Hur grillar du?

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

Vad använder du för typ av bränsle i din grill?

El
4
4%
Gasol
35
35%
Kol
19
19%
Briketter
40
40%
Engångsgrill
0
Inga röster
Annat, se kommentar.
2
2%
 
Antal röster: 100

Användarvisningsbild
hed
Teslaägare
Inlägg: 587
Blev medlem: 20 feb 2018 21:09
Ort: Sverige

Re: Hur grillar du?

Inlägg av hed »

LarsL skrev:
hed skrev:
Gasol är väl bättre ur miljösynpunkt än kol/briketter?
Nej, inte om du tänker globala utsläpp. Kol är ju en naturprodukt från svenska skogen.
Okay. Det är intressant. Om man har både en kolgrill och en gasol (som komplement). Kanske kan likställas med pluginhybrid då?
Tänkte också, Weber har ju sjyssta briketter som är gjorda på nån slags kokos. Ryker som fan, kostar mer, men räcker väldigt länge.
OUTAGAS: MS 100D levererad 2018-06-12, Pearl White, Premium pack, 21" twin turbine, cream interiör + kolfiber.
KRÄFTAN: Model 3 SR+ RWD, Red Multicoat, white interior, dragkrok. Levererad 2019-09-18.
+46
Teslaägare
Inlägg: 1782
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Hur grillar du?

Inlägg av +46 »

Verdi skrev:
+46 skrev:
EFEA390F-05BE-4198-A7DE-F0A93CE82A10.jpeg
Jag har tidigare alltid kört med Webers klotgrill men i år har jag gått över till elgrill. Otroligt bekvämt och enkelt. Och gott blir det också.
Då kan man väl lika gärna köra grillpanna på spisen?
Det är stor skillnad på en grillpanna och en elgrill med gjutjärnsgaller och tråg. Att använda el istället för gasol för att få upp värmen i grillen tycker jag är klimatsmart. Naturligtvis går det inte lika snabbt med en elgrill som med en gasolgrill men det går betydligt fortare än med en kolgrill.
Har elgrillat mer eller mindre varje dag sedan en månad tillbaka och ibland både till lunch och middag. Enkelt, bekvämt och med gott resultat.
Men för många är det är väl som med bilar. Inte går de väl att köra på el...
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
hed
Teslaägare
Inlägg: 587
Blev medlem: 20 feb 2018 21:09
Ort: Sverige

Re: Hur grillar du?

Inlägg av hed »

Så länge man kör elbil borde väl ingen vettig människa klaga på hur man grillar? (Tycker iof inte man bör klaga på hur nån grillar oavsett vad man kör för bil)
OUTAGAS: MS 100D levererad 2018-06-12, Pearl White, Premium pack, 21" twin turbine, cream interiör + kolfiber.
KRÄFTAN: Model 3 SR+ RWD, Red Multicoat, white interior, dragkrok. Levererad 2019-09-18.
kallekula
Inlägg: 743
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Hur grillar du?

Inlägg av kallekula »

Jag kör Tesla för att den är snabbast och coolast. Skiter väl i miljön...
FreddoMental
Inlägg: 53
Blev medlem: 24 jul 2015 03:03

Re: Hur grillar du?

Inlägg av FreddoMental »

Har en traeger som går på pellets, mums.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Hur grillar du?

Inlägg av OfarligTesla »

Självklart kol/briketter, hela idén med grillat är ju smaken som blir en kombination av hög värme och rökighet. Testat elgrill någon gång och då kunde jag lika gärna stekt det när vi pratar smaken, gasol är ju bättre men inte lika bra bra då man tappar rökigheten.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Hur grillar du?

Inlägg av Walker »

kallekula skrev:
What kind of fucked up poll is this? Finns väl ingen människa som bara har EN grill och bara använder ETT bränsle? :? :lol:
Jo, jag... :roll:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
+46
Teslaägare
Inlägg: 1782
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Hur grillar du?

Inlägg av +46 »

OfarligTesla skrev:
Självklart kol/briketter, hela idén med grillat är ju smaken som blir en kombination av hög värme och rökighet. Testat elgrill någon gång och då kunde jag lika gärna stekt det när vi pratar smaken, gasol är ju bättre men inte lika bra bra då man tappar rökigheten.
Jag har alltid vägrat gasolgrill och istället kört med kolgrill och odlat dess myt som överlägset allt annat. Men av en slump blev jag med en riktigt bra elgrill och upptäckte att den funkar alldeles utmärkt i vardagen. Men ska jag grilla för ett stort sällskap eller tillaga många olika rätter samtidigt så tar jag fram min stora kolgrill från Weber.

Så här skriver man på Inspekto.se:
”Vi har gått igenom ett stort antal olika bäst i test, produktrecensioner, kundrecensioner med mera i jakten på de bästa elgrillarna på marknaden. De två bästa elgrillarna kommer från samma märke d.v.s. Weber och räknas också som de två dyraste. Grillresultatet från dessa två elgrillar är dock identiskt i både grillyta och smak jämfört med vanliga kolgrillar. Det är nämligen inte kolen som sätter grillsmaken som många tror, detta är bara en myt som cirkulerar hela tiden. Grillsmak kommer från förångat fett som droppar ner på värmekällan, som sedan tränger in i köttet.”
https://inspekto.se/elgrill/
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
DSV
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 06 sep 2016 13:54
Ort: Helsingborg

Re: Hur grillar du?

Inlägg av DSV »

Var köper du den kolen? Tycker det här var en intressant fråga som jag inte funderat så mycket på innan. När jag kollade runt så hittar jag bara en svensk tillverkare och det verkar vara mer en nischprodukt. Merparten av kolet man köper här kommer från Polen eller i värsta fall Sydafrika. Polen är inte nödvändigtvis sämre än Sverige men mest att jag trodde det självklart var en restprodukt från svenska skogar.
Användarvisningsbild
hed
Teslaägare
Inlägg: 587
Blev medlem: 20 feb 2018 21:09
Ort: Sverige

Re: Hur grillar du?

Inlägg av hed »

OUTAGAS: MS 100D levererad 2018-06-12, Pearl White, Premium pack, 21" twin turbine, cream interiör + kolfiber.
KRÄFTAN: Model 3 SR+ RWD, Red Multicoat, white interior, dragkrok. Levererad 2019-09-18.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Hur grillar du?

Inlägg av Smutt »

Jag älskar den här tråden, normalt slutar alltid såna här ämnen med att jag är ganska dålig på miljöhänsyn men nu har jag hittat nåt jag är föredömlig med :D
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Hur grillar du?

Inlägg av Walker »

Smutt skrev:
Jag älskar den här tråden, normalt slutar alltid såna här ämnen med att jag är ganska dålig på miljöhänsyn men nu har jag hittat nåt jag är föredömlig med :D
Jag ber att få gratulera då!
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Hur grillar du?

Inlägg av Smutt »

Walker skrev:
Smutt skrev:
Jag älskar den här tråden, normalt slutar alltid såna här ämnen med att jag är ganska dålig på miljöhänsyn men nu har jag hittat nåt jag är föredömlig med :D
Jag ber att få gratulera då!
Tackar :)
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Frodo
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 09 nov 2016 23:56
Ort: Uppsala

Re: Hur grillar du?

Inlägg av Frodo »

Jag har alltid vägrat gasolgrill och istället kört med kolgrill och odlat dess myt som överlägset allt annat. Men av en slump blev jag med en riktigt bra elgrill och upptäckte att den funkar alldeles utmärkt i vardagen. Men ska jag grilla för ett stort sällskap eller tillaga många olika rätter samtidigt så tar jag fram min stora kolgrill från Weber.

Så här skriver man på Inspekto.se:
”Vi har gått igenom ett stort antal olika bäst i test, produktrecensioner, kundrecensioner med mera i jakten på de bästa elgrillarna på marknaden. De två bästa elgrillarna kommer från samma märke d.v.s. Weber och räknas också som de två dyraste. Grillresultatet från dessa två elgrillar är dock identiskt i både grillyta och smak jämfört med vanliga kolgrillar. Det är nämligen inte kolen som sätter grillsmaken som många tror, detta är bara en myt som cirkulerar hela tiden. Grillsmak kommer från förångat fett som droppar ner på värmekällan, som sedan tränger in i köttet.”
https://inspekto.se/elgrill/[/quote]

+46 vilken Weber elgrill har du
Modell S 90D. Uthämtad mars 2017.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Hur grillar du?

