Hur laddar du din elbil (inte Tesla) hemma?

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

Hur laddar du din elbil (inte Tesla) hemma?

Omröstningen slutade 05 aug 2018 10:06

Laddar inte hemma
1
2%
Vanligt vägguttag, 1-fas 230V (Schuko)
20
40%
3-fasuttag
4
8%
Laddbox, enfas
6
12%
Laddbox, trefas
19
38%
 
Antal röster: 50

Verdi

Re: Hur laddar du din elbil (inte Tesla) hemma?

Inlägg av Verdi »

i3:an laddar så fint med Tesla WC. :)
Användarvisningsbild
miksch
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2015 20:59

Hur laddar du din elbil (inte Tesla) hemma?

Inlägg av miksch »

i3 med vanlig wallconnector. Har koblet til 220v enfas og testet 400 v 3-fas. Bilen tar imot strøm fra begge, men den lader bare enfas.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4823
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Hur laddar du din elbil (inte Tesla) hemma?

Inlägg av chaffis75 »

zyax skrev:
Laddar enfas pga att bilen (Leaf) har en sådan lösning. Har en i bilen och en liggande fastlåst i ett skåp med kabel ut istället för att installera laddbox. Hade gärna haft trefas egentligen, det får vänta till Teslan kommer...
Jaghar en liknande lösning. Jag hade en elektriker hemma häromdagen som dock påpekade att jag var tvungen att dra ut stickkontakten varje gång jag laddat klart för annars räknades den plötsligt som fast installation och då fick jag inte ha de på detta sättet. Ja han log lite fint så de var absolut inte illa menat men de där el reglerna är verkligen detaljerade.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Hur laddar du din elbil (inte Tesla) hemma?

Inlägg av zyax »

chaffis75 skrev:
zyax skrev:
Laddar enfas pga att bilen (Leaf) har en sådan lösning. Har en i bilen och en liggande fastlåst i ett skåp med kabel ut istället för att installera laddbox. Hade gärna haft trefas egentligen, det får vänta till Teslan kommer...
Jaghar en liknande lösning. Jag hade en elektriker hemma häromdagen som dock påpekade att jag var tvungen att dra ut stickkontakten varje gång jag laddat klart för annars räknades den plötsligt som fast installation och då fick jag inte ha de på detta sättet. Ja han log lite fint så de var absolut inte illa menat men de där el reglerna är verkligen detaljerade.
Sådana där regler är bra att de finns men ingen kommer följa dessa så länge det är fördyrande. Så länge man har den här typ-1-bilen får det vara en icke-permanent lösning då det känns onödigt att köpa på sig grejer till typ 1 när till och med Nissan förstått att Europa inte kommer skapa något nytt i denna standard här.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Skriv svar