Har du en dashcam?

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

Har du en dashcam?

Ja, jag har en dashcam monterad.
46
47%
Nej, jag har ingen dashcam monterad.
51
53%
 
Antal röster: 97

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Har du en dashcam?

Inlägg av HelectriC »

miksch skrev:
Isoleringen har jeg ikke gjort noe med, men ledningene er surret med en spesiell teip. Måtte fjerne 3-4 cm teip for å få plass med kabelklemmene.
Men du behöver ju bara vippa upp kontakten och lägga koppartrådarna från kameran ovanpå koppartrådarna som redan är där och stänga igen klämman.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
miksch
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2015 20:59

Re: Har du en dashcam?

Inlägg av miksch »

Det var det jeg gjorde, men hos meg var det så tajt at jeg var nødt til å fjerne noen cm av tejpen.
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Har du en dashcam?

Inlägg av rockard »

Remuz skrev:
Nu har jag en extremt överarbetad lösning. Jag plockar 12V-switched ur 12V-uttaget i konsolen, denna 12V matar ett batteri som ligger i konsolen. Från detta batteri går en 12V till Power Magic Pro som också tar konsantmatning och jord från OBD2. Hela kopplingen gömde jag innanför "locket" man kan plocka av på sidan av instrumentpanelen. Jag passade också på att dra ut två USB 5V max 2.1A totalt från utgången på Power Magic Pro. Den ena 5V driver min wifirouter så jag har konstant 4G-wifi i bilen.

Blev rätt bra. Kvar att göra är en lödning, behöver dagsljus till det
Går i dashcam-tankar, och är sugen på en Blackvue om jag kan få till just en sådan setup som du har. Hoppas du orkar svara på några frågor :)

Gjorde du allt själv? Är inte så händig, så jag drar mig för alltför komplicerade installationer. Har heller ingen hemmaladdning, men inte borde väl din setup dra så mycket? Vad är det för batteri du skaffat? Vad blev totalkostnaden för det runt omkring, utöver själva dashcamen? Jag hänger inte riktigt med på din beskrivning, vad är det för lock på sidan av instrumentpanelen? Och hur fick du upp matning till kameran därifrån? Om du kunde dela med dig av några bilder vore jag väldigt tacksam!

EDIT: Nä, jag tror inte jag fattar riktigt, varför behöver du både batteri och 12V via ODB2?
Senast redigerad av rockard, redigerad totalt 1 gånger.
Svart X75D -17
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Har du en dashcam?

Inlägg av joel80 »

Är ni sugen på Blackvue skulle jag vänta nån månad eller två. Deras nya 4k-kamera är på väg att börja rullas ut. :)
DR900s 2ch blir nog väldigt trevlig.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Har du en dashcam?

Inlägg av Remuz »

Dr900s ser grym ut, verkar dyr dock
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
mattiasottosson
Teslaägare
Inlägg: 225
Blev medlem: 30 mar 2016 17:33
Ort: Tjockhult

Re: Har du en dashcam?

Inlägg av mattiasottosson »

rockard skrev:
Går i dashcam-tankar, och är sugen på en Blackvue om jag kan få till just en sådan setup som du har. Hoppas du orkar svara på några frågor :)

Gjorde du allt själv? Är inte så händig, så jag drar mig för alltför komplicerade installationer.
Jag gjorde en liknande installation med Blackvue DR750S-2ch för några veckor sedan, och tog strömmen från samma ställe som Erik gör i den här videon:



Har varit igång sen i påskas nu och allt verkar fungera fint. I nyare S är dock den här kontakten upptagen, så gjorde en piggyback med en https://www.kjell.com/se/sortiment/dato ... pin-p61589 och säkring på vägen. Lödde inte något utan använde treledade skarvklämmor i stället: https://www.kjell.com/se/sortiment/mobi ... are-p39038

Att dölja och dra kabeln från backspegeln i taket i soltaket (om du nu har soltak) är förvånansvärt lätt, tog typ tio minuter. Det finns gott om utrymme i headlinern för att gömma kabeln, bara att öppna solluckan och dra igenom den. Är enklare än vad Erik visar på filmen ovan. Det som återstår nu är att snygga till dragningen. Ska dra den genom headlinern fram, i stället för genom luckan som jag har det nu, så kablarna som syns blir lite kortare. Det bökigaste kommer bli att få till en fin dragning av kabeln från baksätet till fönstret i bakluckan, eftersom man behöver man ta bort några paneler då.

Om du vill ha uppkoppling till kameran borde en ZTE Mobley vara ett enkelt val, den ska tydligen gå att ha always on. Telia säljer den i sitt "Telia Sense"-paket. Bara att plugga in i OBD-kontakten som sitter helt synlig där man har fötterna på förarsidan: https://www.telia.se/privat/bredband/tj ... teliasense

Extremt dålig kvalitet på bilderna här, men kan fixa mer detaljerade bilder / instruktioner om du vill, eller så får vi ta ett geek meet ;)
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_5f48.jpg
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_657e.jpg
S75D (uncorked), pano, midnight silver. | Model 3 reserverad 2016-03-31
http://--- -> 9000kr rabatt + Fri supercharging.
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Har du en dashcam?

Inlägg av rockard »

mattiasottosson skrev:
rockard skrev:
Går i dashcam-tankar, och är sugen på en Blackvue om jag kan få till just en sådan setup som du har. Hoppas du orkar svara på några frågor :)

Gjorde du allt själv? Är inte så händig, så jag drar mig för alltför komplicerade installationer.
Jag gjorde en liknande installation med Blackvue DR750S-2ch för några veckor sedan, och tog strömmen från samma ställe som Erik gör i den här videon:

Har varit igång sen i påskas nu och allt verkar fungera fint. I nyare S är dock den här kontakten upptagen, så gjorde en piggyback med en https://www.kjell.com/se/sortiment/dato ... pin-p61589 och säkring på vägen. Lödde inte något utan använde treledade skarvklämmor i stället: https://www.kjell.com/se/sortiment/mobi ... are-p39038

Att dölja och dra kabeln från backspegeln i taket i soltaket (om du nu har soltak) är förvånansvärt lätt, tog typ tio minuter. Det finns gott om utrymme i headlinern för att gömma kabeln, bara att öppna solluckan och dra igenom den. Är enklare än vad Erik visar på filmen ovan. Det som återstår nu är att snygga till dragningen. Ska dra den genom headlinern fram, i stället för genom luckan som jag har det nu, så kablarna som syns blir lite kortare. Det bökigaste kommer bli att få till en fin dragning av kabeln från baksätet till fönstret i bakluckan, eftersom man behöver man ta bort några paneler då.

Om du vill ha uppkoppling till kameran borde en ZTE Mobley vara ett enkelt val, den ska tydligen gå att ha always on. Telia säljer den i sitt "Telia Sense"-paket. Bara att plugga in i OBD-kontakten som sitter helt synlig där man har fötterna på förarsidan: https://www.telia.se/privat/bredband/tj ... teliasense

Extremt dålig kvalitet på bilderna här, men kan fixa mer detaljerade bilder / instruktioner om du vill, eller så får vi ta ett geek meet ;)
Tack! Både jag och Remuz har Model X, och jag tycker den installationen ser bökigare ut, men det kanske går att lösa. Telia Sense ser ju riktigt smidigt ut, men det står uttryckligen att det inte fungerar med elbilar, och jag tycker det verkar som att den endast är igång 1 timme efter att man stängt av bilen. Lyckas inte hitta ett sätt att köpa hårdvaran "rent" utan Telia Sense i Sverige heller. Går det att driva en 4G-router som normalt drivs av micro-USB-laddare via ODB2-porten?
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Har du en dashcam?

Inlägg av e5m1r »

rockard skrev:
mattiasottosson skrev:
rockard skrev:
Går i dashcam-tankar, och är sugen på en Blackvue om jag kan få till just en sådan setup som du har. Hoppas du orkar svara på några frågor :)

Gjorde du allt själv? Är inte så händig, så jag drar mig för alltför komplicerade installationer.
Jag gjorde en liknande installation med Blackvue DR750S-2ch för några veckor sedan, och tog strömmen från samma ställe som Erik gör i den här videon:

Har varit igång sen i påskas nu och allt verkar fungera fint. I nyare S är dock den här kontakten upptagen, så gjorde en piggyback med en https://www.kjell.com/se/sortiment/dato ... pin-p61589 och säkring på vägen. Lödde inte något utan använde treledade skarvklämmor i stället: https://www.kjell.com/se/sortiment/mobi ... are-p39038

