SEC vs Elon Musk

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

Vilket utfall anser du vara mest sannolikt i SECs stämning av Elon Musk?

Omröstningen slutade 05 okt 2018 21:56

Fällande dom: Böter + Permanent avstängning
1
2%
Fällande dom: Böter + Tillfällig avstängning
4
7%
Fällande dom: Böter
6
10%
Fällande dom: Permanent avstängning
0
Inga röster
Fällande dom: Tillfällig avstängning
0
Inga röster
Friande dom
17
28%
Uppgörelse: Böter + Permanent avstängning
1
2%
Uppgörelse: Böter + Tillfällig avstängning
10
17%
Uppgörelse: Böter
18
30%
Uppgörelse: Permanent avstängning
0
Inga röster
Uppgörelse: Tillfällig avstängning
1
2%
Annat
2
3%
 
Antal röster: 60

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: SEC vs Elon Musk

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Känns som att dom kan avsätta Trump med samma
metodik och resonemang när dom ändå håller på,
känns mest som trams att se det här som något juridiskt användbart...
Men jag har full förståelse för hur det funkar förvisso... regler är regler och det måste väl provas nu osv men då får dom väl sätta upp övervakningskameror på krogen oxo när dom ändå är i farten om nu Twitter och Facebook och alla andra sociala medier ska vara juridiskt bindande kanaler...
Ja, men precis som Trump använder Elon - och därmed även Tesla som företag - Twitter som sin officiella kommunikationskanal. I princip all information kommer ju den vägen och det är svårt att avgöra i vilken omfattning det som skrivs är förankrat eller om Elon bara har rökt på och skriver en massa trams som han precis har hittat på. Vi vet ju iofs att allt Elon säger måste tas med en skopa salt, men det är ju ingen ursäkt. Samtidigt är det ju ändå väldigt många som tolkar honom ordagrant.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: SEC vs Elon Musk

Inlägg av LarsL »

Jag uppfattade Elon försök att avnotera Tesla som seriöst men att han sedan mötte motstånd vid kontakt med andra aktörer inom Tesla och från aktieägare. Frågan är ju om han hade underlag som gjorde det möjligt för honom att lägga ett bud på $420, hade han finansieringen? Det är ju sådana frågor som avgör om stämningen går igenom eller inte och i fall det blir ett straff eller inte.

Jag vet inte alls hur mycket SEC måste ha på fötterna innan de startar en process?
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: SEC vs Elon Musk

Inlägg av TiborBlomhall »

Man får inte glömma att siffran 420 förekommer i meningen där han beskriver vad han överväger. Det är alltså ett mål, inte något kontrakterat.

Vi kommer höra mycket lingvistik i domstolsförhandlingarna sen.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: SEC vs Elon Musk

Inlägg av OfarligTesla »

mati skrev:
Bjelke skrev:
Känns som att dom kan avsätta Trump med samma
metodik och resonemang när dom ändå håller på,
känns mest som trams att se det här som något juridiskt användbart...
Men jag har full förståelse för hur det funkar förvisso... regler är regler och det måste väl provas nu osv men då får dom väl sätta upp övervakningskameror på krogen oxo när dom ändå är i farten om nu Twitter och Facebook och alla andra sociala medier ska vara juridiskt bindande kanaler...
Ja, men precis som Trump använder Elon - och därmed även Tesla som företag - Twitter som sin officiella kommunikationskanal. I princip all information kommer ju den vägen och det är svårt att avgöra i vilken omfattning det som skrivs är förankrat eller om Elon bara har rökt på och skriver en massa trams som han precis har hittat på. Vi vet ju iofs att allt Elon säger måste tas med en skopa salt, men det är ju ingen ursäkt. Samtidigt är det ju ändå väldigt många som tolkar honom ordagrant.
Jag tycker problemet är att folk inte tolkar han ordagrant (vilket ju är det korrekta sättet) och istället försöker tolka in mer än det han säger.

Folk har ju gissat på att han haft signerade kontrakt och allt möjligt vilket inte alls är något han sagt. Det finns ingen universell definition av "funding secured" som innebär det som de flesta verkar tolkat in.

Det är precis sådana problem det brukar bli när Elon twittrar.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: SEC vs Elon Musk

Inlägg av Walker »

Kanske vore på sin plats här med en liten förklaring på uttrycket 4-20 (four twenty) - även om det flimmrade förbi tidigare i flödet.
Jag fick detta klart för mig så sent som i veckan. Det är alltså polisens sifferkod för ”weed” (marijuana)
Allt verar handla om någon urspårad tweet mellan Elon, hans girlfriend och en artist.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: SEC vs Elon Musk

Inlägg av LarsL »

OfarligTesla skrev:
Jag tycker problemet är att folk inte tolkar han ordagrant (vilket ju är det korrekta sättet) och istället försöker tolka in mer än det han säger.

Folk har ju gissat på att han haft signerade kontrakt och allt möjligt vilket inte alls är något han sagt. Det finns ingen universell definition av "funding secured" som innebär det som de flesta verkar tolkat in.

Det är precis sådana problem det brukar bli när Elon twittrar.
Jo, det händer ju ständigt att folk väger in sina egna drömmar och fantasier i vad Elon Twittrar och fyller ut.

I det här fallet kommer orden vägas i guldskål och analyseras till förbannelse. Jag hoppas verkligen att han hade tillgång till kapitalet på något sätt, även om det bara handlade om ett handslag eller ett muntligt löfte för jag tolkade åtminstone Tweetet så.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: SEC vs Elon Musk

Inlägg av LarsL »

Walker skrev:
Kanske vore på sin plats här med en liten förklaring på uttrycket 4-20 (four twenty) - även om det flimmrade förbi tidigare i flödet.
Jag fick detta klart för mig så sent som i veckan. Det är alltså polisens sifferkod för ”weed” (marijuana)
Allt verar handla om någon urspårad tweet mellan Elon, hans girlfriend och en artist.
Ja, den där nya flickvännen verkar vara en stor fara för omställningen och kolonisering av Mars. Finns ju många exempel på klok folk som drogat ner sig pga av dåliga relationer.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: SEC vs Elon Musk

Inlägg av TiborBlomhall »

Det brukar tydligen vara kutym att vid sådana här utköp lägga på 20% på nuvarande aktiekursen. 20% påslag på rådande aktiekurs skulle varit $419, vilket Elon avrundat till $420. Det kan han göra iom att hans tweet bara var ett övervägande.

Han tänkte nog inte ens tanken att talet 420 skulle vara speciellt på något sätt.

Ungefär som en annan berömd 42-a, den i boken Hitchhiker's Guide to the Galaxy. Folk har tolkat i allt möjligt i den siffran, men när bokens författare Douglas Adams tillfrågades sa han "jag bara tog ett nummer på måfå. 42 lät bra."
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: SEC vs Elon Musk

Inlägg av mati »

Walker skrev:
Kanske vore på sin plats här med en liten förklaring på uttrycket 4-20 (four twenty) - även om det flimmrade förbi tidigare i flödet.
Jag fick detta klart för mig så sent som i veckan. Det är alltså polisens sifferkod för ”weed” (marijuana)
Allt verar handla om någon urspårad tweet mellan Elon, hans girlfriend och en artist.
Ahaaa. Tack för förklaringen. Nu är det kanske dumt att erkänna att jag inte visste det, men sån är jag. :oops: :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: SEC vs Elon Musk

Inlägg av Legato »

TiborBlomhall skrev:


Han tänkte nog inte ens tanken att talet 420 skulle vara speciellt på något sätt.
Elon har ju själv förklarat för SEC att han valde 420 som anspelning till Marijuana för att glädja Grimes, hans nya tjej.

Otroligt oseriöst som sagt.

Han konstaterade ju också att det inte var det bästa sättet att sätta budnivån :cry:
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: SEC vs Elon Musk

Inlägg av mati »

Legato skrev:
TiborBlomhall skrev:


Han tänkte nog inte ens tanken att talet 420 skulle vara speciellt på något sätt.
Elon har ju själv förklarat för SEC att han valde 420 som anspelning till Marijuana för att glädja Grimes, hans nya tjej.

Otroligt oseriöst som sagt.

Han konstaterade ju också att det inte var det bästa sättet att sätta budnivån :cry:
Till och med Elons hjärna fungerar dåligt eller kanske inte alls när det finns en massa fjärilar i magen som håller på och stör. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: SEC vs Elon Musk

Inlägg av OfarligTesla »

Tycker själv budnivån på 420 var riktigt rolig, har ju varit ett stort skämt på nätet länge.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: SEC vs Elon Musk

Inlägg av Svenssons »

OfarligTesla skrev:
Tycker själv budnivån på 420 var riktigt rolig, har ju varit ett stort skämt på nätet länge.
Jag ser inget problem med att han valde $420. En dollar över gängse 20% och med en twist. Vad spelar det för roll rent juridiskt att siffrorna betyder något annat också förutom ca +20%?

Problemet som jag ser det är att Elon Musk kanske inte hade koll på hur mycket som krävdes för avnoteringen och därmed kanske inte hade "Funding secured". Att han inte hade förankrat det i styrelsen är ju inget problem så länge han inte säger att det är förankrat i styrelsen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: SEC vs Elon Musk

Inlägg av Legato »

Svenssons skrev:
OfarligTesla skrev:
Tycker själv budnivån på 420 var riktigt rolig, har ju varit ett stort skämt på nätet länge.
Jag ser inget problem med att han valde $420. En dollar över gängse 20% och med en twist. Vad spelar det för roll rent juridiskt att siffrorna betyder något annat också förutom ca +20%?

Problemet som jag ser det är att Elon Musk kanske inte hade koll på hur mycket som krävdes för avnoteringen och därmed kanske inte hade "Funding secured". Att han inte hade förankrat det i styrelsen är ju inget problem så länge han inte säger att det är förankrat i styrelsen.
Det finns inget "gängse 20%“, det var Elons eget påhitt. Det finns inget som säger att Saudi överhuvudtaget var intresserade på den nivån, de kanske tänkte 350 eller 250. Ingen vet eftersom de uppenbarligen inte ens hade diskuterat det.

Indirekt sa han också att det var förankrat i styrelsen eftersom han påstod att det bara var en röstning bland aktieägarna som kvarstod. Dessutom är det ju uppenbart att finansieringen inte överhuvudtaget var "secured".
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: SEC vs Elon Musk

Inlägg av TiborBlomhall »

Legato skrev:
TiborBlomhall skrev:


Han tänkte nog inte ens tanken att talet 420 skulle vara speciellt på något sätt.
Elon har ju själv förklarat för SEC att han valde 420 som anspelning till Marijuana för att glädja Grimes, hans nya tjej.

Otroligt oseriöst som sagt.

Han konstaterade ju också att det inte var det bästa sättet att sätta budnivån :cry:
Wow det visste jag inte.
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: SEC vs Elon Musk

Inlägg av kler »

TiborBlomhall skrev:
Legato skrev:
TiborBlomhall skrev:


Han tänkte nog inte ens tanken att talet 420 skulle vara speciellt på något sätt.
Elon har ju själv förklarat för SEC att han valde 420 som anspelning till Marijuana för att glädja Grimes, hans nya tjej.

Otroligt oseriöst som sagt.

Han konstaterade ju också att det inte var det bästa sättet att sätta budnivån :cry:
Wow det visste jag inte.
Fast ganska roligt :)
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1731
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: SEC vs Elon Musk

Inlägg av Franz »

Legato skrev:
Svenssons skrev:
OfarligTesla skrev:
Tycker själv budnivån på 420 var riktigt rolig, har ju varit ett stort skämt på nätet länge.
Jag ser inget problem med att han valde $420. En dollar över gängse 20% och med en twist. Vad spelar det för roll rent juridiskt att siffrorna betyder något annat också förutom ca +20%?

Problemet som jag ser det är att Elon Musk kanske inte hade koll på hur mycket som krävdes för avnoteringen och därmed kanske inte hade "Funding secured". Att han inte hade förankrat det i styrelsen är ju inget problem så länge han inte säger att det är förankrat i styrelsen.
Det finns inget "gängse 20%“, det var Elons eget påhitt. Det finns inget som säger att Saudi överhuvudtaget var intresserade på den nivån, de kanske tänkte 350 eller 250. Ingen vet eftersom de uppenbarligen inte ens hade diskuterat det.

Indirekt sa han också att det var förankrat i styrelsen eftersom han påstod att det bara var en röstning bland aktieägarna som kvarstod. Dessutom är det ju uppenbart att finansieringen inte överhuvudtaget var "secured".
Det finns inga skriftliga garantier för att Saudi skulle acceptera $420 men de har storleken att genomföra köpet och säger att de är med så länge förhållandena är rimliga. Jag sitter inte på något snitt men när Dell köptes ut (de noterades igen några år senare) var premien 25% över börskursen.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: SEC vs Elon Musk

Inlägg av Remuz »

När Verifone köptes ut förra året var premien nära 50%. Styrelsen får ju en tid för att leta andra köpare som bjuder mer, sedan köper man ju normalt bolag man ska förädla eller få någon typ av hävstång med så premien varierar kraftigt.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: SEC vs Elon Musk

Inlägg av fth »

Det är ju inte det viktigaste i den här historien, men rätt ska vara rätt, 420 är alltså inte polisens sifferkod för marijuana i USA. Uttrycket myntades av några high school-ungdomar i Kalifornien på 70-talet och fick stor spridning efter en artikel i High Times:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/420_(cannabis_culture)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: SEC vs Elon Musk

Inlägg av NEO »

Förlik, case closed!

https://www.cnbc.com/2018/09/29/sec-set ... s-ceo.html

Blir kvar som VD.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: SEC vs Elon Musk

Inlägg av Legato »

MDurante skrev:
Förlik, case closed!

https://www.cnbc.com/2018/09/29/sec-set ... s-ceo.html

Blir kvar som VD.
Så det slutade med att Tesla trots allt fick böta, trots att de aldrig ens var stämda... Juridik är klurigt ibland.

Skönt att det är löst iaf. Tror det är bra för Tesla att EM "bara" är VD faktiskt.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: SEC vs Elon Musk

Inlägg av ellerstrom »

Legato skrev:
MDurante skrev:
Förlik, case closed!

https://www.cnbc.com/2018/09/29/sec-set ... s-ceo.html

Blir kvar som VD.
Så det slutade med att Tesla trots allt fick böta, trots att de aldrig ens var stämda... Juridik är klurigt ibland.

Skönt att det är löst iaf. Tror det är bra för Tesla att EM "bara" är VD faktiskt.
Elon kan fortfarande vara styrelsemedlem/ledamot som jag fattar det, han får bara inte vara styrelseordförande längre (under tre års tid).
Senast redigerad av ellerstrom, redigerad totalt 2 gång.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: SEC vs Elon Musk

Inlägg av TeslaTissel »

ellerstrom skrev:
Legato skrev:
MDurante skrev:
Förlik, case closed!

https://www.cnbc.com/2018/09/29/sec-set ... s-ceo.html

Blir kvar som VD.
Så det slutade med att Tesla trots allt fick böta, trots att de aldrig ens var stämda... Juridik är klurigt ibland.

Skönt att det är löst iaf. Tror det är bra för Tesla att EM "bara" är VD faktiskt.
Elon kan fortfarande vara styrelsemedlem/ledamot som jag fattar det, han kan bara inte vara styrelseordförande längre (under tre års tid).
Hade varit rejält trist utan honom.

Hepp!
Användarvisningsbild
perwis
Teslaägare
Inlägg: 110
Blev medlem: 01 mar 2015 22:13

Re: SEC vs Elon Musk

Inlägg av perwis »

Elons uppgörelse med SEC är på förstasidan på dn.se ikväll (för mig i alla fall). Men tyvärr slarvigt skriven artikel av Clas Svahn tycker jag. Sensationsjournalistik som upprepar massa rubriker utan sammanhang.

Vet inte vad det överenskommelsen med SEC innebär men en titt på tesla motors club forum verkar de flesta tycka att det är en bra deal som inte innebär så mycket negativt i praktiken och att aktien kommer att stiga på grund av det är en relativt smärtfri överenskommelse som minskar osäkerheten för företaget.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: SEC vs Elon Musk

Inlägg av TeslaTissel »

perwis skrev:
Elons uppgörelse med SEC är på förstasidan på dn.se ikväll (för mig i alla fall). Men tyvärr slarvigt skriven artikel av Clas Svahn tycker jag. Sensationsjournalistik som upprepar massa rubriker utan sammanhang.

Vet inte vad det överenskommelsen med SEC innebär men en titt på tesla motors club forum verkar de flesta tycka att det är en bra deal som inte innebär så mycket negativt i praktiken och att aktien kommer att stiga på grund av det är en relativt smärtfri överenskommelse som minskar osäkerheten för företaget.

Elektrec brukar ha bra koll:

https://electrek.co/2018/09/29/elon-mus ... qus_thread

Här är hela uppgörelsen on-line: https://www.scribd.com/document/3897463 ... 501755-6-0

Hepp!
Skriv svar