Hur bra fungerar automatiskt helljus för dig?

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

Hur bra fungerar automatiskt helljus för dig?

På min AP1-bil fungerar avbländning bra
44
37%
På min AP1-bil fungerar avbländning för mötande bra, men avbländning för framförvarande fungerar sämre
2
2%
På min AP1-bil fungerar avbländning för mötande dåligt, men avbländning för framförvarande fungerar bättre
4
3%
På min AP1-bil fungerar avbländning dåligt
2
2%
På min AP2-bil fungerar avbländning bra
4
3%
På min AP2-bil fungerar avbländning för mötande bra, men avbländning för framförvarande fungerar sämre
5
4%
På min AP2-bil fungerar avbländning för mötande dåligt, men avbländning för framförvarande fungerar bättre
1
1%
På min AP2-bil fungerar avbländning dåligt
12
10%
På min AP2.5-bil fungerar avbländning bra
9
8%
På min AP2.5-bil fungerar avbländning för mötande bra, men avbländning för framförvarande fungerar sämre
8
7%
På min AP2.5-bil fungerar avbländning för mötande dåligt, men avbländning för framförvarande fungerar bättre
2
2%
På min AP2.5-bil fungerar avbländning dåligt
27
23%
 
Antal röster: 120

Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare
Inlägg: 775
Blev medlem: 02 dec 2015 07:37
Ort: Stockholm

Hur bra fungerar automatiskt helljus för dig?

Inlägg av boreno »

Vore intressant att se hur bra det automatiska helljuset fungerar på olika versioner av autopiloten! Man kan välja tre alternativ, utifall man råkar ha alla tre varianterna drällandes på garageuppfarten (eller på annat sätt har egen erfarenhet av funktionen). För att hålla mängden alternativ nere så har jag fokuserat på avbländning i syfte att inte störa medtrafikanter.
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Verdi

Re: Hur bra fungerar automatiskt helljus för dig?

Inlägg av Verdi »

Tycker den fungerar bra på min 2.5 och den var bra på min 1.0 också. Däremot var funktionen usel på min förra 2.0 men det var förra hösten så mycket kan ha hänt sen dess.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hur bra fungerar automatiskt helljus för dig?

Inlägg av Bjelke »

Tycker den är ganska värdelös för mötande på min gamla bil men bra på att se baklysen iaf.
Nya bilen är totalt värdelös! Sämre än sämst. Den bländar av för allt möjligt som skyltar och blanka ytor
men missar i princip all mötande trafik om dom inte dyker upp snabbt som vid en kurva eller ett krön och
baklysen ser den inte heller mer än sporadiskt.
Jämfört med några av dom andra bilar jag kört/åkt i senaste åren (tex Merca, BMW, Volvo) så är Tesla
överlägset sämst tyvärr.
Synd att Tesla inte är kompis med Mercedes längre för dom hade magiska lysen på bilarna.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Hur bra fungerar automatiskt helljus för dig?

Inlägg av Gustafsson »

På min AP 2,5 funkar avbländning bra när man kommer bakifrån, halvbra vid möte ( bländar av bra vid möte på rak väg och när mötande bil ligger tv. Om mittlinjen, sämre om den kommer från höger tex vid körning i hö kurva. Fortfarande beta, men användbar.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Hur bra fungerar automatiskt helljus för dig?

Inlägg av HelectriC »

På min AP2.5 fungerar allt egentligen väldigt bra, den reagerar snabbt och bländar inte av för vägskyltar som min gamla AP1 gjorde. Det som dock kan bli bättre är hur fort den slår på helljus igen när mötande bil har passerat. Det är några sekunder med halvljus som känns onödiga.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare
Inlägg: 775
Blev medlem: 02 dec 2015 07:37
Ort: Stockholm

Re: Hur bra fungerar automatiskt helljus för dig?

Inlägg av boreno »

AP2, V9: Har kört 35km norrut från Toftaholm, och fått blända av manuellt 16 gånger! Jag tänkte räkna hela vägen till Ödeshög, men det här funkar ju inte. Folk måste ju anse att jag är en idiot :-( Här är en suddig bild på en situation då bilen tyckte det var en bra idé att dra på helljuset...
05B9BB74-1F71-4BF5-A963-A1E25D466DE2.jpeg
Senast redigerad av boreno, redigerad totalt 1 gånger.
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Hur bra fungerar automatiskt helljus för dig?

