Visar du km kvar eller procent.

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

Hur har du display-inställningen för kvarvarande energi inställd?

Procent
63
42%
km kvar
86
58%
 
Antal röster: 149

Användarvisningsbild
nahoj56
Teslaägare
Inlägg: 49
Blev medlem: 11 jul 2016 08:43
Ort: Vara

Re: Visar du km kvar eller procent.

Inlägg av nahoj56 »

Kör alltid km. Procent säger ju egentligen ingenting om hur många kWh som finns i batteriet.
Man vet ju bilens fasta värde vi typical, i mitt fall 181wh/km.
Har man då effektmätaren uppe med medelförbrukning så ser man direkt om man kommer längre eller kortare än beräknad räckvidd.
Model S 85D -15.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Visar du km kvar eller procent.

Inlägg av OfarligTesla »

nahoj56 skrev:
Kör alltid km. Procent säger ju egentligen ingenting om hur många kWh som finns i batteriet.
Man vet ju bilens fasta värde vi typical, i mitt fall 181wh/km.
Har man då effektmätaren uppe med medelförbrukning så ser man direkt om man kommer längre eller kortare än beräknad räckvidd.
Bilens fasta värde typical kan ju ändras efter varje uppdatering så då måste du hålla koll på det, sen måste du ju ändå räkna om det för att veta hur långt du kommer.

Är det inte lättare att veta om man har 60, 70, 80, 100 kWh i batteriet och använda procent så vet man rätt exakt hur många kWh man har kvar. Känns lättare att ta typ 70*0,7 än typ 270/1,9 som skulle vara hur det blev för mig. Andra alternativet med km är ju att räkna din nuvarande förbrukning i procent mot bilens fasta värde och sen dra ner det visade men även det är ju lite att gå över ån för att hämta vatten.
Användarvisningsbild
nahoj56
Teslaägare
Inlägg: 49
Blev medlem: 11 jul 2016 08:43
Ort: Vara

Re: Visar du km kvar eller procent.

Inlägg av nahoj56 »

Nja, typical märks ju direkt om det skulle ändras eftersom det skulle göra ett stort hopp i beräknad räckvidd.
Procent säger ju bara vilken spänningsnivå batteriet håller, så det är ju bara intressant när man sätter daglig laddningsnivå.
Säg att bilen visar 36% laddning kvar på ett 85 batteri, så kan det vara allt mellan 13 å 15 mil räckvidd beroende på degradering.
Senast redigerad av nahoj56, redigerad totalt 1 gånger.
Model S 85D -15.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2241
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Visar du km kvar eller procent.

Inlägg av frippe »

OfarligTesla skrev:
nahoj56 skrev:
Kör alltid km. Procent säger ju egentligen ingenting om hur många kWh som finns i batteriet.
Man vet ju bilens fasta värde vi typical, i mitt fall 181wh/km.
Har man då effektmätaren uppe med medelförbrukning så ser man direkt om man kommer längre eller kortare än beräknad räckvidd.
Bilens fasta värde typical kan ju ändras efter varje uppdatering så då måste du hålla koll på det, sen måste du ju ändå räkna om det för att veta hur långt du kommer.

Är det inte lättare att veta om man har 60, 70, 80, 100 kWh i batteriet och använda procent så vet man rätt exakt hur många kWh man har kvar. Känns lättare att ta typ 70*0,7 än typ 270/1,9 som skulle vara hur det blev för mig. Andra alternativet med km är ju att räkna din nuvarande förbrukning i procent mot bilens fasta värde och sen dra ner det visade men även det är ju lite att gå över ån för att hämta vatten.
Hur beräknar bilen procent, är det på batteriets totala omfattning i kwh eller tillgängligt antal kwh? Ett batteri på 100kwh har ca: 95,7kwh tillgängligt för körning, enligt Abrp. Ingen jättestor skillnad men ändå lite intressant om vi räknar noga.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Visar du km kvar eller procent.

Inlägg av Legato »

OfarligTesla skrev:
nahoj56 skrev:
Kör alltid km. Procent säger ju egentligen ingenting om hur många kWh som finns i batteriet.
Man vet ju bilens fasta värde vi typical, i mitt fall 181wh/km.
Har man då effektmätaren uppe med medelförbrukning så ser man direkt om man kommer längre eller kortare än beräknad räckvidd.
Bilens fasta värde typical kan ju ändras efter varje uppdatering så då måste du hålla koll på det, sen måste du ju ändå räkna om det för att veta hur långt du kommer.

Är det inte lättare att veta om man har 60, 70, 80, 100 kWh i batteriet och använda procent så vet man rätt exakt hur många kWh man har kvar. Känns lättare att ta typ 70*0,7 än typ 270/1,9 som skulle vara hur det blev för mig. Andra alternativet med km är ju att räkna din nuvarande förbrukning i procent mot bilens fasta värde och sen dra ner det visade men även det är ju lite att gå över ån för att hämta vatten.
"Kan" ändras är korrekt, men i praktiken sker det ju extremt sällan. Över 28 månader så har det aldrig hänt på någon av mina bilar. Skulle det hända så skulle jag dessutom se det direkt eftersom jag alltid "defaultar" laddning till 80% på natten.

Däremot så ändras ju tillgänglig kapacitet bokstavligt talat hela tiden. Så imo är det väldigt, väldigt mycket svårare att ha koll på den siffran. Visar man km så får man ju den infon "på köpet".
Senast redigerad av Legato, redigerad totalt 1 gånger.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Visar du km kvar eller procent.

Inlägg av Legato »

frippe skrev:
OfarligTesla skrev:
nahoj56 skrev:
Kör alltid km. Procent säger ju egentligen ingenting om hur många kWh som finns i batteriet.
Man vet ju bilens fasta värde vi typical, i mitt fall 181wh/km.
Har man då effektmätaren uppe med medelförbrukning så ser man direkt om man kommer längre eller kortare än beräknad räckvidd.
Bilens fasta värde typical kan ju ändras efter varje uppdatering så då måste du hålla koll på det, sen måste du ju ändå räkna om det för att veta hur långt du kommer.

Är det inte lättare att veta om man har 60, 70, 80, 100 kWh i batteriet och använda procent så vet man rätt exakt hur många kWh man har kvar. Känns lättare att ta typ 70*0,7 än typ 270/1,9 som skulle vara hur det blev för mig. Andra alternativet med km är ju att räkna din nuvarande förbrukning i procent mot bilens fasta värde och sen dra ner det visade men även det är ju lite att gå över ån för att hämta vatten.
Hur beräknar bilen procent, är det på batteriets totala omfattning i kwh eller tillgängligt antal kwh? Ett batteri på 100kwh har ca: 95,7kwh tillgängligt för körning, enligt Abrp. Ingen jättestor skillnad men ändå lite intressant om vi räknar noga.
Tillgänglig. Så länge batteriet är hyfsat balanserat så kan man ladda det till 100%.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Visar du km kvar eller procent.

Inlägg av bylund »

Oftast vet jag hur många km på vägen jag har kvar till nästa laddtillfälle, inte hur många procent, så jag ser det tvärtom att visa procent ger en extra omräkning, då det inte är relevant för körningen, bara för batterihälsan. Så om jag har fler km kvar i batteriet än på vägen är det bara att köra. Har jag fler km på vägen än i batteriet får jag ta det lite lugnare, eller hitta något annat ställe att ladda.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Visar du km kvar eller procent.

Inlägg av kler »

bylund skrev:
Oftast vet jag hur många km på vägen jag har kvar till nästa laddtillfälle, inte hur många procent, så jag ser det tvärtom att visa procent ger en extra omräkning, då det inte är relevant för körningen, bara för batterihälsan. Så om jag har fler km kvar i batteriet än på vägen är det bara att köra. Har jag fler km på vägen än i batteriet får jag ta det lite lugnare, eller hitta något annat ställe att ladda.
Problemet som man kan uppleva är väl att de km du ser kanske är km.
Eller så är de miles. Eller nautiska mil. Eller någon slags sinusfunktion på snittlängden av hornen på olika vilt-arter man passerar.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Visar du km kvar eller procent.

Inlägg av OfarligTesla »

Legato skrev:
OfarligTesla skrev:
nahoj56 skrev:
Kör alltid km. Procent säger ju egentligen ingenting om hur många kWh som finns i batteriet.
Man vet ju bilens fasta värde vi typical, i mitt fall 181wh/km.
Har man då effektmätaren uppe med medelförbrukning så ser man direkt om man kommer längre eller kortare än beräknad räckvidd.
Bilens fasta värde typical kan ju ändras efter varje uppdatering så då måste du hålla koll på det, sen måste du ju ändå räkna om det för att veta hur långt du kommer.

Är det inte lättare att veta om man har 60, 70, 80, 100 kWh i batteriet och använda procent så vet man rätt exakt hur många kWh man har kvar. Känns lättare att ta typ 70*0,7 än typ 270/1,9 som skulle vara hur det blev för mig. Andra alternativet med km är ju att räkna din nuvarande förbrukning i procent mot bilens fasta värde och sen dra ner det visade men även det är ju lite att gå över ån för att hämta vatten.
"Kan" ändras är korrekt, men i praktiken sker det ju extremt sällan. Över 28 månader så har det aldrig hänt på någon av mina bilar. Skulle det hända så skulle jag dessutom se det direkt eftersom jag alltid "defaultar" laddning till 80% på natten.

Däremot så ändras ju tillgänglig kapacitet bokstavligt talat hela tiden. Så imo är det väldigt, väldigt mycket svårare att ha koll på den siffran. Visar man km så får man ju den infon "på köpet".
Ja det blir ju inte exakt fast skall du ha det så exakt får man ju sitta och räkna en hel del i huvudet för att veta vad du har kvar oavsett, typ 337*189/[vad man faktiskt använder] för att få veta sin egentliga räckvidd. Jag tycker det inte är rimligt att göra den exakta matten i huvudet medan jag kör oavsett så jag ser det som en uppskattning som kan diffa några procent, det exakta får man från energiappen eller navigationen. Man måste börja avrunda en hel del för att det skall vara rimligt att snabbt räkna på det och då är träffsäkerheten typ samma. Vill man ha det exakt så finns ju energiappen.

Båda är påhittade mått så frågan är ju snarare vilka som blir lättare att räkna på.
Användarvisningsbild
Fidde
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 12 maj 2017 11:29
Ort: Frillesås

Re: Visar du km kvar eller procent.

Inlägg av Fidde »

Procent kör jag med och vilket som är bäst antar jag är en smaksak.
Men vill man visa km i bilen borde man väl vilja visa minuter i mobiltelefonens batteristatus (alltså inte i Tesla-appen utan för mobiltelefonens batteri)? Bilen drar extremt olika mycket batteri beroende på vad man gör med den. Kör man långsamt eller fort, förvärmer man, står den still länge på en parkering etc. Sen säger ju inte procent någonting om man inte har lärt sig bilen, precis som för en mobiltelefon.
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Visar du km kvar eller procent.

Inlägg av kler »

Så resonerar jag med.
Och vill man ha km i bilen och minuter på mobiltelefonen, då borde man vilja ha angivet portioner i stället för vikt på pastapaket och minuter på vedsäckar (hur länge de brinner).

Och plankor, de mäts i dansskor, dvs hur många som kan dansa på dansbanan som man bygger.

:)
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Visar du km kvar eller procent.

Inlägg av bylund »

kler skrev:
bylund skrev:
Oftast vet jag hur många km på vägen jag har kvar till nästa laddtillfälle, inte hur många procent, så jag ser det tvärtom att visa procent ger en extra omräkning, då det inte är relevant för körningen, bara för batterihälsan. Så om jag har fler km kvar i batteriet än på vägen är det bara att köra. Har jag fler km på vägen än i batteriet får jag ta det lite lugnare, eller hitta något annat ställe att ladda.
Problemet som man kan uppleva är väl att de km du ser kanske är km.
Eller så är de miles. Eller nautiska mil. Eller någon slags sinusfunktion på snittlängden av hornen på olika vilt-arter man passerar.
Absolut är det så. Inga av måtten duger om man inte kan bilen. Och jag gissar att man föredrar det man vant sig vid :)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Visar du km kvar eller procent.

