Har du en dashcam?

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

Har du en dashcam?

Ja, jag har en dashcam monterad.
46
47%
Nej, jag har ingen dashcam monterad.
51
53%
 
Antal röster: 97

Användarvisningsbild
Baretta
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 06 jul 2017 08:54

Re: Har du en dashcam?

Inlägg av Baretta »

Precis OBD2 ger konstant matning. Sen vet jag inte om man kan använda material från en ”olagligt monterad övervakningskamera” som bevis vid en parkeringsskada?
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Har du en dashcam?

Inlägg av mgorgis »

Baretta skrev:
Sen vet jag inte om man kan använda material från en ”olagligt monterad övervakningskamera” som bevis vid en parkeringsskada?
Jag vet inte heller! :? men jag läste här på forumet att man kunde använda materialet i försäkringsärenden vid olyckor! är det inte samma sak här?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Har du en dashcam?

Inlägg av HelectriC »

mgorgis skrev:
Jag har också blivit intresserad av att installera dashcam och skulle vilja ha den på hela tiden, just pga t.ex. parkeringsskada och stöldrisk och undrar om uttag från OBD2 skulle ge konstant matning? för det behöver man väl?
parkeringskador är jättebra att bevisa till försäkringsbolaget, dom skiter i om det är lagligt eller inte. Får dom en video som visar andra bilens skuld, så tar dom det med den bilens ägare. Polisen kanske inte gillar metoden lika mycket, men dom behöver man ju inte blanda in.

du kan hämta konstantström i taket vid innerbackspegeln. Helt klart enklaste metoden och kan enkelt demonteras utan spår. Kolla tråden: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... e&start=90
Senast redigerad av HelectriC, redigerad totalt 1 gånger.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Har du en dashcam?

Inlägg av Kulingen »

Baretta skrev:
Precis OBD2 ger konstant matning. Sen vet jag inte om man kan använda material från en ”olagligt monterad övervakningskamera” som bevis vid en parkeringsskada?
Man kan väl skylla på att sin gamla mamma satt i passagerar sätet bredvid och vågade ej gå ut!! :lol:
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Har du en dashcam?

Inlägg av gellerstam »

HelectriC skrev:
mgorgis skrev:
Jag har också blivit intresserad av att installera dashcam och skulle vilja ha den på hela tiden, just pga t.ex. parkeringsskada och stöldrisk och undrar om uttag från OBD2 skulle ge konstant matning? för det behöver man väl?
parkeringskador är jättebra att bevisa till försäkringsbolaget, dom skiter i om det är lagligt eller inte. Får dom en video som visar andra bilens skuld, så tar dom det med den bilens ägare. Polisen kanske inte gillar metoden lika mycket, men dom behöver man ju inte blanda in.

du kan hämta konstantström i taket vid innerbackspegeln. Helt klart enklaste metoden och kan enkelt demonteras utan spår. Kolla tråden: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... e&start=90
Stämmer in i kören.

Min kollegas försäkringsbolag vart bara glad när det fanns video med registreringsnummer på smitarnas bilar. Inte en kommentar om var videon kom ifrån.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Har du en dashcam?

Inlägg av danni »

Jag har också den som e5m1r säljer :) Sjukt smidig installation och väldigt snyggt integrerad med bilen, märks inte att den inte är original. Bra kvalitet också. Hade kunnat önska tvåkanals och molnintegration men man kan inte få allt här i livet.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Har du en dashcam?

Inlägg av mgorgis »

danni skrev:
Jag har också den som e5m1r säljer :) Sjukt smidig installation och väldigt snyggt integrerad med bilen, märks inte att den inte är original. Bra kvalitet också. Hade kunnat önska tvåkanals och molnintegration men man kan inte få allt här i livet.
Vad är tvåkanals? vad är det bra för och vad är molnintegration bra för? är det för att man ska kunna på distans koppla upp sig mot kameran o se vad som händer?
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Har du en dashcam?

Inlägg av gellerstam »

mgorgis skrev:
danni skrev:
Jag har också den som e5m1r säljer :) Sjukt smidig installation och väldigt snyggt integrerad med bilen, märks inte att den inte är original. Bra kvalitet också. Hade kunnat önska tvåkanals och molnintegration men man kan inte få allt här i livet.
Vad är tvåkanals? vad är det bra för och vad är molnintegration bra för? är det för att man ska kunna på distans koppla upp sig mot kameran o se vad som händer?
Tvåkanals == Två kameror. Oftast en framåt och en bakåt.

