Sida 2 av 3

Re: Favoritfärg

Postat: 15 sep 2018 09:40
av Surfaren
bonath skrev:
themax skrev:
Dottern vill ha röd
Sonen vill ha blå
Hustrun lutar åt silver
Jag på foliering av svarta

Ger mig fan på att det blir vit innan det är färdigt...
Foliera... Randig...
Kanske USA:s flagga över hela bilen. Kan ju fuska lite och göra stjärnorna i silver, så får frun också sin färg.

Re: Favoritfärg

Postat: 15 sep 2018 12:13
av Bjelke
Surfaren skrev:
bonath skrev:
themax skrev:
Dottern vill ha röd
Sonen vill ha blå
Hustrun lutar åt silver
Jag på foliering av svarta

Ger mig fan på att det blir vit innan det är färdigt...
Foliera... Randig...
Kanske USA:s flagga över hela bilen. Kan ju fuska lite och göra stjärnorna i silver, så får frun också sin färg.
Det vore ju faktiskt jäkligt coolt! Det ÄR ju en jänkare dessutom :mrgreen:

Re: Favoritfärg

Postat: 16 sep 2018 09:39
av Wilson
$2500 (27200kr) för röd nu. Börjar bli lite löjligt va?

Re: Favoritfärg

Postat: 16 sep 2018 09:55
av snowtroll
Wilson skrev:
$2500 (27200kr) för röd nu. Börjar bli lite löjligt va?
Hoppla, ja.

Ni fick väl också mail om att två färger nu kommer i begränsad upplaga för att speeda på produktionen: "Silver Metallic och Obsidian Svart Metallic erbjuds nu bara på begäran i begränsad upplaga för 21 800 kr."

Re: Favoritfärg

Postat: 16 sep 2018 10:22
av Remuz
27200kr för röd i Sverige nu :)

Re: Favoritfärg

Postat: 16 sep 2018 10:25
av Jerker
Nej, nu får det vara bra. Jag betalar inte så mycket för en speciell färg.

Svart, lilla batteriet, bakhjulsdrift, dragkrok. Undrar när den konfigurationen blir tillgänglig? Kommer Kia Niro med drag så ligger 3:an pyrt till för min del.

Re: Favoritfärg

Postat: 16 sep 2018 10:54
av mati
Jerker skrev:
Nej, nu får det vara bra. Jag betalar inte så mycket för en speciell färg.
Och så ojar sig folk över hur mycket andra tillverkare som Audi tar betalt för extrautrustning. Tesla är inte ett dyft bättre. Snarare tvärtom. Bara att tillvalslistan är så kort, det märks alltså inte lika mycket.

Re: Favoritfärg

Postat: 16 sep 2018 11:33
av snowtroll
mati skrev:
Jerker skrev:
Nej, nu får det vara bra. Jag betalar inte så mycket för en speciell färg.
Och så ojar sig folk över hur mycket andra tillverkare som Audi tar betalt för extrautrustning. Tesla är inte ett dyft bättre. Snarare tvärtom. Bara att tillvalslistan är så kort, det märks alltså inte lika mycket.
.. Ja det har du kanske rätt i.
Äh bara bilen kommer någon gång så blir jag nöjd :P

Re: Favoritfärg

Postat: 16 sep 2018 11:36
av bonath
Jerker skrev:
Nej, nu får det vara bra. Jag betalar inte så mycket för en speciell färg.

Svart, lilla batteriet, bakhjulsdrift, dragkrok. Undrar när den konfigurationen blir tillgänglig? Kommer Kia Niro med drag så ligger 3:an pyrt till för min del.
Precis min spec. Foliera blir nog billigare. Nu é de j-vligt surt...

Re: Favoritfärg

Postat: 16 sep 2018 13:03
av Jerker
OK, Tesla har en mycket hedervärd ambition att bygga en "folkelbil". Men det visar sig alltså vara rätt svårt att hålla nere priserna när man samtidigt inte kan låta bli att hålla extremt hög svansföring kring bilens säkerhet, prestanda och teknologiska framkant. "Tesla don't make slow cars" som Elon sa på presentationen av 3:an.

Så, för att få ihop ekvationen att kunna sälja en sån bil till det egentligen inte alls särskilt folkliga priset $35000, tvingas man dels få upp produktionen i 500000 bilar/år och dels att hoppas på att tillräckligt många ändå är villiga att betala löjligt mycket för vissa tillbehör och uppgraderingar.

Det finns naturligtvis andra vägar att gå (t.ex. Sono Sion) men det är fortfarande väldigt få tillverkare med den ambitionen, dvs. att bygga en enkel, praktisk och robust bruksbil till ett vettigt pris. Alla de etablerade tillverkarna spottar ju ur sig den ena futuristiska elbilsprototypen efter den andra. Tesla vill både visa vägen för och tvinga andra tillverkare till att bygga elbilar. Det verkar ju ta sin tid. Men något man lyckats med över förväntan är att få tillverkarna att vilja ta fram "Tesladödare", och dessa betecknas av en störtflod av häftiga tekniska prylar och autonomi. Det var kanske inte det Elon tänkte på i första hand när han formulerade sin vision.

