Re: Har du en dashcam?
Postat: 08 mar 2018 16:07
Det här ska bli spännande! Nu ska det köpas en Blackvue DR750S-2CH
Folk får vissa knasiga uppfattningar om hur bevis fungerar i Sverige p g a amerikanska filmer och seriergellerstam skrev:Stämmer in i kören.HelectriC skrev:parkeringskador är jättebra att bevisa till försäkringsbolaget, dom skiter i om det är lagligt eller inte. Får dom en video som visar andra bilens skuld, så tar dom det med den bilens ägare. Polisen kanske inte gillar metoden lika mycket, men dom behöver man ju inte blanda in.mgorgis skrev:Jag har också blivit intresserad av att installera dashcam och skulle vilja ha den på hela tiden, just pga t.ex. parkeringsskada och stöldrisk och undrar om uttag från OBD2 skulle ge konstant matning? för det behöver man väl?
du kan hämta konstantström i taket vid innerbackspegeln. Helt klart enklaste metoden och kan enkelt demonteras utan spår. Kolla tråden: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... e&start=90
Min kollegas försäkringsbolag vart bara glad när det fanns video med registreringsnummer på smitarnas bilar. Inte en kommentar om var videon kom ifrån.
JaFrodo skrev:Spelar denna in ljud också, Blackvue DR750S-2CH?
Precis. USAs lagar gäller inte globalt.bylund skrev:Folk får vissa knasiga uppfattningar om hur bevis fungerar i Sverige p g a amerikanska filmer och seriergellerstam skrev:Stämmer in i kören.HelectriC skrev:parkeringskador är jättebra att bevisa till försäkringsbolaget, dom skiter i om det är lagligt eller inte. Får dom en video som visar andra bilens skuld, så tar dom det med den bilens ägare. Polisen kanske inte gillar metoden lika mycket, men dom behöver man ju inte blanda in.mgorgis skrev:Jag har också blivit intresserad av att installera dashcam och skulle vilja ha den på hela tiden, just pga t.ex. parkeringsskada och stöldrisk och undrar om uttag från OBD2 skulle ge konstant matning? för det behöver man väl?
du kan hämta konstantström i taket vid innerbackspegeln. Helt klart enklaste metoden och kan enkelt demonteras utan spår. Kolla tråden: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... e&start=90
Min kollegas försäkringsbolag vart bara glad när det fanns video med registreringsnummer på smitarnas bilar. Inte en kommentar om var videon kom ifrån.
I Sverige, även i domstol, kan du komma med bevis som är olagligt insamlade. Domstolen försöker bara förstå vad som har hänt.
Sedan kan det ju förstås hållas en separat rättegång mot dig för ditt olagliga filmande t ex. Det ändrar inte på att någon annan har gjort sig skyldig till obehörigt avvikande från olycksplats eller vållat en olycka.
Vi har friprövningsrätt på bevis i Sverige så det spelar ingen roll varifrån beviset kommer utan det prövas efter vad det är. Däremot så kan du ju själv bli anklagad för att ha olaglig kameraövervakning, men då ska det finnas bevis för det.Baretta skrev:Precis OBD2 ger konstant matning. Sen vet jag inte om man kan använda material från en ”olagligt monterad övervakningskamera” som bevis vid en parkeringsskada?
Men du behöver ju bara vippa upp kontakten och lägga koppartrådarna från kameran ovanpå koppartrådarna som redan är där och stänga igen klämman.miksch skrev:Isoleringen har jeg ikke gjort noe med, men ledningene er surret med en spesiell teip. Måtte fjerne 3-4 cm teip for å få plass med kabelklemmene.
Går i dashcam-tankar, och är sugen på en Blackvue om jag kan få till just en sådan setup som du har. Hoppas du orkar svara på några frågorRemuz skrev:Nu har jag en extremt överarbetad lösning. Jag plockar 12V-switched ur 12V-uttaget i konsolen, denna 12V matar ett batteri som ligger i konsolen. Från detta batteri går en 12V till Power Magic Pro som också tar konsantmatning och jord från OBD2. Hela kopplingen gömde jag innanför "locket" man kan plocka av på sidan av instrumentpanelen. Jag passade också på att dra ut två USB 5V max 2.1A totalt från utgången på Power Magic Pro. Den ena 5V driver min wifirouter så jag har konstant 4G-wifi i bilen.
Blev rätt bra. Kvar att göra är en lödning, behöver dagsljus till det
Jag gjorde en liknande installation med Blackvue DR750S-2ch för några veckor sedan, och tog strömmen från samma ställe som Erik gör i den här videon:rockard skrev:Går i dashcam-tankar, och är sugen på en Blackvue om jag kan få till just en sådan setup som du har. Hoppas du orkar svara på några frågor
Gjorde du allt själv? Är inte så händig, så jag drar mig för alltför komplicerade installationer.
