Tesla lanserar SuC i städer

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Tesla lanserar SuC i städer

Inlägg av oscfor »

Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Tesla lanserar SuC i städer

Inlägg av Mickep »

Sådana där skulle man vilja se på köpcentrum där folk handlar, likaså i parkeringsgarage (där det finns en incitament att inte stå mer än nödvändigt, dvs parkeringsavgift)
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Tesla lanserar SuC i städer

Inlägg av Teslaspolen »

Snyggt jobbat av Tesla!
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Tesla lanserar SuC i städer

Inlägg av Gustafsson »

Saknar "tummen upp" symbolen
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla lanserar SuC i städer

Inlägg av Bjelke »

Shit va najs! Den hade lämplig design oxo tycker jag :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Tesla lanserar SuC i städer

Inlägg av helix »

Klockrent! Lär väl tyvärr dröja ett tag innan de kommer till Europa och framförallt Sverige.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Tesla lanserar SuC i städer

Inlägg av Teslaspolen »

Säg inte det... Jag ger det max ett år från idag.
Verdi

Re: Tesla lanserar SuC i städer

Inlägg av Verdi »

Känns jäkligt bra. Tesla imponerar återigen. Hur långt efter är de andra?
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Tesla lanserar SuC i städer

Inlägg av vigge50 »

Tesla har redan öppnat två av dessa nya stationer, en i Boston med 8 laddare och en i Chicago med 10 laddare, här finns även fler bilder och video.

https://electrek.co/2017/09/11/first-lo ... ation/amp/
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: Tesla lanserar SuC i städer

Inlägg av Daoops »

vigge50 skrev:
Tesla har redan öppnat två av dessa nya stationer, en i Boston med 8 laddare och en i Chicago med 10 laddare, här finns även fler bilder och video.

https://electrek.co/2017/09/11/first-lo ... ation/amp/
Jag bodde på 225 N columbus drive i chicago för ett par år sedan just där dom första satts upp (Aqua building), lite kul. Redan då hade dom elbilsladdning i garaget med några Volt-ägare som laddade på.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Tesla lanserar SuC i städer

Inlägg av bullen »

Gustafsson skrev:
Saknar "tummen upp" symbolen
Bild
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Tesla lanserar SuC i städer

Inlägg av 12man »

sannolikheten för ccs sjönk
ms 76132 "Eleamore"
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Tesla lanserar SuC i städer

Inlägg av chaffis75 »

12man skrev:
sannolikheten för ccs sjönk
Varför? Förstår inte varför detta skulle bli ett hinder... eller vad tänker du, du måste nog förklara mer...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Tesla lanserar SuC i städer

Inlägg av Anders77 »

Detta så kallade "Urban Charing" nätverk har det ju gått rykten om länge.

Jag tror att det blir kanon om det byggs på rätt ställen. Tänker mig köpcentrum, större parkeringshus samt andra stora turistattraktioner, stränder mm, då blir det kanon.

Laddar på SUC längst med vägarna, och sen när man kör runt i städerna så laddar man på dessa. Och toppar upp den under natten på hotellet/hemmet mm.

elbilsägandet är enkelt och nu kommer det bara bli enklare.
Svart X90D, bokat en M3.
Verdi

Re: Tesla lanserar SuC i städer

Inlägg av Verdi »

Anders77 skrev:
Detta så kallade "Urban Charing" nätverk har det ju gått rykten om länge.

Jag tror att det blir kanon om det byggs på rätt ställen. Tänker mig köpcentrum, större parkeringshus samt andra stora turistattraktioner, stränder mm, då blir det kanon.

Laddar på SUC längst med vägarna, och sen när man kör runt i städerna så laddar man på dessa. Och toppar upp den under natten på hotellet/hemmet mm.

elbilsägandet är enkelt och nu kommer det bara bli enklare.
Laddarna måste ju stå på ställen där man stannar lagom länge. Står de utanför typ Gröna Lund eller Kolmården så kommer ju samma bil stå där hela dagen. Då går det ju lika bra med destination chargers på 11 kW.

Köpcentrum kanske är bättre men är det inte oftast lokalbefolkningen som hänger på såna ställen? De ska väl ladda hemma?