Inlägg av Remuz »

Länge sedan man körde på en ickeupplyst väg i mörker... Har aldrig testat
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare
Inlägg: 775
Blev medlem: 02 dec 2015 07:37
Ort: Stockholm

Re: Hur bra fungerar automatiskt helljus för dig?

Inlägg av boreno »

Gustafsson skrev:
Fortfarande beta, men användbar.
Auto High Beam är inte betecknat som beta vare sig i Settings eller manualen i version 9 (jag kollade just).
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hur bra fungerar automatiskt helljus för dig?

Inlägg av mati »

Jag brukar testa auto high beam emellanåt när en ny mjukfara har kommit. Hittills har min slutsats alltid vara densamma. Oanvändbart. Den bländar inte av för mötande bilar, däremot så gör den det för trafikskyltar. Den sätter på helljuset fastän det kommer bilar, precis som borenos bild ovan visar.
Jag har funktionen aldrig aktiverad i vanliga fall. Finns ingen anledning att låta någon automatik sköta nånting som jag kan göra 100x bättre själv. Samma sak gäller förresten regnsensorn.
AP2.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Machris
Teslaägare
Inlägg: 393
Blev medlem: 27 apr 2015 23:07
Ort: Kalmar

Re: Hur bra fungerar automatiskt helljus för dig?

Inlägg av Machris »

Tycker att den fungerade mycket bättre på AP1. Nu bländar den av långsammare och slår på helljuset senare. Har lite svårt för skyltar men det hade AP1 också. Tycker också att den är sämre nu på att känna av att man kör i stadstrafik med mycket gatlyktor. Finns ju ingen anledning att ha på helljus då. Detta funkade bra med AP1.
Ap2,5. Ovanstående med reservation för att jag inte testat med V9 ännu, den kom i förrgår :D
Sjukt snygg röd S100D...
Sjukt snygg röd S85D...
Användarvisningsbild
thomas76
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 25 jun 2016 19:05
Ort: Lund

Re: Hur bra fungerar automatiskt helljus för dig?

Inlägg av thomas76 »

Tack för en trevlig pratstund på Löddeköpinge SC. Hoppas resan hem gick bra trots dålig auto helljus.
Jag tycker också den är dåligt med av bländningen i AP2.
Model S 75 2017 (corked) AP3 FSD
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 592
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Hur bra fungerar automatiskt helljus för dig?

Inlägg av macksie »

Har slagit av automatiken. Kör sista milen hem på helt mörka vägar dagligen. Fler mötande bilar än inte blinkar på mig.
MYP
X90d
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Hur bra fungerar automatiskt helljus för dig?

Inlägg av Teslaspolen »

Va? Bländar den av för framförvarande bilar? Har aldrig upplevt det på vår AP2...

Mot mötande är det väl si och så. Bländar ofta av lite sent och dröjer sen för länge med att slå på helljuset igwn. Än väre blir det om mötande bil bländar av tidigt, då struntar den i att blända av tills man nästan möts...
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Hur bra fungerar automatiskt helljus för dig?

Inlägg av jeppe_sthlm »

Tycker den funkar bra på AP1. Har aldrig fått någon ljustuta tillbaks i ansiktet iallafall
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: Hur bra fungerar automatiskt helljus för dig?

Inlägg av Feddan »

Jag har AP1-hårdvara och där fungerar det oftast bra. Men det är ofta som mittenbarriären på motorväg skymmer mötande bilens framlyktor. Våra ögon fattar att det är en mötande bil p.g.a. övrigt ljus, men inte mjukvaran. Extra irriterande är det med lastbilar, för de har positionsljus uppe på hytten som syns över mittenbarriären men det identifierar inte mjukvaran.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Hur bra fungerar automatiskt helljus för dig?

Inlägg av lobbin »

Den fungerar ypperligt på mindre och kanske lite krokigare vägar, där är den allt som oftast mycket snabbare än mig att blända av. Däremot så bländar den fortfarande av för skyltar lite då och då. Motorväg fungerar bättre än den har gjort tidigare, men jag bländar fortfarande av manuellt, eftersom man inte riktigt vet hur den får för sig att blända på igen. AP2.5
Användarvisningsbild
Seregon
Teslaägare
Inlägg: 486
Blev medlem: 05 apr 2016 09:37
Ort: Uppsala

Re: Hur bra fungerar automatiskt helljus för dig?

Inlägg av Seregon »

Min AP1 funkar mestadels okej, men är lite sämre på mötande bilar i synnerhet på motorväg med bredare mittbarriär eller på vägar med backar där jag kan se att en bil är på gång men dess lysen inte har dykt upp än. Skyltar tycker jag inte att den bländar av för, däremot gatubelysning.
Model S85D -15, "Voltaire"
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 02 okt 2018 17:14

Re: Hur bra fungerar automatiskt helljus för dig?

Inlägg av Bruno »

mati skrev:
Jag brukar testa auto high beam emellanåt när en ny mjukfara har kommit. Hittills har min slutsats alltid vara densamma. Oanvändbart. Den bländar inte av för mötande bilar, däremot så gör den det för trafikskyltar. Den sätter på helljuset fastän det kommer bilar, precis som borenos bild ovan visar.
Jag har funktionen aldrig aktiverad i vanliga fall. Finns ingen anledning att låta någon automatik sköta nånting som jag kan göra 100x bättre själv. Samma sak gäller förresten regnsensorn.
AP2.

Låter som du kör en Tesla? Men din signatur påstår ngt annat...
Tesla Roadster, reserverad, tänkte i alla fall reservera en men det blev inget på lotto...
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Hur bra fungerar automatiskt helljus för dig?

Inlägg av [JM] »

Gammal tråd...vet inte när Mati bytte bil men gissar det var efter 4 nov 2018
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1489
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge

Re: Hur bra fungerar automatiskt helljus för dig?

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Denna funktion har aldrig varit användbar på mina fyra Teslor, Mercedes, BMW eller Lexus, verkar vara en svår nöt att knäcka rent tekniskt.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Hur bra fungerar automatiskt helljus för dig?

Inlägg av Gustafsson »

SR-71-BlackBird skrev:
Denna funktion har aldrig varit användbar på mina fyra Teslor, Mercedes, BMW eller Lexus, verkar vara en svår nöt att knäcka rent tekniskt.
Jag tycker ändå att den funkar någorlunda på landsväg. För mig dock av störst betydelse om det plötsligt dyker upp en mötande bil bakom ett krön och det av nån anledning är annat att fokusera på samtidigt. Då är det en grej mindre att tänka på.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Hur bra fungerar automatiskt helljus för dig?

Inlägg av Pontus »

Har inte kört min nya model 3 i mörker så mycket men efter det lilla jag provat verkar den nya mer benägen att slå på helljusen. Kanske skillnad mellan HW 2.5 och HW 3?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Hur bra fungerar automatiskt helljus för dig?

Inlägg av nek0 »

SR-71-BlackBird skrev:
Denna funktion har aldrig varit användbar på mina fyra Teslor, Mercedes, BMW eller Lexus, verkar vara en svår nöt att knäcka rent tekniskt.
+1
Samma skit med min Skoda. Blendar av förtidigt och på försent. Stängde av skrepet efter några dagar och har inte saknat skiten.
HX100
Inlägg: 323
Blev medlem: 18 apr 2019 13:10

Re: Hur bra fungerar automatiskt helljus för dig?

Inlägg av HX100 »

Jag ser den som ett komplement, inte en ersättning. Man lär sig ganska snabbt dess styrkor och svagheter och jag styr själv när jag vet att det blir en situation den kan ha svårt för medans jag tycker den är jättebra vid kurviga vägar t.ex.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hur bra fungerar automatiskt helljus för dig?

Inlägg av mati »

Bruno skrev:
mati skrev:
Jag brukar testa auto high beam emellanåt när en ny mjukfara har kommit. Hittills har min slutsats alltid vara densamma. Oanvändbart. Den bländar inte av för mötande bilar, däremot så gör den det för trafikskyltar. Den sätter på helljuset fastän det kommer bilar, precis som borenos bild ovan visar.
Jag har funktionen aldrig aktiverad i vanliga fall. Finns ingen anledning att låta någon automatik sköta nånting som jag kan göra 100x bättre själv. Samma sak gäller förresten regnsensorn.
AP2.

Låter som du kör en Tesla? Men din signatur påstår ngt annat...
Inlägget är från november 2018. Jag bytte bort Teslan i feb 2019. :)
Kör nu en bil med fungerande auto-helljus och matrix-led. En av de grejerna som verkligen är fantastiskt bra i e-tron.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar