Har du en dashcam?

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

Har du en dashcam?

Ja, jag har en dashcam monterad.
46
47%
Nej, jag har ingen dashcam monterad.
51
53%
 
Antal röster: 97

Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 589
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Har du en dashcam?

Inlägg av macksie »

.
MYP
X90d
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Har du en dashcam?

Inlägg av bonath »

Japp, en billig G1W från E-bay Kina, tror jag gav 250 spänn med frakt. Har fungerat klanderfritt i snart tre år.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
miksch
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2015 20:59

Re: Har du en dashcam?

Inlägg av miksch »

Jepp. Blackvue 750
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Har du en dashcam?

Inlägg av Remuz »

Blackvue DR750S-2CH
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2071
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Har du en dashcam?

Inlägg av gellerstam »

Blackvue DR650S-2CH med maxat minneskort + Blackvue Power Magic Supply

Efter rekommendation på detta forum.

Har gett bevis på parkeringsskador på min kollegas bil två gånger. (Så han borde betala mig för min kamera.)
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Har du en dashcam?

Inlägg av e5m1r »

Jepp den jag själv säljer
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Baretta
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 06 jul 2017 08:54

Re: Har du en dashcam?

Inlägg av Baretta »

Blackvue DR750S-2CH med 12V via OBD2 vilket gör att jag via Blackvue Cloud även får en sjysst övervakning av garaget när jag inte är ute och kör. Ser lugnt ut just nu :)
DCF23D03-BC4C-4A89-9319-9F33F8BDC125.jpeg
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Har du en dashcam?

Inlägg av Kulingen »

Baretta skrev:
Blackvue DR750S-2CH med 12V via OBD2 vilket gör att jag via Blackvue Cloud även får en sjysst övervakning av garaget när jag inte är ute och kör. Ser lugnt ut just nu :)
DCF23D03-BC4C-4A89-9319-9F33F8BDC125.jpeg
Är det svårt att montera? Är det kameror åt bägge hållen?
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Baretta
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 06 jul 2017 08:54

Re: Har du en dashcam?

Inlägg av Baretta »

Jepp en kamera fram och en bak. Lite klurigt att montera helt klart om man inte gjort sånt här förut och vill få det fint integrerat.
Finns dock massor med YouTube-filmer som visar alla moment.
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Har du en dashcam?

Inlägg av mgorgis »

Jag har också blivit intresserad av att installera dashcam och skulle vilja ha den på hela tiden, just pga t.ex. parkeringsskada och stöldrisk och undrar om uttag från OBD2 skulle ge konstant matning? för det behöver man väl?
Användarvisningsbild
Baretta
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 06 jul 2017 08:54

Re: Har du en dashcam?

Inlägg av Baretta »

Precis OBD2 ger konstant matning. Sen vet jag inte om man kan använda material från en ”olagligt monterad övervakningskamera” som bevis vid en parkeringsskada?
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Har du en dashcam?

Inlägg av mgorgis »

Baretta skrev:
Sen vet jag inte om man kan använda material från en ”olagligt monterad övervakningskamera” som bevis vid en parkeringsskada?
Jag vet inte heller! :? men jag läste här på forumet att man kunde använda materialet i försäkringsärenden vid olyckor! är det inte samma sak här?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Har du en dashcam?

Inlägg av HelectriC »

mgorgis skrev:
Jag har också blivit intresserad av att installera dashcam och skulle vilja ha den på hela tiden, just pga t.ex. parkeringsskada och stöldrisk och undrar om uttag från OBD2 skulle ge konstant matning? för det behöver man väl?
parkeringskador är jättebra att bevisa till försäkringsbolaget, dom skiter i om det är lagligt eller inte. Får dom en video som visar andra bilens skuld, så tar dom det med den bilens ägare. Polisen kanske inte gillar metoden lika mycket, men dom behöver man ju inte blanda in.

du kan hämta konstantström i taket vid innerbackspegeln. Helt klart enklaste metoden och kan enkelt demonteras utan spår. Kolla tråden: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... e&start=90
Senast redigerad av HelectriC, redigerad totalt 1 gånger.
BMW i4 M50-22/Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Har du en dashcam?

Inlägg av Kulingen »

Baretta skrev:
Precis OBD2 ger konstant matning. Sen vet jag inte om man kan använda material från en ”olagligt monterad övervakningskamera” som bevis vid en parkeringsskada?
Man kan väl skylla på att sin gamla mamma satt i passagerar sätet bredvid och vågade ej gå ut!! :lol:
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2071
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Har du en dashcam?