Att dölja och dra kabeln från backspegeln i taket i soltaket (om du nu har soltak) är förvånansvärt lätt, tog typ tio minuter. Det finns gott om utrymme i headlinern för att gömma kabeln, bara att öppna solluckan och dra igenom den. Är enklare än vad Erik visar på filmen ovan. Det som återstår nu är att snygga till dragningen. Ska dra den genom headlinern fram, i stället för genom luckan som jag har det nu, så kablarna som syns blir lite kortare. Det bökigaste kommer bli att få till en fin dragning av kabeln från baksätet till fönstret i bakluckan, eftersom man behöver man ta bort några paneler då.

Om du vill ha uppkoppling till kameran borde en ZTE Mobley vara ett enkelt val, den ska tydligen gå att ha always on. Telia säljer den i sitt "Telia Sense"-paket. Bara att plugga in i OBD-kontakten som sitter helt synlig där man har fötterna på förarsidan: https://www.telia.se/privat/bredband/tj ... teliasense

Extremt dålig kvalitet på bilderna här, men kan fixa mer detaljerade bilder / instruktioner om du vill, eller så får vi ta ett geek meet ;)
Tack! Både jag och Remuz har Model X, och jag tycker den installationen ser bökigare ut, men det kanske går att lösa. Telia Sense ser ju riktigt smidigt ut, men det står uttryckligen att det inte fungerar med elbilar, och jag tycker det verkar som att den endast är igång 1 timme efter att man stängt av bilen. Lyckas inte hitta ett sätt att köpa hårdvaran "rent" utan Telia Sense i Sverige heller. Går det att driva en 4G-router som normalt drivs av micro-USB-laddare via ODB2-porten?
Det finns got om små routrar som även har batteri då räcker det att den laddas under körning
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Har du en dashcam?

Inlägg av Remuz »

Jag tar ström från OBD2-porten, samt har en trådlös router med permanent ström. Alla kopplingar har jag lagt bakom plastlocket man kan dra bort på sidan av panelen när man öppnar dörren. Sladdarna till kameran har jag dock dragit utanför kanalen i fönstret, det ser dock helt okej ut och var löjligt lätt. Tog cirka 1h20min att installera det hela. (DR750S-2ch)
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
igu
Teslaägare
Inlägg: 142
Blev medlem: 25 jan 2018 12:45
Ort: Stockholm

Re: Har du en dashcam?

Inlägg av igu »

För er som funderar på att uppgradera befintlig Blackvue till DR900S så tyckte jag denna sida innehöll bra information om vad som går att spara eller återanvända:
https://www.blackvue.com/upgrading-dr90 ... atibility/
Användarvisningsbild
mattiasottosson
Teslaägare
Inlägg: 225
Blev medlem: 30 mar 2016 17:33
Ort: Tjockhult

Re: Har du en dashcam?

Inlägg av mattiasottosson »

rockard skrev:
Tack! Både jag och Remuz har Model X, och jag tycker den installationen ser bökigare ut, men det kanske går att lösa. Telia Sense ser ju riktigt smidigt ut, men det står uttryckligen att det inte fungerar med elbilar, och jag tycker det verkar som att den endast är igång 1 timme efter att man stängt av bilen. Lyckas inte hitta ett sätt att köpa hårdvaran "rent" utan Telia Sense i Sverige heller. Går det att driva en 4G-router som normalt drivs av micro-USB-laddare via ODB2-porten?
Ah, det står ju faktiskt "Svart X75D" i signaturen nu när jag tittar mer noggrant. Sorry!

Vet inte varför det står så hos Telia, skulle tro att det är vissa delar som inte fungerar på elbilar, men själva internetdelen av Mobley fungerar i Teslan i alla fall. Finns en tråd på TMC om saken: https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... rts.74863/
Såg en som såldes på Blocket för ett tag sedan faktiskt. Man kan ju köpa "Telia Sense Obundet", men då blir det ganska dyrt för att bara få loss hårdvaran.

Det ska också ha kommit en fimrware-uppdatering till modemet som gör att man kan välja om 1h-timern ska vara aktiv eller ej, så det ska gå att ha igång den 24/7.

