Gustafsson skrev:Saknar "tummen upp" symbolen
Tesla lanserar SuC i städer
Moderator: Redaktion
Re: Tesla lanserar SuC i städer
Varför? Förstår inte varför detta skulle bli ett hinder... eller vad tänker du, du måste nog förklara mer...12man skrev:sannolikheten för ccs sjönk
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Tesla lanserar SuC i städer
Detta så kallade "Urban Charing" nätverk har det ju gått rykten om länge.
Jag tror att det blir kanon om det byggs på rätt ställen. Tänker mig köpcentrum, större parkeringshus samt andra stora turistattraktioner, stränder mm, då blir det kanon.
Laddar på SUC längst med vägarna, och sen när man kör runt i städerna så laddar man på dessa. Och toppar upp den under natten på hotellet/hemmet mm.
elbilsägandet är enkelt och nu kommer det bara bli enklare.
Jag tror att det blir kanon om det byggs på rätt ställen. Tänker mig köpcentrum, större parkeringshus samt andra stora turistattraktioner, stränder mm, då blir det kanon.
Laddar på SUC längst med vägarna, och sen när man kör runt i städerna så laddar man på dessa. Och toppar upp den under natten på hotellet/hemmet mm.
elbilsägandet är enkelt och nu kommer det bara bli enklare.
Svart X90D, bokat en M3.
Re: Tesla lanserar SuC i städer
Laddarna måste ju stå på ställen där man stannar lagom länge. Står de utanför typ Gröna Lund eller Kolmården så kommer ju samma bil stå där hela dagen. Då går det ju lika bra med destination chargers på 11 kW.Anders77 skrev:Detta så kallade "Urban Charing" nätverk har det ju gått rykten om länge.
Jag tror att det blir kanon om det byggs på rätt ställen. Tänker mig köpcentrum, större parkeringshus samt andra stora turistattraktioner, stränder mm, då blir det kanon.
Laddar på SUC längst med vägarna, och sen när man kör runt i städerna så laddar man på dessa. Och toppar upp den under natten på hotellet/hemmet mm.
elbilsägandet är enkelt och nu kommer det bara bli enklare.
Köpcentrum kanske är bättre men är det inte oftast lokalbefolkningen som hänger på såna ställen? De ska väl ladda hemma?
Eller är dessa urbana laddare till för Tesla-ägare som bor i stan men som saknar laddmöjligheter i sin vardag (hemma och/eller på jobbet)? Något annat har jag faktiskt svårt att se vitsen med. Semestrar man i en storstad så kör man väl inte så mycket bil att det inte räcker att ladda på hotellet.
Re: Tesla lanserar SuC i städer
Blir det inte böter om man står för länge på dessa?Verdi skrev:Laddarna måste ju stå på ställen där man stannar lagom länge. Står de utanför typ Gröna Lund eller Kolmården så kommer ju samma bil stå där hela dagen.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Re: Tesla lanserar SuC i städer
Väldigt bra det här. För alla miljontals potentiella som inte har tillgång till laddning varken hemma eller på jobbet.
Super charger är helt perfekt när man reser men är inte riktigt en bra lösning för lokalbefolkning.
Destination charging är jättebra för när man kommer fram till sitt resmål då bilen kan laddas under flera timmar. Men inte passande för lokalbefolkning då väntetiden blir alldeles för lång.
Detta däremot blir helt perfekt. Typ en timmes laddtid när man ändå handlar eller klipper sig eller gör nånting vardagligt under den där timmen.
Jag som inte har tillfredställande laddmöjlighet varken hemma eller på jobbet skulle verkligen vilja ha nått sånt här i nått av parkeringshusen i stan.
Nu har jag ingen Tesla på långa vägar än men nån gång så.
Super charger är helt perfekt när man reser men är inte riktigt en bra lösning för lokalbefolkning.
Destination charging är jättebra för när man kommer fram till sitt resmål då bilen kan laddas under flera timmar. Men inte passande för lokalbefolkning då väntetiden blir alldeles för lång.
