Hur mycket kommer billigaste Tesla Model 3 kosta?

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

Hur mycket kommer billigaste Tesla Model 3 kosta?

Omröstningen slutade 28 mar 2018 20:13

Inga svenska priser satta
2
1%
200,000 kr eller lägre
0
Inga röster
225,000 kr
0
Inga röster
250,000 kr
0
Inga röster
275,000 kr
2
1%
300,000 kr
1
1%
325,000 kr
4
3%
350,000 kr
22
16%
375,000 kr
30
21%
400,000 kr
21
15%
425,000 kr
31
22%
450,000 kr
17
12%
475,000 kr
7
5%
500,000 kr
1
1%
525,000 kr
1
1%
550,000 kr
0
Inga röster
över 550,000 kr
1
1%
 
Antal röster: 140

Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8475
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Hur mycket kommer billigaste Tesla Model 3 kosta?

Inlägg av Pontus »

Om man tittar på växlingskursen för bilarna som finns så stiger den ju billigare version man väljer och går man på 35000 dollar och 12,5 i kurs så blir det 440000kr. Valde 450 så finns lite marginal också.
Ser nu att jag skulle dragit av 60 också så mitt svar borde då vara 375.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4823
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Hur mycket kommer billigaste Tesla Model 3 kosta?

Inlägg av chaffis75 »

Svenssons skrev:
OfarligTesla skrev:
Jag tror de kommer leverera endast de dyrare specarna även när den kommer hit, till en början. Tror inte de kommer lyckas producera den billigaste varianten med tillräckligt bra vinst på ett bra tag. Jag skulle räkna med runt 12 i konverteringskurs så en SR med inget hamnar väl runt 420k innan supermiljöbilspremie. Ska man ha en högt specad (färg, premium, LR, autopilot, AWD) landar den nog runt 700k innan supermiljöbilspremie.
Oavsett om de kan tillverka den billigaste varianten till bra vinst eller inte så kommer nog Tesla att först bara sälja med longrange och kanske även performance och fyrhjulsdrift. Dels för att de lär tjäna mer pengar på dessa och vill naturligtvis tjäna så mycket pengar som möjligt men även att leveransmöjligheterna till kunderna lär vara begränsade till en början.

De gör alltså antagligen på samma sätt om de gjort för Model S och Model X när leveranserna började för dessa i Europa.
Samtidigt tycker jag man sviker alla kunder som köade och bokade bil tidigt... Många har ju säkert räknat med att kunna beställa en lite mer standard bil som håller priset $35000 som de pratas mycket om.. Jag kan köpa att man inte hade alla varienter från start men innan sommaren anser jag att de borde vara möjligt att beställa en bil för $35000 för att inte svika kunderna...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Hur mycket kommer billigaste Tesla Model 3 kosta?

Inlägg av OfarligTesla »

chaffis75 skrev:
Samtidigt tycker jag man sviker alla kunder som köade och bokade bil tidigt... Många har ju säkert räknat med att kunna beställa en lite mer standard bil som håller priset $35000 som de pratas mycket om.. Jag kan köpa att man inte hade alla varienter från start men innan sommaren anser jag att de borde vara möjligt att beställa en bil för $35000 för att inte svika kunderna...
Fast vadå svika kunderna? Om Tesla skall överleva måste de tänka som ett företag, kan de sälja allt de producerar men med en högre specifikation och pris är det ju precis det som de skall göra. Aktieägarna ser ju mycket hellre att så länge produktionen är flaskhalsen så får de så mycket per producerad bil som möjligt. Är efterfrågan högre än utbudet går priset upp helt enkelt.

För övrigt tror jag som sagt inte det bara handlar om att få hög marginal utan att de inte kommer kunna producera en Model 3 för $35k utan att gå back på den under 2018. När de sedan kan börja producera den med någon slags marginal kommer de nog släppa den i USA först till de som väntar där och sedan när den efterfrågan är lugnad något sprider de den modellen vidare. Precis som de gör med nuvarande modell av Model 3.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4823
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Hur mycket kommer billigaste Tesla Model 3 kosta?

