Vilka uttag har ni möjlighet att ladda vid?

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

Vilka av dessa kan ni ladda vid

1-fas Schuko, vanlig 230V
66
23%
1-fas CEE 230V 16A, den blåa
29
10%
3-fas CEE 400V 16A, den röda med fyra stift (49mm)
6
2%
3-fas CEE 400V 32A, den röda med fyra stift (57mm)
2
1%
3-fas CEE 400V 16A, den röda med fem stift (56mm)
51
18%
3-fas CEE 400V 32A, den röda med fem stift (63mm)
18
6%
Mode 3 Typ 1, elbilsuttag
7
2%
Mode 3 Typ 2, elbilsuttag, den vanligare, kallas också Mennekes
62
22%
CHAdeMO likströmsuttag för snabbladdning
38
13%
CCS likströmsuttag för snabbladdning
6
2%
 
Antal röster: 285

Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 589
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Vilka uttag har ni möjlighet att ladda vid?

Inlägg av macksie »

Fortsättning på tidigare omröstning som gällde skarvsladd.
Vilka adaptrar och sladdar släpar ni med er?
Dvs vilka av följande kan ni ladda vid, förutom supercharger/wallconnector

kontakter_50.png
MYP
X90d
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Vilka uttag har ni möjlighet att ladda vid?

Inlägg av Teslaspolen »

Schuko, blå och röd CEE (5 pin), typ 2 uttag samt chademo. Typ1 är ju rätt meningslöst, och kan någon ladda med CCS så vet dom något som dom flesta av oss inte gör...

Skaffade oss en ELON (ja, sladden heter så :lol: ) eller Elements of Norway för att kunna ladda på schuko på andra ställen i Norge, fick då möjligheten till blå CEE som bonus då!
kallekula
Inlägg: 743
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Vilka uttag har ni möjlighet att ladda vid?

Inlägg av kallekula »

Teslaspolen skrev:
....och kan någon ladda med CCS så vet dom något som dom flesta av oss inte gör...
Eller så kör dom inte Tesla... ;)
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Vilka uttag har ni möjlighet att ladda vid?

Inlägg av Teslaspolen »

Jag tolkade det hela som en Tesla-fråga (eftersom SuC nämndes) men absolut, så kan det vara.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2071
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Vilka uttag har ni möjlighet att ladda vid?

Inlägg av gellerstam »

Jag valde både CCS och ChaDeMo efter som bilarna har olika ...

Är Röd trefas med fyra pinnar ens lagligt i Sverige? Har vi inte krav på både nolla och skyddsjord i förlängningskablar? Hur funkar det med jordfelsbrytare när nollan och jord är kombinerad?
Ni som valt att kryssa i dessa kan ni inte beskriva er installation lite? Jag är ärligt nyfiken.
Tesla Model Y
Verdi

Re: Vilka uttag har ni möjlighet att ladda vid?

Inlägg av Verdi »

Vem är det som INTE kan ladda vanlig 16A trefas? Har ni tappat bort kontakt-delen för 3-fas till er UMC?
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Vilka uttag har ni möjlighet att ladda vid?

Inlägg av Smutt »

Verdi skrev:
Vem är det som INTE kan ladda vanlig 16A trefas? Har ni tappat bort kontakt-delen för 3-fas till er UMC?
Tror det är bilderna som förvirrande
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Vilka uttag har ni möjlighet att ladda vid?

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:
Vem är det som INTE kan ladda vanlig 16A trefas? Har ni tappat bort kontakt-delen för 3-fas till er UMC?
Ingen UMC kan väl ladda via 3F+S, dvs 3 faser + jord eller fungerar det med den norska UMC:n?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Verdi

Re: Vilka uttag har ni möjlighet att ladda vid?

Inlägg av Verdi »

Svenssons skrev:
Verdi skrev:
Vem är det som INTE kan ladda vanlig 16A trefas? Har ni tappat bort kontakt-delen för 3-fas till er UMC?
Ingen UMC kan väl ladda via 3F+S, dvs 3 faser + jord eller fungerar det med den norska UMC:n?
Är det 3-fas utan jord eller vadå? Ladda 3-fas med den går dock hur bra som helst. Får samma laddhastighet som hemma vid WC:n.
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Vilka uttag har ni möjlighet att ladda vid?

Inlägg av lobbin »

Fast frågan är ju lite klumpig. Menar man vilka uttag man har teoretisk möjlighet att ladda vid, men vilka uttag man faktiskt har tillgång till?

Dvs namnet på tråden stämmer ju inte riktigt övens med frågeställningen i första inlägget.
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Vilka uttag har ni möjlighet att ladda vid?

Inlägg av lobbin »

Dessutom, CCS är en riktigt ful kontakt :)
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Vilka uttag har ni möjlighet att ladda vid?

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:
Svenssons skrev:
Verdi skrev:
Vem är det som INTE kan ladda vanlig 16A trefas? Har ni tappat bort kontakt-delen för 3-fas till er UMC?
Ingen UMC kan väl ladda via 3F+S, dvs 3 faser + jord eller fungerar det med den norska UMC:n?
Är det 3-fas utan jord eller vadå? Ladda 3-fas med den går dock hur bra som helst. Får samma laddhastighet som hemma vid WC:n.
3-fas utan nolla, dvs endast 4 pinnar. Inte sett någon sådan kontakt i verkliga livet och Tesla har ingen sådan adapter till UMC:n. De skickar med en adapter för 5 pin 3-fas mdär både jord och nolla finns. Svenska/Europeiska bilen laddar ju varje fas mot nollan så det skulle funka så bra utan nolla.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 6982
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Vilka uttag har ni möjlighet att ladda vid?

Inlägg av fth »

Svenssons skrev:
3-fas utan nolla, dvs endast 4 pinnar. Inte sett någon sådan kontakt i verkliga livet och Tesla har ingen sådan adapter till UMC:n. De skickar med en adapter för 5 pin 3-fas mdär både jord och nolla finns. Svenska/Europeiska bilen laddar ju varje fas mot nollan så det skulle funka så bra utan nolla.
Det finns dom som har byggt spännande adapters för att "hämta" nollan från ett annat uttag för att kunna ladda på 4-pinnars trefas (UMC vägrar tydligen oftast annars):
img_20160403_073347.jpg
Hur lämpligt/livsfarligt detta i praktiken är har jag dock ingen aning om (det är dock väldigt viktigt att se till att schukon är rättvänd, annars "hämtar" man ju fas i stället för nolla, det är det som lampan på adaptern är till för att kolla) :D

Se följande länk:
https://ontheroadwithtesla.wordpress.co ... revisited/

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
hanty
Teslaägare
Inlägg: 229
Blev medlem: 12 mar 2014 20:49
Ort: Borås

Re: Vilka uttag har ni möjlighet att ladda vid?

Inlägg av hanty »

Visste inte att det fanns fyrastifts 3x16A, så det blev fel, femstifts ska det vara.
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2144
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Vilka uttag har ni möjlighet att ladda vid?

Inlägg av jpetters »

Fyrstifts varianten är rätt så vanligt Italien. Jag har inte sett den någon annanstans.
Bild
Bild
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 6982
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Vilka uttag har ni möjlighet att ladda vid?

Inlägg av fth »

jpetters skrev:
Fyrstifts varianten är rätt så vanligt Italien. Jag har inte sett den någon annanstans.
Tydligen rätt vanligt i Spanien också enligt min tidigare länk. Uttaget i din bild borde ju vara idealiskt för den kreativa adaptern ovan, det är ju bara att hämta nollan från blå CEE bredvid.

Vem blir först att testa? Void your warranty!!

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9334
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Vilka uttag har ni möjlighet att ladda vid?

Inlägg av bylund »

Har Italien och Spanien TN-C där jord och nolla ändå är samma ledning?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Challe76a
Teslaägare
Inlägg: 607
Blev medlem: 14 aug 2015 08:32
Ort: Skåne Centrum

Re: Vilka uttag har ni möjlighet att ladda vid?

Inlägg av Challe76a »

Vet inte hur det är gjort här i Spanien men husen har oftast bara 1-fas anslutning. Det är bara större gårdar och hyreshus som har 3-fas in. Huset vi bor i har 1-fas 40 Amp på inkommande. 3-fas uttaget med 4 pinnar finns på många platser men har ingen ”adapter” men kanske misstänker att Tesla Spanien säljer den. Ska kolla vid tillfälle.
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 589
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Vilka uttag har ni möjlighet att ladda vid?

Inlägg av macksie »

@lobbin Tack för feedback på frågeställningen. Uppenbarligen har jag missat formuleringen eftersom flera har reagerat på liknande sätt. Har du något bra förslag på hur jag inte skulle uttryckt mig klumpigt, eller var klumpigheten var i min formulering? Undrar om det kanske hade vart bättre att inte skriva själva inlägget utan bara ha rubriken. Jag tycker själv fortfarande att jag knyter ihop rubriken med det som står i första inlägget med det sista stycket där jag skriver. "Vilka adaptrar och sladdar släpar ni med er? Dvs vilka av följande kan ni ladda vid, förutom supercharger/wallconnector"

@Teslapolen, tack, skulle ju såklart vart tydligare på det, jag hade nog Tesla som tanke, men borde vart tydlig med det.

@smutt, tack för feedback, jag har uppenbarligen missat någonstans när jag tänkte ihop fråga och bild. Trodde att det skulle vara tydligt vilken bild som var vilken, men så var det inte. Vilken bild var det som du inte kopplade ihop med frågan?
MYP
X90d
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Vilka uttag har ni möjlighet att ladda vid?

Inlägg av Teslaspolen »

lobbin skrev:
Dessutom, CCS är en riktigt ful kontakt :)
Den går dock inte sönder bara man tittar på den, till skillnad från CHAdeMO med sina mini-pinnar.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Vilka uttag har ni möjlighet att ladda vid?

Inlägg av Svenssons »

macksie skrev:
Dvs vilka av följande kan ni ladda vid, förutom supercharger/wallconnector"

@Teslapolen, tack, skulle ju såklart vart tydligare på det, jag hade nog Tesla som tanke, men borde vart tydlig med det.
Antingen avses alla elbilar och då saknas Supercharger som ett alternativ eller så avses endast Model S/X och då är det fel att ha med CCS som ett alternativ.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 589
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Vilka uttag har ni möjlighet att ladda vid?

Inlägg av macksie »

@Svenssons. Tack. Vet dock inte hur jag bäst korrigerar detta nu. Det går ju inte att lägga till ett alternativ.
Jag låter det vara som det är. Är ändå inte ute efter exakt statistik, och det går ju redan att se vartåt svaren lutar.
MYP
X90d
Skriv svar