Detta däremot blir helt perfekt. Typ en timmes laddtid när man ändå handlar eller klipper sig eller gör nånting vardagligt under den där timmen.
Jag som inte har tillfredställande laddmöjlighet varken hemma eller på jobbet skulle verkligen vilja ha nått sånt här i nått av parkeringshusen i stan.
Nu har jag ingen Tesla på långa vägar än men nån gång så.
Re: Tesla lanserar SuC i städer
Det ser ut om att det är längre sladd på dessa jämfört med existerande SuC... Kanske funkar bra eftersom effekten är lägre.
Model Y Performance Svart
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Re: Tesla lanserar SuC i städer
Limbster skrev:Blir det inte böter om man står för länge på dessa?Verdi skrev:Laddarna måste ju stå på ställen där man stannar lagom länge. Står de utanför typ Gröna Lund eller Kolmården så kommer ju samma bil stå där hela dagen.
Säkert. Men hur kul är det att lämna barn och familj inne på typ Grönan och traska iväg till laddplatsen för att sen tvingas köra upp den till Östermalm och gå tillbaka. Att hitta en annan parkering i närheten kan man ju glömma. Bilen kommer ju ladda fullt på ca en timme. Man hinner ju knappt in. Sen tar själv flytten en timme också. Då ställer jag mig hellre på en långsamladdare där jag kan ha bilen hela dagen.
Re: Tesla lanserar SuC i städer
Japp. Tesla säger så här:Verdi skrev:Eller är dessa urbana laddare till för Tesla-ägare som bor i stan men som saknar laddmöjligheter i sin vardag (hemma och/eller på jobbet)?
"Now, as part of our commitment to make Tesla ownership easy for everyone, including those without immediate access to home or workplace charging, we are expanding our Supercharger network into city centers"
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: Tesla lanserar SuC i städer
Med tanke på vad Tesla säger så är de väl perfekt utanför ICA maxi, samtidigt som du storhandlar så laddar du bilen... Tar väl 1 timme att handla...
Personligen har jag möjlighet att ladda hemma så jag skulle kanske inte använda de så mycket men för den som bor i lägenhet utan laddmöjlighet hemma är de ju perfekt...
Personligen har jag möjlighet att ladda hemma så jag skulle kanske inte använda de så mycket men för den som bor i lägenhet utan laddmöjlighet hemma är de ju perfekt...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Tesla lanserar SuC i städer
Skrev detta i en annan tråd också men jag tycker att det är väldigt tråkigt att varje sladd är knuten till en laddare. Alla sladdar borde vara knutna till en enda står likriktarcentral. Klart att det ska finnas fler uttag som delar på effekten. I Boston har de redan installerat 10 uttag med en total effekt på 720kW. Tänk er om alla uttag delade på detta, då skulle minst 6-7 bilar samtidigt kunna ladda med full effekt. Och det borde verkligen inte kosta tesla många kronor extra att sätta upp det så. Det skulle även få ned risken för köbildning om effekten utnyttjas bättre i ett tidigt skede.
Eller varför inte 30 uttag på dessa 720kW. Då slipper man problemet med fossilbilar som blockerar laddaren eftersom det ändå finns 29 andra uttag, eller folk som behöver toppa upp blockerar platsen, eller att folk som har laddat klar blockerat. Synd som fan att en himla sladd blir flaskhalsen.
Argumentet är att man vet när man laddat färdigt med denna fasta effekt men det kommer alltid vara bättre om sladdarna delar på laddningen. Om det bara finns 10 uttag och men kommer dit som bil 11 så kan man inte koppla in alls men om det finns 30 st uttag så kan man iaf koppla in och gå och uträtta sina ärenden så blir det som att "köa", inte för att få en laddplats, utan för att få laddeffekt. Den som kommer sist får så klart ta den el som finns till övers och sen öka ju längre den står där.
Eller varför inte 30 uttag på dessa 720kW. Då slipper man problemet med fossilbilar som blockerar laddaren eftersom det ändå finns 29 andra uttag, eller folk som behöver toppa upp blockerar platsen, eller att folk som har laddat klar blockerat. Synd som fan att en himla sladd blir flaskhalsen.
Argumentet är att man vet när man laddat färdigt med denna fasta effekt men det kommer alltid vara bättre om sladdarna delar på laddningen. Om det bara finns 10 uttag och men kommer dit som bil 11 så kan man inte koppla in alls men om det finns 30 st uttag så kan man iaf koppla in och gå och uträtta sina ärenden så blir det som att "köa", inte för att få en laddplats, utan för att få laddeffekt. Den som kommer sist får så klart ta den el som finns till övers och sen öka ju längre den står där.
Re: Tesla lanserar SuC i städer
Dessa är för de som bor i städerna, samt vistas i städerna och ej kan ladda i hem/hotell mm.Verdi skrev:Laddarna måste ju stå på ställen där man stannar lagom länge. Står de utanför typ Gröna Lund eller Kolmården så kommer ju samma bil stå där hela dagen. Då går det ju lika bra med destination chargers på 11 kW.Anders77 skrev:Detta så kallade "Urban Charing" nätverk har det ju gått rykten om länge.
Jag tror att det blir kanon om det byggs på rätt ställen. Tänker mig köpcentrum, större parkeringshus samt andra stora turistattraktioner, stränder mm, då blir det kanon.
Laddar på SUC längst med vägarna, och sen när man kör runt i städerna så laddar man på dessa. Och toppar upp den under natten på hotellet/hemmet mm.
elbilsägandet är enkelt och nu kommer det bara bli enklare.
Köpcentrum kanske är bättre men är det inte oftast lokalbefolkningen som hänger på såna ställen? De ska väl ladda hemma?
Eller är dessa urbana laddare till för Tesla-ägare som bor i stan men som saknar laddmöjligheter i sin vardag (hemma och/eller på jobbet)? Något annat har jag faktiskt svårt att se vitsen med. Semestrar man i en storstad så kör man väl inte så mycket bil att det inte räcker att ladda på hotellet.
Intressant är ju hur kostnaden blir på dessa. Eller missade jag det i blogginlägget?
Svart X90D, bokat en M3.
Re: Tesla lanserar SuC i städer
Fast då kan ju bilen lika gärna köra till en ledig laddare medan du handlar, så slipper du dra så mycket extra sladdar. Självkörning är ju bara runt hörnetapkungen skrev:Skrev detta i en annan tråd också men jag tycker att det är väldigt tråkigt att varje sladd är knuten till en laddare. Alla sladdar borde vara knutna till en enda står likriktarcentral. Klart att det ska finnas fler uttag som delar på effekten. I Boston har de redan installerat 10 uttag med en total effekt på 720kW. Tänk er om alla uttag delade på detta, då skulle minst 6-7 bilar samtidigt kunna ladda med full effekt. Och det borde verkligen inte kosta tesla många kronor extra att sätta upp det så. Det skulle även få ned risken för köbildning om effekten utnyttjas bättre i ett tidigt skede.
Eller varför inte 30 uttag på dessa 720kW. Då slipper man problemet med fossilbilar som blockerar laddaren eftersom det ändå finns 29 andra uttag, eller folk som behöver toppa upp blockerar platsen, eller att folk som har laddat klar blockerat. Synd som fan att en himla sladd blir flaskhalsen.
Argumentet är att man vet när man laddat färdigt med denna fasta effekt men det kommer alltid vara bättre om sladdarna delar på laddningen. Om det bara finns 10 uttag och men kommer dit som bil 11 så kan man inte koppla in alls men om det finns 30 st uttag så kan man iaf koppla in och gå och uträtta sina ärenden så blir det som att "köa", inte för att få en laddplats, utan för att få laddeffekt. Den som kommer sist får så klart ta den el som finns till övers och sen öka ju längre den står där.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Tesla lanserar SuC i städer
Ja, jag tänkte också den tanken men då måste de byta ut mot robotkablar och det hanterar ändå inte att bilar som toppar upp "själ" effekt eller ICE-ningar.