Inlägg av chaffis75 »

OfarligTesla skrev:
chaffis75 skrev:
Samtidigt tycker jag man sviker alla kunder som köade och bokade bil tidigt... Många har ju säkert räknat med att kunna beställa en lite mer standard bil som håller priset $35000 som de pratas mycket om.. Jag kan köpa att man inte hade alla varienter från start men innan sommaren anser jag att de borde vara möjligt att beställa en bil för $35000 för att inte svika kunderna...
Fast vadå svika kunderna? Om Tesla skall överleva måste de tänka som ett företag, kan de sälja allt de producerar men med en högre specifikation och pris är det ju precis det som de skall göra. Aktieägarna ser ju mycket hellre att så länge produktionen är flaskhalsen så får de så mycket per producerad bil som möjligt. Är efterfrågan högre än utbudet går priset upp helt enkelt.

För övrigt tror jag som sagt inte det bara handlar om att få hög marginal utan att de inte kommer kunna producera en Model 3 för $35k utan att gå back på den under 2018. När de sedan kan börja producera den med någon slags marginal kommer de nog släppa den i USA först till de som väntar där och sedan när den efterfrågan är lugnad något sprider de den modellen vidare. Precis som de gör med nuvarande modell av Model 3.
Jo ur företagets synvinkel ja... men man har ju inte kommunicerat att de är så man tänker... Och om de går med förlust så skulle man tänkt tidigare på de.. Dessutom har man så sent som vid lanseringen sagt att de skulle börja sälja standard batteriet typ nu, om de inte gör pågrund av försluter i försäljningen så borde man vetet detta i somras när uppgiften släpptes...
Jag ser detta istället ur kundens perspektiv. även om jag inte är en av dem så vet jag ju att de finns de här som åkte långt och köade länge och tog ledigt från jobbet för att sätta sig i kö, om nu denna kö helt plötsligt är satt ur spel vad var då poängen i den investering som man trots allt gjort.
Man som sagt jag förstår också att företaget behöver få in pengar men man måste också tänka på sin kunder som jag får säga är väldigt "förestående" i många fall.

Nej jag tycker inte de håller helt men visst de är inte mycket att göra för alternativen är få (eller obefintliga)....
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Hur mycket kommer billigaste Tesla Model 3 kosta?

Inlägg av vigge50 »

chaffis75 skrev:
OfarligTesla skrev:
chaffis75 skrev:
Samtidigt tycker jag man sviker alla kunder som köade och bokade bil tidigt... Många har ju säkert räknat med att kunna beställa en lite mer standard bil som håller priset $35000 som de pratas mycket om.. Jag kan köpa att man inte hade alla varienter från start men innan sommaren anser jag att de borde vara möjligt att beställa en bil för $35000 för att inte svika kunderna...
Fast vadå svika kunderna? Om Tesla skall överleva måste de tänka som ett företag, kan de sälja allt de producerar men med en högre specifikation och pris är det ju precis det som de skall göra. Aktieägarna ser ju mycket hellre att så länge produktionen är flaskhalsen så får de så mycket per producerad bil som möjligt. Är efterfrågan högre än utbudet går priset upp helt enkelt.

För övrigt tror jag som sagt inte det bara handlar om att få hög marginal utan att de inte kommer kunna producera en Model 3 för $35k utan att gå back på den under 2018. När de sedan kan börja producera den med någon slags marginal kommer de nog släppa den i USA först till de som väntar där och sedan när den efterfrågan är lugnad något sprider de den modellen vidare. Precis som de gör med nuvarande modell av Model 3.
Jo ur företagets synvinkel ja... men man har ju inte kommunicerat att de är så man tänker... Och om de går med förlust så skulle man tänkt tidigare på de.. Dessutom har man så sent som vid lanseringen sagt att de skulle börja sälja standard batteriet typ nu, om de inte gör pågrund av försluter i försäljningen så borde man vetet detta i somras när uppgiften släpptes...
Jag ser detta istället ur kundens perspektiv. även om jag inte är en av dem så vet jag ju att de finns de här som åkte långt och köade länge och tog ledigt från jobbet för att sätta sig i kö, om nu denna kö helt plötsligt är satt ur spel vad var då poängen i den investering som man trots allt gjort.
Man som sagt jag förstår också att företaget behöver få in pengar men man måste också tänka på sin kunder som jag får säga är väldigt "förestående" i många fall.

Nej jag tycker inte de håller helt men visst de är inte mycket att göra för alternativen är få (eller obefintliga)....
Ett sätt att få ner kostnaden per bil är att öka takten på produktionslinan. De kanske räknade med att för att de skulle kunna göra vinst på en Model 3 för $35k så behövde de en produktionstakt på 5k i veckan. När de målet senareläggs så senareläggs även möjligheten att göra vinst på en bil för 35k så därför försenade de även produktionen av denna. Jag har full förståelse för besvikna kunder men Tesla behöver få upp produktionstakten för att få ner produktionskostnaderna per bil.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Hur mycket kommer billigaste Tesla Model 3 kosta?

Inlägg av Svenssons »

När man lade reservationen så fanns det ju ingen Design Studio och man lade ju inte reservationen för en specifik konfiguration av Model 3. Vill man ha bilen så snabbt som möjligt så är det troligen en dyrare konfiguration som man får välja. De som lade reservation tidigt och vill ha grundmodellen kommer få grundmodellen före de som reserverar bilen idag och också vill ha grundmodellen.

Själv reserverade jag Signature av Model X med 263 tkr i reservationsbelopp just för att få bilen tidigt. Dock så valde jag inte till Ludicrous för 109tkr och fick bilen samtidigt eller till och med dagar senare än andra som reserverat vanlig bil men kanske med Ludicrous.

Tesla är ett vinstdrivande amerikanskt företag. De kommer försöka maximera vinsten på ett hållbart sätt, dvs inte svika kunderna så att de inte köper Teslas produkter. Dock så kommer nog många känna sig svikna tills de får leverans av bilen. Sedan försvinner troligen den känslan.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Hur mycket kommer billigaste Tesla Model 3 kosta?

Inlägg av OfarligTesla »

chaffis75 skrev:
OfarligTesla skrev:
chaffis75 skrev:
Samtidigt tycker jag man sviker alla kunder som köade och bokade bil tidigt... Många har ju säkert räknat med att kunna beställa en lite mer standard bil som håller priset $35000 som de pratas mycket om.. Jag kan köpa att man inte hade alla varienter från start men innan sommaren anser jag att de borde vara möjligt att beställa en bil för $35000 för att inte svika kunderna...
Fast vadå svika kunderna? Om Tesla skall överleva måste de tänka som ett företag, kan de sälja allt de producerar men med en högre specifikation och pris är det ju precis det som de skall göra. Aktieägarna ser ju mycket hellre att så länge produktionen är flaskhalsen så får de så mycket per producerad bil som möjligt. Är efterfrågan högre än utbudet går priset upp helt enkelt.

För övrigt tror jag som sagt inte det bara handlar om att få hög marginal utan att de inte kommer kunna producera en Model 3 för $35k utan att gå back på den under 2018. När de sedan kan börja producera den med någon slags marginal kommer de nog släppa den i USA först till de som väntar där och sedan när den efterfrågan är lugnad något sprider de den modellen vidare. Precis som de gör med nuvarande modell av Model 3.
Jo ur företagets synvinkel ja... men man har ju inte kommunicerat att de är så man tänker... Och om de går med förlust så skulle man tänkt tidigare på de.. Dessutom har man så sent som vid lanseringen sagt att de skulle börja sälja standard batteriet typ nu, om de inte gör pågrund av försluter i försäljningen så borde man vetet detta i somras när uppgiften släpptes...
Jag ser detta istället ur kundens perspektiv. även om jag inte är en av dem så vet jag ju att de finns de här som åkte långt och köade länge och tog ledigt från jobbet för att sätta sig i kö, om nu denna kö helt plötsligt är satt ur spel vad var då poängen i den investering som man trots allt gjort.
Man som sagt jag förstår också att företaget behöver få in pengar men man måste också tänka på sin kunder som jag får säga är väldigt "förestående" i många fall.

Nej jag tycker inte de håller helt men visst de är inte mycket att göra för alternativen är få (eller obefintliga)....
Fast att den billigare varianten kan komma senare bör alla tagit höjd för, har jag sagt till min Teslafixerade vän sen han bokade sin första dagen. Som kund har man ju bara ett perspektiv, om man inte gillar vad företaget gör får man ge pengarna till något annat företag.

Att folk köat är ju egentligen inget som säger att de skall få sin konfiguration före någon som inte köat men har en annan konfiguration, money rules the world som man brukar säga. Även om vi i Sverige brukar vara mer måna om att inte skylta med sådant lika öppet.
Skriv svar