Det finns också smidiga adaptrar från OBD -> microusb, och på S:en finns det gott om utrymme att gömma ett vanligt litet 4g-modemet i panelerna vid benutrymmet om man vill.
61haDaRDAGL._SL1200_.jpg
Jag köpte en sådan här rackare, så får man lite mer frihet med anslutningen där, men den har tyvärr inte dykt upp ännu.
sku_493358_1.jpg
BlackVues cloud-del lämnar en del övrigt att önska, så jag funderar lite på att bygga en transcodelösning med en Raspberry Pi i bilen, som skulle göra det lättare att att se vad som har hänt runt bilen vid events. Man kan vara se events via appen i full upplösning, men det är plågsamt långsamt tyvärr. 100 mb och 5 minuter buffring för ett klipp på en minut där en katt sprungit förbi framrutan.

Live view:n går fint att använda i appen, men det går bara med en kamera i taget och 10 minuters begränsning om man inte betalar för en plan. Det här går dock att komma runt, eftersom kameran har en mjpeg-livestream som inte är begränsad på sitt egna lan.

Även cloud uppladdningen av "impacts" sker i full upplösning, så det har gått åt lite data för att se sig själv hämta ut träningsväksan ur bakluckan.
Senast redigerad av mattiasottosson, redigerad totalt 4 gång.
S75D (uncorked), pano, midnight silver. | Model 3 reserverad 2016-03-31
http://--- -> 9000kr rabatt + Fri supercharging.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Har du en dashcam?

Inlägg av 12man »

Köpte/hade en usb cigpluggs laddare lite våld senare så har man en 12v->micro usb stor som en sockerbit, sitter fint med lite dubbelhäftande tejp, funkat i +2år nu
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
mattiasottosson
Teslaägare
Inlägg: 225
Blev medlem: 30 mar 2016 17:33
Ort: Tjockhult

Re: Har du en dashcam?

Inlägg av mattiasottosson »

12man skrev:
Köpte/hade en usb cigpluggs laddare lite våld senare så har man en 12v->micro usb stor som en sockerbit, sitter fint med lite dubbelhäftande tejp, funkat i +2år nu
Fast strömmen till ciguttaget slås väl av en stund efter du har lämnat bilen väl? Eller har jag gjort bort mig och köpt något i onödan nu? ;)
S75D (uncorked), pano, midnight silver. | Model 3 reserverad 2016-03-31
http://--- -> 9000kr rabatt + Fri supercharging.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Har du en dashcam?

Inlägg av 12man »

mattiasottosson skrev:
12man skrev:
Köpte/hade en usb cigpluggs laddare lite våld senare så har man en 12v->micro usb stor som en sockerbit, sitter fint med lite dubbelhäftande tejp, funkat i +2år nu
Fast strömmen till ciguttaget slås väl av en stund efter du har lämnat bilen väl? Eller har jag gjort bort mig och köpt något i onödan nu? ;)
Plastet/skalet åkte i återvinningen
Skrev inte detaljerad beskrivning, fanns 2 korta sladdar inuti ciggpluggen som jag bytte ut mot 2 lite längre och anslöt i kontakten vid spegeln(model S), sen satt det en usb a kontakt på pyttekortet,
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Har du en dashcam?

Inlägg av rockard »

Remuz skrev:
Jag tar ström från OBD2-porten, samt har en trådlös router med permanent ström. Alla kopplingar har jag lagt bakom plastlocket man kan dra bort på sidan av panelen när man öppnar dörren. Sladdarna till kameran har jag dock dragit utanför kanalen i fönstret, det ser dock helt okej ut och var löjligt lätt. Tog cirka 1h20min att installera det hela. (DR750S-2ch)
mattiasottosson skrev:
Ah, det står ju faktiskt "Svart X75D" i signaturen nu när jag tittar mer noggrant. Sorry!

Vet inte varför det står så hos Telia, skulle tro att det är vissa delar som inte fungerar på elbilar, men själva internetdelen av Mobley fungerar i Teslan i alla fall. Finns en tråd på TMC om saken: https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... rts.74863/
Såg en som såldes på Blocket för ett tag sedan faktiskt. Man kan ju köpa "Telia Sense Obundet", men då blir det ganska dyrt för att bara få loss hårdvaran.

Det ska också ha kommit en fimrware-uppdatering till modemet som gör att man kan välja om 1h-timern ska vara aktiv eller ej, så det ska gå att ha igång den 24/7.