Inlägg av kler »

bylund skrev:
kler skrev:
bylund skrev:
Oftast vet jag hur många km på vägen jag har kvar till nästa laddtillfälle, inte hur många procent, så jag ser det tvärtom att visa procent ger en extra omräkning, då det inte är relevant för körningen, bara för batterihälsan. Så om jag har fler km kvar i batteriet än på vägen är det bara att köra. Har jag fler km på vägen än i batteriet får jag ta det lite lugnare, eller hitta något annat ställe att ladda.
Problemet som man kan uppleva är väl att de km du ser kanske är km.
Eller så är de miles. Eller nautiska mil. Eller någon slags sinusfunktion på snittlängden av hornen på olika vilt-arter man passerar.
Absolut är det så. Inga av måtten duger om man inte kan bilen. Och jag gissar att man föredrar det man vant sig vid :)
Precis så är det nog.

För min stackars hjärna blir km för detaljerat och därmed information overload.

Jag har problem att överblicka exakta summor när jag tittar på många summeringar. Jag menar att jag avrundar gärna matriser med siffror på lämpligt sätt.

Så det kanske är ni med superhjärnor som kör km, och vi andra får nöja oss med det vi klarar av att behandla :)
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Visar du km kvar eller procent.

Inlägg av Legato »

OfarligTesla skrev:
Legato skrev:
OfarligTesla skrev:
nahoj56 skrev:
Kör alltid km. Procent säger ju egentligen ingenting om hur många kWh som finns i batteriet.
Man vet ju bilens fasta värde vi typical, i mitt fall 181wh/km.
Har man då effektmätaren uppe med medelförbrukning så ser man direkt om man kommer längre eller kortare än beräknad räckvidd.
Bilens fasta värde typical kan ju ändras efter varje uppdatering så då måste du hålla koll på det, sen måste du ju ändå räkna om det för att veta hur långt du kommer.

Är det inte lättare att veta om man har 60, 70, 80, 100 kWh i batteriet och använda procent så vet man rätt exakt hur många kWh man har kvar. Känns lättare att ta typ 70*0,7 än typ 270/1,9 som skulle vara hur det blev för mig. Andra alternativet med km är ju att räkna din nuvarande förbrukning i procent mot bilens fasta värde och sen dra ner det visade men även det är ju lite att gå över ån för att hämta vatten.
"Kan" ändras är korrekt, men i praktiken sker det ju extremt sällan. Över 28 månader så har det aldrig hänt på någon av mina bilar. Skulle det hända så skulle jag dessutom se det direkt eftersom jag alltid "defaultar" laddning till 80% på natten.

Däremot så ändras ju tillgänglig kapacitet bokstavligt talat hela tiden. Så imo är det väldigt, väldigt mycket svårare att ha koll på den siffran. Visar man km så får man ju den infon "på köpet".
Ja det blir ju inte exakt fast skall du ha det så exakt får man ju sitta och räkna en hel del i huvudet för att veta vad du har kvar oavsett, typ 337*189/[vad man faktiskt använder] för att få veta sin egentliga räckvidd. Jag tycker det inte är rimligt att göra den exakta matten i huvudet medan jag kör oavsett så jag ser det som en uppskattning som kan diffa några procent, det exakta får man från energiappen eller navigationen. Man måste börja avrunda en hel del för att det skall vara rimligt att snabbt räkna på det och då är träffsäkerheten typ samma. Vill man ha det exakt så finns ju energiappen.

Båda är påhittade mått så frågan är ju snarare vilka som blir lättare att räkna på.
Poängen ur mitt perspektiv är att km-siffran är bättre eftersom den innefattar mer information. När batteriet degraderas så syns det på km-siffran, men inte på procentsiffran. Procentsiffran förmedlar dock ingen information som jag inte har med km-siffran.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Visar du km kvar eller procent.

