SEC vs Elon Musk

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

Vilket utfall anser du vara mest sannolikt i SECs stämning av Elon Musk?

Omröstningen slutade 05 okt 2018 21:56

Fällande dom: Böter + Permanent avstängning
1
2%
Fällande dom: Böter + Tillfällig avstängning
4
7%
Fällande dom: Böter
6
10%
Fällande dom: Permanent avstängning
0
Inga röster
Fällande dom: Tillfällig avstängning
0
Inga röster
Friande dom
17
28%
Uppgörelse: Böter + Permanent avstängning
1
2%
Uppgörelse: Böter + Tillfällig avstängning
10
17%
Uppgörelse: Böter
18
30%
Uppgörelse: Permanent avstängning
0
Inga röster
Uppgörelse: Tillfällig avstängning
1
2%
Annat
2
3%
 
Antal röster: 60

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: SEC vs Elon Musk

Inlägg av LarsL »

”Musk and Tesla will each pay a separate $20 million penalty. The $40 million in penalties will be distributed to harmed investors under a court-approved process.”

https://electrek.co/2018/09/29/elon-mus ... lion-fine/

Lite som VW settelment där de skulle använda ”bötesbeloppet” till att gynna elbilar.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: SEC vs Elon Musk

Inlägg av Tars »

Har skrivit Mail till Aftonbladet om felaktigheterna och om att de nästan alltid skriver om negativa saker, och att de hyllar de andra biltillverkarna.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: SEC vs Elon Musk

Inlägg av Jerker »

Tars skrev:
Har skrivit Mail till Aftonbladet om felaktigheterna och om att de nästan alltid skriver om negativa saker, och att de hyllar de andra biltillverkarna.
Du hade lika gärna kunnat skicka det till mig. Inget kommer att hända.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: SEC vs Elon Musk

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
”Musk and Tesla will each pay a separate $20 million penalty. The $40 million in penalties will be distributed to harmed investors under a court-approved process.”

https://electrek.co/2018/09/29/elon-mus ... lion-fine/

Lite som VW settelment där de skulle använda ”bötesbeloppet” till att gynna elbilar.
Enligt uppgörelsen verkar det dock främst vara "civil penalties" och inte "disgorgements".

Elon Musks uppgörelse:
https://www.sec.gov/litigation/complain ... 18-219.pdf

Oavsett så är det inte avgjort vem som ska få ta del av pengarna ifall det är "disgorgements". Förlorare finns det ju på båda sidorna, aktien står ju inte längre i $380 och den sjönk till $320 när Elon Musk så att det inte blev någon avnotering.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: SEC vs Elon Musk

Inlägg av Tars »

Jerker skrev:
Tars skrev:
Har skrivit Mail till Aftonbladet om felaktigheterna och om att de nästan alltid skriver om negativa saker, och att de hyllar de andra biltillverkarna.
Du hade lika gärna kunnat skicka det till mig. Inget kommer att hända.
Bild
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: SEC vs Elon Musk

Inlägg av kler »

LarsL skrev:
Att blankare är omoraliska är min personliga åsikt. Jag tycker att man ska vara positiv och framåt riktande och inte önska att det ska gå dåligt för andra. Blankare önskar att andra ska misslyckad för mig är det omoraliskt, andra kan ha andra moraliska värderingar, det är upp till dem.
En blankare behöver naturligtvis inte _önska_ att det ska gå dåligt för andra. Det kan vara så enkelt att man _tror_/_har identifierat_ att det antagligen kommer att gå dåligt, och då passar på att "satsa pengar" på det. Det borde inte vara mer moraliskt förkastligt än att satsa på det förlorande laget i en fotbollsmatch, om man kan satsa på förlorare i stället för vinnare (och givet att kan inte sprider lögner eller verkar för ett misslyckande naturligtvis).
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: SEC vs Elon Musk

Inlägg av LarsL »

kler skrev:
LarsL skrev:
Att blankare är omoraliska är min personliga åsikt. Jag tycker att man ska vara positiv och framåt riktande och inte önska att det ska gå dåligt för andra. Blankare önskar att andra ska misslyckad för mig är det omoraliskt, andra kan ha andra moraliska värderingar, det är upp till dem.
En blankare behöver naturligtvis inte _önska_ att det ska gå dåligt för andra. Det kan vara så enkelt att man _tror_/_har identifierat_ att det antagligen kommer att gå dåligt, och då passar på att "satsa pengar" på det. Det borde inte vara mer moraliskt förkastligt än att satsa på det förlorande laget i en fotbollsmatch, om man kan satsa på förlorare i stället för vinnare (och givet att kan inte sprider lögner eller verkar för ett misslyckande naturligtvis).
Jag anser att man ska verka för framgång istället. Satsa pengar på att de andra lagen ska vinna i så fall, dvs köp aktier i Ford och Toyota.
Jag har själv left i ett bolag som var ett av de hårdast blankade i Sverige. Hade lite kul när vi blev uppköpta på en betydligt högre nivå :D

