Skulle du köpa en Model S, om den kostade som i Norge?

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

Skulle du köpa en Model S, om den kostade som i Norge? Pris som en välutrustad Passat/V70.

Ja, skulle beställa direkt!
31
76%
Ja, inom 6 månader.
2
5%
Ja, inom ett år.
4
10%
Nej, spelar ingen roll.
4
10%
 
Antal röster: 41

Basunen
Inlägg: 151
Blev medlem: 05 mar 2014 17:29
Ort: Linköping

Skulle du köpa en Model S, om den kostade som i Norge?

Inlägg av Basunen »

Vad skulle det innebära om våra politiker gör som Norrmännen?
_________________________________________________________________
Leaf, 9000mil. Såld
BMW 520d, 75%RME/25%HVO 23,000 mil Såld
Kia EV6+ AWD Vässla elmoppe
Moped Express Radexi 1956, väldigt fossil
Nimbus 21 DC, akrylat bensin
6,2 kWp solenergi
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 876
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Skulle du köpa en Model S, om den kostade som i Norge?

Inlägg av Delta »

Har redan en , behöver inte flera. Supernöjd oavsett pris. Inga svarsalternativ passar...
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Skulle du köpa en Model S, om den kostade som i Norge?

Inlägg av Svenssons »

Är visserligen en Model X som jag är ute efter främst men frugan vill också ha en bil och en Model S i väntan på Model X vore inte fel. Nu lär frugan få köra den gamla fossilbilen fast hon skulle vilja ha något litet och smidigt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Skulle du köpa en Model S, om den kostade som i Norge?

Inlägg av danni »

Svenssons skrev:
Är visserligen en Model X som jag är ute efter främst men frugan vill också ha en bil och en Model S i väntan på Model X vore inte fel. Nu lär frugan få köra den gamla fossilbilen fast hon skulle vilja ha något litet och smidigt.
En i3 åt frugan, då? Den är liten, smidig, och riktigt skoj!
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Skulle du köpa en Model S, om den kostade som i Norge?

Inlägg av Svenssons »

danni skrev:
Svenssons skrev:
Är visserligen en Model X som jag är ute efter främst men frugan vill också ha en bil och en Model S i väntan på Model X vore inte fel. Nu lär frugan få köra den gamla fossilbilen fast hon skulle vilja ha något litet och smidigt.
En i3 åt frugan, då? Den är liten, smidig, och riktigt skoj!
Tror inte det, hon får nog nöja sig med den gamla KIA:an i ett par år och sedan blir det nog någon liten (typ två säten) elektrisk city-bil. Hon kommer åka som mest 5 mil tur och retur själv och ska barnen med så går det ta KIA:an men troligtvis blir det jag som kör alla i Teslan istället. Får fortsätta att vara privatchaufför... Egentligen lär vi klara oss på en Model X och skulle inte behöva någon annan bil.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Skulle du köpa en Model S, om den kostade som i Norge?

Inlägg av Herr X »

Att säga att en Model S kostar lika mycket i Norge som en välutrustad Passat eller Volvo V70 är att sträcka det lite väl långt - en normalutrustad Model S är i Norge ca 30% dyrare än en maxutrustad värsting-Passat.

Värstingmodellen av fyrhjulsdrivna Passat (Alltrack) kostar 552 600 NOK. Detta är den dyraste/mest utmaxade konfigurationen av Passat man kan köpa i Norge.
Snikmodellen av Tesla 70D, som är den absolut billigaste Teslan man idag kan köpa, kostar utan några som helst tillval 555 200 NOK. En snikutrustad Passat kostar 348 800 NOK - snik-Tesla är alltså 60% dyrare än snik-Passat.

Om man konfigurerar Teslan så att den har de basala funktionerna (inklusive fyrhjulsdrift för att vara jämförbar med fyrhjulsdrivna Passaten), så blir Teslan ca. 30% dyrare än en utmaxad Passat (importören skriver på sin webbplats att de inte längre säljer sådana utmaxade Passater eftersom efterfrågan är för låg - kunder i det segmentet tittar nog hellre på en Audi, Mercedes eller BMW).

Däremot är Tesla Model S ganska jämförbar med en ny BMW 5-serie Touring - snikmodellen av en sådan kostar 548 500 NOK, vilket är ganska jämförbart med priset på en snikutrustad Model S.
Bild

Bild
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Skulle du köpa en Model S, om den kostade som i Norge?

Inlägg av LarsL »

Skulle det bli som i Norge och svindyrt att köpa bil och därmed relativt billigare med en Tesla så skulle jag välja att behålla min fossilbil tills den inte går att hålla liv i längre. Om det nu inte är inräknat att jag helt plötsligt får jätte mycket mer pengar i lön och ökat penningvärde.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Skulle du köpa en Model S, om den kostade som i Norge?

Inlägg av TiborBlomhall »

Det där med att Tesla kostar lika mycket som Volvo i Norge var innan dollarn gick upp.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Skulle du köpa en Model S, om den kostade som i Norge?

Inlägg av Kalle »

danni skrev:
Svenssons skrev:
Är visserligen en Model X som jag är ute efter främst men frugan vill också ha en bil och en Model S i väntan på Model X vore inte fel. Nu lär frugan få köra den gamla fossilbilen fast hon skulle vilja ha något litet och smidigt.
En i3 åt frugan, då? Den är liten, smidig, och riktigt skoj!
En nissan blade glider när (om) den kommer.
3säten
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Skulle du köpa en Model S, om den kostade som i Norge?

