljud. :(

Man märker att man inte är professionell videokille än. :)
Stolt ägare av en Model S Multicoat White från 2020.
Skriv svar