Eller är dessa urbana laddare till för Tesla-ägare som bor i stan men som saknar laddmöjligheter i sin vardag (hemma och/eller på jobbet)? Något annat har jag faktiskt svårt att se vitsen med. Semestrar man i en storstad så kör man väl inte så mycket bil att det inte räcker att ladda på hotellet.
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Tesla lanserar SuC i städer

Inlägg av Limbster »

Verdi skrev:
Laddarna måste ju stå på ställen där man stannar lagom länge. Står de utanför typ Gröna Lund eller Kolmården så kommer ju samma bil stå där hela dagen.
Blir det inte böter om man står för länge på dessa?
nöjd med min Ampera tillsvidare
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Tesla lanserar SuC i städer

Inlägg av Vasp »

Väldigt bra det här. För alla miljontals potentiella som inte har tillgång till laddning varken hemma eller på jobbet.

Super charger är helt perfekt när man reser men är inte riktigt en bra lösning för lokalbefolkning.

Destination charging är jättebra för när man kommer fram till sitt resmål då bilen kan laddas under flera timmar. Men inte passande för lokalbefolkning då väntetiden blir alldeles för lång.

Detta däremot blir helt perfekt. Typ en timmes laddtid när man ändå handlar eller klipper sig eller gör nånting vardagligt under den där timmen.

Jag som inte har tillfredställande laddmöjlighet varken hemma eller på jobbet skulle verkligen vilja ha nått sånt här i nått av parkeringshusen i stan.

Nu har jag ingen Tesla på långa vägar än men nån gång så.
Användarvisningsbild
Nyren
Teslaägare
Inlägg: 371
Blev medlem: 15 jul 2016 10:25
Ort: Malmö

Re: Tesla lanserar SuC i städer

Inlägg av Nyren »

Det ser ut om att det är längre sladd på dessa jämfört med existerande SuC... Kanske funkar bra eftersom effekten är lägre.
Model Y Performance Svart
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Verdi

Re: Tesla lanserar SuC i städer

Inlägg av Verdi »

Limbster skrev:
Verdi skrev:
Laddarna måste ju stå på ställen där man stannar lagom länge. Står de utanför typ Gröna Lund eller Kolmården så kommer ju samma bil stå där hela dagen.
Blir det inte böter om man står för länge på dessa?

Säkert. Men hur kul är det att lämna barn och familj inne på typ Grönan och traska iväg till laddplatsen för att sen tvingas köra upp den till Östermalm och gå tillbaka. Att hitta en annan parkering i närheten kan man ju glömma. Bilen kommer ju ladda fullt på ca en timme. Man hinner ju knappt in. Sen tar själv flytten en timme också. Då ställer jag mig hellre på en långsamladdare där jag kan ha bilen hela dagen.
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Tesla lanserar SuC i städer

Inlägg av Surfaren »

Verdi skrev:
Eller är dessa urbana laddare till för Tesla-ägare som bor i stan men som saknar laddmöjligheter i sin vardag (hemma och/eller på jobbet)?
Japp. Tesla säger så här:
"Now, as part of our commitment to make Tesla ownership easy for everyone, including those without immediate access to home or workplace charging, we are expanding our Supercharger network into city centers"
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Tesla lanserar SuC i städer

Inlägg av chaffis75 »

Med tanke på vad Tesla säger så är de väl perfekt utanför ICA maxi, samtidigt som du storhandlar så laddar du bilen... Tar väl 1 timme att handla...
Personligen har jag möjlighet att ladda hemma så jag skulle kanske inte använda de så mycket men för den som bor i lägenhet utan laddmöjlighet hemma är de ju perfekt...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Tesla lanserar SuC i städer

Inlägg av apkungen »

Skrev detta i en annan tråd också men jag tycker att det är väldigt tråkigt att varje sladd är knuten till en laddare. Alla sladdar borde vara knutna till en enda står likriktarcentral. Klart att det ska finnas fler uttag som delar på effekten. I Boston har de redan installerat 10 uttag med en total effekt på 720kW. Tänk er om alla uttag delade på detta, då skulle minst 6-7 bilar samtidigt kunna ladda med full effekt. Och det borde verkligen inte kosta tesla många kronor extra att sätta upp det så. Det skulle även få ned risken för köbildning om effekten utnyttjas bättre i ett tidigt skede.