Inlägg av Herr X »

TiborBlomhall skrev:
Det där med att Tesla kostar lika mycket som Volvo i Norge var innan dollarn gick upp.
Nej, jag har tittat på detta tidigare också - observera att Teslan idag är 30% dyrare än den absolut mest utmaxade Passaten som finns att köpa. Om man jämför en mer acceptabelt utrustad Passat med en Model S med liknande utrustning så är teslan 50-70% dyrare.
De norrmän som räknat ut att Passaten kostar som en Tesla Model S har inte bara räknat inköpspris utan har också räknat in ägande över tid (exempelvis estimerad värdeförlust, den reducerade kostnaden för service/drivmedel, etc).
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Basunen
Inlägg: 151
Blev medlem: 05 mar 2014 17:29
Ort: Linköping

Re: Skulle du köpa en Model S, om den kostade som i Norge?

Inlägg av Basunen »

Herr X skrev:
TiborBlomhall skrev:
Det där med att Tesla kostar lika mycket som Volvo i Norge var innan dollarn gick upp.
Nej, jag har tittat på detta tidigare också - observera att Teslan idag är 30% dyrare än den absolut mest utmaxade Passaten som finns att köpa. Om man jämför en mer acceptabelt utrustad Passat med en Model S med liknande utrustning så är teslan 50-70% dyrare.
De norrmän som räknat ut att Passaten kostar som en Tesla Model S har inte bara räknat inköpspris utan har också räknat in ägande över tid (exempelvis estimerad värdeförlust, den reducerade kostnaden för service/drivmedel, etc).
Självklart måste ni ta med uppskattad driftkostnad i priset. Ingen köper bilen och låter den stå på garageuppfarten. 10,000 mil är 100,000kr i bränsle. Är du företagare så plockar du skattefria pengar i milersättning. Restvärde är extremt bra på Tesla idag. Så jämförelsen med Passat/v70 är kanske något låg, men är BMW 5 serie kombi är dyrare att äga i Norge. Om du använder bilen vill säga :) .
_________________________________________________________________
Leaf, 9000mil. Såld
BMW 520d, 75%RME/25%HVO 23,000 mil Såld
Kia EV6+ AWD Vässla elmoppe
Moped Express Radexi 1956, väldigt fossil
Nimbus 21 DC, akrylat bensin
6,2 kWp solenergi
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Skulle du köpa en Model S, om den kostade som i Norge?

Inlägg av HelectriC »

Ny på forumet! Førsta inlægget:-)
det stæmmer nog en hel del att Tesla kostar som en Volvo eller Passat fortfarande. Man får sjælvklart inte jæmføra de allra minsta motorerna till Volvo och Passat, då blir det helt fel.
Mitt eget exempel, jag hade en Volvo XC70 D3 awd summum 2011. Køpte den ny 2011 før 615 000 NOK. Nu 4 år senare køpte jag precis en ny Tesla S85 med autopilot, luftfjædring, læder, hifi, pano etc. før 595 000 NOK. Nu hade jag visserligen tur och fick en avbestælld bil som kom snabbt och dessutom med 25 000 rabatt pga "lagervara". Inklusive brænslebesparingen ær alltså Teslan betydligt billigare før mig æn Volvon. En maxad Passat idag i Norge går på 750 000 NOK med størsta motorn och utrustning.
Jæmfør man P85D, så ær det klart den ær betydligt dyrare æn min Tesla, men inte heller den ær så vældigt långt från en maxad Passat før 750 000.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Andreas Welin
Teslaägare
Inlägg: 51
Blev medlem: 10 mar 2015 09:05
Ort: Uppsala

Re: Skulle du köpa en Model S, om den kostade som i Norge?

Inlägg av Andreas Welin »

Rabatt pga lagervara? Bara i Norge. :)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Skulle du köpa en Model S, om den kostade som i Norge?

Inlägg av HelectriC »

Andreas Welin skrev:
Rabatt pga lagervara? Bara i Norge. :)
antar att det ær pga en betydligt større leverans av bilar till Norge och att avbestællningar ær en større grej æn i Sverige (speciellt efter att D-bilarna blev annonserade och folk pløtsligt skulle ændra sin bestællning). På samma sætt sæljer dom demobilar och loaners men då med en høgre rabatt. men det ær ingen øppen annonsering. du kan inte søka på nætet eller liknande før att se vilka bilar som finns tillgjængliga, man måste kontakta en sæljare. jag hade i utgångspunkt tænkt køpa en begagnad, men nær jag kom på att det bara vara 40 000 i skillnad mot en 1,5 år gammal utan autopilot, så var valet enkelt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Skulle du köpa en Model S, om den kostade som i Norge?

Inlägg av danni »

Jag fick mail från en Tesla-representant i december om att köpa demobilar eller avbokade kundbilar, så jag tror det kan vara en grej även här i Sverige om man kontaktar dem om det.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Skulle du köpa en Model S, om den kostade som i Norge?

Inlägg av Leo »

Köpte en sån i februari. Var inga större rabatter på en min bil MEN tillsammans att den räknade på prislistan när bilen beställdes och att det var en P så blev det totalt sett bra jämfört med en ny tycker jag. Var inte intresserad av "begagnade" bilar.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Skriv svar