Skulle du byta din Model S mot en Rolls Royce Phantom?
Moderator: Redaktion
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Inlägg: 1489
- Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
- Ort: Björklinge
Re: Skulle du byta din Model S mot en Rolls Royce Phantom?
Skulle byta och köpa en till Tesla som jag finåkte med på helgerna.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Re: Skulle du byta din Model S mot en Rolls Royce Phantom?
Jag skulle byta om det var en lång bespoke-modell med träintasia på dashboarden, allt silverfärgat i sterlingsilver med en precis lagom smakfull gravyr, krug-champagne på kylning, tvåfärgad lack med handmålat vapen på dörren. Min pensionerade granne skulle nog ställa upp som chaufför om han fick en uniform och lite brännvin. Tyvärr ser han väldigt dåligt. Jag tror kollegorna på kommunen skulle uppskatta min nya överdådiga approach
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: Skulle du byta din Model S mot en Rolls Royce Phantom?
Fler faktorer får mig att säga nej.
En är förmånsvärdet som på en 5,5 miljoners bil blir 92.025 per månad.
Den viktigaste parametern är hur motbjudande det skulle vara att inte ha eldrift. Jag har vant mig så mycket att jag nog är fast. Teslan har så bra reglering på motorkraften nu i snön att man knappt tänker på att det är vinter. Jag vill aldrig ens se en drivlina med växellåda och kolvmotor igen på annat än museum om jag slipper. Visst fantastisk mekanik och precision likt en räknemaskin med alla kugghjul, jättekul en stund, men inget att räkna på varje dag, ersätter liksom inte excel. Teslan kanske i den jämförelsen är nånstans bland de tidiga dyra elektroniska räknarna, med sina fel och bister. När autokörning nu kommer smygande bit för bit blir det för komplext att få till det på annat än eldrift, svårt att reglera tillräckligt bra.
En annan jämförelse är hur hus och kontor har anpassats för modern teknik. När elen kom var man nöjd att ha anslutning i något rum. Sen började man bygga med ett uttag i varje rum. Idag bygger man med ett uttag i varje hörn plus extra här och var. I mitt kontor har jag 14 uttag, likväl av praktiska skäl en rejäl uttagslist under skrivbordet. Alla uttag används förstås inte, men finns där om t.ex. något behöver laddas. I den analogin är vi rätt mycket på första steget med elbilsladdare.
Hamnade nästan lite off topic, men kontentan är ändå att det är ett steg tillbaka hur fint hantverk det än är på denräknemaskinen bilen.
En är förmånsvärdet som på en 5,5 miljoners bil blir 92.025 per månad.
Den viktigaste parametern är hur motbjudande det skulle vara att inte ha eldrift. Jag har vant mig så mycket att jag nog är fast. Teslan har så bra reglering på motorkraften nu i snön att man knappt tänker på att det är vinter. Jag vill aldrig ens se en drivlina med växellåda och kolvmotor igen på annat än museum om jag slipper. Visst fantastisk mekanik och precision likt en räknemaskin med alla kugghjul, jättekul en stund, men inget att räkna på varje dag, ersätter liksom inte excel. Teslan kanske i den jämförelsen är nånstans bland de tidiga dyra elektroniska räknarna, med sina fel och bister. När autokörning nu kommer smygande bit för bit blir det för komplext att få till det på annat än eldrift, svårt att reglera tillräckligt bra.
En annan jämförelse är hur hus och kontor har anpassats för modern teknik. När elen kom var man nöjd att ha anslutning i något rum. Sen började man bygga med ett uttag i varje rum. Idag bygger man med ett uttag i varje hörn plus extra här och var. I mitt kontor har jag 14 uttag, likväl av praktiska skäl en rejäl uttagslist under skrivbordet. Alla uttag används förstås inte, men finns där om t.ex. något behöver laddas. I den analogin är vi rätt mycket på första steget med elbilsladdare.
Hamnade nästan lite off topic, men kontentan är ändå att det är ett steg tillbaka hur fint hantverk det än är på den
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Re: Skulle du byta din Model S mot en Rolls Royce Phantom?
Det var också detta som jag tänkte på. En förbränningsmotor känns nu, efter snart ett år med Teslan, ungefär lika modernt som väderkvarnen eller ångloket, och det är svårt att tänka sig att byta Teslan mot någon annan bil som har den antika typen av drivlina - även om det skulle vara en Rolls Royce.Bjorn skrev:Den viktigaste parametern är hur motbjudande det skulle vara att inte ha eldrift. Jag har vant mig så mycket att jag nog är fast. Teslan har så bra reglering på motorkraften nu i snön att man knappt tänker på att det är vinter. Jag vill aldrig ens se en drivlina med växellåda och kolvmotor igen på annat än museum om jag slipper.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Skulle du byta din Model S mot en Rolls Royce Phantom?
Valet är ungefär som mellan dessa:
Gammal teknik med lyx eller ny teknik med funktion?They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Skulle du byta din Model S mot en Rolls Royce Phantom?
Bra liknelse! Intressant att fyra personer svarat att de hellre skulle åka den kungliga hästvagnen. Gnägg!Svenssons skrev:Valet är ungefär som mellan dessa:Gammal teknik med lyx eller ny teknik med funktion?
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Skulle du byta din Model S mot en Rolls Royce Phantom?
jag kryssade i rollsen, men det var för att sälja den och sen köpa tillbaks teslan och ha massa stålar över, i vanlig ordning så läste jag inte hela instruktionen om att man var tvungen att använda den till vardags och inte fick säljaHerr X skrev:Bra liknelse! Intressant att fyra personer svarat att de hellre skulle åka den kungliga hästvagnen. Gnägg!Svenssons skrev:Valet är ungefär som mellan dessa:Gammal teknik med lyx eller ny teknik med funktion?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Skulle du byta din Model S mot en Rolls Royce Phantom?
Jag tror att jag kan ha kallat folk för idioter ett par gånger bara dom kommit åkande med sina Panameror (men dom hör mig nog inte, där jag sitter i min Tesla). Om man har en mille att spendera, varför INTE köpa en Tesla?danni skrev:Men nu har jag ju en Model S så nu känner jag i stort sett ingenting när jag ser en Panamera eller RS6, annat än "vad är det för pucko som köpt en sån när man kan köpa Tesla"
Jag har nog aldrig lockats av RR. Så om jag inte får sälja den är den värd mycket mindre än en Tesla för mig, så då blir det inget byte. Ska jag lägga 5 mille på bil får det nog bli två S P90DL, en Roadster i fint skick med låga mil och nya batteriet, samt ett större garage.
Förresten, redan när jag hade beställt min Tesla och besökte lokala Audi-handlaren så noterade jag att ha-begäret var som bortblåst. Mycket befriande.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla