Gissa 0-60 Mph på Model 3 Performance

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

Model 3 0-60 MPH

<2,5s
2
3%
2,5-2,9s
8
12%
3,0-3,4
37
54%
3,5-3,9
20
29%
4,0-4,5
2
3%
>4,5
0
Inga röster
 
Antal röster: 69

Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4316
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Gissa 0-60 Mph på Model 3 Performance

Inlägg av dstr »

Niklas Z skrev:
dstr skrev:
Nej, inte riktigt. I uppförsbacke får du ut mer effekt ur en turbomotor.
Hur kommer det sig att man får ut mer effekt ur en turbomotor när vägbanan lutar?
En turbo pumpar in mer luft i motorn, så man kan skjuta i mer bränsle så man får ur mer effekt.

En turbo behöver motstånd för att bygga laddtryck.

Om du sitter och varvar på neutralen så rör sig knappt laddtrycksmätaren. I bästa fall går du från undertryck till 0. (på räserbilar har man ALS som bygger laddtryck även på tomgång, det är därför tex rallycrossbilar smattrar så läckert på startlinjen)

Med växel i så att motorn får jobba så bygger du mer laddtryck.

http://www.explainthatstuff.com/how-tur ... -work.html
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Gissa 0-60 Mph på Model 3 Performance

Inlägg av chpaulin »

Lite klent vart det iaf. Jag som funderade på att köra på en P3 som nästa även om det betydde vissa begränsningar. Nu känns det inte lika aktuellt.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3226
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Gissa 0-60 Mph på Model 3 Performance

Inlägg av Niklas Z »

dstr skrev:
Niklas Z skrev:
dstr skrev:
Nej, inte riktigt. I uppförsbacke får du ut mer effekt ur en turbomotor.
Hur kommer det sig att man får ut mer effekt ur en turbomotor när vägbanan lutar?
En turbo pumpar in mer luft i motorn, så man kan skjuta i mer bränsle så man får ur mer effekt.

En turbo behöver motstånd för att bygga laddtryck.

Om du sitter och varvar på neutralen så rör sig knappt laddtrycksmätaren. I bästa fall går du från undertryck till 0. (på räserbilar har man ALS som bygger laddtryck även på tomgång, det är därför tex rallycrossbilar smattrar så läckert på startlinjen)

Med växel i så att motorn får jobba så bygger du mer laddtryck.

http://www.explainthatstuff.com/how-tur ... -work.html
Nej, en turbo behöver avgasflöde för att bygga laddtryck. Det får man lika mycket av om man accelererar fullt oavsett om det sker på plan mark eller i uppförsbacke. Trampar du gasen i botten på en turbobil så kommer den att ge max laddtryck (frånsett under ett spool-upskede, men det är kort hos moderna motorer och det blir inte kortare i uppförsbacke), vilket regleras av motorstyrningen.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Gissa 0-60 Mph på Model 3 Performance

Inlägg av Laban »

chpaulin skrev:
Lite klent vart det iaf. Jag som funderade på att köra på en P3 som nästa även om det betydde vissa begränsningar. Nu känns det inte lika aktuellt.
Eventuellt får Model 3 performance lite bättre prestanda än nu utlovat:

https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... elon-musk/
Also, not promising anything, but we *might* be able to increase Model 3 Performance power output a little
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19517
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Gissa 0-60 Mph på Model 3 Performance

Inlägg av Bjelke »

Dom kanske har upptäckt att drivknutar mm måste
hålla längre än några veckor och måste testa lite först :o
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4316
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Gissa 0-60 Mph på Model 3 Performance

Inlägg av dstr »

Niklas Z skrev:
Nej, en turbo behöver avgasflöde för att bygga laddtryck. Det får man lika mycket av om man accelererar fullt oavsett om det sker på plan mark eller i uppförsbacke. Trampar du gasen i botten på en turbobil så kommer den att ge max laddtryck (frånsett under ett spool-upskede, men det är kort hos moderna motorer och det blir inte kortare i uppförsbacke), vilket regleras av motorstyrningen.

Med den teorin så hade inte ALS behövts öht.

https://en.wikipedia.org/wiki/Antilag_system
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3226
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Gissa 0-60 Mph på Model 3 Performance

Inlägg av Niklas Z »

ALS har visst sitt berättigande inom ramen för det jag hävdar. Man har ett ALS för att slippa fördröjningen när man ökar gaspådraget från tomgång. På en tävlingsbil där varje hundradels sekund är viktig så vill man inte ha någon fördröjning, exempelvis när man växlar eller när man kliver på gasen i utgången av en kurva. Man vill nå max laddtryck omedelbart. Däremot ger inte ALS högre maximalt laddtryck.
När man ökar gaspådraget kommer turbon att snurra fortare och moderna turbomotorer når snabbt (vi talar tiondelar av en sekund) det varvtal som konstruktörerna ansett vara en lämplig övre gräns och då sätter motorstyrningen stopp och därmed har turbotrycket nått sitt maximum. Det händer oavsett om man accelererar i uppförsbacke eller plan mark.
Du kan kanske förklara logiken i hur användningen av ALS i tävlingssammanhang stödjer påståendet att turbomotorer ger mer effekt i uppförsbackar.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Skriv svar