Re: Favoritfärg

Postat: 16 sep 2018 20:49
av mati
Faran jag ser är att andra tillverkare också dröjer med att ta fram en folkelbil (varför läser min hjärna alltid folkel-bil?)
Ju längre tid det tar att få ut den billiga Model 3-varianten desto mer tid får alla andra att fördröja lanseringen av sina så kallade Tesla-dödare. Det är väl ingen slump att t.ex. VW inte kommer till skott med sina relativt billiga I.D. bilar. De behöver inte vara snabba. De vet ju att Model 3 i budgetversion inte kommer förrän tidigast nästa höst.

Re: Favoritfärg

Postat: 16 sep 2018 21:09
av Niklas Z
Sen kan ju de etablerade tillverkarna tänka så här: om Tesla lyckas nå upp till 5000 M3/månad stadigvarande under andra halvan av 2018, samt öka till 10000/mån under senare delen av 2019 så utgör det ändå bara c:a 1 % av bilförsäljningen. En massiv marknad återstår för dem. Det krävs en riktigt rejäl höjning av Teslas produktion från 2019 och framåt för att de på allvar ska vara hotade.

Det vore skillnad om Tesla kunde förväntas producera säg 10 miljoner bilar 2021.

Lite annorlunda är det dock för de tillverkare som har en betydande del av sin försäljning i just den nisch där Model 3 konkurrerar.

Re: Favoritfärg

Postat: 16 sep 2018 21:12
av evilirish
Samtidigt ska de ju bygga två gigafactories till. Som vi vet om..

Re: Favoritfärg

Postat: 16 sep 2018 21:13
av Niklas Z
Jodå, men vilka tidshorisonter talar vi om? Jag tror de tänker att de har några år på sig. Vi får väl se om de har rätt eller fel.

Re: Favoritfärg

Postat: 17 sep 2018 01:08
av 12man
Niklas Z skrev:
Sen kan ju de etablerade tillverkarna tänka så här: om Tesla lyckas nå upp till 5000 M3/månad stadigvarande under andra halvan av 2018, samt öka till 10000/mån under senare delen av 2019 så utgör det ändå bara c:a 1 % av bilförsäljningen. En massiv marknad återstår för dem. Det krävs en riktigt rejäl höjning av Teslas produktion från 2019 och framåt för att de på allvar ska vara hotade.

Det vore skillnad om Tesla kunde förväntas producera säg 10 miljoner bilar 2021.

Lite annorlunda är det dock för de tillverkare som har en betydande del av sin försäljning i just den nisch där Model 3 konkurrerar.
visserligen fortfarande inte så mycket i det stora hela men 5000 m3 i veckan är väl det korta målet och 10k/v för 2019

Re: Favoritfärg

Postat: 17 sep 2018 06:00
av Remuz
Det blir också ett problem om kundernas förväntan blir M3 och man levererar 10miljoner avgasbilar som folk inte vill ha.

Re: Favoritfärg

Postat: 17 sep 2018 06:46
av Niklas Z
12man skrev:
Niklas Z skrev:
Sen kan ju de etablerade tillverkarna tänka så här: om Tesla lyckas nå upp till 5000 M3/månad stadigvarande under andra halvan av 2018, samt öka till 10000/mån under senare delen av 2019 så utgör det ändå bara c:a 1 % av bilförsäljningen. En massiv marknad återstår för dem. Det krävs en riktigt rejäl höjning av Teslas produktion från 2019 och framåt för att de på allvar ska vara hotade.

Det vore skillnad om Tesla kunde förväntas producera säg 10 miljoner bilar 2021.

Lite annorlunda är det dock för de tillverkare som har en betydande del av sin försäljning i just den nisch där Model 3 konkurrerar.
visserligen fortfarande inte så mycket i det stora hela men 5000 m3 i veckan är väl det korta målet och 10k/v för 2019
Kruxet är att marknaden är så gigantiskt och dessutom växer den stadigt, se t ex här:
http://www.worldometers.info/cars/
Bara under tioårsperioden från 2006 till 2016 växte världsproduktionen från 50 till 72 miljoner bilar per år. Det betyder att Tesla skulle behöva rampa upp produktionen i en helt absurd takt för att marknaden för avgasbilar ska minska. Det tror jag bidrar till att de etablerade tillverkarna inte känner en blåslampa i ryggen.

Re: Favoritfärg

Postat: 17 sep 2018 07:28
av Verdi
Remuz skrev:
Det blir också ett problem om kundernas förväntan blir M3 och man levererar 10miljoner avgasbilar som folk inte vill ha.
Folk vill absolut ha avgasbilar tyvärr. Så många fördomar mot elbilar fortfarande.

Visst finns det en enorm efterfrågan på elbilar relativt den måttliga produktionen men efterfrågan på avgasbilar är många ggr högre.

Re: Favoritfärg

Postat: 17 sep 2018 07:35
av Niklas Z
Framför allt vill nog folk ha en bil. Även om de föredrar en elbil så lär inte många avstå från att köpa en avgasbil bara för att det är svårt att få tag i en passande elbil med långa leveranstider på grund av att efterfrågan är större än tillverkningskapaciteten.

Re: Favoritfärg

Postat: 17 sep 2018 07:46
av Leo
De allra flesta kunder är INTE bilfantaster eller avgaskramare eller miljöfantaster. För de allra flesta är det det rent och slätt ett smidigt transportmedel.

Det innebär att de väljer en hyfsat bra/snygg/billig bil som passar deras behov.

Tror snarare att väldigt många skulle välja just en eldriven bil ”allt annat lika”. Tack vare fördelarna pigg, tyst, anses miljövänlig av många (dock inte alla) osv.

Så efterfrågan finns nog helt klart där. när de finns i samma utföranden/modeller som fossilbilar, kan köpas med snabb leverans, laddningen är löst oavsett om man laddar hemma/på resa.

När elbilen kostar ”ungefär” lika mycket att KÖPA/Leasa. Nej, många har nog trots allt svårt att tänka TCO =Total Cost of Ownership. Samma sak som att många köper dyrt på avbetalning, sitter med dyra onödiga abbonemang, är med i månadsklubbar, billig skrivare med dyra patroner osv. Dvs många köper det som inledningsvis är ”billigt” för att sen tyvärr stå där med en hög månads/driftskostnad istället.

Re: Favoritfärg

Postat: 17 sep 2018 07:53
av Walker
Leo skrev:
Nej, många har nog trots allt svårt att tänka TCO =Total Cost of Ownership. Samma sak som att många köper dyrt på avbetalning, sitter med dyra onödiga abbonemang, är med i månadsklubbar, billig skrivare med dyra patroner osv. Dvs många köper det som inledningsvis är ”billigt” för att sen tyvärr stå där med en hög månads/driftskostnad istället.
Exakt!!!

Re: Favoritfärg

Postat: 17 sep 2018 10:30
av 12man
Niklas Z skrev:
12man skrev:
Niklas Z skrev:
Sen kan ju de etablerade tillverkarna tänka så här: om Tesla lyckas nå upp till 5000 M3/månad stadigvarande under andra halvan av 2018, samt öka till 10000/mån under senare delen av 2019 så utgör det ändå bara c:a 1 % av bilförsäljningen. En massiv marknad återstår för dem. Det krävs en riktigt rejäl höjning av Teslas produktion från 2019 och framåt för att de på allvar ska vara hotade.

Det vore skillnad om Tesla kunde förväntas producera säg 10 miljoner bilar 2021.

Lite annorlunda är det dock för de tillverkare som har en betydande del av sin försäljning i just den nisch där Model 3 konkurrerar.
visserligen fortfarande inte så mycket i det stora hela men 5000 m3 i veckan är väl det korta målet och 10k/v för 2019
Kruxet är att marknaden är så gigantiskt och dessutom växer den stadigt, se t ex här:
http://www.worldometers.info/cars/
Bara under tioårsperioden från 2006 till 2016 växte världsproduktionen från 50 till 72 miljoner bilar per år. Det betyder att Tesla skulle behöva rampa upp produktionen i en helt absurd takt för att marknaden för avgasbilar ska minska. Det tror jag bidrar till att de etablerade tillverkarna inte känner en blåslampa i ryggen.
Ökningen 50->72 är nästan enbart Kina, och de kräver ju 10 % elbilar 2019(12%/2020)så där blir det 3+miljoner, (sen måste EU och USA blåslampa också), och detta ger minst 3-4% worldwide,

men allt OT

Re: Favoritfärg

Postat: 17 sep 2018 10:55
av Niklas Z
Visst kommer det att kräva många elbilar, det invänder jag inte emot. Det jag menar är att den delen av marknaden som inte är elbilar kommer att vara väldigt stor flera år framöver. Det tror jag avgasbilstillverkarna är medvetna om och det påverkar deras beslut. Det kommer att finnas avsättning för avgasbilar ett bra tag till. Tyvärr tycker jag, men det tycker kanske inte tillverkarna.

Re: Favoritfärg

Postat: 17 sep 2018 12:11
av Bjorn
Många av de jag känner resonerar att de behåller nuvarande hybrid eller avgasbil ett tag till i väntan på en elbil som uppfyller deras krav tillräckligt. Att köpa nåt annat än elbil är inte aktuellt. Så bilförsäljningen kan nog börja gå trögare även i väntan på nya elbilsmodeller.

Re: Favoritfärg

Postat: 17 sep 2018 12:33
av Niklas Z
Jag hoppas du har rätt Björn. Själv tänker jag behålla min avgasbil tills en fullvärdig elbilsersättare finns på svenska marknaden (dvs troligen Model 3). Tyvärr tror jag att alltför många bara köper en bil, oberoende av vad den har för drivsystem.