Eller varför inte 30 uttag på dessa 720kW. Då slipper man problemet med fossilbilar som blockerar laddaren eftersom det ändå finns 29 andra uttag, eller folk som behöver toppa upp blockerar platsen, eller att folk som har laddat klar blockerat. Synd som fan att en himla sladd blir flaskhalsen.

Argumentet är att man vet när man laddat färdigt med denna fasta effekt men det kommer alltid vara bättre om sladdarna delar på laddningen. Om det bara finns 10 uttag och men kommer dit som bil 11 så kan man inte koppla in alls men om det finns 30 st uttag så kan man iaf koppla in och gå och uträtta sina ärenden så blir det som att "köa", inte för att få en laddplats, utan för att få laddeffekt. Den som kommer sist får så klart ta den el som finns till övers och sen öka ju längre den står där.
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Tesla lanserar SuC i städer

Inlägg av Anders77 »

Verdi skrev:
Anders77 skrev:
Detta så kallade "Urban Charing" nätverk har det ju gått rykten om länge.

Jag tror att det blir kanon om det byggs på rätt ställen. Tänker mig köpcentrum, större parkeringshus samt andra stora turistattraktioner, stränder mm, då blir det kanon.

Laddar på SUC längst med vägarna, och sen när man kör runt i städerna så laddar man på dessa. Och toppar upp den under natten på hotellet/hemmet mm.

elbilsägandet är enkelt och nu kommer det bara bli enklare.
Laddarna måste ju stå på ställen där man stannar lagom länge. Står de utanför typ Gröna Lund eller Kolmården så kommer ju samma bil stå där hela dagen. Då går det ju lika bra med destination chargers på 11 kW.

Köpcentrum kanske är bättre men är det inte oftast lokalbefolkningen som hänger på såna ställen? De ska väl ladda hemma?

Eller är dessa urbana laddare till för Tesla-ägare som bor i stan men som saknar laddmöjligheter i sin vardag (hemma och/eller på jobbet)? Något annat har jag faktiskt svårt att se vitsen med. Semestrar man i en storstad så kör man väl inte så mycket bil att det inte räcker att ladda på hotellet.
Dessa är för de som bor i städerna, samt vistas i städerna och ej kan ladda i hem/hotell mm.

Intressant är ju hur kostnaden blir på dessa. Eller missade jag det i blogginlägget?
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Tesla lanserar SuC i städer

Inlägg av bylund »

apkungen skrev:
Skrev detta i en annan tråd också men jag tycker att det är väldigt tråkigt att varje sladd är knuten till en laddare. Alla sladdar borde vara knutna till en enda står likriktarcentral. Klart att det ska finnas fler uttag som delar på effekten. I Boston har de redan installerat 10 uttag med en total effekt på 720kW. Tänk er om alla uttag delade på detta, då skulle minst 6-7 bilar samtidigt kunna ladda med full effekt. Och det borde verkligen inte kosta tesla många kronor extra att sätta upp det så. Det skulle även få ned risken för köbildning om effekten utnyttjas bättre i ett tidigt skede.

Eller varför inte 30 uttag på dessa 720kW. Då slipper man problemet med fossilbilar som blockerar laddaren eftersom det ändå finns 29 andra uttag, eller folk som behöver toppa upp blockerar platsen, eller att folk som har laddat klar blockerat. Synd som fan att en himla sladd blir flaskhalsen.

Argumentet är att man vet när man laddat färdigt med denna fasta effekt men det kommer alltid vara bättre om sladdarna delar på laddningen. Om det bara finns 10 uttag och men kommer dit som bil 11 så kan man inte koppla in alls men om det finns 30 st uttag så kan man iaf koppla in och gå och uträtta sina ärenden så blir det som att "köa", inte för att få en laddplats, utan för att få laddeffekt. Den som kommer sist får så klart ta den el som finns till övers och sen öka ju längre den står där.
Fast då kan ju bilen lika gärna köra till en ledig laddare medan du handlar, så slipper du dra så mycket extra sladdar. Självkörning är ju bara runt hörnet ;)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Tesla lanserar SuC i städer

Inlägg av apkungen »

Ja, jag tänkte också den tanken men då måste de byta ut mot robotkablar och det hanterar ändå inte att bilar som toppar upp "själ" effekt eller ICE-ningar.
Skriv svar