Visar du km kvar eller procent.
Moderator: Redaktion
Re: Visar du km kvar eller procent.
Det bästa hade varit ifall Tesla visat både km och procent. Finns gott om utrymme i både appen och på bilens skärmar. Någon som twittrar Elon?
Har själv alltid använt km och tycker det är mest logiskt. Precis lika logiskt som jag inte svarar 120% på frågan hur långt det är mellan Stockholm och Göteborg i en Model S 100D eller att jag hade svarat 300% om jag kört en E-golf
Som en liten bisak tycker jag det är intressant att följa hur många km laddningen stoppar vid på olika procent och på så vis skaffa sig referensvärden för hur/om de ändrar sig över tid samt i olika temperaturer m.m.
Har själv alltid använt km och tycker det är mest logiskt. Precis lika logiskt som jag inte svarar 120% på frågan hur långt det är mellan Stockholm och Göteborg i en Model S 100D eller att jag hade svarat 300% om jag kört en E-golf
Som en liten bisak tycker jag det är intressant att följa hur många km laddningen stoppar vid på olika procent och på så vis skaffa sig referensvärden för hur/om de ändrar sig över tid samt i olika temperaturer m.m.
Re: Visar du km kvar eller procent.
Kan rekommendera Dashboard för Tesla. Där kan man få båda delarna i en widget direkt på startsidan. Man kan även starta förvärmning med ett klick.
Re: Visar du km kvar eller procent.
Nja... Vi vet ju att %-siffran visar hur mycket av tillgänglig kapacitet som är laddad (eller rättare sagt BMS:ens bästa uppskattning av det).Elof skrev:Är det verkligen intressant hur hur många procent pasta det är i paketet när man köper det? Rimligast vore väl om man kunde se kvarvarande kWh i batteriet. Tesla har ju inte ens redovisat vad %-siffran visar % av.kler skrev:Så resonerar jag med.
Och vill man ha km i bilen och minuter på mobiltelefonen, då borde man vilja ha angivet portioner i stället för vikt på pastapaket och minuter på vedsäckar (hur länge de brinner).
Och plankor, de mäts i dansskor, dvs hur många som kan dansa på dansbanan som man bygger.
Dock så håller jag med om att det allra bästa hade varit om man kunde få (en approximation av) återstående kWh tillgängligt. Det hade jag helt klart valt av de tre alternativen.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Visar du km kvar eller procent.
Förstår faktiskt inte vad du menar Om du visar procent så blir ju den enda skillnaden att du får ytterligare en osäkerhet (nämligen batteriets nuvarande kapacitet) och därmed ett större genomsnittligt fel.OfarligTesla skrev:Ja visst det håller jag med om, men det blir lite den gamla klassikern "vill man ha exakt fel eller nästan rätt?". Felmarginalen är ju typ samma för båda efter överslagsräkning oavsett om batteriet tappat några procent eller ej (jag utgår själv från att mitt batteri har 70 kWh när jag räknar även om det är 1-2 kWh mer tillgängligt från fabrik). Hjälper det verkligen så mycket att man utgår från säg 369 istället för 380 när man avrundar hej vilt vid huvudräkningen?Legato skrev:Poängen ur mitt perspektiv är att km-siffran är bättre eftersom den innefattar mer information. När batteriet degraderas så syns det på km-siffran, men inte på procentsiffran. Procentsiffran förmedlar dock ingen information som jag inte har med km-siffran.
Så jag hävdar att valet står mellan att ha ett litet fel, eller ett lite större fel
Med två eller fler Teslor så tror jag dock (nästan?) alla kan hålla med om att km-värdet alltid är bättre. Det blir sjukt förvirrande om man varje gång man tittar på "procentmätaren" också måste ta i beaktande vilken av bilarna man sitter i och sedan fundera på ungefär vilken tillgänglig batterikapacitet den bilen har kvar inklusive degradering samt vilken förväntad förbrukning man har i just den bilen
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Visar du km kvar eller procent.
När du räknar avrundat (vilket jag antar att du gör när du sitter och konverterar typical km till verkliga km) så är det en överslagsräkning som slår åt olika håll. Jag menar helt enkelt att osäkerheten blir så pass stor om man skall göra det snabbt att det spelar ingen roll om man har fel på degraderingen med en procentenhet eller två när man bestämt vad man har för kapacitet. För övrigt tycker jag att jag skulle behöva avrunda mer för att lika snabbt räkna verklig räckvidd från km jämfört med procent.Legato skrev:Förstår faktiskt inte vad du menar Om du visar procent så blir ju den enda skillnaden att du får ytterligare en osäkerhet (nämligen batteriets nuvarande kapacitet) och därmed ett större genomsnittligt fel.OfarligTesla skrev:Ja visst det håller jag med om, men det blir lite den gamla klassikern "vill man ha exakt fel eller nästan rätt?". Felmarginalen är ju typ samma för båda efter överslagsräkning oavsett om batteriet tappat några procent eller ej (jag utgår själv från att mitt batteri har 70 kWh när jag räknar även om det är 1-2 kWh mer tillgängligt från fabrik). Hjälper det verkligen så mycket att man utgår från säg 369 istället för 380 när man avrundar hej vilt vid huvudräkningen?Legato skrev:Poängen ur mitt perspektiv är att km-siffran är bättre eftersom den innefattar mer information. När batteriet degraderas så syns det på km-siffran, men inte på procentsiffran. Procentsiffran förmedlar dock ingen information som jag inte har med km-siffran.
Så jag hävdar att valet står mellan att ha ett litet fel, eller ett lite större fel
Med två eller fler Teslor så tror jag dock (nästan?) alla kan hålla med om att km-värdet alltid är bättre. Det blir sjukt förvirrande om man varje gång man tittar på "procentmätaren" också måste ta i beaktande vilken av bilarna man sitter i och sedan fundera på ungefär vilken tillgänglig batterikapacitet den bilen har kvar inklusive degradering samt vilken förväntad förbrukning man har i just den bilen
Så länge dina Teslor inte är samma modell så har du samma problem med km då du har olika typical värden i olika modeller. I båda fallen har du ett tal du måste ha för varje bil så det ena kräver inte mer än det andra. Det är ju inte så att man behöver räkna ut tillgänglig batterikapacitet varje gång man tittar på procentmätaren.
Visar du km kvar eller procent.
Känns som att det är vintern i Sverige som pajar allt. Hade vi bott i Californien hade allt varit frid och fröjd. Km och % hade stämt och vi hade sluppit vinterhjul.. kanske hade även uv skyddet täckt hela taket på alla bilar och inte bara några.. vem vet?
Förövrigt byter jag frekvent mellan km och procent.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Förövrigt byter jag frekvent mellan km och procent.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Visar du km kvar eller procent.
Vad är detta? Något som gått mig helt förbi. Funkar med 3’an oxo?bullen skrev:Kan rekommendera Dashboard för Tesla. Där kan man få båda delarna i en widget direkt på startsidan. Man kan även starta förvärmning med ett klick.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Visar du km kvar eller procent.
Får 3an på torsdag. Då vet jag, men skulle gissa detWalker skrev:Vad är detta? Något som gått mig helt förbi. Funkar med 3’an oxo?bullen skrev:Kan rekommendera Dashboard för Tesla. Där kan man få båda delarna i en widget direkt på startsidan. Man kan även starta förvärmning med ett klick.
Re: Visar du km kvar eller procent.
Nej... Avvikelsen från typical beroende på väder, hastighet osv var snarlik i mina två bilar. Så med "km" kunde jag väldigt snabbt approximera faktisk räckvidd i båda bilarna (genom att dra av x% beroende på omständigheter). Skulle bilarna vara inställda på % så går inte det att göra utan att först anpassa efter vilken av bilarna man är i. Ännu krångligare hade det varit med % om man dessutom har bilar med olika stort batteri.OfarligTesla skrev:
Så länge dina Teslor inte är samma modell så har du samma problem med km då du har olika typical värden i olika modeller. I båda fallen har du ett tal du måste ha för varje bil så det ena kräver inte mer än det andra. Det är ju inte så att man behöver räkna ut tillgänglig batterikapacitet varje gång man tittar på procentmätaren.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Visar du km kvar eller procent.
Ja, men ökar vampire drain. Använde det förut men tyckte inte det var värt det. Man ska även ha i åtanke att man ger tredje part åtkomst till sin bil.Walker skrev:Vad är detta? Något som gått mig helt förbi. Funkar med 3’an oxo?bullen skrev:Kan rekommendera Dashboard för Tesla. Där kan man få båda delarna i en widget direkt på startsidan. Man kan även starta förvärmning med ett klick.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Min X100D
Hej Bisping,välkommen till forumet. Grattis till fin bil och ditt första inlägg.Bisping skrev:Har köpt en X100D
Någon som vet exakt räckvidd på sommaren samt vinter?
Har lite räckviddsångest men tror/hoppas det går över
Det finns ett antal trådar här som tar upp liknande. Men det bästa råd jag kan ge dig är att använda abetterrouteplanner.com. Det är en helt galet bra webb-rutt-planerare skriven av blincoln här på forumet. Med den kan du labba runt med en massa parametrar såsom underlag och temperatur. Hjälpte mig jättemycket i början.
Om det inte är jättekallt förlorar du faktiskt inte så mycket räckvidd på vintern förutom i början innan batteriet och kupen är varm. Undantaget är väglaget. Är det snö, eller ännu värre snömodd så tar räckvidden stryk ordentligt.
MYP
X90d
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Visar du km kvar eller procent.
