Omröstning Model 3 - Beställningsprocess

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

Var är du i processen med din Model 3?

Omröstningen slutade 31 maj 2019 09:47

Beställt
156
47%
Telefonkontakt
105
31%
Chassinummer
53
16%
Leverans
21
6%
 
Antal röster: 335

enjikaka
Inlägg: 5
Blev medlem: 29 dec 2018 22:53
Ort: Arvika

Re: Omröstning Model 3 - Beställningsprocess

Inlägg av enjikaka »

Olof Borjesson skrev:
Det går inte att få bilen levererad med vinterdäck på standardfärger.
Standardfälgar antar jag att du menar? Betyder det att man inte kan köra iväg med Teslan om man inte pungar ut 20k för vinterdäck också? :(
Kör idag en Seat Cordoba från -99. Reserverade Model 3 2017-08-04, beställde 2018-12-07. Long Range, fyrhjulsdrift och blå.
Användarvisningsbild
akeller
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 28 feb 2016 08:22
Ort: Hörby

Re: Omröstning Model 3 - Beställningsprocess

Inlägg av akeller »

Är det bara jag som tänker: "Vilken kombination skall jag byta till för att få ett samtal?" :lol:
Model x performance Raven 2019
Model 3 LR svart med vit inredning
Användarvisningsbild
Olof Borjesson
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 01 jun 2014 12:59
Ort: Kungshamn, nära Smögen på västkusten

Re: Omröstning Model 3 - Beställningsprocess

Inlägg av Olof Borjesson »

Riktigt. Jag menade att det enligt han som ringde från Tesla inte gick att få bilen levererad med vinterdäck på standardFÄLGAR. Jag hade kryssat i 19 tumsfälgar på min beställning av en grå LR. Säljaren sa att vi kunde bestämma om fälgar senare. Jag funderar på att ändra till standard 18 tums fälgar och låta en lokal firma lägga på vinterdäck på dessa och sedan köpa snygga 18 tumsfälgar som jag lägger sommardäcken på. Hoppas att detta inte fördröjer leveransen.
Användarvisningsbild
UrbanL
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 09 dec 2018 19:27
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/urban10026

Re: Omröstning Model 3 - Beställningsprocess

Inlägg av UrbanL »

akeller skrev:
Är det bara jag som tänker: "Vilken kombination skall jag byta till för att få ett samtal?" :lol:
Vi som fått ett samtal är nog inte så mycket längre fram i processen än alla andra. Frågan från Tesla var om man möjligen var intresserad av vinterdäck-kitet. De skulle återkomna senare längre fram. Levdatum är sent feb-sent mars.

De vill nog bara få klart hur många vinterdäck och fälgar de behöver ha i lager. En tredje part skulle tydligen sköta däckbyte och lagring av sommar-hjuluppsättningen som bilen kommer med. Och så slipper man sedan att ta med sig den andra uppsättningen med hjul vid leverans.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Omröstning Model 3 - Beställningsprocess

Inlägg av TeslaTissel »

UrbanL skrev:
akeller skrev:
Är det bara jag som tänker: "Vilken kombination skall jag byta till för att få ett samtal?" :lol:
Vi som fått ett samtal är nog inte så mycket längre fram i processen än alla andra. Frågan från Tesla var om man möjligen var intresserad av vinterdäck-kitet. De skulle återkomna senare längre fram. Levdatum är sent feb-sent mars.

De vill nog bara få klart hur många vinterdäck och fälgar de behöver ha i lager. En tredje part skulle tydligen sköta däckbyte och lagring av sommar-hjuluppsättningen som bilen kommer med. Och så slipper man sedan att ta med sig den andra uppsättningen med hjul vid leverans.
Vinterdäck pratar vi ju om i en annan tråd. http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 51&t=14526

Sök på ämnet i Model 3. ;)
Användarvisningsbild
Elektrokungen
Teslaägare
Inlägg: 451
Blev medlem: 16 apr 2015 09:10
Ort: Mölndal

Re: Omröstning Model 3 - Beställningsprocess

Inlägg av Elektrokungen »

Jag blev uppringd den 10 januari. De undrade om vi behövde vinterhjul samt hur vi tänkte finansiera bilarna. Vi har beställt tre stycken LR 3:or till firman. Dessa reserverades på första reservationsdagen.

Enligt Tesla var syftet med samtalet att planera behovet av vinterhjul.
Ultra Red Tesla S LR Beställd 2020-12-17 Levererad 2023-05-24
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27
Blå Hyundai Ioniq Lev. 2020-11-24 SÅLD
Röd Tesla S100D Lev. 2018-08-07 SÅLD
S85, Titanium Metallic, Panoramatak, 7-sits. Lev. 2015-07-29. SÅLD
Användarvisningsbild
UrbanL
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 09 dec 2018 19:27
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/urban10026

Re: Omröstning Model 3 - Beställningsprocess

Inlägg av UrbanL »

TeslaTissel skrev:
UrbanL skrev:
Vinterdäck pratar vi ju om i en annan tråd. http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 51&t=14526

Sök på ämnet i Model 3. ;)
Tycker du att tråden spårade ur? :-) Jag försökte förmedla vad samtalet från Tesla handlade om, och vad det skulle innebära gällande vart i beställningsprocessen man då var. Men det kanske blev lite långrandigt? :-)

Tack för tipset om däck-tråden, den var intressant!
Användarvisningsbild
frta02
Teslaägare
Inlägg: 71
Blev medlem: 14 sep 2017 08:18
Ort: Norrköping

Re: Omröstning Model 3 - Beställningsprocess

Inlägg av frta02 »

Nu blev även jag uppringd.
De frågade om jag var intresserad utav vinterhjul, ca 20 000 kr för 18" med Nokian. Mer exakt kunde han inte precisera.
Han gjorde också klart att bilen kommer levereras med sommardäck oavsett om jag valt till vinterhjul. Det tycker jag låter konstigt när det råder vinterdäckslag?!

Jag sa iallafall att jag ville ha original vinterhjul och att de då bakades in i finansieringen. Men då måste jag alltså ta mig till en närliggande däckverkstad och skifta innan jag kör hem och hur ska jag få i dessa i bilen??? Verkar helskumt.
- Model 3 LR AWD -21 (Midnight grey med dragkrok)
- Model 3 LR AWD -19 (Midnight grey med vit interiör samt EAP + FSD + 19")[/s]
- Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Omröstning Model 3 - Beställningsprocess

Inlägg av MangeT »

Jag köpte vinterhjul från Tesla och då monterades de på bilen. Det var dock en S.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
morrhugg
Teslaägare
Inlägg: 36
Blev medlem: 31 mar 2015 07:56

Re: Omröstning Model 3 - Beställningsprocess

Inlägg av morrhugg »

frta02 skrev:
Nu blev även jag uppringd.
De frågade om jag var intresserad utav vinterhjul, ca 20 000 kr för 18" med Nokian. Mer exakt kunde han inte precisera.
Han gjorde också klart att bilen kommer levereras med sommardäck oavsett om jag valt till vinterhjul. Det tycker jag låter konstigt när det råder vinterdäckslag?!

Jag sa iallafall att jag ville ha original vinterhjul och att de då bakades in i finansieringen. Men då måste jag alltså ta mig till en närliggande däckverkstad och skifta innan jag kör hem och hur ska jag få i dessa i bilen??? Verkar helskumt.
Det normala (för S och X) är att bilen måste just levereras "med sommardäck", men inte PÅ, du kan få vinterdäck på bilen (om du köper med fälg), men du kan inte avstå att köpa sommardäcken. Så har det varit för mig i alla fall.
Användarvisningsbild
Martey
Inlägg: 297
Blev medlem: 06 dec 2018 19:17
Ort: Stockholm

Re: Omröstning Model 3 - Beställningsprocess

Inlägg av Martey »

Ang. däckbyte vid leverans eller ej så har andra fått det motsatta svaret. Att man får välja. Så ta detta med en nypa salt.
- Model 3 beställd 10/12-18: LR+AWD+AP, Midnight Silver Metallic, vit interiör
- Model 3 bokad 10/8-16
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Omröstning Model 3 - Beställningsprocess

Inlägg av TiborBlomhall »

Jippi fick samtalet! (Naturligtvis precis när man satt på... ehem... bajan :? )

Fick frågan om däck, de kollade med DNB att leasingen är OK, men han vågade inte säga nåt leveransdatum.

Ska jag bli orolig - eller kände han bara igen mitt namn och vågade inte säga pip för han vet det hamnar i bloggen? :D
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Omröstning Model 3 - Beställningsprocess

Inlägg av Bjelke »

Grattis då eller nåt :)
Ja lite skraj blev han kanske :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Omröstning Model 3 - Beställningsprocess

Inlägg av TiborBlomhall »

Han påstod iaf bilarna till Norge kommer också på samma båt.

När jag ifrågasatte det, Norge ligger ju utanför EU blev han också osäker och erkände att han vet inte helt säkert. Ev kommer båten fortsätta till Norge efter ha lämnat av halva lasten i Zeebrugge?
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Omröstning Model 3 - Beställningsprocess

Inlägg av TiborBlomhall »

De kommer matcha beställningarna mot bilarna på båten först senare. Ordningen de ringer nu behöver alltså inte vara samma som leveransordningen.
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: Omröstning Model 3 - Beställningsprocess

Inlägg av Johnalm »

TiborBlomhall skrev:
De kommer matcha beställningarna mot bilarna på båten först senare. Ordningen de ringer nu behöver alltså inte vara samma som leveransordningen.
Det måste vara därför processen är annorlunda från när jag väntade på mina tidigare Teslor. Då kunde man ju se exakt när bilen tillverkades, när den var på väg till hamnen, till Europa osv.
Gissar att VIN tilldelas vid en eventuell matchning. Vilket skitgöra att sitta och jämföra specar :mrgreen:
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Omröstning Model 3 - Beställningsprocess

Inlägg av TeslaTissel »

TiborBlomhall skrev:
De kommer matcha beställningarna mot bilarna på båten först senare. Ordningen de ringer nu behöver alltså inte vara samma som leveransordningen.

Aha, det förklarar saken.

Bra att veta, men det känns lite som Tombola om nu det skall matchas?
Men o andra sidan är det kanske inte så svårt då bilarna kommer i två varianter Model 3 AWD LR och Model 3 Performance AWD LR.
De flesta har ju beställt Extended Autopilot, relativt jämn fördelning av färger etc. så får vi väl se då när ”mobben” ringer? ;^)
Skärmavbild 2019-01-15 kl. 17.24.46.png
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Omröstning Model 3 - Beställningsprocess

Inlägg av Jeppe_E »

TiborBlomhall skrev:
De kommer matcha beställningarna mot bilarna på båten först senare. Ordningen de ringer nu behöver alltså inte vara samma som leveransordningen.
Nej, ganska logiskt, eftersom de vet vilka bilar som finns på båten, men de kan ju inte säga på vilken bil exakt som går med vilken biltransport upp till Sverige. Men alla som blir uppringa bör rimligtvis få en bil tilldelad åt sig. Sen kommer VIN att lämnas först när bilen fysikt sätts på biltransporten.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
enjikaka
Inlägg: 5
Blev medlem: 29 dec 2018 22:53
Ort: Arvika

Re: Omröstning Model 3 - Beställningsprocess

Inlägg av enjikaka »