Det finns också smidiga adaptrar från OBD -> microusb, och på S:en finns det gott om utrymme att gömma ett vanligt litet 4g-modemet i panelerna vid benutrymmet om man vill.

Jag köpte en sådan här rackare, så får man lite mer frihet med anslutningen där, men den har tyvärr inte dykt upp ännu.

BlackVues cloud-del lämnar en del övrigt att önska, så jag funderar lite på att bygga en transcodelösning med en Raspberry Pi i bilen, som skulle göra det lättare att att se vad som har hänt runt bilen vid events. Man kan vara se events via appen i full upplösning, men det är plågsamt långsamt tyvärr. 100 mb och 5 minuter buffring för ett klipp på en minut där en katt sprungit förbi framrutan.

Live view:n går fint att använda i appen, men det går bara med en kamera i taget och 10 minuters begränsning om man inte betalar för en plan. Det här går dock att komma runt, eftersom kameran har en mjpeg-livestream som inte är begränsad på sitt egna lan.

Även cloud uppladdningen av "impacts" sker i full upplösning, så det har gått åt lite data för att se sig själv hämta ut träningsväksan ur bakluckan.
Tack för svaren! Det lutar åt köp och egen installation, hoppas jag inte tar mig vatten över huvudet! Om du fixar något med transcode via paj får du gärna säga till, låter ju väldigt intressant :)
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Har du en dashcam?

Inlägg av Remuz »

Jag köpte en OBD2-kontakt som jag lödde på 2 tåtar på, sedan går dom till en magic box (köps på eBay för 250kr). Lite smältlim saknas dock, det funkade dåligt i minusgraderna som var när jag installerade
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
mattiasottosson
Teslaägare
Inlägg: 225
Blev medlem: 30 mar 2016 17:33
Ort: Tjockhult

Re: Har du en dashcam?

Inlägg av mattiasottosson »

rockard skrev:
Tack för svaren! Det lutar åt köp och egen installation, hoppas jag inte tar mig vatten över huvudet! Om du fixar något med transcode via paj får du gärna säga till, låter ju väldigt intressant :)
Kanske lite bökigare i X:en gällande att dra bak kablen till bakrutan vid 2CH, men om du har samma uttag under luckan vid backspegeln så är det inte så värst bökigt gällande frontkameran i alla fall. Tänk på att inte blockera eventuella airbags om du drar kabeln till bakrutan i interiören bara. Det var det som fick mig att tveka lite först, men på S:en var det som tur var lätt att kringgå dem.

Jag hade trott att allt skulle vara ganska bökigt så min kamera låg i någon månad innan jag tog tag i det. Var löst på en timme sen när jag väl tog tag i det, så ångrade att jag inte gjort det tidigare faktiskt.

Kan ta bilder på min strömkoppling om du vill. Är ingen skönhet, men däremot lödfri, rasselfri och dold.
S75D (uncorked), pano, midnight silver. | Model 3 reserverad 2016-03-31
http://--- -> 9000kr rabatt + Fri supercharging.
Användarvisningsbild
mattiasottosson
Teslaägare
Inlägg: 225
Blev medlem: 30 mar 2016 17:33
Ort: Tjockhult

Re: Har du en dashcam?

Inlägg av mattiasottosson »

Gällande PI:e där förresten, ska göra ett test för att hur lång tid det skulle ta för nya 3 b+-modellen att transcoda om filmsegmenten till något lämpligt preview-format.

Om du vill ha en smidig lösning för att se preview / ladda ner filer via webben kan du helt enkelt bara öppna en port till blackvuen från modemet, men tyvärr helt utan auth då.

Här finns en beskrivning på hur du hittar de mest centrala endpointsen på kameran:
https://github.com/johnhamelink/blackvue/wiki
S75D (uncorked), pano, midnight silver. | Model 3 reserverad 2016-03-31
http://--- -> 9000kr rabatt + Fri supercharging.
Användarvisningsbild
vinothkannan
Teslaägare
Inlägg: 164
Blev medlem: 01 jan 2017 02:11
Ort: Ludvika

Re: Har du en dashcam?

