Hur grillar du?

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

Vad använder du för typ av bränsle i din grill?

El
4
4%
Gasol
35
35%
Kol
19
19%
Briketter
40
40%
Engångsgrill
0
Inga röster
Annat, se kommentar.
2
2%
 
Antal röster: 100

Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2071
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Hur grillar du?

Inlägg av gellerstam »

Med tanke på utsläppen från förbränningen m.m..

-"Gasol finns i både naturgas och råolja. I Sverige kommer ungefär 70 procent av gasolen från naturgas och resten från råolja. "
http://www.energigas.se/fakta-om-gas/ga ... mer-gasol/

-"Vi köper uppåt 25 000 ton grillkol och briketter varje år – 2,5 kilo per person. ... Produkten i grillen kan nämligen mycket väl ge ett större ekologiskt fotavtryck än produkten på den."
http://www.fria.nu/artikel/123442

-"Engångsgrillen innehåller paraffin, men den största miljöboven är aluminiumformen där det åtgår mycket energi och fossila utsläpp vid tillverkningen. "
https://www.naturskyddsforeningen.se/va ... -grillning
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Hur grillar du?

Inlägg av Teslaspolen »

Nästan alltid med träkol eller egen ved. Veden används med en sådan där muurikka, väldigt trevligt faktiskt! Tänder träkolet med en traditionell eltändare.

Borde det inte kunna gå att få tag i biogas till gasolgrillen?
Senast redigerad av Teslaspolen, redigerad totalt 1 gånger.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Hur grillar du?

Inlägg av Smutt »

Gillar inte att grilla jag kör poolparty med våfflor har tre järn alla går på el
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1147
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Hur grillar du?

Inlägg av MangeT »

Träkol. Antänds med looftlighter. Skyndar på tiden till färdigt kol samt slipper tändvätska.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
hed
Teslaägare
Inlägg: 587
Blev medlem: 20 feb 2018 21:09
Ort: Sverige

Re: Hur grillar du?

Inlägg av hed »

Gasol och Kol.

Beroende på situation och vad som ska grillas :)

Självklart enbart Weber-grillar såklart :D
OUTAGAS: MS 100D levererad 2018-06-12, Pearl White, Premium pack, 21" twin turbine, cream interiör + kolfiber.
KRÄFTAN: Model 3 SR+ RWD, Red Multicoat, white interior, dragkrok. Levererad 2019-09-18.
kallekula
Inlägg: 743
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Hur grillar du?

Inlägg av kallekula »

What kind of fucked up poll is this? Finns väl ingen människa som bara har EN grill och bara använder ETT bränsle? :? :lol:
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Hur grillar du?

Inlägg av StefL »

Känns för mig onödigt detaljerat att ha separata alternativ för briketter och kol. Jag använder båda efter vad som råkar finnas hemma eller i butiken när jag handlar. Ibland var för sig, ibland ihopblandat i grillen.
Personligen anser jag att gasol och el bara är nödlösningar - grillar gör man över glöd vilket fordrar kol eller ved.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Verdi

Re: Hur grillar du?

Inlägg av Verdi »

gellerstam skrev:
Med tanke på utsläppen från förbränningen m.m..

-"Gasol finns i både naturgas och råolja. I Sverige kommer ungefär 70 procent av gasolen från naturgas och resten från råolja. "
http://www.energigas.se/fakta-om-gas/ga ... mer-gasol/

-"Vi köper uppåt 25 000 ton grillkol och briketter varje år – 2,5 kilo per person. ... Produkten i grillen kan nämligen mycket väl ge ett större ekologiskt fotavtryck än produkten på den."
http://www.fria.nu/artikel/123442

-"Engångsgrillen innehåller paraffin, men den största miljöboven är aluminiumformen där det åtgår mycket energi och fossila utsläpp vid tillverkningen. "
https://www.naturskyddsforeningen.se/va ... -grillning

Så nu ska vi sluta grilla av miljöhänsyn? Oh fuck... Är inte träkol förnybart biobränsle?
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Hur grillar du?

Inlägg av Teslaspolen »

Det var väl det som motsattsen var, att träkolet inte var något farligt utan snarare vad du lägger på grillen. ;)
Verdi

Re: Hur grillar du?

Inlägg av Verdi »

MangeT skrev:
Träkol. Antänds med looftlighter. Skyndar på tiden till färdigt kol samt slipper tändvätska.

Loftlighter? Den kräver ju en massa energi i form av el.

En skorstenständare är oändligt mycket bättre tycker jag. Bild

Den kräver bara lite tidningspapper och en tändare. Glöden kommer extremt snabbt också.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2071
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Hur grillar du?

Inlägg av gellerstam »

Verdi skrev:
gellerstam skrev:
Med tanke på utsläppen från förbränningen m.m..

-"Gasol finns i både naturgas och råolja. I Sverige kommer ungefär 70 procent av gasolen från naturgas och resten från råolja. "
http://www.energigas.se/fakta-om-gas/ga ... mer-gasol/

-"Vi köper uppåt 25 000 ton grillkol och briketter varje år – 2,5 kilo per person. ... Produkten i grillen kan nämligen mycket väl ge ett större ekologiskt fotavtryck än produkten på den."
http://www.fria.nu/artikel/123442

-"Engångsgrillen innehåller paraffin, men den största miljöboven är aluminiumformen där det åtgår mycket energi och fossila utsläpp vid tillverkningen. "
https://www.naturskyddsforeningen.se/va ... -grillning

Så nu ska vi sluta grilla av miljöhänsyn? Oh fuck... Är inte träkol förnybart biobränsle?
Jag tänker inte sluta grilla mina älgbitar. :-)

Men jag ville se hur sällskapet reagerade på detta. Här köps dyra elbilar, solceller, 100% elmaskiner hemma och sen tänder man kanske sin 14-brännares gasolgrill på altanen utan att tänka på varifrån gasolen kommer ... En tankeställare bara. :-)
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Hur grillar du?

Inlägg av danni »

Teslaspolen skrev:
Nästan alltid med träkol eller egen ved. Veden används med en sådan där muurikka, väldigt trevligt faktiskt! Tänder träkolet med en traditionell eltändare.

Borde det inte kunna gå att få tag i biogas till gasolgrillen?
Gasol och det som vanligtvis kallas biogas är väldigt, väldigt olika saker. Fråga de människor som sprängt ihjäl sig när de försökt tanka biogas/naturgas i sina gasolbilar med adapter. Gasol lagras flytande på flaskor med ett tryck på runt 8 bar. Biogas är huvudsakligen metangas och kan inte förvaras flytande, och måste därför komprimeras med ett mycket högre tryck. Biogasbilar har tankar med ett tryck på runt 200 bar. Det är inte särskilt praktiskt att göra såna flaskor till en grill. Det finns dock grillar att tillgå som är gjorda för att använda metangas, men då är tanken att man ska ansluta dem till hemmets gastillförsel, och sånt är ju rätt ovanligt i Sverige numera. Däremot kan man ju hoppas att det blir vanligare med biopropan, som skulle kunna användas med helt vanliga gasolgrillar. Men jag har inte hört talas om att det går att köpa på flaska bara sådär.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare
Inlägg: 469
Blev medlem: 13 okt 2015 14:22

Re: Hur grillar du?

Inlägg av P_EL »

Ett steg i rätt riktning i alla fall AGAs ecoblend: http://my.aga.se/aga-ecoblend/
Model S90D -16
Användarvisningsbild
hed
Teslaägare
Inlägg: 587
Blev medlem: 20 feb 2018 21:09
Ort: Sverige

Re: Hur grillar du?

Inlägg av hed »

Gasol är väl bättre ur miljösynpunkt än kol/briketter?
OUTAGAS: MS 100D levererad 2018-06-12, Pearl White, Premium pack, 21" twin turbine, cream interiör + kolfiber.
KRÄFTAN: Model 3 SR+ RWD, Red Multicoat, white interior, dragkrok. Levererad 2019-09-18.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Hur grillar du?

Inlägg av Teslaspolen »

danni skrev:
Teslaspolen skrev:
Nästan alltid med träkol eller egen ved. Veden används med en sådan där muurikka, väldigt trevligt faktiskt! Tänder träkolet med en traditionell eltändare.

Borde det inte kunna gå att få tag i biogas till gasolgrillen?
Gasol och det som vanligtvis kallas biogas är väldigt, väldigt olika saker. Fråga de människor som sprängt ihjäl sig när de försökt tanka biogas/naturgas i sina gasolbilar med adapter. Gasol lagras flytande på flaskor med ett tryck på runt 8 bar. Biogas är huvudsakligen metangas och kan inte förvaras flytande, och måste därför komprimeras med ett mycket högre tryck. Biogasbilar har tankar med ett tryck på runt 200 bar. Det är inte särskilt praktiskt att göra såna flaskor till en grill. Det finns dock grillar att tillgå som är gjorda för att använda metangas, men då är tanken att man ska ansluta dem till hemmets gastillförsel, och sånt är ju rätt ovanligt i Sverige numera. Däremot kan man ju hoppas att det blir vanligare med biopropan, som skulle kunna användas med helt vanliga gasolgrillar. Men jag har inte hört talas om att det går att köpa på flaska bara sådär.
Ursäkta, dåligt ordval. :oops: Jag menade biobränsle, inte specifikt den biogas som man kör fordon på här.
+46
Teslaägare
Inlägg: 1782
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Hur grillar du?

Inlägg av +46 »

EFEA390F-05BE-4198-A7DE-F0A93CE82A10.jpeg
Jag har tidigare alltid kört med Webers klotgrill men i år har jag gått över till elgrill. Otroligt bekvämt och enkelt. Och gott blir det också.
Installerat 13,2 kWp solceller
Verdi

Re: Hur grillar du?

Inlägg av Verdi »

+46 skrev:
EFEA390F-05BE-4198-A7DE-F0A93CE82A10.jpeg
Jag har tidigare alltid kört med Webers klotgrill men i år har jag gått över till elgrill. Otroligt bekvämt och enkelt. Och gott blir det också.
Då kan man väl lika gärna köra grillpanna på spisen?
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Hur grillar du?

Inlägg av Henrik Torphammar »

Verdi skrev:
+46 skrev:
EFEA390F-05BE-4198-A7DE-F0A93CE82A10.jpeg
Jag har tidigare alltid kört med Webers klotgrill men i år har jag gått över till elgrill. Otroligt bekvämt och enkelt. Och gott blir det också.
Då kan man väl lika gärna köra grillpanna på spisen?
Ja, men då behöver du ett industriutsug för att inte röklägga hela huset.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
hed
Teslaägare
Inlägg: 587
Blev medlem: 20 feb 2018 21:09
Ort: Sverige

Re: Hur grillar du?

Inlägg av hed »

Oavsett grillsätt så är det ju känslan att vara utomhus och tillaga maten. Att grilla på elgrill ute är ju mycket trevligare än att stå och steka inomhus. Förutsatt att det inte är snöstorm :)
Jag har alltid kört med kolgrill. Men var hemma hos svärfar som köpt en fin weber gasol. Jag blev mycket imponerad av resultatet. Har provat mat från billigare gasolgrill och då känns det ungefär samma som att stoppa in maten i ugnen. Men jag köpte en gasol som komplement. Tycker den ger bättre resultat med exempelvis sparris(baconlindad), Laxsida, ost, bara bacon. Eller när man ska långgrilla något typ brisket. Men när jag ska tillaga en fin köttbit är det inget som slår en kolgrill.
Detta är bara mina åsikter och bör tas med en nypa... salt :)
OUTAGAS: MS 100D levererad 2018-06-12, Pearl White, Premium pack, 21" twin turbine, cream interiör + kolfiber.
KRÄFTAN: Model 3 SR+ RWD, Red Multicoat, white interior, dragkrok. Levererad 2019-09-18.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hur grillar du?

Inlägg av LarsL »

hed skrev:
Gasol är väl bättre ur miljösynpunkt än kol/briketter?
Nej, inte om du tänker globala utsläpp. Kol är ju en naturprodukt från svenska skogen.
Användarvisningsbild
hed
Teslaägare
Inlägg: 587
Blev medlem: 20 feb 2018 21:09
Ort: Sverige

Re: Hur grillar du?

Inlägg av hed »

LarsL skrev:
hed skrev:
Gasol är väl bättre ur miljösynpunkt än kol/briketter?
Nej, inte om du tänker globala utsläpp. Kol är ju en naturprodukt från svenska skogen.
Okay. Det är intressant. Om man har både en kolgrill och en gasol (som komplement). Kanske kan likställas med pluginhybrid då?
Tänkte också, Weber har ju sjyssta briketter som är gjorda på nån slags kokos. Ryker som fan, kostar mer, men räcker väldigt länge.
OUTAGAS: MS 100D levererad 2018-06-12, Pearl White, Premium pack, 21" twin turbine, cream interiör + kolfiber.
KRÄFTAN: Model 3 SR+ RWD, Red Multicoat, white interior, dragkrok. Levererad 2019-09-18.
+46
Teslaägare
Inlägg: 1782
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Hur grillar du?

Inlägg av +46 »

Verdi skrev:
+46 skrev:
EFEA390F-05BE-4198-A7DE-F0A93CE82A10.jpeg
Jag har tidigare alltid kört med Webers klotgrill men i år har jag gått över till elgrill. Otroligt bekvämt och enkelt. Och gott blir det också.
Då kan man väl lika gärna köra grillpanna på spisen?
Det är stor skillnad på en grillpanna och en elgrill med gjutjärnsgaller och tråg. Att använda el istället för gasol för att få upp värmen i grillen tycker jag är klimatsmart. Naturligtvis går det inte lika snabbt med en elgrill som med en gasolgrill men det går betydligt fortare än med en kolgrill.
Har elgrillat mer eller mindre varje dag sedan en månad tillbaka och ibland både till lunch och middag. Enkelt, bekvämt och med gott resultat.
Men för många är det är väl som med bilar. Inte går de väl att köra på el...
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
hed
Teslaägare
Inlägg: 587
Blev medlem: 20 feb 2018 21:09
Ort: Sverige

Re: Hur grillar du?

Inlägg av hed »

Så länge man kör elbil borde väl ingen vettig människa klaga på hur man grillar? (Tycker iof inte man bör klaga på hur nån grillar oavsett vad man kör för bil)
OUTAGAS: MS 100D levererad 2018-06-12, Pearl White, Premium pack, 21" twin turbine, cream interiör + kolfiber.
KRÄFTAN: Model 3 SR+ RWD, Red Multicoat, white interior, dragkrok. Levererad 2019-09-18.
kallekula
Inlägg: 743
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Hur grillar du?

Inlägg av kallekula »

Jag kör Tesla för att den är snabbast och coolast. Skiter väl i miljön...
FreddoMental
Inlägg: 53
Blev medlem: 24 jul 2015 03:03

Re: Hur grillar du?

Inlägg av FreddoMental »

Har en traeger som går på pellets, mums.
Skriv svar