Molnintegration == När kameran har tillgång till internet (WiFi eller mobilt) så kan man koppla upp sig mot kameran och justera inställningar för kameran, man kan oftast även se vad kameran se. Eller till och med kopiera filmer till datorn/telefonen som kameran spelat in på sitt minneskort.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Har du en dashcam?

Inlägg av mgorgis »

gellerstam skrev:
mgorgis skrev:
danni skrev:
Jag har också den som e5m1r säljer :) Sjukt smidig installation och väldigt snyggt integrerad med bilen, märks inte att den inte är original. Bra kvalitet också. Hade kunnat önska tvåkanals och molnintegration men man kan inte få allt här i livet.
Vad är tvåkanals? vad är det bra för och vad är molnintegration bra för? är det för att man ska kunna på distans koppla upp sig mot kameran o se vad som händer?
Tvåkanals == Två kameror. Oftast en framåt och en bakåt.

Molnintegration == När kameran har tillgång till internet (WiFi eller mobilt) så kan man koppla upp sig mot kameran och justera inställningar för kameran, man kan oftast även se vad kameran se. Eller till och med kopiera filmer till datorn/telefonen som kameran spelat in på sitt minneskort.
Perfekt! Är precis det jag vill, med bakåt menas väl att det är samma enhet som har två inbyggda kameror och inte så att man monterar en andra kamera vid/på bakrutan? Jag vet att jag borde kanske googla lite innan jag ställer massa frågor här men det känns tryggare :)
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Har du en dashcam?

Inlägg av danni »

mgorgis skrev:
gellerstam skrev:
mgorgis skrev:
danni skrev:
Jag har också den som e5m1r säljer :) Sjukt smidig installation och väldigt snyggt integrerad med bilen, märks inte att den inte är original. Bra kvalitet också. Hade kunnat önska tvåkanals och molnintegration men man kan inte få allt här i livet.
Vad är tvåkanals? vad är det bra för och vad är molnintegration bra för? är det för att man ska kunna på distans koppla upp sig mot kameran o se vad som händer?
Tvåkanals == Två kameror. Oftast en framåt och en bakåt.

Molnintegration == När kameran har tillgång till internet (WiFi eller mobilt) så kan man koppla upp sig mot kameran och justera inställningar för kameran, man kan oftast även se vad kameran se. Eller till och med kopiera filmer till datorn/telefonen som kameran spelat in på sitt minneskort.
Perfekt! Är precis det jag vill, med bakåt menas väl att det är samma enhet som har två inbyggda kameror och inte så att man monterar en andra kamera vid/på bakrutan? Jag vet att jag borde kanske googla lite innan jag ställer massa frågor här men det känns tryggare :)
Tvåkanals är en kamera i framrutan och en kamera i bakrutan, men den bakre är kopplad till den främre så de styrs av samma enhet och spelar in på samma minneskort.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Har du en dashcam?

Inlägg av mgorgis »

Det här ska bli spännande! Nu ska det köpas en Blackvue DR750S-2CH ;)
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Har du en dashcam?

Inlägg av bylund »

gellerstam skrev:
HelectriC skrev:
mgorgis skrev:
Jag har också blivit intresserad av att installera dashcam och skulle vilja ha den på hela tiden, just pga t.ex. parkeringsskada och stöldrisk och undrar om uttag från OBD2 skulle ge konstant matning? för det behöver man väl?
parkeringskador är jättebra att bevisa till försäkringsbolaget, dom skiter i om det är lagligt eller inte. Får dom en video som visar andra bilens skuld, så tar dom det med den bilens ägare. Polisen kanske inte gillar metoden lika mycket, men dom behöver man ju inte blanda in.

du kan hämta konstantström i taket vid innerbackspegeln. Helt klart enklaste metoden och kan enkelt demonteras utan spår. Kolla tråden: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... e&start=90
Stämmer in i kören.

