Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Visar du km kvar eller procent.

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

Hur har du display-inställningen för kvarvarande energi inställd?

Procent
60
43%
km kvar
80
57%

Antal röster : 140

Re: Visar du km kvar eller procent.

Inläggav Teslaägare bullen » 19 mar 2019 13:15

Eller hur många kwh som behövs för att koka pastan
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare

Inläggav Teslaägare helix » 19 mar 2019 13:22

Det bästa hade varit ifall Tesla visat både km och procent. Finns gott om utrymme i både appen och på bilens skärmar. Någon som twittrar Elon? ;)

Har själv alltid använt km och tycker det är mest logiskt. Precis lika logiskt som jag inte svarar 120% på frågan hur långt det är mellan Stockholm och Göteborg i en Model S 100D eller att jag hade svarat 300% om jag kört en E-golf :lol:

Som en liten bisak tycker jag det är intressant att följa hur många km laddningen stoppar vid på olika procent och på så vis skaffa sig referensvärden för hur/om de ändrar sig över tid samt i olika temperaturer m.m.
Model 3 Performance -19
Reserverad: Porsche Taycan
Såld: Model S 100D -17
Såld: Model S P100DL -17
Såld: Model S 90D -16
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare

Inläggav Teslaägare bullen » 19 mar 2019 13:27

Kan rekommendera Dashboard för Tesla. Där kan man få båda delarna i en widget direkt på startsidan. Man kan även starta förvärmning med ett klick.Bild
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Legato » 19 mar 2019 13:36

Elof skrev:
kler skrev:Så resonerar jag med.
Och vill man ha km i bilen och minuter på mobiltelefonen, då borde man vilja ha angivet portioner i stället för vikt på pastapaket och minuter på vedsäckar (hur länge de brinner).

Och plankor, de mäts i dansskor, dvs hur många som kan dansa på dansbanan som man bygger.

:)

Är det verkligen intressant hur hur många procent pasta det är i paketet när man köper det? Rimligast vore väl om man kunde se kvarvarande kWh i batteriet. Tesla har ju inte ens redovisat vad %-siffran visar % av.

Nja... Vi vet ju att %-siffran visar hur mycket av tillgänglig kapacitet som är laddad (eller rättare sagt BMS:ens bästa uppskattning av det).

Dock så håller jag med om att det allra bästa hade varit om man kunde få (en approximation av) återstående kWh tillgängligt. Det hade jag helt klart valt av de tre alternativen.
SÅLD - Röd X75D (fd X60d) 2016
SÅLD - Svart (blacked out) S75D 2017
NO2GAS - Svart LR3D 2019
På ingång - Röd X100D 2017
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Legato » 19 mar 2019 13:41

OfarligTesla skrev:
Legato skrev:Poängen ur mitt perspektiv är att km-siffran är bättre eftersom den innefattar mer information. När batteriet degraderas så syns det på km-siffran, men inte på procentsiffran. Procentsiffran förmedlar dock ingen information som jag inte har med km-siffran.

Ja visst det håller jag med om, men det blir lite den gamla klassikern "vill man ha exakt fel eller nästan rätt?". Felmarginalen är ju typ samma för båda efter överslagsräkning oavsett om batteriet tappat några procent eller ej (jag utgår själv från att mitt batteri har 70 kWh när jag räknar även om det är 1-2 kWh mer tillgängligt från fabrik). Hjälper det verkligen så mycket att man utgår från säg 369 istället för 380 när man avrundar hej vilt vid huvudräkningen?

Förstår faktiskt inte vad du menar :D Om du visar procent så blir ju den enda skillnaden att du får ytterligare en osäkerhet (nämligen batteriets nuvarande kapacitet) och därmed ett större genomsnittligt fel.

Så jag hävdar att valet står mellan att ha ett litet fel, eller ett lite större fel ;)

Med två eller fler Teslor så tror jag dock (nästan?) alla kan hålla med om att km-värdet alltid är bättre. Det blir sjukt förvirrande om man varje gång man tittar på "procentmätaren" också måste ta i beaktande vilken av bilarna man sitter i och sedan fundera på ungefär vilken tillgänglig batterikapacitet den bilen har kvar inklusive degradering samt vilken förväntad förbrukning man har i just den bilen :lol:
NO2GAS - Svart LR3D 2019
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inläggav Teslaägare OfarligTesla » 19 mar 2019 14:30

Legato skrev:
OfarligTesla skrev:
Legato skrev:Poängen ur mitt perspektiv är att km-siffran är bättre eftersom den innefattar mer information. När batteriet degraderas så syns det på km-siffran, men inte på procentsiffran. Procentsiffran förmedlar dock ingen information som jag inte har med km-siffran.

