Nej, inte riktigt. I uppförsbacke får du ut mer effekt ur en turbomotor.
Hur kommer det sig att man får ut mer effekt ur en turbomotor när vägbanan lutar?
En turbo pumpar in mer luft i motorn, så man kan skjuta i mer bränsle så man får ur mer effekt.
En turbo behöver motstånd för att bygga laddtryck.
Om du sitter och varvar på neutralen så rör sig knappt laddtrycksmätaren. I bästa fall går du från undertryck till 0. (på räserbilar har man ALS som bygger laddtryck även på tomgång, det är därför tex rallycrossbilar smattrar så läckert på startlinjen)
Med växel i så att motorn får jobba så bygger du mer laddtryck.
Nej, inte riktigt. I uppförsbacke får du ut mer effekt ur en turbomotor.
Hur kommer det sig att man får ut mer effekt ur en turbomotor när vägbanan lutar?
En turbo pumpar in mer luft i motorn, så man kan skjuta i mer bränsle så man får ur mer effekt.
En turbo behöver motstånd för att bygga laddtryck.
Om du sitter och varvar på neutralen så rör sig knappt laddtrycksmätaren. I bästa fall går du från undertryck till 0. (på räserbilar har man ALS som bygger laddtryck även på tomgång, det är därför tex rallycrossbilar smattrar så läckert på startlinjen)
Med växel i så att motorn får jobba så bygger du mer laddtryck.
Nej, en turbo behöver avgasflöde för att bygga laddtryck. Det får man lika mycket av om man accelererar fullt oavsett om det sker på plan mark eller i uppförsbacke. Trampar du gasen i botten på en turbobil så kommer den att ge max laddtryck (frånsett under ett spool-upskede, men det är kort hos moderna motorer och det blir inte kortare i uppförsbacke), vilket regleras av motorstyrningen.
Nej, en turbo behöver avgasflöde för att bygga laddtryck. Det får man lika mycket av om man accelererar fullt oavsett om det sker på plan mark eller i uppförsbacke. Trampar du gasen i botten på en turbobil så kommer den att ge max laddtryck (frånsett under ett spool-upskede, men det är kort hos moderna motorer och det blir inte kortare i uppförsbacke), vilket regleras av motorstyrningen.
ALS har visst sitt berättigande inom ramen för det jag hävdar. Man har ett ALS för att slippa fördröjningen när man ökar gaspådraget från tomgång. På en tävlingsbil där varje hundradels sekund är viktig så vill man inte ha någon fördröjning, exempelvis när man växlar eller när man kliver på gasen i utgången av en kurva. Man vill nå max laddtryck omedelbart. Däremot ger inte ALS högre maximalt laddtryck.
När man ökar gaspådraget kommer turbon att snurra fortare och moderna turbomotorer når snabbt (vi talar tiondelar av en sekund) det varvtal som konstruktörerna ansett vara en lämplig övre gräns och då sätter motorstyrningen stopp och därmed har turbotrycket nått sitt maximum. Det händer oavsett om man accelererar i uppförsbacke eller plan mark.
Du kan kanske förklara logiken i hur användningen av ALS i tävlingssammanhang stödjer påståendet att turbomotorer ger mer effekt i uppförsbackar.