Min kollegas försäkringsbolag vart bara glad när det fanns video med registreringsnummer på smitarnas bilar. Inte en kommentar om var videon kom ifrån.
Folk får vissa knasiga uppfattningar om hur bevis fungerar i Sverige p g a amerikanska filmer och serier :)

I Sverige, även i domstol, kan du komma med bevis som är olagligt insamlade. Domstolen försöker bara förstå vad som har hänt.

Sedan kan det ju förstås hållas en separat rättegång mot dig för ditt olagliga filmande t ex. Det ändrar inte på att någon annan har gjort sig skyldig till obehörigt avvikande från olycksplats eller vållat en olycka.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Frodo
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 09 nov 2016 23:56
Ort: Uppsala

Re: Har du en dashcam?

Inlägg av Frodo »

Spelar denna in ljud också, Blackvue DR750S-2CH?
Modell S 90D. Uthämtad mars 2017.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Har du en dashcam?

Inlägg av HelectriC »

Frodo skrev:
Spelar denna in ljud också, Blackvue DR750S-2CH?
Ja
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Har du en dashcam?

Inlägg av gellerstam »

bylund skrev:
gellerstam skrev:
HelectriC skrev:
mgorgis skrev:
Jag har också blivit intresserad av att installera dashcam och skulle vilja ha den på hela tiden, just pga t.ex. parkeringsskada och stöldrisk och undrar om uttag från OBD2 skulle ge konstant matning? för det behöver man väl?
parkeringskador är jättebra att bevisa till försäkringsbolaget, dom skiter i om det är lagligt eller inte. Får dom en video som visar andra bilens skuld, så tar dom det med den bilens ägare. Polisen kanske inte gillar metoden lika mycket, men dom behöver man ju inte blanda in.

du kan hämta konstantström i taket vid innerbackspegeln. Helt klart enklaste metoden och kan enkelt demonteras utan spår. Kolla tråden: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... e&start=90
Stämmer in i kören.

Min kollegas försäkringsbolag vart bara glad när det fanns video med registreringsnummer på smitarnas bilar. Inte en kommentar om var videon kom ifrån.
Folk får vissa knasiga uppfattningar om hur bevis fungerar i Sverige p g a amerikanska filmer och serier :)

I Sverige, även i domstol, kan du komma med bevis som är olagligt insamlade. Domstolen försöker bara förstå vad som har hänt.

Sedan kan det ju förstås hållas en separat rättegång mot dig för ditt olagliga filmande t ex. Det ändrar inte på att någon annan har gjort sig skyldig till obehörigt avvikande från olycksplats eller vållat en olycka.
Precis. USAs lagar gäller inte globalt.

Och det med att min kamera eventuellt skulle spela in när jag inte är i bilen.... :? Det är en risk jag är medveten om och villig att ta. Jag har fått 2-3 parkeringsskador och min kollega 3 på samma parkering. :x Så jag anser att det är värt det. Min kollega skriver naturligtvis inte till sitt försäkringsbolag att filmen kommer i från mig, mitt registreringsnummer och att jag inte satt i min bil och att det eventuellt är olaglig kameraövervakning. :roll:
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Har du en dashcam?

Inlägg av LarsL »

Baretta skrev:
Precis OBD2 ger konstant matning. Sen vet jag inte om man kan använda material från en ”olagligt monterad övervakningskamera” som bevis vid en parkeringsskada?
Vi har friprövningsrätt på bevis i Sverige så det spelar ingen roll varifrån beviset kommer utan det prövas efter vad det är. Däremot så kan du ju själv bli anklagad för att ha olaglig kameraövervakning, men då ska det finnas bevis för det.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Har du en dashcam?

Inlägg av Remuz »

Nu har jag en extremt överarbetad lösning. Jag plockar 12V-switched ur 12V-uttaget i konsolen, denna 12V matar ett batteri som ligger i konsolen. Från detta batteri går en 12V till Power Magic Pro som också tar konsantmatning och jord från OBD2. Hela kopplingen gömde jag innanför "locket" man kan plocka av på sidan av instrumentpanelen. Jag passade också på att dra ut två USB 5V max 2.1A totalt från utgången på Power Magic Pro. Den ena 5V driver min wifirouter så jag har konstant 4G-wifi i bilen.

Blev rätt bra. Kvar att göra är en lödning, behöver dagsljus till det
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
miksch
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2015 20:59

Re: Har du en dashcam?