Tesla ringde mig precis. Jag beställde i Norge dock. De förväntar sig att min ska komma i slutet av februari, troligen innan mars. De frågade om vinterdäck och jag körde på Nokian med dubb (Hakkapeliitta 9 antar jag att det är) för 16 000 kr extra. Hon sa att det läggs på totalbeloppet så det också blir momsfritt, som bilen i övrigt i Norge. Nu börjar detta kännas verkligt här, lite nervös. :roll:
Kör idag en Seat Cordoba från -99. Reserverade Model 3 2017-08-04, beställde 2018-12-07. Long Range, fyrhjulsdrift och blå.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Omröstning Model 3 - Beställningsprocess

Inlägg av Jeppe_E »

TeslaTissel skrev:
TiborBlomhall skrev:
De kommer matcha beställningarna mot bilarna på båten först senare. Ordningen de ringer nu behöver alltså inte vara samma som leveransordningen.

Aha, det förklarar saken.

Bra att veta, men det känns lite som Tombola om nu det skall matchas?
Men o andra sidan är det kanske inte så svårt då bilarna kommer i två varianter Model 3 AWD LR och Model 3 Performance AWD LR.
De flesta har ju beställt Extended Autopilot, relativt jämn fördelning av färger etc. så får vi väl se då när ”mobben” ringer? ;^)
Oj, jäklar.. Den trendlinjen leker man inte bort. :lol: :lol: :lol:

Undra hur de kommit fram till den. Jag skulle snarare säga typ 20000 bilar till 30 april och inte mitten av mars.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Omröstning Model 3 - Beställningsprocess

Inlägg av TeslaTissel »

Jeppe_E skrev:
TeslaTissel skrev:
TiborBlomhall skrev:
De kommer matcha beställningarna mot bilarna på båten först senare. Ordningen de ringer nu behöver alltså inte vara samma som leveransordningen.

Aha, det förklarar saken.

Bra att veta, men det känns lite som Tombola om nu det skall matchas?
Men o andra sidan är det kanske inte så svårt då bilarna kommer i två varianter Model 3 AWD LR och Model 3 Performance AWD LR.
De flesta har ju beställt Extended Autopilot, relativt jämn fördelning av färger etc. så får vi väl se då när ”mobben” ringer? ;^)
Oj, jäklar.. Den trendlinjen leker man inte bort. :lol: :lol: :lol:

Undra hur de kommit fram till den. Jag skulle snarare säga typ 20000 bilar till 30 april och inte mitten av mars.
Hoppsan - glömde länken: https://app.powerbi.com/view?r=eyJrIjoi ... IsImMiOjh9
Användarvisningsbild
Breeze
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 01 mar 2016 15:37
Ort: Gislaved

Re: Omröstning Model 3 - Beställningsprocess

Inlägg av Breeze »

TiborBlomhall skrev:
Jippi fick samtalet! (Naturligtvis precis när man satt på... ehem... bajan :? )
Haha :lol: Satt oxå på toa i förmiddags när dom ringde :D
Samma frågor som övriga fått.
Model ≡ bokad 31/3 -16
Model ≡ beställd 5/12 -18
Model ≡ Levererad 8/3 -19
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Omröstning Model 3 - Beställningsprocess

Inlägg av Tars »

Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Breeze
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 01 mar 2016 15:37
Ort: Gislaved

Re: Omröstning Model 3 - Beställningsprocess

Inlägg av Breeze »

Tars skrev:
Haha, exakt så :lol:
Model ≡ bokad 31/3 -16
Model ≡ beställd 5/12 -18
Model ≡ Levererad 8/3 -19
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Omröstning Model 3 - Beställningsprocess

Inlägg av Jeppe_E »

De skäms inte ivf.... Går man in och beställer en Model 3 idag, så är det fortfarande leverans i mars?

Antingen så låtsas de som att det inte är ett problem, eller så har de faktiskt möjlighet att leverera en Model 3 på 2,5 månad. Jag undrar om Tesla inte överskattat kundernas köpvilja i Europa för de nuvarande konfigurationerna.

Eller så blir det leverans april/maj? Jag har ingen erfarenhet av hur exakta Tesla är. Sist jag beställde en bil (volvo), så levererades den 2 veckor tidigare än vad spårningen sa.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Skriv svar