Jag förstår inte vad du menar riktigt, det är ju en annorlunda beräkning om förbrukningen läser 237 wH/km och du sitter i en S kontra X. Så för att veta hur många procent du skall minska din mätare med måste du ju använda olika typical tal.Legato skrev:Nej... Avvikelsen från typical beroende på väder, hastighet osv var snarlik i mina två bilar. Så med "km" kunde jag väldigt snabbt approximera faktisk räckvidd i båda bilarna (genom att dra av x% beroende på omständigheter). Skulle bilarna vara inställda på % så går inte det att göra utan att först anpassa efter vilken av bilarna man är i. Ännu krångligare hade det varit med % om man dessutom har bilar med olika stort batteri.OfarligTesla skrev:
Så länge dina Teslor inte är samma modell så har du samma problem med km då du har olika typical värden i olika modeller. I båda fallen har du ett tal du måste ha för varje bil så det ena kräver inte mer än det andra. Det är ju inte så att man behöver räkna ut tillgänglig batterikapacitet varje gång man tittar på procentmätaren.
Re: Visar du km kvar eller procent.
Pratar inte alls utifrån förbrukningsmåtaren. Poängen är ju just att med "km" angivet så kan jag snabbt göra en approximation om kvarvarande räckvidd enbart genom att dra bort X% där X beror på hastighet, väder osv. Detta funkar fint oavsett vilken Tesla jag för stunden sitter i.OfarligTesla skrev:Jag förstår inte vad du menar riktigt, det är ju en annorlunda beräkning om förbrukningen läser 237 wH/km och du sitter i en S kontra X. Så för att veta hur många procent du skall minska din mätare med måste du ju använda olika typical tal.Legato skrev:Nej... Avvikelsen från typical beroende på väder, hastighet osv var snarlik i mina två bilar. Så med "km" kunde jag väldigt snabbt approximera faktisk räckvidd i båda bilarna (genom att dra av x% beroende på omständigheter). Skulle bilarna vara inställda på % så går inte det att göra utan att först anpassa efter vilken av bilarna man är i. Ännu krångligare hade det varit med % om man dessutom har bilar med olika stort batteri.OfarligTesla skrev:
Så länge dina Teslor inte är samma modell så har du samma problem med km då du har olika typical värden i olika modeller. I båda fallen har du ett tal du måste ha för varje bil så det ena kräver inte mer än det andra. Det är ju inte så att man behöver räkna ut tillgänglig batterikapacitet varje gång man tittar på procentmätaren.
Använder man % så har man inte alls lika mycket information utan måste då ta hänsyn till batteristorlek och förbrukning för den aktuella modellen om man ska kunna uppskatta kvarvarande räckvidd.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Visar du km kvar eller procent.
Legato skrev:Pratar inte alls utifrån förbrukningsmåtaren. Poängen är ju just att med "km" angivet så kan jag snabbt göra en approximation om kvarvarande räckvidd enbart genom att dra bort X% där X beror på hastighet, väder osv. Detta funkar fint oavsett vilken Tesla jag för stunden sitter i.
Använder man % så har man inte alls lika mycket information utan måste då ta hänsyn till batteristorlek och förbrukning för den aktuella modellen om man ska kunna uppskatta kvarvarande räckvidd.
Fast få blir ju måttet extremt osäkert istället, förbrukningen kan ju diffa extremt mycket på grund av kombinationer av förhållanden som man inte enkelt får en överblick över. Det är ju på nivån ”den drar 3 procentenheter per mil på sommaren ”.
Jag har tex upplevt 310 wH/km i en S på grund av regn, eller 195 wH/km i snöstorm och inte plogat på motorväg (där folk körde under hastighetsbegränsningen). Båda chockade mig kan jag väl säga så utan att kolla på förbrukningsmätaren hade jag ju inte haft en susning om hur långt bilen skulle kommit.
Re: Visar du km kvar eller procent.
Jag kör på %, mest för att min flickvän är mer nojig över räckvidd än vad jag är. Det är mindre jobbigt för henne att se 20% än 80 km.
Senast redigerad av Seregon, redigerad totalt 1 gånger.
Model S85D -15, "Voltaire"
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5310
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Visar du km kvar eller procent.
Tycker du är taskig mot din flickvän.Seregon skrev:Jag kör på km, mest för att min flickvän är mer nojig över räckvidd än vad jag är. Det är mindre jobbigt för henne att se 20% än 80 km.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Visar du km kvar eller procent.
Haha! Jag menade såklart att jag har %, inte km.Nicke Nyfiken skrev:Tycker du är taskig mot din flickvän.Seregon skrev:Jag kör på %, mest för att min flickvän är mer nojig över räckvidd än vad jag är. Det är mindre jobbigt för henne att se 20% än 80 km.
Model S85D -15, "Voltaire"
Re: Visar du km kvar eller procent.
Kör procent ,men hade nog inte gjort det om ja inte hade 100 kWh.
Re: Visar du km kvar eller procent.
Varför då?swegarm skrev:Kör procent ,men hade nog inte gjort det om ja inte hade 100 kWh.
Vad är det för magiskt med just 1 kWh?
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]