Inlägg av miksch »

Jeg har nylig installert en dashcam (Blackvue 760 ch1) og jeg er en av de som jobber med helt andre ting enn elektronikk. Så jeg måtte finne en enkel løsning på kabling mm.
Hos meg ble det derfor kabelklemmer for 0,75 kabel på Biltema (25,-) og tok strøm fra uttaket oppe i hvor lamper mm sitter (alltid strøm, også om bil er slått av) og strakk en 25 cm lang kabel til kameraet som ble festet på frontvinduet. Brukte 30 minutter.
Å finne rett kabel er ikke noe problem hvis man har sett på Youtube. Største utfordringen var å fjerne teipen fra Teslas kabel. Den sitter utrolig fast. Kabelklemmen er enkel å sette på eksiterende kabel, men husk på at det er trangt der oppe. Å strekke kabelen over himlingen tok mest tid. Jeg hadde ikke kabelstrekk-utstyr og brukte derfor en tynn ståltråd som jeg fant i garasjen. Den er må være stiv og tynn nok for å feste kabelen som trekkes fra vindusiden til koblingspunktet.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Har du en dashcam?

Inlägg av HelectriC »

Varför inte bara lägga ledarna från kameran tillsammans med de existerande och klämma igen det som är där? Det har jag gjort i två bilar nu och är fullständigt reversibelt om man önskar. Behöver då inte ta bort nån tejp eller isolering.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
miksch
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2015 20:59

Re: Har du en dashcam?

Inlägg av miksch »

Isoleringen har jeg ikke gjort noe med, men ledningene er surret med en spesiell teip. Måtte fjerne 3-4 cm teip for å få plass med kabelklemmene.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Har du en dashcam?

Inlägg av HelectriC »

miksch skrev:
Isoleringen har jeg ikke gjort noe med, men ledningene er surret med en spesiell teip. Måtte fjerne 3-4 cm teip for å få plass med kabelklemmene.
Men du behöver ju bara vippa upp kontakten och lägga koppartrådarna från kameran ovanpå koppartrådarna som redan är där och stänga igen klämman.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
miksch
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2015 20:59

Re: Har du en dashcam?

Inlägg av miksch »

Det var det jeg gjorde, men hos meg var det så tajt at jeg var nødt til å fjerne noen cm av tejpen.
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Har du en dashcam?

Inlägg av rockard »

Remuz skrev:
Nu har jag en extremt överarbetad lösning. Jag plockar 12V-switched ur 12V-uttaget i konsolen, denna 12V matar ett batteri som ligger i konsolen. Från detta batteri går en 12V till Power Magic Pro som också tar konsantmatning och jord från OBD2. Hela kopplingen gömde jag innanför "locket" man kan plocka av på sidan av instrumentpanelen. Jag passade också på att dra ut två USB 5V max 2.1A totalt från utgången på Power Magic Pro. Den ena 5V driver min wifirouter så jag har konstant 4G-wifi i bilen.

Blev rätt bra. Kvar att göra är en lödning, behöver dagsljus till det
Går i dashcam-tankar, och är sugen på en Blackvue om jag kan få till just en sådan setup som du har. Hoppas du orkar svara på några frågor :)

Gjorde du allt själv? Är inte så händig, så jag drar mig för alltför komplicerade installationer. Har heller ingen hemmaladdning, men inte borde väl din setup dra så mycket? Vad är det för batteri du skaffat? Vad blev totalkostnaden för det runt omkring, utöver själva dashcamen? Jag hänger inte riktigt med på din beskrivning, vad är det för lock på sidan av instrumentpanelen? Och hur fick du upp matning till kameran därifrån? Om du kunde dela med dig av några bilder vore jag väldigt tacksam!

EDIT: Nä, jag tror inte jag fattar riktigt, varför behöver du både batteri och 12V via ODB2?
Senast redigerad av rockard, redigerad totalt 1 gånger.
Svart X75D -17
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Har du en dashcam?

Inlägg av joel80 »

Är ni sugen på Blackvue skulle jag vänta nån månad eller två. Deras nya 4k-kamera är på väg att börja rullas ut. :)
DR900s 2ch blir nog väldigt trevlig.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Har du en dashcam?

Inlägg av Remuz »

Dr900s ser grym ut, verkar dyr dock
P85D svart/svart med gratis SuC
Skriv svar