Tack! Både jag och Remuz har Model X, och jag tycker den installationen ser bökigare ut, men det kanske går att lösa. Telia Sense ser ju riktigt smidigt ut, men det står uttryckligen att det inte fungerar med elbilar, och jag tycker det verkar som att den endast är igång 1 timme efter att man stängt av bilen. Lyckas inte hitta ett sätt att köpa hårdvaran "rent" utan Telia Sense i Sverige heller. Går det att driva en 4G-router som normalt drivs av micro-USB-laddare via ODB2-porten?mattiasottosson skrev:Jag gjorde en liknande installation med Blackvue DR750S-2ch för några veckor sedan, och tog strömmen från samma ställe som Erik gör i den här videon:rockard skrev:Går i dashcam-tankar, och är sugen på en Blackvue om jag kan få till just en sådan setup som du har. Hoppas du orkar svara på några frågor
Gjorde du allt själv? Är inte så händig, så jag drar mig för alltför komplicerade installationer.
Har varit igång sen i påskas nu och allt verkar fungera fint. I nyare S är dock den här kontakten upptagen, så gjorde en piggyback med en https://www.kjell.com/se/sortiment/dato ... pin-p61589 och säkring på vägen. Lödde inte något utan använde treledade skarvklämmor i stället: https://www.kjell.com/se/sortiment/mobi ... are-p39038
Att dölja och dra kabeln från backspegeln i taket i soltaket (om du nu har soltak) är förvånansvärt lätt, tog typ tio minuter. Det finns gott om utrymme i headlinern för att gömma kabeln, bara att öppna solluckan och dra igenom den. Är enklare än vad Erik visar på filmen ovan. Det som återstår nu är att snygga till dragningen. Ska dra den genom headlinern fram, i stället för genom luckan som jag har det nu, så kablarna som syns blir lite kortare. Det bökigaste kommer bli att få till en fin dragning av kabeln från baksätet till fönstret i bakluckan, eftersom man behöver man ta bort några paneler då.
Om du vill ha uppkoppling till kameran borde en ZTE Mobley vara ett enkelt val, den ska tydligen gå att ha always on. Telia säljer den i sitt "Telia Sense"-paket. Bara att plugga in i OBD-kontakten som sitter helt synlig där man har fötterna på förarsidan: https://www.telia.se/privat/bredband/tj ... teliasense
Extremt dålig kvalitet på bilderna här, men kan fixa mer detaljerade bilder / instruktioner om du vill, eller så får vi ta ett geek meet
Det finns got om små routrar som även har batteri då räcker det att den laddas under körningrockard skrev:Tack! Både jag och Remuz har Model X, och jag tycker den installationen ser bökigare ut, men det kanske går att lösa. Telia Sense ser ju riktigt smidigt ut, men det står uttryckligen att det inte fungerar med elbilar, och jag tycker det verkar som att den endast är igång 1 timme efter att man stängt av bilen. Lyckas inte hitta ett sätt att köpa hårdvaran "rent" utan Telia Sense i Sverige heller. Går det att driva en 4G-router som normalt drivs av micro-USB-laddare via ODB2-porten?mattiasottosson skrev:Jag gjorde en liknande installation med Blackvue DR750S-2ch för några veckor sedan, och tog strömmen från samma ställe som Erik gör i den här videon:rockard skrev:Går i dashcam-tankar, och är sugen på en Blackvue om jag kan få till just en sådan setup som du har. Hoppas du orkar svara på några frågor
Gjorde du allt själv? Är inte så händig, så jag drar mig för alltför komplicerade installationer.
Har varit igång sen i påskas nu och allt verkar fungera fint. I nyare S är dock den här kontakten upptagen, så gjorde en piggyback med en https://www.kjell.com/se/sortiment/dato ... pin-p61589 och säkring på vägen. Lödde inte något utan använde treledade skarvklämmor i stället: https://www.kjell.com/se/sortiment/mobi ... are-p39038
Att dölja och dra kabeln från backspegeln i taket i soltaket (om du nu har soltak) är förvånansvärt lätt, tog typ tio minuter. Det finns gott om utrymme i headlinern för att gömma kabeln, bara att öppna solluckan och dra igenom den. Är enklare än vad Erik visar på filmen ovan. Det som återstår nu är att snygga till dragningen. Ska dra den genom headlinern fram, i stället för genom luckan som jag har det nu, så kablarna som syns blir lite kortare. Det bökigaste kommer bli att få till en fin dragning av kabeln från baksätet till fönstret i bakluckan, eftersom man behöver man ta bort några paneler då.