Inlägg av vinothkannan »

How do I make use of this 12v supply powering both the Ultrasonic hardware and Blackvue Dashcam.
I read the previous posts to use "Förlängningskabel för fläktar 4-pin" but I still need to power up two devices.. Any suggestions
IMG_4527.JPG
IMG_4526.JPG
MX100D-AP3-FSD
Användarvisningsbild
mattiasottosson
Teslaägare
Inlägg: 225
Blev medlem: 30 mar 2016 17:33
Ort: Tjockhult

Re: Har du en dashcam?

Inlägg av mattiasottosson »

vinothkannan skrev:
How do I make use of this 12v supply powering both the Ultrasonic hardware and Blackvue Dashcam.
I read the previous posts to use "Förlängningskabel för fläktar 4-pin" but I still need to power up two devices.. Any suggestions
That cable actually fits in the original hardware too, if you just sand it down a tad. The spacing between the pins are the same, it's just the outer plastic housing of the cable that needs a little bit of altering. I simply cut the wires on the extension cord and then used a 3-way cable connector and put everything together, all without the need to splice the cables or alter any original hardware.

https://www.kjell.com/se/sortiment/mobi ... are-p39038

Put a fuse in front of the dashcam too, just to be on the safe side. I'm not at the car now, but can take some pictures later.
S75D (uncorked), pano, midnight silver. | Model 3 reserverad 2016-03-31
http://--- -> 9000kr rabatt + Fri supercharging.
Användarvisningsbild
vinothkannan
Teslaägare
Inlägg: 164
Blev medlem: 01 jan 2017 02:11
Ort: Ludvika

Re: Har du en dashcam?

Inlägg av vinothkannan »

Oh thanks Mattias.. I will give a try and wait for your pictures.

https://www.kjell.com/se/sortiment/dato ... tar-p98847

can i use this instead ..? will it work..?
MX100D-AP3-FSD
Användarvisningsbild
mattiasottosson
Teslaägare
Inlägg: 225
Blev medlem: 30 mar 2016 17:33
Ort: Tjockhult

Re: Har du en dashcam?

Inlägg av mattiasottosson »

vinothkannan skrev:
Oh thanks Mattias.. I will give a try and wait for your pictures.

https://www.kjell.com/se/sortiment/dato ... tar-p98847

can i use this instead ..? will it work..?
I actually bought that too, but unfortunately it won't work since one of the females from the Y-split only have three cables, and it dosen't match the once you need from the original cable.

I forgot that i actually taped everything together in an ugly hidden mess, so I'm afraid that the pictures won't help really.

Two things that will make your live easier when installing the rear cam though:

1. Buy spare blue clips, it's very easy to break them when removing the rear trim pieces. SC has them, or you can go with these:
https://www.navringar.se/plastclips/toy ... ps-pl-2064

2. Sand down the rear cable, making it a bit smaller, round and much easier to pull it through tight spaces.

3. Skip the middle clip of the right side trim panel and pull the rear cable through there, instead of going the whole way round the trunk as daerik does. Then you don't have to remove that big trim piece.

If you're lucky, you can pull the cable trough that tiny space that's along the top trim piece in the top of the trunk, but the cable gets stuck very easliy. Mine did, and it was a pain to set it free.

IMG_6459.JPG
IMG_6462.JPG
IMG_6453.jpg
S75D (uncorked), pano, midnight silver. | Model 3 reserverad 2016-03-31
http://--- -> 9000kr rabatt + Fri supercharging.
Användarvisningsbild
mattiasottosson
Teslaägare
Inlägg: 225
Blev medlem: 30 mar 2016 17:33
Ort: Tjockhult

Re: Har du en dashcam?

Inlägg av mattiasottosson »

IMG_6445.JPG
S75D (uncorked), pano, midnight silver. | Model 3 reserverad 2016-03-31
http://--- -> 9000kr rabatt + Fri supercharging.
Användarvisningsbild
vinothkannan
Teslaägare
Inlägg: 164
Blev medlem: 01 jan 2017 02:11
Ort: Ludvika

Re: Har du en dashcam?

Inlägg av vinothkannan »

Tack så mycket mattias.. :-)
MX100D-AP3-FSD
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Har du en dashcam?

Inlägg av HelectriC »

Eller så gör du som jag och borrar ett litet hål bredvid den gula kontakten och tar den därigenom, det förenklar väldigt när bakre kameran ska monteras.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar