Välkomna konkurrenter till Tesla i framtiden

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Arild
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 19 nov 2015 21:50
Ort: Tyresö
Kontakt:

Välkomna konkurrenter till Tesla i framtiden

Inlägg av Arild »

Jag hittade denna bild över kommande bilmodeller som också visar deras räckvidd.
Det är ju inte alla elbilar som är praktiska att äga pga kortare räckvidd, men här kan du bestämma vilken nivå du vill ligga på och välja bilmodell därefter. :geek:

Betänk att Tesla Model 3 inte enbart kommer att ha 350 km. räckvidd utan också kommer att finnas med längre alternativ.
Idag verkar Hyundai Ioniq onekligen som ett bra alternativ.
Själv planerar jag en Tazzari Zero SE, som andrabil för lokala transporter. Den är fri från trängselavgift i Stockholm, enligt Stockholms Stad! :P
Skärmavbild 2017-01-19 kl. 12.21.08.png
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Välkomna konkurrenter till Tesla i framtiden

Inlägg av vigge50 »

Var har du hittat den?
Som vanligt jämför de Model llls EPA med de europeiska tillverkarnas NEDC siffror...
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Välkomna konkurrenter till Tesla i framtiden

Inlägg av mati »

Grafen säger ganska lite eftersom bara bilarna allra längst till vänster faktiskt finns att köpa. Alla andra är ju sk Tesla-dödare som kommer "sen" men en utlovad räckvidd på 500km. Det är väl bara Model 3 som är en framtida modell där vi ändå vet att den garanterat kommer att byggas samt att den verkligen får den utlovade räckvidden.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
olza
Inlägg: 222
Blev medlem: 05 jul 2014 13:09
Ort: Karlstad

Re: Välkomna konkurrenter till Tesla i framtiden

Inlägg av olza »

Inte många rätt i den grafen! Inte ens Ioniq är rätt, det är väl 28 mils räckvid NEDC, eller?

Ser bara ett rätt: e-Golf.
Volvo V70N 2.5T 2004
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare
Inlägg: 474
Blev medlem: 10 sep 2015 12:33
Ort: Brämhult

Re: Välkomna konkurrenter till Tesla i framtiden

Inlägg av Haglund »

Intressant! Kan man få till en som stämmer så är det ännu mer intressant. ;)

Personligen är jag relativt ointresserad av räckvidden egentligen, så länge den överskrider 25 mil ärligt (inte NEDC eller ens EPA). Mer intressant är hur de är tänkta att laddas och hur de rimligtvis kommer att laddas i verkligheten. Finns inte trefasladdning hemma och är det tänkt att de ska ladda 43 kW som mest (CCS/ChaDeMo), så går de ju ganska mycket bort om man tänker sig att ha dem som något annat än citybilar. Det där 350 kW-nätverket som de talar om får de gärna realisera snarast möjligt annars tror jag att de kan drömma hur mycket de vill om att ersätta Tesla.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Välkomna konkurrenter till Tesla i framtiden

Inlägg av Svenssons »

Vore det inte bättre med en plott-graf med tid på X-axeln och räckvidd på Y-axeln och rubriker på punkterna? Jag har också lite svårt att koppla de 21 staplarna till de 22 bilmodellerna.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Välkomna konkurrenter till Tesla i framtiden

Inlägg av gellerstam »

Svenssons skrev:
Vore det inte bättre med en plott-graf med tid på X-axeln och räckvidd på Y-axeln och rubriker på punkterna? Jag har också lite svårt att koppla de 21 staplarna till de 22 bilmodellerna.
Det är väl för att Honda Clarity Electric inte har någon räckvidd? :?
Tesla Model Y
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Välkomna konkurrenter till Tesla i framtiden

Inlägg av Svenssons »

gellerstam skrev:
Svenssons skrev:
Vore det inte bättre med en plott-graf med tid på X-axeln och räckvidd på Y-axeln och rubriker på punkterna? Jag har också lite svårt att koppla de 21 staplarna till de 22 bilmodellerna.
Det är väl för att Honda Clarity Electric inte har någon räckvidd? :?
Troligen men det ser också ut som att Hyundai Ioniq har två räckvidder fast då får inte heller Opel Ampera-e någon heller... Skulle hur som helst bli tydligare med punkter tror jag.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Välkomna konkurrenter till Tesla i framtiden

Inlägg av gellerstam »

Svenssons skrev:
gellerstam skrev:
Svenssons skrev:
Vore det inte bättre med en plott-graf med tid på X-axeln och räckvidd på Y-axeln och rubriker på punkterna? Jag har också lite svårt att koppla de 21 staplarna till de 22 bilmodellerna.
Det är väl för att Honda Clarity Electric inte har någon räckvidd? :?
Troligen men det ser också ut som att Hyundai Ioniq har två räckvidder fast då får inte heller Opel Ampera-e någon heller... Skulle hur som helst bli tydligare med punkter tror jag.
Håller med!
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare
Inlägg: 648
Blev medlem: 02 jun 2016 23:38
Ort: Sjömarken, Borås

Re: Välkomna konkurrenter till Tesla i framtiden

Inlägg av Crappy »

Kommer Volvo med sina redan i år?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Välkomna konkurrenter till Tesla i framtiden

Inlägg av LarsL »

Totalt ointressant med fossiltillverkarna drömmar. Det är ju väldigt lätt att häva ur sig 500km räckvidd eller varför inte 1000km?
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare
Inlägg: 780
Blev medlem: 13 apr 2014 00:23
Ort: Enskede

Re: Välkomna konkurrenter till Tesla i framtiden

Inlägg av olarsson »

Saknar Jaguar iPace i listan.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1731
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Välkomna konkurrenter till Tesla i framtiden

Inlägg av Franz »

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =28&t=7357
Känns som att NEDC går i graven lagom tills en del av de här bilarna skall släppas. Kan ju bli lite snopet ifall man i flera års tid går och pratar om en bil med "500 km" räckvidd och så får man bara säga 400 när den väl släpps ;).
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Välkomna konkurrenter till Tesla i framtiden

Inlägg av Bjelke »

LarsL skrev:
Totalt ointressant med fossiltillverkarna drömmar. Det är ju väldigt lätt att häva ur sig 500km räckvidd eller varför inte 1000km?
Håller med, sådana diagram är rätt betydelselösa, det räcker med att visa det närmaste året och bara bilar som verkligen är på G ut på marknaden.
Mer intressant att kika på utvecklingen av batterier tex (och knappt ens det).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 868
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Välkomna konkurrenter till Tesla i framtiden

Inlägg av Delta »

Vilket år kommer någon av "de stora" ifatt Tesla? Kommer det någonsin att ske? Någon som har tid får gärna starta en omröstning i frågan. Vem blir det i så fall? Laddnätverk ska ju också ingå. Kommer framtidens bilmässor fortsätta med konceptbilar i ämnet från de etablerade. Hörde att WV-koncernen har 90 anställda på batteriavdelningen. Jag tycker att det verkar som att avståndet ÖKAR istället, i alla fall då det gäller premiumbilar från Europas största bilnation.
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare
Inlägg: 474
Blev medlem: 10 sep 2015 12:33
Ort: Brämhult

Re: Välkomna konkurrenter till Tesla i framtiden

Inlägg av Haglund »

Delta skrev:
Vilket år kommer någon av "de stora" ifatt Tesla? Kommer det någonsin att ske? Någon som har tid får gärna starta en omröstning i frågan. Vem blir det i så fall? Laddnätverk ska ju också ingå. Kommer framtidens bilmässor fortsätta med konceptbilar i ämnet från de etablerade. Hörde att WV-koncernen har 90 anställda på batteriavdelningen. Jag tycker att det verkar som att avståndet ÖKAR istället, i alla fall då det gäller premiumbilar från Europas största bilnation.
"Ifatt" kommer säkerligen vara en definitionsfråga av samma magnitud som frågan om när Androidtelefonerna kom "ifatt" iPhone. Var det när de hade samma spec som iPhone (vilket gick ganska fort) eller när iPhoneanvändarna tyckte att de var lika bra (vilket ännu inte inträffat)?

Jag tror personligen att de stora tillverkarna kommer gå om Tesla ganska fort i antal sålda bilar. Inte för att de kommer vara bättre än Teslorna och Teslapaketet med Superchargers, osv., men eftersom de har musklerna att göra det. Med "musklerna" menar jag då märkestrogenhet, trovärdighet när säljaren på bilfirman som sålt bilar i 100 år säger att "nu är elbilarna tillräckligt bra", media är med på tåget och alla andra än early adopters börjat köpa, osv. Att gå om i helhetspaket och image, tror jag kommer ta lång tid, och för oss som var early adopters och är tekniknördar så kommer de gamla "aldrig" ikapp. Jämför med hur Windows Phone-användarna höll fast vid sina lurar tills det inte längre fanns några att köpa.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 868
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Välkomna konkurrenter till Tesla i framtiden

Inlägg av Delta »

Haglund skrev:
Delta skrev:
Vilket år kommer någon av "de stora" ifatt Tesla? Kommer det någonsin att ske? Någon som har tid får gärna starta en omröstning i frågan. Vem blir det i så fall? Laddnätverk ska ju också ingå. Kommer framtidens bilmässor fortsätta med konceptbilar i ämnet från de etablerade. Hörde att WV-koncernen har 90 anställda på batteriavdelningen. Jag tycker att det verkar som att avståndet ÖKAR istället, i alla fall då det gäller premiumbilar från Europas största bilnation.
"Ifatt" kommer säkerligen vara en definitionsfråga av samma magnitud som frågan om när Androidtelefonerna kom "ifatt" iPhone. Var det när de hade samma spec som iPhone (vilket gick ganska fort) eller när iPhoneanvändarna tyckte att de var lika bra (vilket ännu inte inträffat)?

Jag tror personligen att de stora tillverkarna kommer gå om Tesla ganska fort i antal sålda bilar. Inte för att de kommer vara bättre än Teslorna och Teslapaketet med Superchargers, osv., men eftersom de har musklerna att göra det. Med "musklerna" menar jag då märkestrogenhet, trovärdighet när säljaren på bilfirman som sålt bilar i 100 år säger att "nu är elbilarna tillräckligt bra", media är med på tåget och alla andra än early adopters börjat köpa, osv. Att gå om i helhetspaket och image, tror jag kommer ta lång tid, och för oss som var early adopters och är tekniknördar så kommer de gamla "aldrig" ikapp. Jämför med hur Windows Phone-användarna höll fast vid sina lurar tills det inte längre fanns några att köpa.
Jag bara undrar vem som i så fall ska leverera batteripacket som ju helst ska ligga på>100kWh för att gå om Tesla. Kanske Tesla ska förse dem med batterier för att gå om Tesla. Är det bara jag som undrar? :?
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare
Inlägg: 474
Blev medlem: 10 sep 2015 12:33
Ort: Brämhult

Re: Välkomna konkurrenter till Tesla i framtiden

Inlägg av Haglund »

Delta skrev:
Haglund skrev:
Delta skrev:
Vilket år kommer någon av "de stora" ifatt Tesla? Kommer det någonsin att ske? Någon som har tid får gärna starta en omröstning i frågan. Vem blir det i så fall? Laddnätverk ska ju också ingå. Kommer framtidens bilmässor fortsätta med konceptbilar i ämnet från de etablerade. Hörde att WV-koncernen har 90 anställda på batteriavdelningen. Jag tycker att det verkar som att avståndet ÖKAR istället, i alla fall då det gäller premiumbilar från Europas största bilnation.
"Ifatt" kommer säkerligen vara en definitionsfråga av samma magnitud som frågan om när Androidtelefonerna kom "ifatt" iPhone. Var det när de hade samma spec som iPhone (vilket gick ganska fort) eller när iPhoneanvändarna tyckte att de var lika bra (vilket ännu inte inträffat)?

Jag tror personligen att de stora tillverkarna kommer gå om Tesla ganska fort i antal sålda bilar. Inte för att de kommer vara bättre än Teslorna och Teslapaketet med Superchargers, osv., men eftersom de har musklerna att göra det. Med "musklerna" menar jag då märkestrogenhet, trovärdighet när säljaren på bilfirman som sålt bilar i 100 år säger att "nu är elbilarna tillräckligt bra", media är med på tåget och alla andra än early adopters börjat köpa, osv. Att gå om i helhetspaket och image, tror jag kommer ta lång tid, och för oss som var early adopters och är tekniknördar så kommer de gamla "aldrig" ikapp. Jämför med hur Windows Phone-användarna höll fast vid sina lurar tills det inte längre fanns några att köpa.
Jag bara undrar vem som i så fall ska leverera batteripacket som ju helst ska ligga på>100kWh för att gå om Tesla. Kanske Tesla ska förse dem med batterier för att gå om Tesla. Är det bara jag som undrar? :?
Sett på lite sikt borde det vara ett ickeproblem. Att bygga en fabrik och börja bygga batterier är en affär på ett fåtal år, om än inte gjort i en handvändning. Men när jag menar att de kan gå om ganska fort så är det på 5-8 års sikt och då finns det möjlighet både att öppna nya gruvor, effektivisera utvinningen, bygga nya batterifabriker och börja massproducera. Desto svårare tror jag laddnätverken är. Vill ett land sätta sig på tvären (som Frankrike gjort mot Tesla), så stoppar de utbyggnaden i ett antal år om det vill sig illa. Tänk dig Trump när VW vill bygga laddnätverk i USA.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Välkomna konkurrenter till Tesla i framtiden

Inlägg av Swede1 »

Samsung gör batterier till BMW. Lg gör också batterier. (Panasonic gör Teslas batterier).

Så det är bara att ösa på med mer batteri i bilarna.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Välkomna konkurrenter till Tesla i framtiden

Inlägg av Mickep »

Intressant att Volvo skall släppa 2 bilar detta år (2017) Då kanske regering ser en ursäkt att satsa på att folk kan köpa hyffsat prissatta bilar.
Skriv svar