Ja visst det håller jag med om, men det blir lite den gamla klassikern "vill man ha exakt fel eller nästan rätt?". Felmarginalen är ju typ samma för båda efter överslagsräkning oavsett om batteriet tappat några procent eller ej (jag utgår själv från att mitt batteri har 70 kWh när jag räknar även om det är 1-2 kWh mer tillgängligt från fabrik). Hjälper det verkligen så mycket att man utgår från säg 369 istället för 380 när man avrundar hej vilt vid huvudräkningen?

Förstår faktiskt inte vad du menar :D Om du visar procent så blir ju den enda skillnaden att du får ytterligare en osäkerhet (nämligen batteriets nuvarande kapacitet) och därmed ett större genomsnittligt fel.

Så jag hävdar att valet står mellan att ha ett litet fel, eller ett lite större fel ;)

Med två eller fler Teslor så tror jag dock (nästan?) alla kan hålla med om att km-värdet alltid är bättre. Det blir sjukt förvirrande om man varje gång man tittar på "procentmätaren" också måste ta i beaktande vilken av bilarna man sitter i och sedan fundera på ungefär vilken tillgänglig batterikapacitet den bilen har kvar inklusive degradering samt vilken förväntad förbrukning man har i just den bilen :lol:

När du räknar avrundat (vilket jag antar att du gör när du sitter och konverterar typical km till verkliga km) så är det en överslagsräkning som slår åt olika håll. Jag menar helt enkelt att osäkerheten blir så pass stor om man skall göra det snabbt att det spelar ingen roll om man har fel på degraderingen med en procentenhet eller två när man bestämt vad man har för kapacitet. För övrigt tycker jag att jag skulle behöva avrunda mer för att lika snabbt räkna verklig räckvidd från km jämfört med procent.

Så länge dina Teslor inte är samma modell så har du samma problem med km då du har olika typical värden i olika modeller. I båda fallen har du ett tal du måste ha för varje bil så det ena kräver inte mer än det andra. Det är ju inte så att man behöver räkna ut tillgänglig batterikapacitet varje gång man tittar på procentmätaren.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Visar du km kvar eller procent.

Inläggav Teslaägare mrjrn » 19 mar 2019 22:17

Känns som att det är vintern i Sverige som pajar allt. Hade vi bott i Californien hade allt varit frid och fröjd. Km och % hade stämt och vi hade sluppit vinterhjul.. kanske hade även uv skyddet täckt hela taket på alla bilar och inte bara några.. vem vet?

Förövrigt byter jag frekvent mellan km och procent.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
mrjrn
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Walker » 19 mar 2019 22:25

bullen skrev:Kan rekommendera Dashboard för Tesla. Där kan man få båda delarna i en widget direkt på startsidan. Man kan även starta förvärmning med ett klick.Bild

Vad är detta? Något som gått mig helt förbi. Funkar med 3’an oxo?
Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Referralkod: mikael83741

Inläggav Teslaägare bullen » 19 mar 2019 22:39

Walker skrev:
bullen skrev:Kan rekommendera Dashboard för Tesla. Där kan man få båda delarna i en widget direkt på startsidan. Man kan även starta förvärmning med ett klick.Bild

Vad är detta? Något som gått mig helt förbi. Funkar med 3’an oxo?
Får 3an på torsdag. Då vet jag, men skulle gissa det
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Legato » 19 mar 2019 22:52

OfarligTesla skrev:
Så länge dina Teslor inte är samma modell så har du samma problem med km då du har olika typical värden i olika modeller. I båda fallen har du ett tal du måste ha för varje bil så det ena kräver inte mer än det andra. Det är ju inte så att man behöver räkna ut tillgänglig batterikapacitet varje gång man tittar på procentmätaren.

Nej... Avvikelsen från typical beroende på väder, hastighet osv var snarlik i mina två bilar. Så med "km" kunde jag väldigt snabbt approximera faktisk räckvidd i båda bilarna (genom att dra av x% beroende på omständigheter). Skulle bilarna vara inställda på % så går inte det att göra utan att först anpassa efter vilken av bilarna man är i. Ännu krångligare hade det varit med % om man dessutom har bilar med olika stort batteri.
NO2GAS - Svart LR3D 2019
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

FöregåendeNästa

Återgå till Omröstningar