Som sagt blankare går emot min moral, andra kan leva efter andra rättesnören.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: SEC vs Elon Musk

Inlägg av Gustafsson »

Visst, det är det inget fel i att blanka en aktie moraliskt sett. Det förkastliga är ju att systematisk själv eller via andra ”nyttiga idioter” försöka påverka aktiekursen och på så sätt kunna förutsäga rörelser i kursen i förväg för egen vinning Detta gäller förstås påverkan av kursen upp eller ner. Lika förkastligt som det motsatta är ju att släppa ogrundade rykten om ”teknikgenombrott” eller annat som ger positiv knuff till aktiens värde. Det ger ju aktiekurser som är allt för höga.
Oerhört svårt att se vad som är ”rätt värde” för en lekman...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: SEC vs Elon Musk

Inlägg av LarsL »

Där skiljer det uppenbarligen fundamentalt mellan min moral och er(?). Jag tycker man ska tjäna sina pengar på positiva förändringar som gynnar mänskligheten och samhället.
Användarvisningsbild
stefan007
Teslaägare
Inlägg: 407
Blev medlem: 19 jun 2014 15:24
Ort: Ljungskile

Re: SEC vs Elon Musk

Inlägg av stefan007 »

Walker skrev:
fth skrev:
Det är ju inte det viktigaste i den här historien, men rätt ska vara rätt, 420 är alltså inte polisens sifferkod för marijuana i USA. Uttrycket myntades av några high school-ungdomar i Kalifornien på 70-talet och fick stor spridning efter en artikel i High Times:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/420_(cannabis_culture)

/fth
Där ser man. Ska tydligen inte lita på svensk rixradio (P3) som informationskälla....
Skärpning Walker - bättre källkoll, tack. :D
Tyvärr har P3 Nyheter blivit riktigt dåliga. Fan, riksradion skall behandla nyheter med större respekt än random inlägg på FB. Citerar gärna andra källor som Aftonbladet etc. och har ingen källkritik. Har ringt dom en gång ang. felaktigheter i rapporteringen om "dykaren" som var "grottexpert" i Thailand. Kom faktiskt fram direkt och de tog åt sig av kritiken den gången....
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: SEC vs Elon Musk

Inlägg av LarsL »

Kan ju också tillägga att jag tycker det är moraliskt förkastligt att försöka manipulera kursen genom att Tweeta ut något som inte finns minsta belägg för. I detta fall med målet att få blankare att förlora stora pengar.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: SEC vs Elon Musk

Inlägg av Gustafsson »

LarsL skrev:
Där skiljer det uppenbarligen fundamentalt mellan min moral och er(?). Jag tycker man ska tjäna sina pengar på positiva förändringar som gynnar mänskligheten och samhället.
Förstår hur du tänker. Men min poäng var att konstlat uppblåsta aktiekurser är lika destruktiva som motsatsen.
Spelar man på hästar eller annat känns det ju onaturligt att satsa på att en viss häst ska komma sist, men det finns säkerligen ett odds för det också.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: SEC vs Elon Musk

Inlägg av Legato »

LarsL skrev:
Där skiljer det uppenbarligen fundamentalt mellan min moral och er(?). Jag tycker man ska tjäna sina pengar på positiva förändringar som gynnar mänskligheten och samhället.
Vilka dumheter. Det finns inget "positivt" i att artificiellt hålla uppe en aktiekurs. Det gynnar varken samhälle eller mänsklighet att skapa bubblor.

Blankare är inte problemet, snarare motsatsen. Det är ett överflöd av analytiker som hussar aktier, mycket färre ger säljrekar. Skulle man förbjuda blankning skulle genomlysningen av bolagen försämras avsevärt och skandaler typ Enron skulle fortgå mycket längre till skada för alla.

Är handel i optioner också "omoraliskt" då? Det går ju att blanka även den vägen.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: SEC vs Elon Musk

Inlägg av bylund »

Så aktieägaren som motionerade om att Musk inte skulle vara både VD och styrelseordförande fick som han ville även om stämman röstade ner motionen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: SEC vs Elon Musk

Inlägg av Zalman3 »

Legato skrev:
LarsL skrev:
Där skiljer det uppenbarligen fundamentalt mellan min moral och er(?). Jag tycker man ska tjäna sina pengar på positiva förändringar som gynnar mänskligheten och samhället.
Vilka dumheter. Det finns inget "positivt" i att artificiellt hålla uppe en aktiekurs. Det gynnar varken samhälle eller mänsklighet att skapa bubblor.

Blankare är inte problemet, snarare motsatsen. Det är ett överflöd av analytiker som hussar aktier, mycket färre ger säljrekar. Skulle man förbjuda blankning skulle genomlysningen av bolagen försämras avsevärt och skandaler typ Enron skulle fortgå mycket längre till skada för alla.

Är handel i optioner också "omoraliskt" då? Det går ju att blanka även den vägen.

I teorin är det inget omoraliskt med att blanka en aktie.
Det smutsiga är att det är så mycket lättare att komma med FUD och snacka ner en aktie än det omvända.

Man får verkligen hoppas att Q3 blir rekord både var gäller försäljning av antalet bilar och att det blir en rejäl vinst på sista raden.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
wing
Inlägg: 56
Blev medlem: 13 apr 2016 19:10

Re: SEC vs Elon Musk

Inlägg av wing »

Tars skrev:
Har skrivit Mail till Aftonbladet om felaktigheterna och om att de nästan alltid skriver om negativa saker, och att de hyllar de andra biltillverkarna.
Johan Ehrenberg på ETC har en härligt enkel, marxistisk förklaring till det. Det är fossilbiltillverkare som annonserar i tidningarna och således betalar journalisternas löner. Då blir det också deras fossilbilar de skriver positivt om. Om Telsa annonserade skulle de skriva mer positivt om Tesla. https://www.etc.se/ekonomi/din-nasta-bil-blir-en-elbil
Verdi

Re: SEC vs Elon Musk

Inlägg av Verdi »

wing skrev:
Tars skrev:
Har skrivit Mail till Aftonbladet om felaktigheterna och om att de nästan alltid skriver om negativa saker, och att de hyllar de andra biltillverkarna.
Johan Ehrenberg på ETC har en härligt enkel, marxistisk förklaring till det. Det är fossilbiltillverkare som annonserar i tidningarna och således betalar journalisternas löner. Då blir det också deras fossilbilar de skriver positivt om. Om Telsa annonserade skulle de skriva mer positivt om Tesla. https://www.etc.se/ekonomi/din-nasta-bil-blir-en-elbil
Ehrenberg borde nog fokusera på att sälja tidningar istället för att lura till sig presstöd som han inte har rätt till. Den där länken klickar jag inte på av princip.

Min teori till varför många motorjournalister ogillar elbilar är mycket enkel. De är motorintresserade i övre medelåldern och exakt den typ som även sitter i kommentarsfält och på forum och öser galla över elbilar. De är rädda att bli av med något de älskar och är dåligt pålästa. De har även många år av emotionella band till olika märken, känner folk i branschen osv osv.

Dock tycker jag att det blivit bättre. 2 av 3 testare skulle valt Teslan efter testet mellan S 100D, M5 och Hellcat t ex.
wing
Inlägg: 56
Blev medlem: 13 apr 2016 19:10

Re: SEC vs Elon Musk

Inlägg av wing »

Verdi skrev:
Ehrenberg borde nog fokusera på att sälja tidningar istället för att lura till sig presstöd som han inte har rätt till. Den där länken klickar jag inte på av princip.

Min teori till varför många motorjournalister ogillar elbilar är mycket enkel. De är motorintresserade i övre medelåldern och exakt den typ som även sitter i kommentarsfält och på forum och öser galla över elbilar. De är rädda att bli av med något de älskar och är dåligt pålästa. De har även många år av emotionella band till olika märken, känner folk i branschen osv osv.

Dock tycker jag att det blivit bättre. 2 av 3 testare skulle valt Teslan efter testet mellan S 100D, M5 och Hellcat t ex.
Väldigt tråkigt att du tar det så, för i Ehrenberg har du allierad i omställningen till elbilar med helt skild politisk uppfattning. Något som åtminstone jag tycker är mycket värdefullt om man vill förändra världen.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: SEC vs Elon Musk

Inlägg av Legato »

Zalman3 skrev:
Legato skrev:
LarsL skrev:
Där skiljer det uppenbarligen fundamentalt mellan min moral och er(?). Jag tycker man ska tjäna sina pengar på positiva förändringar som gynnar mänskligheten och samhället.
Vilka dumheter. Det finns inget "positivt" i att artificiellt hålla uppe en aktiekurs. Det gynnar varken samhälle eller mänsklighet att skapa bubblor.

Blankare är inte problemet, snarare motsatsen. Det är ett överflöd av analytiker som hussar aktier, mycket färre ger säljrekar. Skulle man förbjuda blankning skulle genomlysningen av bolagen försämras avsevärt och skandaler typ Enron skulle fortgå mycket längre till skada för alla.

Är handel i optioner också "omoraliskt" då? Det går ju att blanka även den vägen.

I teorin är det inget omoraliskt med att blanka en aktie.
Det smutsiga är att det är så mycket lättare att komma med FUD och snacka ner en aktie än det omvända.

Man får verkligen hoppas att Q3 blir rekord både var gäller försäljning av antalet bilar och att det blir en rejäl vinst på sista raden.
Tveksam om det verkligen är så generellt. För Tesla håller jag med, men jag tror media skriver mycket "strunt" åt det positiva hållet också, fast om helt andra bolag.

Det viktiga här är ju att det (i mitt tycke) är solklart att blankning har en helt central roll i en välfungerande aktiemarknad. Det omoraliska är inte blankningen, men däremot om man försöker sprida lögner för att påverka aktiekursen. Detta har blankarna gjort länge, tråkigt att Musk gjorde dem sällskap :( Journalister som publicerar skräpet kan jag också hålla med om att de gör något omoraliskt.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
ReubenWelsh
Teslaägare
Inlägg: 56
Blev medlem: 31 mar 2016 13:59
Ort: Göteborg

Re: SEC vs Elon Musk

Inlägg av ReubenWelsh »

Verdi skrev:
wing skrev:
Tars skrev:
Har skrivit Mail till Aftonbladet om felaktigheterna och om att de nästan alltid skriver om negativa saker, och att de hyllar de andra biltillverkarna.
Johan Ehrenberg på ETC har en härligt enkel, marxistisk förklaring till det. Det är fossilbiltillverkare som annonserar i tidningarna och således betalar journalisternas löner. Då blir det också deras fossilbilar de skriver positivt om. Om Telsa annonserade skulle de skriva mer positivt om Tesla. https://www.etc.se/ekonomi/din-nasta-bil-blir-en-elbil
Ehrenberg borde nog fokusera på att sälja tidningar istället för att lura till sig presstöd som han inte har rätt till. Den där länken klickar jag inte på av princip.

Min teori till varför många motorjournalister ogillar elbilar är mycket enkel. De är motorintresserade i övre medelåldern och exakt den typ som även sitter i kommentarsfält och på forum och öser galla över elbilar. De är rädda att bli av med något de älskar och är dåligt pålästa. De har även många år av emotionella band till olika märken, känner folk i branschen osv osv.

Dock tycker jag att det blivit bättre. 2 av 3 testare skulle valt Teslan efter testet mellan S 100D, M5 och Hellcat t ex.
Jag har tagit det så långt att jag blockerar ETC i min brandvägg hemma så ingen här kan råka ge något stöd alls.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: SEC vs Elon Musk

Inlägg av Pontus »

Är detta ett världsrekord i dyrt Twitterinlägg?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: SEC vs Elon Musk

Inlägg av vigge50 »

Ultimately, Elon Musk appears to have put Tesla before his own wishes to fight back against the SEC. And it wasn’t like he was cornered by the government agency either. Former SEC senior counsel Thomas Gorman, who is also a partner at the law firm Dorsey & Whitney, stated that the agency miscalculated when it filed a lawsuit against Musk. Gorman noted that while Elon Musk’s “funding secured” tweet last August was not smart from a business perspective, the SEC would have a very difficult time proving that the CEO actually committed fraud. Gorman further noted that the Saudi fund’s reported interest in Tesla’s take-private deal would likely be enough to make Musk’s statements legal.

“There’s a reasonable basis for what he said. I’m not questioning their motive. I just disagree with their judgment here,” Gorman said.
https://www.teslarati.com/tesla-elon-mu ... 3-results/
Skriv svar