Dubbade eller odubbade vinterdäck?

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

Dubbade eller odubbade vinterdäck?

Dubbade
22
29%
Odubbade
55
71%
 
Antal röster: 77

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Dubbade eller odubbade vinterdäck?

Inlägg av mati »

Hyted skrev:
kler skrev:
Bjelke skrev:
Jag är också på väg att köra med 3 uppsättningar,
kostar lite mer initialt men eg inte totalt, ungefär som att ha två diskmaskiner (sjukt smart btw) :)
Har du två diskmaskiner?
Jag har på allvar funderat på det.
Två ungar, missar man ett disktillfälle så släpar det till helgen :)
Finns det människor som klarar sig med bara en diskmaskin!!?
Vi har ingen diskmaskin alls och har ändå överlevt hittills. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
El Toys
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 19 mar 2017 08:44

Re: Dubbade eller odubbade vinterdäck?

Inlägg av El Toys »

mati skrev:
Hyted skrev:
kler skrev:
Bjelke skrev:
Jag är också på väg att köra med 3 uppsättningar,
kostar lite mer initialt men eg inte totalt, ungefär som att ha två diskmaskiner (sjukt smart btw) :)
Har du två diskmaskiner?
Jag har på allvar funderat på det.
Två ungar, missar man ett disktillfälle så släpar det till helgen :)
Finns det människor som klarar sig med bara en diskmaskin!!?
Vi har ingen diskmaskin alls och har ändå överlevt hittills. ;)
Är det verkligen lagligt, Att rengöra ungarna i diskmaskinen!
:lol:
Användarvisningsbild
El Toys
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 19 mar 2017 08:44

Re: Dubbade eller odubbade vinterdäck?

Inlägg av El Toys »

Själv kör jag med samma skitdäck. Året runt.
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Dubbade eller odubbade vinterdäck?

Inlägg av kler »

El Toys skrev:
mati skrev:
Hyted skrev:
kler skrev:
Bjelke skrev:
Jag är också på väg att köra med 3 uppsättningar,
kostar lite mer initialt men eg inte totalt, ungefär som att ha två diskmaskiner (sjukt smart btw) :)
Har du två diskmaskiner?
Jag har på allvar funderat på det.
Två ungar, missar man ett disktillfälle så släpar det till helgen :)
Finns det människor som klarar sig med bara en diskmaskin!!?
Vi har ingen diskmaskin alls och har ändå överlevt hittills. ;)
Är det verkligen lagligt, Att rengöra ungarna i diskmaskinen!
Bild
xD
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10892
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Dubbade eller odubbade vinterdäck?

Inlägg av Jerker »

Jag läste en insändare i min lokaltidning där nån pratade om däck med järnfilspån i som alternativ till dubbdäck. Den stora fördelen skulle vara att de är mycket tystare men ändå river lika bra som dubbade.

Nån som vet nåt om såna däck? Eller är det bara en skröna? (OK, jag har inte orkat söka information själv...)
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Dubbade eller odubbade vinterdäck?

Inlägg av Svenssons »

Jerker skrev:
Jag läste en insändare i min lokaltidning där nån pratade om däck med järnfilspån i som alternativ till dubbdäck. Den stora fördelen skulle vara att de är mycket tystare men ändå river lika bra som dubbade.

Nån som vet nåt om såna däck? Eller är det bara en skröna? (OK, jag har inte orkat söka information själv...)
Järnfilspån lär det väl inte vara? Det lär ju rosta rätt kvickt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Dubbade eller odubbade vinterdäck?

Inlägg av LarsL »

Jerker skrev:
Jag läste en insändare i min lokaltidning där nån pratade om däck med järnfilspån i som alternativ till dubbdäck. Den stora fördelen skulle vara att de är mycket tystare men ändå river lika bra som dubbade.

Nån som vet nåt om såna däck? Eller är det bara en skröna? (OK, jag har inte orkat söka information själv...)
Nackdelen med att det sliter på vägen borde ju bestå och det är väl det största problemet med dubbdäck eller?
Användarvisningsbild
johan_w
Teslaägare
Inlägg: 286
Blev medlem: 09 nov 2017 18:56

Re: Dubbade eller odubbade vinterdäck?

Inlägg av johan_w »

Verdi skrev:
johan_w skrev:
Jag kör båda! Tycker dubb är bättre på riktig vinter, vill dock inte åka med det från oktober till april. Lägger därav på hårdare dubbfria (WR A4) i början av oktober (kör mot dalarna en del och det kan vara halt i vissa delar) och tar av i april, lägger där i mellan på dubbade Hakka när permanta vintern kommer i december typ och av några månader senare.

Tänker att det är goare att åka på de stabila dubbfria när ändå det mest är rena vägar och modd/snö i bland. Blir det isigt under den perioden kör jag lugnt. Sedan har jag dubb när det verkligen behövs!
Om du menar nordiska dubbfria så är de minst stabila av alla däcksorter.

Även om det ointuitivt för många så är dubbade däck bättre även på torr asfalt. Och på våt asfalt också för den delen. På att undvika vattenplaning är de mycket bättre.

Problemet med t ex Hakka r2 är att gummit är så mjukt för att sajpningarna ska kunna greppa ojämnheter och till viss del kompensera för frånvaron av dubbar. Mönstret är också dåligt på att evakuera vatten.
Nej, nordiska ville jag inte ha på extrauppsättningen. Det hade jag kört om jag kört en uppsättning däck och dubbfritt.

Jag kör Nokian WR A4 (”central europeiska dubbfria”) på en uppsättning 21” fälgar. Dom är superstabila tycker jag men inget vidare på packad snö eller is. Sedan kör jag Nokian Hakka 9 på 19” från ”riktig vinter”. De sistnämnda är superbra på vinter tycker jag, dock tycker jag det låter och bilen blir svajig på asfalt varför jag gjorde slag i saken och köpte en uppsättning beggade 21” turbine och lade WR A4 på :-)

Byta ser jag inget problem, har lyft på jobbet.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10892
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Dubbade eller odubbade vinterdäck?

Inlägg av Jerker »

Svenssons skrev:
Jerker skrev:
Jag läste en insändare i min lokaltidning där nån pratade om däck med järnfilspån i som alternativ till dubbdäck. Den stora fördelen skulle vara att de är mycket tystare men ändå river lika bra som dubbade.

Nån som vet nåt om såna däck? Eller är det bara en skröna? (OK, jag har inte orkat söka information själv...)
Järnfilspån lär det väl inte vara? Det lär ju rosta rätt kvickt.
"Metallspån" stod det i insändaren. Fel av mig. Jag googlade, och det finns. Green Diamond heter de. Regummerade däck:

http://www.elite-regummering.se/Templat ... amond.html

Edit: En inte helt förtroendeingivande hemsida. Taffligt gjord och prislistan är från 2013. Undrar om företaget ens existerar idag?

Men jag fick iaf svar på min fråga: Det finns/har funnits däck med metallspån i slitbanan.
Skriv svar