Inlägg av Henrik Torphammar »

Frodo skrev:
Jag har alltid vägrat gasolgrill och istället kört med kolgrill och odlat dess myt som överlägset allt annat. Men av en slump blev jag med en riktigt bra elgrill och upptäckte att den funkar alldeles utmärkt i vardagen. Men ska jag grilla för ett stort sällskap eller tillaga många olika rätter samtidigt så tar jag fram min stora kolgrill från Weber.

Så här skriver man på Inspekto.se:
”Vi har gått igenom ett stort antal olika bäst i test, produktrecensioner, kundrecensioner med mera i jakten på de bästa elgrillarna på marknaden. De två bästa elgrillarna kommer från samma märke d.v.s. Weber och räknas också som de två dyraste. Grillresultatet från dessa två elgrillar är dock identiskt i både grillyta och smak jämfört med vanliga kolgrillar. Det är nämligen inte kolen som sätter grillsmaken som många tror, detta är bara en myt som cirkulerar hela tiden. Grillsmak kommer från förångat fett som droppar ner på värmekällan, som sedan tränger in i köttet.”
https://inspekto.se/elgrill/

Har du dessa rökspån till elgrillen?

Bild
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Hur grillar du?

Inlägg av OfarligTesla »

+46 skrev:
OfarligTesla skrev:
Självklart kol/briketter, hela idén med grillat är ju smaken som blir en kombination av hög värme och rökighet. Testat elgrill någon gång och då kunde jag lika gärna stekt det när vi pratar smaken, gasol är ju bättre men inte lika bra bra då man tappar rökigheten.
Jag har alltid vägrat gasolgrill och istället kört med kolgrill och odlat dess myt som överlägset allt annat. Men av en slump blev jag med en riktigt bra elgrill och upptäckte att den funkar alldeles utmärkt i vardagen. Men ska jag grilla för ett stort sällskap eller tillaga många olika rätter samtidigt så tar jag fram min stora kolgrill från Weber.

Så här skriver man på Inspekto.se:
”Vi har gått igenom ett stort antal olika bäst i test, produktrecensioner, kundrecensioner med mera i jakten på de bästa elgrillarna på marknaden. De två bästa elgrillarna kommer från samma märke d.v.s. Weber och räknas också som de två dyraste. Grillresultatet från dessa två elgrillar är dock identiskt i både grillyta och smak jämfört med vanliga kolgrillar. Det är nämligen inte kolen som sätter grillsmaken som många tror, detta är bara en myt som cirkulerar hela tiden. Grillsmak kommer från förångat fett som droppar ner på värmekällan, som sedan tränger in i köttet.”
https://inspekto.se/elgrill/
Inte riktigt sant då det även är flammor som gör att köttet smakar som det gör när man grillar, du får inte alls samma rökmängd när man grillar på elgrill heller (en kolgrill kommer ge rök utan att du lägger på något till att börja med). Det är markant skillnad i smak, även mellan gasol och kol känner man smakskillnaden direkt just för man saknar mycket rökutveckling.
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Hur grillar du?

Inlägg av evilirish »

Röksmak i all ära, men för oss hobby-pyromaner är det själva eldandet som är det primära. Om det sen kommer lite ätbar mat ut av det hela är bara en bonus :D
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5481
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Hur grillar du?

Inlägg av Gustafsson »

Man alltså. Hur gör man med biran ? Står den öppen för länge försvinner all koldioxid i den RÄTT UT I ATMOSFÄREN...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 589
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Hur grillar du?

Inlägg av macksie »

Grilla? Pfft. Röka är grejen. Low and slow. Då funkar bara kol eller ved.

https://www.youtube.com/watch?v=e9zKHmky3dA

Bild
MYP
X90d
Skriv svar