Hur mycket väger ett 100 kWh Tesla batteri?

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Volt
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 29 maj 2016 12:29

Hur mycket väger ett 100 kWh Tesla batteri?

Inlägg av Volt »

Hej!

Hade ett samtal med en vän till mig igår som är ingenjör och kom bland annat in på förhållandet vikt till massa och lyftkraft för att få ett större eldrivet flygplan att fungera typ en 737:a som kan korsa Atlanten... En galen tanke idag men ändå.

För att vi skulle kunna räkna på detta och inte bara begränsa oss till ren spekulation utifrån vad tex företaget Lilium gör för utvecklingen av små eldrivna flygfarkoster med räckvid på 300 km för typ 2 passagerare... kom vi in på vad Teslas batterier väger. Någon som har någon siffra eller aning om vad ett 100 kWh Tesla batteri väger?

Jag fick även en fråga vad den "fysiska gränsen" är för energidensiteten i ett litiumbatteri?

Alla tips och tankar kring detta uppskattas! :)

Trevlig helg på er alla Teslaägare och eltransport-intresserade!

Mvh

Johan
Användarvisningsbild
Patrik83
Teslaägare
Inlägg: 334
Blev medlem: 02 mar 2015 18:15
Ort: Stenugnsund

Re: Hur mycket väger ett 100 kWh Tesla batteri?

Inlägg av Patrik83 »

Hej,
Beror på hur man räknar. Batteripacket inkl Titanium ramen väger ca 550kg.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Taycan 4S - 2021
Model S 100D - 2018
Model X P100DL - 2019
Model S P100D - 2018
Model X 100D - 2017
Model S 75D - 2016
Model S 85 - 2014
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Hur mycket väger ett 100 kWh Tesla batteri?

Inlägg av Henrik Torphammar »

Cellerna ca 45gram styck och det är ca 8200st.

Tesla daily dryftade lastbilen, estimerade allt med motorn att göra till 7050lb dvs 3200kg. 1000kWh dvs 10ggr P100 blir 82000celler á 45gram. dvs 3700kg celler. Säg att skalet, själva batterikapslingen väger 1ton med kylning etc..... då ligger vi 1500kg över diesellastbilen. Men eftersom motorn inte sitter fram och ger massa vridmoment(haha) så behöver inte ramen vara alls lika vridstyv. Vi behöver ingen isolering av hytten osv. Antagligen ingen hytt huuhängd i stötdämpare heller. Så att hitta de där 1500kg är ju en baggis.

Dock var podcastens inställning att det krävdes SÅ mycket ny kemi för att lyckas, typ faktor 2. Medan jag tycker det redan går utmärkt.


Fråga två besvaras här,

I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Hur mycket väger ett 100 kWh Tesla batteri?

Inlägg av Henrik Torphammar »

och din tvåsittsiga elflygmaskin.

I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare
Inlägg: 1026
Blev medlem: 21 dec 2014 22:05
Ort: Kisa

Re: Hur mycket väger ett 100 kWh Tesla batteri?

Inlägg av pegs »

Wow! Lite som en Tesla roadster 2 med vingar Alla tidigare elplan man sett har ju antingen varit koncept eller ganska klena. 400km/h!!!


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
Volt
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 29 maj 2016 12:29

Re: Hur mycket väger ett 100 kWh Tesla batteri?

Inlägg av Volt »

Tack för era svar! Ledsen jag ej svarat förrän nu, kom en massa jobb emellan! :P

Ang. Siemens flygplan ser det ju lovande ut för 2-sitsiga flygplan men det förvånar mig inte pågår ju mkt utveckling inom tex
eldrivna sportplan som brittiska Electro Flight:

youtube.com/watch?v=Xe1g1JrRRkY

Men när det kommer till passagerplan för 100-tals människor ser det alltså mörkare ut, åtminstone på kort sikt men långsamtgående batteridrivna luftskepp kanske skulle kunna få renässans... Kontainerfrakt i luften eller resor med 50-talet människor som inte har så bråttom kan nog tänka sig att flyga luftskepp :)

Mvh

Johan
Användarvisningsbild
Volt
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 29 maj 2016 12:29

Re: Hur mycket väger ett 100 kWh Tesla batteri?

Inlägg av Volt »

Länken blev fel, här bör ni kunna se videon:



Mvh

Johan
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Hur mycket väger ett 100 kWh Tesla batteri?

Inlägg av Henrik Torphammar »

Volt skrev:
Ang. Siemens flygplan ser det ju lovande ut för 2-sitsiga flygplan men det förvånar mig inte pågår ju mkt utveckling inom tex
eldrivna sportplan som brittiska Electro Flight:

youtube.com/watch?v=Xe1g1JrRRkY
Just electroflight funderar jag på varför de valt layout som de gjort. Sen har maskinen stått klar länge nu men inte flugits. Har dem inte resurser nog (av ena eller andra sorten)?
Volt skrev:
Men när det kommer till passagerplan för 100-tals människor ser det alltså mörkare ut, åtminstone på kort sikt men långsamtgående batteridrivna luftskepp kanske skulle kunna få renässans... Kontainerfrakt i luften eller resor med 50-talet människor som inte har så bråttom kan nog tänka sig att flyga luftskepp :)

Mvh

Johan
Mörkare och mörkare, det kostar ju flis att utveckla. Frågan är inte inte Hyperloop vinner över både elflygplan för hundratals människor samt luftskepp. Jag kan tänka mig mindre elflygplan för 20-50 pers som flyger kortare sträckor och Hyperloop för längre avstånd med mer folk. Flyga in till Bromma utan mycket ljud, kanske på lägre höjd osv...
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Skriv svar