Inlägg av OfarligTesla »

Legato skrev:
Poängen ur mitt perspektiv är att km-siffran är bättre eftersom den innefattar mer information. När batteriet degraderas så syns det på km-siffran, men inte på procentsiffran. Procentsiffran förmedlar dock ingen information som jag inte har med km-siffran.
Ja visst det håller jag med om, men det blir lite den gamla klassikern "vill man ha exakt fel eller nästan rätt?". Felmarginalen är ju typ samma för båda efter överslagsräkning oavsett om batteriet tappat några procent eller ej (jag utgår själv från att mitt batteri har 70 kWh när jag räknar även om det är 1-2 kWh mer tillgängligt från fabrik). Hjälper det verkligen så mycket att man utgår från säg 369 istället för 380 när man avrundar hej vilt vid huvudräkningen?
Verdi

Re: Visar du km kvar eller procent.

Inlägg av Verdi »

Jag använder km eftersom det känns lättare att processa för min hjärna. Jag vet ju var jag har för förbrukning och kan snabbt uppskatta räckvidden utifrån det i huvudet när jag jämför mot typical consumption. Det går inte lika lätt med procent. Är väl en vanesak också.

Skulle jag köra med procent fastnar jag i "43% av 50 mil enligt typical blir vadå med nuvarande förbrukning?". Dvs jag tar ändå omvägen via typical-siffran. Eller så blir det "43% av ~98kWh tillgängligt blir ~42kWh. Jag ligger på 237Wh/km. 42 000/237 = vadå?".

Ingen av de resonemangen kommer lika naturligt som "237Wh/km är ca 25% mer än typical, alltså kommer jag ca 80% av den räckvidd som står i displayen".

Vill jag verkligen veta hur lång räckvidd jag har så tittar jag på den detaljerade förbrukningshistoriken och dess uppskattningar (vilken som nu passar bäst mot hur jag tänkt köra framåt).
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7319
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Visar du km kvar eller procent.

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag läste frågan och min hjärna återkopplade på en gång tanken "omröstningen redovisar svaren i procent, inte km" :? men jag är van, jag har haft den i 50 år och garantin har gått ut för länge sen. Inget att göra åt. ;)

Jag kör för övrigt med km.
Användarvisningsbild
ironjack
Teslaägare
Inlägg: 383
Blev medlem: 10 mar 2014 21:18
Ort: Bålsta

Re: Visar du km kvar eller procent.

Inlägg av ironjack »

I vägnätet och på kartor anges avstånd till orter i km, därför tycker jag att det är bäst att använda km i bilen också. Håller jag bara förbrukningen på normal nivå så stämmer det, och det brukar inte vara några problem om man följer hastighetsbegränsningarna :)
Model 3 LR/DM, mars 2019, röd, 19”, svart premiuminteriör, AP.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Visar du km kvar eller procent.

Inlägg av bullen »

Känns som detta är religion i stil med iPhone eller Android.
Men när det står tex 230km kvar i navigatorn är det klart enklare att bedöma om jag klarar mig om det står att jag har tex 270 km räckvidd än att det står 63% eller vad det nu månde bli.
Hade det stått % kvar till destination i navigatorn hade jag förstått, men det skulle det flesta anse vara korkat.
Själv körde jag % de första månaderna men kom på mig själv att hela tiden räkna i huvudet hur många kilometer kommer jag på X %. Det beteendet slapp jag när jag bytte till?

Och parallellen till mobiltelefonen är inte riktigt relevant. I bilens fall är relationen mellan procent och km konstant (förutom vid degradering) men i mobilens fall skiljer det extremt mycket beroende på om man pratar, har skärmen aktiv etc.
Men skulle man kunna välja mellan % och tex standbyminuter kvar skulle jag alla dar i veckan välja det senare
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 818
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Visar du km kvar eller procent.

Inlägg av Elof »

kler skrev:
Så resonerar jag med.
Och vill man ha km i bilen och minuter på mobiltelefonen, då borde man vilja ha angivet portioner i stället för vikt på pastapaket och minuter på vedsäckar (hur länge de brinner).

Och plankor, de mäts i dansskor, dvs hur många som kan dansa på dansbanan som man bygger.

:)
Är det verkligen intressant hur hur många procent pasta det är i paketet när man köper det? Rimligast vore väl om man kunde se kvarvarande kWh i batteriet. Tesla har ju inte ens redovisat vad %-siffran visar % av.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Visar du km kvar eller procent.

Inlägg av bullen »

Eller hur många kwh som behövs för att koka pastan
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Visar du km kvar eller procent.

Inlägg av helix »

Det bästa hade varit ifall Tesla visat både km och procent. Finns gott om utrymme i både appen och på bilens skärmar. Någon som twittrar Elon? ;)

Har själv alltid använt km och tycker det är mest logiskt. Precis lika logiskt som jag inte svarar 120% på frågan hur långt det är mellan Stockholm och Göteborg i en Model S 100D eller att jag hade svarat 300% om jag kört en E-golf :lol:

Som en liten bisak tycker jag det är intressant att följa hur många km laddningen stoppar vid på olika procent och på så vis skaffa sig referensvärden för hur/om de ändrar sig över tid samt i olika temperaturer m.m.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Visar du km kvar eller procent.

Inlägg av bullen »

Kan rekommendera Dashboard för Tesla. Där kan man få båda delarna i en widget direkt på startsidan. Man kan även starta förvärmning med ett klick.Bild
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Visar du km kvar eller procent.

Inlägg av Legato »

Elof skrev:
kler skrev:
Så resonerar jag med.
Och vill man ha km i bilen och minuter på mobiltelefonen, då borde man vilja ha angivet portioner i stället för vikt på pastapaket och minuter på vedsäckar (hur länge de brinner).

Och plankor, de mäts i dansskor, dvs hur många som kan dansa på dansbanan som man bygger.

:)
Är det verkligen intressant hur hur många procent pasta det är i paketet när man köper det? Rimligast vore väl om man kunde se kvarvarande kWh i batteriet. Tesla har ju inte ens redovisat vad %-siffran visar % av.
Nja... Vi vet ju att %-siffran visar hur mycket av tillgänglig kapacitet som är laddad (eller rättare sagt BMS:ens bästa uppskattning av det).

Dock så håller jag med om att det allra bästa hade varit om man kunde få (en approximation av) återstående kWh tillgängligt. Det hade jag helt klart valt av de tre alternativen.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Visar du km kvar eller procent.

Inlägg av Legato »

OfarligTesla skrev:
Legato skrev:
Poängen ur mitt perspektiv är att km-siffran är bättre eftersom den innefattar mer information. När batteriet degraderas så syns det på km-siffran, men inte på procentsiffran. Procentsiffran förmedlar dock ingen information som jag inte har med km-siffran.
Ja visst det håller jag med om, men det blir lite den gamla klassikern "vill man ha exakt fel eller nästan rätt?". Felmarginalen är ju typ samma för båda efter överslagsräkning oavsett om batteriet tappat några procent eller ej (jag utgår själv från att mitt batteri har 70 kWh när jag räknar även om det är 1-2 kWh mer tillgängligt från fabrik). Hjälper det verkligen så mycket att man utgår från säg 369 istället för 380 när man avrundar hej vilt vid huvudräkningen?
Förstår faktiskt inte vad du menar :D Om du visar procent så blir ju den enda skillnaden att du får ytterligare en osäkerhet (nämligen batteriets nuvarande kapacitet) och därmed ett större genomsnittligt fel.

Så jag hävdar att valet står mellan att ha ett litet fel, eller ett lite större fel ;)

Med två eller fler Teslor så tror jag dock (nästan?) alla kan hålla med om att km-värdet alltid är bättre. Det blir sjukt förvirrande om man varje gång man tittar på "procentmätaren" också måste ta i beaktande vilken av bilarna man sitter i och sedan fundera på ungefär vilken tillgänglig batterikapacitet den bilen har kvar inklusive degradering samt vilken förväntad förbrukning man har i just den bilen :lol:
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Skriv svar