Hej!
Hade ett samtal med en vän till mig igår som är ingenjör och kom bland annat in på förhållandet vikt till massa och lyftkraft för att få ett större eldrivet flygplan att fungera typ en 737:a som kan korsa Atlanten... En galen tanke idag men ändå.
För att vi skulle kunna räkna på detta och inte bara begränsa oss till ren spekulation utifrån vad tex företaget Lilium gör för utvecklingen av små eldrivna flygfarkoster med räckvid på 300 km för typ 2 passagerare... kom vi in på vad Teslas batterier väger. Någon som har någon siffra eller aning om vad ett 100 kWh Tesla batteri väger?
Jag fick även en fråga vad den "fysiska gränsen" är för energidensiteten i ett litiumbatteri?
Alla tips och tankar kring detta uppskattas!
Trevlig helg på er alla Teslaägare och eltransport-intresserade!
Mvh
Johan
Hur mycket väger ett 100 kWh Tesla batteri?
Moderator: Redaktion
Re: Hur mycket väger ett 100 kWh Tesla batteri?
Hej,
Beror på hur man räknar. Batteripacket inkl Titanium ramen väger ca 550kg.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Beror på hur man räknar. Batteripacket inkl Titanium ramen väger ca 550kg.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Taycan 4S - 2021
Model S 100D - 2018
Model X P100DL - 2019
Model S P100D - 2018
Model X 100D - 2017
Model S 75D - 2016
Model S 85 - 2014
Model S 100D - 2018
Model S 85 - 2014
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Hur mycket väger ett 100 kWh Tesla batteri?
Cellerna ca 45gram styck och det är ca 8200st.
Tesla daily dryftade lastbilen, estimerade allt med motorn att göra till 7050lb dvs 3200kg. 1000kWh dvs 10ggr P100 blir 82000celler á 45gram. dvs 3700kg celler. Säg att skalet, själva batterikapslingen väger 1ton med kylning etc..... då ligger vi 1500kg över diesellastbilen. Men eftersom motorn inte sitter fram och ger massa vridmoment(haha) så behöver inte ramen vara alls lika vridstyv. Vi behöver ingen isolering av hytten osv. Antagligen ingen hytt huuhängd i stötdämpare heller. Så att hitta de där 1500kg är ju en baggis.
Dock var podcastens inställning att det krävdes SÅ mycket ny kemi för att lyckas, typ faktor 2. Medan jag tycker det redan går utmärkt.
Fråga två besvaras här,
Tesla daily dryftade lastbilen, estimerade allt med motorn att göra till 7050lb dvs 3200kg. 1000kWh dvs 10ggr P100 blir 82000celler á 45gram. dvs 3700kg celler. Säg att skalet, själva batterikapslingen väger 1ton med kylning etc..... då ligger vi 1500kg över diesellastbilen. Men eftersom motorn inte sitter fram och ger massa vridmoment(haha) så behöver inte ramen vara alls lika vridstyv. Vi behöver ingen isolering av hytten osv. Antagligen ingen hytt huuhängd i stötdämpare heller. Så att hitta de där 1500kg är ju en baggis.
Dock var podcastens inställning att det krävdes SÅ mycket ny kemi för att lyckas, typ faktor 2. Medan jag tycker det redan går utmärkt.
Fråga två besvaras här,
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Hur mycket väger ett 100 kWh Tesla batteri?
och din tvåsittsiga elflygmaskin.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Hur mycket väger ett 100 kWh Tesla batteri?
Wow! Lite som en Tesla roadster 2 med vingar Alla tidigare elplan man sett har ju antingen varit koncept eller ganska klena. 400km/h!!!
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Re: Hur mycket väger ett 100 kWh Tesla batteri?
Tack för era svar! Ledsen jag ej svarat förrän nu, kom en massa jobb emellan!
Ang. Siemens flygplan ser det ju lovande ut för 2-sitsiga flygplan men det förvånar mig inte pågår ju mkt utveckling inom tex
eldrivna sportplan som brittiska Electro Flight:
youtube.com/watch?v=Xe1g1JrRRkY
Men när det kommer till passagerplan för 100-tals människor ser det alltså mörkare ut, åtminstone på kort sikt men långsamtgående batteridrivna luftskepp kanske skulle kunna få renässans... Kontainerfrakt i luften eller resor med 50-talet människor som inte har så bråttom kan nog tänka sig att flyga luftskepp
Mvh
Johan
Ang. Siemens flygplan ser det ju lovande ut för 2-sitsiga flygplan men det förvånar mig inte pågår ju mkt utveckling inom tex
eldrivna sportplan som brittiska Electro Flight:
youtube.com/watch?v=Xe1g1JrRRkY
Men när det kommer till passagerplan för 100-tals människor ser det alltså mörkare ut, åtminstone på kort sikt men långsamtgående batteridrivna luftskepp kanske skulle kunna få renässans... Kontainerfrakt i luften eller resor med 50-talet människor som inte har så bråttom kan nog tänka sig att flyga luftskepp
Mvh
Johan
Re: Hur mycket väger ett 100 kWh Tesla batteri?
Länken blev fel, här bör ni kunna se videon:
Mvh
Johan
Mvh
Johan
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Hur mycket väger ett 100 kWh Tesla batteri?
Just electroflight funderar jag på varför de valt layout som de gjort. Sen har maskinen stått klar länge nu men inte flugits. Har dem inte resurser nog (av ena eller andra sorten)?Volt skrev:Ang. Siemens flygplan ser det ju lovande ut för 2-sitsiga flygplan men det förvånar mig inte pågår ju mkt utveckling inom tex
eldrivna sportplan som brittiska Electro Flight:
youtube.com/watch?v=Xe1g1JrRRkY
Mörkare och mörkare, det kostar ju flis att utveckla. Frågan är inte inte Hyperloop vinner över både elflygplan för hundratals människor samt luftskepp. Jag kan tänka mig mindre elflygplan för 20-50 pers som flyger kortare sträckor och Hyperloop för längre avstånd med mer folk. Flyga in till Bromma utan mycket ljud, kanske på lägre höjd osv...Volt skrev:Men när det kommer till passagerplan för 100-tals människor ser det alltså mörkare ut, åtminstone på kort sikt men långsamtgående batteridrivna luftskepp kanske skulle kunna få renässans... Kontainerfrakt i luften eller resor med 50-talet människor som inte har så bråttom kan nog tänka sig att flyga luftskepp
Mvh
Johan
I'm out. Tibor har blivit för gammal!