SEC vs Elon Musk

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

Vilket utfall anser du vara mest sannolikt i SECs stämning av Elon Musk?

Omröstningen slutade 05 okt 2018 21:56

Fällande dom: Böter + Permanent avstängning
1
2%
Fällande dom: Böter + Tillfällig avstängning
4
7%
Fällande dom: Böter
6
10%
Fällande dom: Permanent avstängning
0
Inga röster
Fällande dom: Tillfällig avstängning
0
Inga röster
Friande dom
17
28%
Uppgörelse: Böter + Permanent avstängning
1
2%
Uppgörelse: Böter + Tillfällig avstängning
10
17%
Uppgörelse: Böter
18
30%
Uppgörelse: Permanent avstängning
0
Inga röster
Uppgörelse: Tillfällig avstängning
1
2%
Annat
2
3%
 
Antal röster: 60

Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1731
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

SEC vs Elon Musk

Inlägg av Franz »

Tja, vad händer med SECs stämning av Elon Musk? SEC har själva krävt böter + permanent avstängning från VD-skapet samt styrelseordförandeposten på Tesla samt eventuellt vad domstolen ytterligare bestämmer. Vad tror du är mest sannolikt?
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1731
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: SEC vs Elon Musk

Inlägg av Franz »

I "annat" kan man tänka sig fängelse, tvingas köra fossilbil i 2 år, tvingas åka med på BFRs testuppskjutning eller utvisning till Mars :lol: .
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 868
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: SEC vs Elon Musk

Inlägg av Delta »

så vitt jag förstår har Elon´s twitteraktivitet inte gjorts för att berika honom själv. Han frias.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1731
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: SEC vs Elon Musk

Inlägg av Franz »

Delta skrev:
så vitt jag förstår har Elon´s twitteraktivitet inte gjorts för att berika honom själv. Han frias.
Det känns lite komplicerat. Åtalspunkten avser inte bedrägeri utan "falsk och vilseledande information". Samtidigt är det riktade mot honom som privatperson och inte mot Tesla. Det verkar dock som att de tar hänsyn till att han är VD. Det är dock knappast ett VD-beslut att ett bolag köps ut utan helt hållet på ägarsidan. En del av åtalet berör också huruvida befintliga aktieägare kunde vara kvar eller ej. Det tycker jag minst sagt är märkligt att det är med i åtalet. Utifrån tweetsen "lovas" inget där utan Elon "hoppas" kunna göra som ägandet hanteras på SpaceX.
Kommer det ett vittnesmål från Saudi som uttrycker att Elon hade ett carte blanche eller åtminstone att $420 låg inom det de ansåg vara rimligt faller en del av trovärdigheten i åtalet. Kvar är väl Nasdaqs regler om 10 minuters förvarning på sådan här information. Återigen känns det som att det mer berör bolaget än Elon Musk som privatperson så länge nu man i egenskap av VD skulle omfattas av reglerna i egenskap av privatperson.

Jag ser det som rimligt att det blir någon form av böter ändå. Det känns lite märkligt att han avsätts utan att det finns bedrägeri med i bilden. Vi bör ju också komma ihåg att uppgörelseförslaget från SEC verkar ha innefattat böter + tillfällig avstängning. Enbart böter känns som close enough för SEC.
Driver sajten Car.info
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: SEC vs Elon Musk

Inlägg av Svenssons »

Han twittrade följande:
Elon Musk skrev:
Am considering taking Tesla private at $420. Funding secured.
"Am" gör att jag antar att det syftar på honom som person.
"considering" antar jag betyder att han funderar på det, inte att det är bestämt.
"taking Tesla private" är företaget han funderar på att försöka avnotera.
"at $420" är priset som han tror är lämpligt.
"Funding secured." borde betyda att han har investerare i ryggen för detta.

Stora frågan är hur mycket pengar som han hade säkerställt och hur mycket han räknade med skulle behövas för detta. Verkar vara så att han kanske missbedömt hur en del aktieägare inte kunde fortsätta vara aktieägare och hur många som inte ville vara det även ifall de är långsiktiga investerare. Det fanns dock planer på en fond som aktieägare skulle kunna sätta pengarna i som i sin tur skulle vara aktieägare i bolaget. Detta tillsammans med övriga investerare skulle säkert räckt en lång väh men skulle det räckt hela vägen och hur mycket kan man anta att Elon Musk borde ha räknat på?

Som jag ser det så är det egentligen bara "Funding secured." som kan vara problemet. Att gå ut med informationen att man vill avnotera ett bolag på Twitter hör väl inte till vanligheterna och knappt till ovanligheterna ens men vad jag läst så ska det inte vara olagligt. Nu kommer dock SEC med info om att han borde tagit detta med NASDAQ innan.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: SEC vs Elon Musk

Inlägg av Legato »

Tycker det var mycket tragiskt och otroligt oseriöst som kom fram iom stämningen:

* Att han inte ens diskuterat affären på djupet med de tilltänkta finansiärerna.
* Att han helt på egen hand hittade på ett "rimligt" bud på $420.
* Att han avrundade från $419 till $420 för att hans nya flickvän Grimes nog skulle tycka det var roligt med en marijuana-association.
* Att han uppenbarligen bara fabulerade när han påstod att det enda som saknades var en omröstning bland aktieägarna.

Personligen har min stora respekt för EM fått sig en rejäl törn. Hans otroligt oproffsiga agerande har raderat ut väldigt många miljarder av aktieägaevärde och riskerar att få otroligt allvarliga följdeffekter för Tesla som bolag och därmed även hela transformationen av transportsektorn.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: SEC vs Elon Musk

Inlägg av Pontus »

Men om man tar hänsyn till hur han brukar agera och använda Twitter så borde väl ingen tagit detta 100% seriöst. Dock så kan säkert en stämning ur juridisk synpunkt utan hänsyn tagen till hans personligt och tidigare användande av media göra att en utgång blir fällande.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: SEC vs Elon Musk

Inlägg av Bjelke »

Känns som att dom kan avsätta Trump med samma
metodik och resonemang när dom ändå håller på,
känns mest som trams att se det här som något juridiskt användbart...
Men jag har full förståelse för hur det funkar förvisso... regler är regler och det måste väl provas nu osv men då får dom väl sätta upp övervakningskameror på krogen oxo när dom ändå är i farten om nu Twitter och Facebook och alla andra sociala medier ska vara juridiskt bindande kanaler...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Jerka
Inlägg: 933
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: SEC vs Elon Musk

Inlägg av Jerka »

Jag håller med om att detta utspel var oseriöst från Musks sida. Han är van vid att kunna skjuta från höften, men när det gäller aktieägarnas pengar och företagets och de anställdas framtid så måste man kunna visa lite mer respekt för lagar och regler. Det är rätt strikt reglerat hur börsnoterade företag måste tillkännage finansiell information, och det finns anledningar till det.
Verdi

Re: SEC vs Elon Musk

Inlägg av Verdi »

Skulle det rent av kunna vara en fördel med en annan mer reguljär VD för Tesla i det här stadiet av bolagets utveckling?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: SEC vs Elon Musk

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Känns som att dom kan avsätta Trump med samma
metodik och resonemang när dom ändå håller på,
känns mest som trams att se det här som något juridiskt användbart...
Men jag har full förståelse för hur det funkar förvisso... regler är regler och det måste väl provas nu osv men då får dom väl sätta upp övervakningskameror på krogen oxo när dom ändå är i farten om nu Twitter och Facebook och alla andra sociala medier ska vara juridiskt bindande kanaler...
Ja, men precis som Trump använder Elon - och därmed även Tesla som företag - Twitter som sin officiella kommunikationskanal. I princip all information kommer ju den vägen och det är svårt att avgöra i vilken omfattning det som skrivs är förankrat eller om Elon bara har rökt på och skriver en massa trams som han precis har hittat på. Vi vet ju iofs att allt Elon säger måste tas med en skopa salt, men det är ju ingen ursäkt. Samtidigt är det ju ändå väldigt många som tolkar honom ordagrant.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: SEC vs Elon Musk

Inlägg av LarsL »

Jag uppfattade Elon försök att avnotera Tesla som seriöst men att han sedan mötte motstånd vid kontakt med andra aktörer inom Tesla och från aktieägare. Frågan är ju om han hade underlag som gjorde det möjligt för honom att lägga ett bud på $420, hade han finansieringen? Det är ju sådana frågor som avgör om stämningen går igenom eller inte och i fall det blir ett straff eller inte.

Jag vet inte alls hur mycket SEC måste ha på fötterna innan de startar en process?
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: SEC vs Elon Musk

Inlägg av TiborBlomhall »

Man får inte glömma att siffran 420 förekommer i meningen där han beskriver vad han överväger. Det är alltså ett mål, inte något kontrakterat.

Vi kommer höra mycket lingvistik i domstolsförhandlingarna sen.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: SEC vs Elon Musk

Inlägg av OfarligTesla »

mati skrev:
Bjelke skrev:
Känns som att dom kan avsätta Trump med samma
metodik och resonemang när dom ändå håller på,
känns mest som trams att se det här som något juridiskt användbart...
Men jag har full förståelse för hur det funkar förvisso... regler är regler och det måste väl provas nu osv men då får dom väl sätta upp övervakningskameror på krogen oxo när dom ändå är i farten om nu Twitter och Facebook och alla andra sociala medier ska vara juridiskt bindande kanaler...
Ja, men precis som Trump använder Elon - och därmed även Tesla som företag - Twitter som sin officiella kommunikationskanal. I princip all information kommer ju den vägen och det är svårt att avgöra i vilken omfattning det som skrivs är förankrat eller om Elon bara har rökt på och skriver en massa trams som han precis har hittat på. Vi vet ju iofs att allt Elon säger måste tas med en skopa salt, men det är ju ingen ursäkt. Samtidigt är det ju ändå väldigt många som tolkar honom ordagrant.
Jag tycker problemet är att folk inte tolkar han ordagrant (vilket ju är det korrekta sättet) och istället försöker tolka in mer än det han säger.

Folk har ju gissat på att han haft signerade kontrakt och allt möjligt vilket inte alls är något han sagt. Det finns ingen universell definition av "funding secured" som innebär det som de flesta verkar tolkat in.

Det är precis sådana problem det brukar bli när Elon twittrar.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: SEC vs Elon Musk

Inlägg av Walker »

Kanske vore på sin plats här med en liten förklaring på uttrycket 4-20 (four twenty) - även om det flimmrade förbi tidigare i flödet.
Jag fick detta klart för mig så sent som i veckan. Det är alltså polisens sifferkod för ”weed” (marijuana)
Allt verar handla om någon urspårad tweet mellan Elon, hans girlfriend och en artist.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: SEC vs Elon Musk

Inlägg av LarsL »

OfarligTesla skrev:
Jag tycker problemet är att folk inte tolkar han ordagrant (vilket ju är det korrekta sättet) och istället försöker tolka in mer än det han säger.

Folk har ju gissat på att han haft signerade kontrakt och allt möjligt vilket inte alls är något han sagt. Det finns ingen universell definition av "funding secured" som innebär det som de flesta verkar tolkat in.

Det är precis sådana problem det brukar bli när Elon twittrar.
Jo, det händer ju ständigt att folk väger in sina egna drömmar och fantasier i vad Elon Twittrar och fyller ut.

I det här fallet kommer orden vägas i guldskål och analyseras till förbannelse. Jag hoppas verkligen att han hade tillgång till kapitalet på något sätt, även om det bara handlade om ett handslag eller ett muntligt löfte för jag tolkade åtminstone Tweetet så.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: SEC vs Elon Musk

Inlägg av LarsL »

Walker skrev:
Kanske vore på sin plats här med en liten förklaring på uttrycket 4-20 (four twenty) - även om det flimmrade förbi tidigare i flödet.
Jag fick detta klart för mig så sent som i veckan. Det är alltså polisens sifferkod för ”weed” (marijuana)
Allt verar handla om någon urspårad tweet mellan Elon, hans girlfriend och en artist.
Ja, den där nya flickvännen verkar vara en stor fara för omställningen och kolonisering av Mars. Finns ju många exempel på klok folk som drogat ner sig pga av dåliga relationer.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: SEC vs Elon Musk

Inlägg av TiborBlomhall »

Det brukar tydligen vara kutym att vid sådana här utköp lägga på 20% på nuvarande aktiekursen. 20% påslag på rådande aktiekurs skulle varit $419, vilket Elon avrundat till $420. Det kan han göra iom att hans tweet bara var ett övervägande.

Han tänkte nog inte ens tanken att talet 420 skulle vara speciellt på något sätt.

Ungefär som en annan berömd 42-a, den i boken Hitchhiker's Guide to the Galaxy. Folk har tolkat i allt möjligt i den siffran, men när bokens författare Douglas Adams tillfrågades sa han "jag bara tog ett nummer på måfå. 42 lät bra."
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: SEC vs Elon Musk

Inlägg av mati »

Walker skrev:
Kanske vore på sin plats här med en liten förklaring på uttrycket 4-20 (four twenty) - även om det flimmrade förbi tidigare i flödet.
Jag fick detta klart för mig så sent som i veckan. Det är alltså polisens sifferkod för ”weed” (marijuana)
Allt verar handla om någon urspårad tweet mellan Elon, hans girlfriend och en artist.
Ahaaa. Tack för förklaringen. Nu är det kanske dumt att erkänna att jag inte visste det, men sån är jag. :oops: :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: SEC vs Elon Musk

Inlägg av Legato »

TiborBlomhall skrev:


Han tänkte nog inte ens tanken att talet 420 skulle vara speciellt på något sätt.
Elon har ju själv förklarat för SEC att han valde 420 som anspelning till Marijuana för att glädja Grimes, hans nya tjej.

Otroligt oseriöst som sagt.

Han konstaterade ju också att det inte var det bästa sättet att sätta budnivån :cry:
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: SEC vs Elon Musk

Inlägg av mati »

Legato skrev:
TiborBlomhall skrev:


Han tänkte nog inte ens tanken att talet 420 skulle vara speciellt på något sätt.
Elon har ju själv förklarat för SEC att han valde 420 som anspelning till Marijuana för att glädja Grimes, hans nya tjej.

Otroligt oseriöst som sagt.

Han konstaterade ju också att det inte var det bästa sättet att sätta budnivån :cry:
Till och med Elons hjärna fungerar dåligt eller kanske inte alls när det finns en massa fjärilar i magen som håller på och stör. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: SEC vs Elon Musk

Inlägg av OfarligTesla »

Tycker själv budnivån på 420 var riktigt rolig, har ju varit ett stort skämt på nätet länge.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: SEC vs Elon Musk

Inlägg av Svenssons »

OfarligTesla skrev:
Tycker själv budnivån på 420 var riktigt rolig, har ju varit ett stort skämt på nätet länge.
Jag ser inget problem med att han valde $420. En dollar över gängse 20% och med en twist. Vad spelar det för roll rent juridiskt att siffrorna betyder något annat också förutom ca +20%?

Problemet som jag ser det är att Elon Musk kanske inte hade koll på hur mycket som krävdes för avnoteringen och därmed kanske inte hade "Funding secured". Att han inte hade förankrat det i styrelsen är ju inget problem så länge han inte säger att det är förankrat i styrelsen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: SEC vs Elon Musk

Inlägg av Legato »

Svenssons skrev:
OfarligTesla skrev:
Tycker själv budnivån på 420 var riktigt rolig, har ju varit ett stort skämt på nätet länge.
Jag ser inget problem med att han valde $420. En dollar över gängse 20% och med en twist. Vad spelar det för roll rent juridiskt att siffrorna betyder något annat också förutom ca +20%?

Problemet som jag ser det är att Elon Musk kanske inte hade koll på hur mycket som krävdes för avnoteringen och därmed kanske inte hade "Funding secured". Att han inte hade förankrat det i styrelsen är ju inget problem så länge han inte säger att det är förankrat i styrelsen.
Det finns inget "gängse 20%“, det var Elons eget påhitt. Det finns inget som säger att Saudi överhuvudtaget var intresserade på den nivån, de kanske tänkte 350 eller 250. Ingen vet eftersom de uppenbarligen inte ens hade diskuterat det.

Indirekt sa han också att det var förankrat i styrelsen eftersom han påstod att det bara var en röstning bland aktieägarna som kvarstod. Dessutom är det ju uppenbart att finansieringen inte överhuvudtaget var "secured".
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: SEC vs Elon Musk

Inlägg av TiborBlomhall »

Legato skrev:
TiborBlomhall skrev:


Han tänkte nog inte ens tanken att talet 420 skulle vara speciellt på något sätt.
Elon har ju själv förklarat för SEC att han valde 420 som anspelning till Marijuana för att glädja Grimes, hans nya tjej.

Otroligt oseriöst som sagt.

Han konstaterade ju också att det inte var det bästa sättet att sätta budnivån :cry:
Wow det visste jag inte.
Skriv svar