Om du vill ha uppkoppling till kameran borde en ZTE Mobley vara ett enkelt val, den ska tydligen gå att ha always on. Telia säljer den i sitt "Telia Sense"-paket. Bara att plugga in i OBD-kontakten som sitter helt synlig där man har fötterna på förarsidan: https://www.telia.se/privat/bredband/tj ... teliasense
Extremt dålig kvalitet på bilderna här, men kan fixa mer detaljerade bilder / instruktioner om du vill, eller så får vi ta ett geek meet
Ah, det står ju faktiskt "Svart X75D" i signaturen nu när jag tittar mer noggrant. Sorry!rockard skrev:Tack! Både jag och Remuz har Model X, och jag tycker den installationen ser bökigare ut, men det kanske går att lösa. Telia Sense ser ju riktigt smidigt ut, men det står uttryckligen att det inte fungerar med elbilar, och jag tycker det verkar som att den endast är igång 1 timme efter att man stängt av bilen. Lyckas inte hitta ett sätt att köpa hårdvaran "rent" utan Telia Sense i Sverige heller. Går det att driva en 4G-router som normalt drivs av micro-USB-laddare via ODB2-porten?
Fast strömmen till ciguttaget slås väl av en stund efter du har lämnat bilen väl? Eller har jag gjort bort mig och köpt något i onödan nu?12man skrev:Köpte/hade en usb cigpluggs laddare lite våld senare så har man en 12v->micro usb stor som en sockerbit, sitter fint med lite dubbelhäftande tejp, funkat i +2år nu
Plastet/skalet åkte i återvinningenmattiasottosson skrev:Fast strömmen till ciguttaget slås väl av en stund efter du har lämnat bilen väl? Eller har jag gjort bort mig och köpt något i onödan nu? ;)12man skrev:Köpte/hade en usb cigpluggs laddare lite våld senare så har man en 12v->micro usb stor som en sockerbit, sitter fint med lite dubbelhäftande tejp, funkat i +2år nu
Remuz skrev:Jag tar ström från OBD2-porten, samt har en trådlös router med permanent ström. Alla kopplingar har jag lagt bakom plastlocket man kan dra bort på sidan av panelen när man öppnar dörren. Sladdarna till kameran har jag dock dragit utanför kanalen i fönstret, det ser dock helt okej ut och var löjligt lätt. Tog cirka 1h20min att installera det hela. (DR750S-2ch)
Tack för svaren! Det lutar åt köp och egen installation, hoppas jag inte tar mig vatten över huvudet! Om du fixar något med transcode via paj får du gärna säga till, låter ju väldigt intressantmattiasottosson skrev:Ah, det står ju faktiskt "Svart X75D" i signaturen nu när jag tittar mer noggrant. Sorry!
Vet inte varför det står så hos Telia, skulle tro att det är vissa delar som inte fungerar på elbilar, men själva internetdelen av Mobley fungerar i Teslan i alla fall. Finns en tråd på TMC om saken: https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... rts.74863/
Såg en som såldes på Blocket för ett tag sedan faktiskt. Man kan ju köpa "Telia Sense Obundet", men då blir det ganska dyrt för att bara få loss hårdvaran.
Det ska också ha kommit en fimrware-uppdatering till modemet som gör att man kan välja om 1h-timern ska vara aktiv eller ej, så det ska gå att ha igång den 24/7.
Det finns också smidiga adaptrar från OBD -> microusb, och på S:en finns det gott om utrymme att gömma ett vanligt litet 4g-modemet i panelerna vid benutrymmet om man vill.
Jag köpte en sådan här rackare, så får man lite mer frihet med anslutningen där, men den har tyvärr inte dykt upp ännu.
BlackVues cloud-del lämnar en del övrigt att önska, så jag funderar lite på att bygga en transcodelösning med en Raspberry Pi i bilen, som skulle göra det lättare att att se vad som har hänt runt bilen vid events. Man kan vara se events via appen i full upplösning, men det är plågsamt långsamt tyvärr. 100 mb och 5 minuter buffring för ett klipp på en minut där en katt sprungit förbi framrutan.
Live view:n går fint att använda i appen, men det går bara med en kamera i taget och 10 minuters begränsning om man inte betalar för en plan. Det här går dock att komma runt, eftersom kameran har en mjpeg-livestream som inte är begränsad på sitt egna lan.
Även cloud uppladdningen av "impacts" sker i full upplösning, så det har gått åt lite data för att se sig själv hämta ut träningsväksan ur bakluckan.