Inlägg av gellerstam »

HelectriC skrev:
mgorgis skrev:
Jag har också blivit intresserad av att installera dashcam och skulle vilja ha den på hela tiden, just pga t.ex. parkeringsskada och stöldrisk och undrar om uttag från OBD2 skulle ge konstant matning? för det behöver man väl?
parkeringskador är jättebra att bevisa till försäkringsbolaget, dom skiter i om det är lagligt eller inte. Får dom en video som visar andra bilens skuld, så tar dom det med den bilens ägare. Polisen kanske inte gillar metoden lika mycket, men dom behöver man ju inte blanda in.

du kan hämta konstantström i taket vid innerbackspegeln. Helt klart enklaste metoden och kan enkelt demonteras utan spår. Kolla tråden: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... e&start=90
Stämmer in i kören.

Min kollegas försäkringsbolag vart bara glad när det fanns video med registreringsnummer på smitarnas bilar. Inte en kommentar om var videon kom ifrån.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Har du en dashcam?

Inlägg av danni »

Jag har också den som e5m1r säljer :) Sjukt smidig installation och väldigt snyggt integrerad med bilen, märks inte att den inte är original. Bra kvalitet också. Hade kunnat önska tvåkanals och molnintegration men man kan inte få allt här i livet.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Har du en dashcam?

Inlägg av mgorgis »

danni skrev:
Jag har också den som e5m1r säljer :) Sjukt smidig installation och väldigt snyggt integrerad med bilen, märks inte att den inte är original. Bra kvalitet också. Hade kunnat önska tvåkanals och molnintegration men man kan inte få allt här i livet.
Vad är tvåkanals? vad är det bra för och vad är molnintegration bra för? är det för att man ska kunna på distans koppla upp sig mot kameran o se vad som händer?
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2071
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Har du en dashcam?

Inlägg av gellerstam »

mgorgis skrev:
danni skrev:
Jag har också den som e5m1r säljer :) Sjukt smidig installation och väldigt snyggt integrerad med bilen, märks inte att den inte är original. Bra kvalitet också. Hade kunnat önska tvåkanals och molnintegration men man kan inte få allt här i livet.
Vad är tvåkanals? vad är det bra för och vad är molnintegration bra för? är det för att man ska kunna på distans koppla upp sig mot kameran o se vad som händer?
Tvåkanals == Två kameror. Oftast en framåt och en bakåt.

Molnintegration == När kameran har tillgång till internet (WiFi eller mobilt) så kan man koppla upp sig mot kameran och justera inställningar för kameran, man kan oftast även se vad kameran se. Eller till och med kopiera filmer till datorn/telefonen som kameran spelat in på sitt minneskort.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Har du en dashcam?

Inlägg av mgorgis »

gellerstam skrev:
mgorgis skrev:
danni skrev:
Jag har också den som e5m1r säljer :) Sjukt smidig installation och väldigt snyggt integrerad med bilen, märks inte att den inte är original. Bra kvalitet också. Hade kunnat önska tvåkanals och molnintegration men man kan inte få allt här i livet.
Vad är tvåkanals? vad är det bra för och vad är molnintegration bra för? är det för att man ska kunna på distans koppla upp sig mot kameran o se vad som händer?
Tvåkanals == Två kameror. Oftast en framåt och en bakåt.

Molnintegration == När kameran har tillgång till internet (WiFi eller mobilt) så kan man koppla upp sig mot kameran och justera inställningar för kameran, man kan oftast även se vad kameran se. Eller till och med kopiera filmer till datorn/telefonen som kameran spelat in på sitt minneskort.
Perfekt! Är precis det jag vill, med bakåt menas väl att det är samma enhet som har två inbyggda kameror och inte så att man monterar en andra kamera vid/på bakrutan? Jag vet att jag borde kanske googla lite innan jag ställer massa frågor här men det känns tryggare :)
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Har du en dashcam?

Inlägg av danni »

mgorgis skrev:
gellerstam skrev:
mgorgis skrev:
danni skrev:
Jag har också den som e5m1r säljer :) Sjukt smidig installation och väldigt snyggt integrerad med bilen, märks inte att den inte är original. Bra kvalitet också. Hade kunnat önska tvåkanals och molnintegration men man kan inte få allt här i livet.
Vad är tvåkanals? vad är det bra för och vad är molnintegration bra för? är det för att man ska kunna på distans koppla upp sig mot kameran o se vad som händer?
Tvåkanals == Två kameror. Oftast en framåt och en bakåt.

