Skulle du byta din Model S mot en Rolls Royce Phantom?

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

Skulle du, utan kostnad, byta din Model S mot en Rolls Royce Phantom för att använda som bruksbil?

Ja, omedelbart - skulle inte kunna tacka nej till en sådan unik möjlighet
6
12%
Nej, vill hellre behålla min Tesla
43
88%
 
Antal röster: 49

Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1489
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge

Re: Skulle du byta din Model S mot en Rolls Royce Phantom?

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Skulle byta och köpa en till Tesla som jag finåkte med på helgerna.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Skulle du byta din Model S mot en Rolls Royce Phantom?

Inlägg av AGCF »

Jag skulle byta om det var en lång bespoke-modell med träintasia på dashboarden, allt silverfärgat i sterlingsilver med en precis lagom smakfull gravyr, krug-champagne på kylning, tvåfärgad lack med handmålat vapen på dörren. Min pensionerade granne skulle nog ställa upp som chaufför om han fick en uniform och lite brännvin. Tyvärr ser han väldigt dåligt. Jag tror kollegorna på kommunen skulle uppskatta min nya överdådiga approach :)
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Inlägg: 746
Blev medlem: 04 feb 2015 16:28
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: Skulle du byta din Model S mot en Rolls Royce Phantom?

Inlägg av Bjorn »

Fler faktorer får mig att säga nej.

En är förmånsvärdet som på en 5,5 miljoners bil blir 92.025 per månad. :o

Den viktigaste parametern är hur motbjudande det skulle vara att inte ha eldrift. Jag har vant mig så mycket att jag nog är fast. Teslan har så bra reglering på motorkraften nu i snön att man knappt tänker på att det är vinter. Jag vill aldrig ens se en drivlina med växellåda och kolvmotor igen på annat än museum om jag slipper. Visst fantastisk mekanik och precision likt en räknemaskin med alla kugghjul, jättekul en stund, men inget att räkna på varje dag, ersätter liksom inte excel. Teslan kanske i den jämförelsen är nånstans bland de tidiga dyra elektroniska räknarna, med sina fel och bister. När autokörning nu kommer smygande bit för bit blir det för komplext att få till det på annat än eldrift, svårt att reglera tillräckligt bra.

En annan jämförelse är hur hus och kontor har anpassats för modern teknik. När elen kom var man nöjd att ha anslutning i något rum. Sen började man bygga med ett uttag i varje rum. Idag bygger man med ett uttag i varje hörn plus extra här och var. I mitt kontor har jag 14 uttag, likväl av praktiska skäl en rejäl uttagslist under skrivbordet. Alla uttag används förstås inte, men finns där om t.ex. något behöver laddas. I den analogin är vi rätt mycket på första steget med elbilsladdare.

Hamnade nästan lite off topic, men kontentan är ändå att det är ett steg tillbaka hur fint hantverk det än är på den räknemaskinen bilen.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Skulle du byta din Model S mot en Rolls Royce Phantom?

Inlägg av Herr X »

Bjorn skrev:
Den viktigaste parametern är hur motbjudande det skulle vara att inte ha eldrift. Jag har vant mig så mycket att jag nog är fast. Teslan har så bra reglering på motorkraften nu i snön att man knappt tänker på att det är vinter. Jag vill aldrig ens se en drivlina med växellåda och kolvmotor igen på annat än museum om jag slipper.
Det var också detta som jag tänkte på. En förbränningsmotor känns nu, efter snart ett år med Teslan, ungefär lika modernt som väderkvarnen eller ångloket, och det är svårt att tänka sig att byta Teslan mot någon annan bil som har den antika typen av drivlina - även om det skulle vara en Rolls Royce.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Skulle du byta din Model S mot en Rolls Royce Phantom?

Inlägg av Svenssons »

Valet är ungefär som mellan dessa:
hastvagn.jpg
detroit electric coupe.jpg
Gammal teknik med lyx eller ny teknik med funktion?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Skulle du byta din Model S mot en Rolls Royce Phantom?

Inlägg av Herr X »

Svenssons skrev:
Valet är ungefär som mellan dessa:
hastvagn.jpg
detroit electric coupe.jpg
Gammal teknik med lyx eller ny teknik med funktion?
Bra liknelse! Intressant att fyra personer svarat att de hellre skulle åka den kungliga hästvagnen. Gnägg!
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Skulle du byta din Model S mot en Rolls Royce Phantom?

Inlägg av HelectriC »

Herr X skrev:
Svenssons skrev:
Valet är ungefär som mellan dessa:
hastvagn.jpg
detroit electric coupe.jpg
Gammal teknik med lyx eller ny teknik med funktion?
Bra liknelse! Intressant att fyra personer svarat att de hellre skulle åka den kungliga hästvagnen. Gnägg!
jag kryssade i rollsen, men det var för att sälja den och sen köpa tillbaks teslan och ha massa stålar över, i vanlig ordning så läste jag inte hela instruktionen om att man var tvungen att använda den till vardags och inte fick sälja :o
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Skulle du byta din Model S mot en Rolls Royce Phantom?

Inlägg av Surfaren »

danni skrev:
Men nu har jag ju en Model S så nu känner jag i stort sett ingenting när jag ser en Panamera eller RS6, annat än "vad är det för pucko som köpt en sån när man kan köpa Tesla" :)
Jag tror att jag kan ha kallat folk för idioter ett par gånger bara dom kommit åkande med sina Panameror (men dom hör mig nog inte, där jag sitter i min Tesla). Om man har en mille att spendera, varför INTE köpa en Tesla?

Jag har nog aldrig lockats av RR. Så om jag inte får sälja den är den värd mycket mindre än en Tesla för mig, så då blir det inget byte. Ska jag lägga 5 mille på bil får det nog bli två S P90DL, en Roadster i fint skick med låga mil och nya batteriet, samt ett större garage. :D

Förresten, redan när jag hade beställt min Tesla och besökte lokala Audi-handlaren så noterade jag att ha-begäret var som bortblåst. Mycket befriande.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Skriv svar