Molnintegration == När kameran har tillgång till internet (WiFi eller mobilt) så kan man koppla upp sig mot kameran och justera inställningar för kameran, man kan oftast även se vad kameran se. Eller till och med kopiera filmer till datorn/telefonen som kameran spelat in på sitt minneskort.
Perfekt! Är precis det jag vill, med bakåt menas väl att det är samma enhet som har två inbyggda kameror och inte så att man monterar en andra kamera vid/på bakrutan? Jag vet att jag borde kanske googla lite innan jag ställer massa frågor här men det känns tryggare :)
Tvåkanals är en kamera i framrutan och en kamera i bakrutan, men den bakre är kopplad till den främre så de styrs av samma enhet och spelar in på samma minneskort.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Har du en dashcam?

Inlägg av mgorgis »

Det här ska bli spännande! Nu ska det köpas en Blackvue DR750S-2CH ;)
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9334
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Har du en dashcam?

Inlägg av bylund »

gellerstam skrev:
HelectriC skrev:
mgorgis skrev:
Jag har också blivit intresserad av att installera dashcam och skulle vilja ha den på hela tiden, just pga t.ex. parkeringsskada och stöldrisk och undrar om uttag från OBD2 skulle ge konstant matning? för det behöver man väl?
parkeringskador är jättebra att bevisa till försäkringsbolaget, dom skiter i om det är lagligt eller inte. Får dom en video som visar andra bilens skuld, så tar dom det med den bilens ägare. Polisen kanske inte gillar metoden lika mycket, men dom behöver man ju inte blanda in.

du kan hämta konstantström i taket vid innerbackspegeln. Helt klart enklaste metoden och kan enkelt demonteras utan spår. Kolla tråden: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... e&start=90
Stämmer in i kören.

Min kollegas försäkringsbolag vart bara glad när det fanns video med registreringsnummer på smitarnas bilar. Inte en kommentar om var videon kom ifrån.
Folk får vissa knasiga uppfattningar om hur bevis fungerar i Sverige p g a amerikanska filmer och serier :)

I Sverige, även i domstol, kan du komma med bevis som är olagligt insamlade. Domstolen försöker bara förstå vad som har hänt.

Sedan kan det ju förstås hållas en separat rättegång mot dig för ditt olagliga filmande t ex. Det ändrar inte på att någon annan har gjort sig skyldig till obehörigt avvikande från olycksplats eller vållat en olycka.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Frodo
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 09 nov 2016 23:56
Ort: Uppsala

Re: Har du en dashcam?

Inlägg av Frodo »

Spelar denna in ljud också, Blackvue DR750S-2CH?
Modell S 90D. Uthämtad mars 2017.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Har du en dashcam?

Inlägg av HelectriC »

Frodo skrev:
Spelar denna in ljud också, Blackvue DR750S-2CH?
Ja
BMW i4 M50-22/Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2071
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Har du en dashcam?

Inlägg av gellerstam »

bylund skrev:
gellerstam skrev:
HelectriC skrev:
mgorgis skrev:
Jag har också blivit intresserad av att installera dashcam och skulle vilja ha den på hela tiden, just pga t.ex. parkeringsskada och stöldrisk och undrar om uttag från OBD2 skulle ge konstant matning? för det behöver man väl?
parkeringskador är jättebra att bevisa till försäkringsbolaget, dom skiter i om det är lagligt eller inte. Får dom en video som visar andra bilens skuld, så tar dom det med den bilens ägare. Polisen kanske inte gillar metoden lika mycket, men dom behöver man ju inte blanda in.

du kan hämta konstantström i taket vid innerbackspegeln. Helt klart enklaste metoden och kan enkelt demonteras utan spår. Kolla tråden: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... e&start=90
Stämmer in i kören.

Min kollegas försäkringsbolag vart bara glad när det fanns video med registreringsnummer på smitarnas bilar. Inte en kommentar om var videon kom ifrån.
Folk får vissa knasiga uppfattningar om hur bevis fungerar i Sverige p g a amerikanska filmer och serier :)

I Sverige, även i domstol, kan du komma med bevis som är olagligt insamlade. Domstolen försöker bara förstå vad som har hänt.

Sedan kan det ju förstås hållas en separat rättegång mot dig för ditt olagliga filmande t ex. Det ändrar inte på att någon annan har gjort sig skyldig till obehörigt avvikande från olycksplats eller vållat en olycka.
Precis. USAs lagar gäller inte globalt.

Och det med att min kamera eventuellt skulle spela in när jag inte är i bilen.... :? Det är en risk jag är medveten om och villig att ta. Jag har fått 2-3 parkeringsskador och min kollega 3 på samma parkering. :x Så jag anser att det är värt det. Min kollega skriver naturligtvis inte till sitt försäkringsbolag att filmen kommer i från mig, mitt registreringsnummer och att jag inte satt i min bil och att det eventuellt är olaglig kameraövervakning. :roll:
Tesla Model Y
Skriv svar