När kommer en elbil under 200 000 kr?

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

När kommer en elbil under 200 000 kr?

- 2019
8
12%
2020 - 2022
33
49%
2023 - 2025
21
31%
2026 - 2029
4
6%
2030 -
2
3%
 
Antal röster: 68

Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: När kommer en elbil under 200 000 kr?

Inlägg av Laban »

danni skrev:
Sen är ju Norge vanskligt att använda som jämförelseobjekt, eftersom en vanlig bensindriven Golf kostar 9,3 miljoner kronor där.
Nästan :-)

Jag gick in på norska sidan, billigaste Trendline versionen kostar från 267 800, e-Golf kostar från 267 100. Comfortline kostar från 296 000 och det är väl kanske motsvarande e-Golf i utrustning ?

Sen har man väl lite förmåner utöver det, slipper vägtullar ex. Samt att man förstås sparar en hel del på drivmedel.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Hnrk
Inlägg: 19
Blev medlem: 31 aug 2015 21:37

Re: När kommer en elbil under 200 000 kr?

Inlägg av Hnrk »

Hnrk skrev:
För att elbilar ska tilltala hela marknaden måste det komma billigare bilar. Nu har de flesta stora biltillverkarna elbilsplaner men ingen verkar ha en billig elbil på gång. De flesta siktar på större bilar med lång räckvidd och högre pris. Därför skulle det vara intressant att veta när ni tror att det sålts och levererats en elbil i Sverige som kostat mindre än 200 000 kr.

Krav:
Nybilspris: max 199 999 kr i 2016 års penningvärde före eventuell miljöbilspremie eller andra subventioner. Priset ska inkludera allt. Inga andra kostnader för batterihyra eller liknande.
Räckvidd: minst 10 mil i motorvägsfart, minusgrader och motvind.
Utrymme: tillåtet med fyra vuxna passagerare och bagageutrymme på minst 250 liter.

Motivera gärna gärna ditt val.
Drygt tre år har gått sedan jag startade tråden. De 24% som röstade på senast 2019 ser ut att få rejält fel.

På de här tre åren har det hänt väldigt mycket. I stort sett varje biltillverkare har lagt stora resurser på att ta fram elbilar. Problemet är att ingen verkar komma med en bil som är i närheten av 212 000 kr (vilket motsvarar 200 000 kr i 2016 års penningvärde). Flera av de bilar som har lanserats och som snart kommer tillhör det dyrare segmentet som Model X, I-pace, E-tron och Taycan. VW har gått ut vitt och brett och pratat om sin storsatsning men det svenska priset kan säkert bli 50% högre än mitt målvärde. Till och med Sono Motors Sion blir betydligt dyrare om den över huvud taget ser dagens ljus.

Många hade satt sitt hopp till att Model 3 skulle bli så billig att alla andra tillverkare var tvungna att sänka sina priser. Nu visar det sig att den billigaste teslan som går att beställa från hemsidan kostar 540 000 kr, betydligt dyrare än förhoppningarna.

Bland de 20 mest säljande modellerna de senaste tre åren återfinns billiga bilar som VW Golf och Polo, Toyota Auris och Yaris, Skoda Octavia och Fabia, Kia Ceed, Nissan Qashqai samt Renault Clio. I dagsläget ser det inte som att det kommer finnas elektriska alternativ i denna prisklass på många, många år. Kommer det inte billigare elbilar kommer omställningen till en fossilfri fordonsflotta bli oerhört svår.

Nu tre år senare, hur ser du på framtida möjligheter till billigare elbilar? När tror du att vi får elbilar för som ligger i samma prisklass som ovan nämnden toppsäljare?
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: När kommer en elbil under 200 000 kr?

Inlägg av iAkita »

En Zoe med 20-30 mils räckvidd kostar från ca 250 000 kr. Det blir klart under 200 000 kr efter supermiljöbilsbonusen. Den totala ägandekostnaden är fullt jämförbar med Clio, och det börjar märkas på försäljningen. Jag skulle nog vilja påstå att Renault är det enda märke som levererat en vettig bil i sitt segment till ett vettigt pris, och det under flera år nu. Tyvärr sålde den mycket sämre än de räknat med de första åren, det är först nu de är uppe i de volymer de räknade med från början. Det är nog en av anledningarna att utveckling och satsning på nya modeller gått så långsamt sen Zoe lanserades.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Hnrk
Inlägg: 19
Blev medlem: 31 aug 2015 21:37

Re: När kommer en elbil under 200 000 kr?

Inlägg av Hnrk »

iAkita skrev:
En Zoe med 20-30 mils räckvidd kostar från ca 250 000 kr. Det blir klart under 200 000 kr efter supermiljöbilsbonusen. Den totala ägandekostnaden är fullt jämförbar med Clio, och det börjar märkas på försäljningen. Jag skulle nog vilja påstå att Renault är det enda märke som levererat en vettig bil i sitt segment till ett vettigt pris, och det under flera år nu. Tyvärr sålde den mycket sämre än de räknat med de första åren, det är först nu de är uppe i de volymer de räknade med från början. Det är nog en av anledningarna att utveckling och satsning på nya modeller gått så långsamt sen Zoe lanserades.
Är det 250 000 kr inkl batterihyra? När jag kollar inkl batterihyra verkar listpris vara 305 990 kr men det kanske finns kampanjer med lägre pris? Det är dock fortfarande rätt långt från 212 000 kr före subventioner.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: När kommer en elbil under 200 000 kr?

Inlägg av Jerker »

Hnrk skrev:
iAkita skrev:
En Zoe med 20-30 mils räckvidd kostar från ca 250 000 kr. Det blir klart under 200 000 kr efter supermiljöbilsbonusen. Den totala ägandekostnaden är fullt jämförbar med Clio, och det börjar märkas på försäljningen. Jag skulle nog vilja påstå att Renault är det enda märke som levererat en vettig bil i sitt segment till ett vettigt pris, och det under flera år nu. Tyvärr sålde den mycket sämre än de räknat med de första åren, det är först nu de är uppe i de volymer de räknade med från början. Det är nog en av anledningarna att utveckling och satsning på nya modeller gått så långsamt sen Zoe lanserades.
Är det 250 000 kr inkl batterihyra? När jag kollar inkl batterihyra verkar listpris vara 305 990 kr men det kanske finns kampanjer med lägre pris? Det är dock fortfarande rätt långt från 212 000 kr före subventioner.
Sono Sion kommer också att gå att köpa med batterihyra, och då blir köpekostnaden c:a 176000 i Sverige före avdragen premie.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: När kommer en elbil under 200 000 kr?

Inlägg av bylund »

Jerker skrev:

Sono Sion kommer också att gå att köpa med batterihyra, och då blir köpekostnaden c:a 176000 i Sverige före avdragen premie.
Eftersom taket på bonusen är 25 %, kan det alltså löna sig att inte hyra, då man då även får bonus på (del av) batteripriset.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: När kommer en elbil under 200 000 kr?

Inlägg av Jerker »

bylund skrev:
Jerker skrev:

Sono Sion kommer också att gå att köpa med batterihyra, och då blir köpekostnaden c:a 176000 i Sverige före avdragen premie.
Eftersom taket på bonusen är 25 %, kan det alltså löna sig att inte hyra, då man då även får bonus på (del av) batteripriset.
Stämmer. Nu vet jag inte hur just Sono Motors har tänkt att prissätta batterihyran, men när jag leasade min Zoe så räknade jag på det och kom fram till att under leasingperioden på 3 år så lönade det sig att hyra batteriet framför att köpa loss det. Men så är ju Zoen dyrare och faller inte för 25%-regeln.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: När kommer en elbil under 200 000 kr?

Inlägg av Svenssons »

iAkita skrev:
En Zoe med 20-30 mils räckvidd kostar från ca 250 000 kr. Det blir klart under 200 000 kr efter supermiljöbilsbonusen. Den totala ägandekostnaden är fullt jämförbar med Clio, och det börjar märkas på försäljningen. Jag skulle nog vilja påstå att Renault är det enda märke som levererat en vettig bil i sitt segment till ett vettigt pris, och det under flera år nu. Tyvärr sålde den mycket sämre än de räknat med de första åren, det är först nu de är uppe i de volymer de räknade med från början. Det är nog en av anledningarna att utveckling och satsning på nya modeller gått så långsamt sen Zoe lanserades.
Billigaste Zoe kostar 332 990:- på Renaults sida. Går kanske att få lite rabatter m.m. men tror knappt den kommer under 300 kkr ens och garanterat inte under 200kkr efter miljöbonusen. Tycker inte det är särskilt billigt för en så liten bil.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: När kommer en elbil under 200 000 kr?

Inlägg av LarsL »

Sion verkar ju bli första ”riktiga” elbilen under 200 000kr, efter bonus. Den kommer ju också ha alla kriterier för räckvidd och sådant för att funka som ersättare för en avgasbil. Rätt svar ser alltså ut att bli 2020.
På grund av bonussystemet som minskas efter 240 000kr så misstänker jag att det kommer dröja väldigt länge innan vi ser en bil som kostar under 200 000kr innan bonus.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5969
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: När kommer en elbil under 200 000 kr?

Inlägg av Remuz »

Tror jag som gissat 2026 inte ligger sååååå illa till ändå.
P85D svart/svart med gratis SuC
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: När kommer en elbil under 200 000 kr?

Inlägg av iAkita »

Hnrk skrev:
iAkita skrev:
En Zoe med 20-30 mils räckvidd kostar från ca 250 000 kr. Det blir klart under 200 000 kr efter supermiljöbilsbonusen. Den totala ägandekostnaden är fullt jämförbar med Clio, och det börjar märkas på försäljningen. Jag skulle nog vilja påstå att Renault är det enda märke som levererat en vettig bil i sitt segment till ett vettigt pris, och det under flera år nu. Tyvärr sålde den mycket sämre än de räknat med de första åren, det är först nu de är uppe i de volymer de räknade med från början. Det är nog en av anledningarna att utveckling och satsning på nya modeller gått så långsamt sen Zoe lanserades.
Är det 250 000 kr inkl batterihyra? När jag kollar inkl batterihyra verkar listpris vara 305 990 kr men det kanske finns kampanjer med lägre pris? Det är dock fortfarande rätt långt från 212 000 kr före subventioner.
Det är ingen som tvingar dig att köpa batteriet, så svaret är fortfarande att du kan köpa en elbil för under 200 000 kr och har kunnat i flera år. Dessutom har den det lägsta värdetappet på marknaden i kronor räknat.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: När kommer en elbil under 200 000 kr?

Inlägg av Svenssons »

iAkita skrev:
Hnrk skrev:
iAkita skrev:
En Zoe med 20-30 mils räckvidd kostar från ca 250 000 kr. Det blir klart under 200 000 kr efter supermiljöbilsbonusen. Den totala ägandekostnaden är fullt jämförbar med Clio, och det börjar märkas på försäljningen. Jag skulle nog vilja påstå att Renault är det enda märke som levererat en vettig bil i sitt segment till ett vettigt pris, och det under flera år nu. Tyvärr sålde den mycket sämre än de räknat med de första åren, det är först nu de är uppe i de volymer de räknade med från början. Det är nog en av anledningarna att utveckling och satsning på nya modeller gått så långsamt sen Zoe lanserades.
Är det 250 000 kr inkl batterihyra? När jag kollar inkl batterihyra verkar listpris vara 305 990 kr men det kanske finns kampanjer med lägre pris? Det är dock fortfarande rätt långt från 212 000 kr före subventioner.
Det är ingen som tvingar dig att köpa batteriet, så svaret är fortfarande att du kan köpa en elbil för under 200 000 kr och har kunnat i flera år. Dessutom har den det lägsta värdetappet på marknaden i kronor räknat.
Då kan jag "köpa" en Model X för under 20kkr, är ju ingen som tvingar mig att betala för bilen... Zoen utan batteri är ingen fungerande elbil och man är tvingad att betala för batterihyra. Batterihyran är också en kostnad och att ange priset för bilen utan batteripack är bedrägligt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: När kommer en elbil under 200 000 kr?

Inlägg av 12man »

ja man måste väl åtminstone vara ärlig och slå på de 36000:-/3år som batterihyran är på normal körsträcka 1500mil/år, och är det nåt som hindrar renault att höja hyran?
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: När kommer en elbil under 200 000 kr?

Inlägg av Jerker »

12man skrev:
ja man måste väl åtminstone vara ärlig och slå på de 36000:-/3år som batterihyran är på normal körsträcka 1500mil/år, och är det nåt som hindrar renault att höja hyran?
Självklart! Men det kan ha betydelse för vissa vars ekonomi är på gränsen för att få beviljat ett billån. Bankerna ser inte till hyreskostnaden för batteriet lika lite som de frågar efter hur mycket man planerar att köra med bilen och därmed hur hög driftskostnad man får.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: När kommer en elbil under 200 000 kr?

Inlägg av LarsL »

I normala fall gillar jag inte batterihyra men när maran ska jämföra en avgasbil med en elbil och tycker att elbilen är dyr i inköp utan att bry sig om det totala månadskostnaden så är en bil med batterihyra bra. Så ja, du kan köpa en elbil för under 200 000kr idag, men precis som för avgasbilen så tillkommer en kostnad om du ska köra med den.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: När kommer en elbil under 200 000 kr?

Inlägg av iAkita »

12man skrev:
ja man måste väl åtminstone vara ärlig och slå på de 36000:-/3år som batterihyran är på normal körsträcka 1500mil/år, och är det nåt som hindrar renault att höja hyran?
Visst är det så. Det framförs ju allt som oftast på det här forumet att teslor (framförallt Model 3) inte är alls så dyra om man ser till den totala ägandekostnaden. Jag håller med om att det är den man måste titta på. Det var därför jag gjorde jämförelsen med en Clio, som trådskaparen nämnde att det saknades elektrisk motsvarighet till till rimligt pris.

Ser man till den totala ägandekostnaden, där batterihyran självklart ska inkluderas, så måste du komma ihåg att den som köper batteriet med bilen står för värdeminskningen även på batteriet. Det gör man inte när man hyr det. Restvärdet på bilen är ca 50% efter tre år, oavsett om man äger eller hyr batteriet. Just nu kostar en Zoe med batterihyra från 226 000 kr innan bonus, och en med batteriet inkluderat från 306 000 kr innan bonus. Batteriet värderas alltså till 80 000 kr och restvärdet kommer vara 40 000 kr efter tre år. Jämför det med batterihyran på drygt 36 000 kr för fri körsträcka under tre år. Även kapitalkostnaden blir högre vid batteriköp.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Hnrk
Inlägg: 19
Blev medlem: 31 aug 2015 21:37

Re: När kommer en elbil under 200 000 kr?

Inlägg av Hnrk »

iAkita skrev:
Hnrk skrev:
iAkita skrev:
En Zoe med 20-30 mils räckvidd kostar från ca 250 000 kr. Det blir klart under 200 000 kr efter supermiljöbilsbonusen. Den totala ägandekostnaden är fullt jämförbar med Clio, och det börjar märkas på försäljningen. Jag skulle nog vilja påstå att Renault är det enda märke som levererat en vettig bil i sitt segment till ett vettigt pris, och det under flera år nu. Tyvärr sålde den mycket sämre än de räknat med de första åren, det är först nu de är uppe i de volymer de räknade med från början. Det är nog en av anledningarna att utveckling och satsning på nya modeller gått så långsamt sen Zoe lanserades.
Är det 250 000 kr inkl batterihyra? När jag kollar inkl batterihyra verkar listpris vara 305 990 kr men det kanske finns kampanjer med lägre pris? Det är dock fortfarande rätt långt från 212 000 kr före subventioner.
Det är ingen som tvingar dig att köpa batteriet, så svaret är fortfarande att du kan köpa en elbil för under 200 000 kr och har kunnat i flera år. Dessutom har den det lägsta värdetappet på marknaden i kronor räknat.
Fast när jag startade tråden satte jag upp ett par krav.

Krav:
Nybilspris: max 199 999 kr i 2016 års penningvärde före eventuell miljöbilspremie eller andra subventioner. Priset ska inkludera allt. Inga andra kostnader för batterihyra eller liknande.
Räckvidd: minst 10 mil i motorvägsfart, minusgrader och motvind.
Utrymme: tillåtet med fyra vuxna passagerare och bagageutrymme på minst 250 liter.

Jag undrar när det en kommer en bil som uppfyller dessa krav. Zoe kostar enligt dessa regler över 300 000 kr.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: När kommer en elbil under 200 000 kr?

Inlägg av Walker »

Jag saknar svarsalternativet ”aldrig”....
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: När kommer en elbil under 200 000 kr?

Inlägg av iAkita »

Hnrk skrev:
Fast när jag startade tråden satte jag upp ett par krav.

Krav:
Nybilspris: max 199 999 kr i 2016 års penningvärde före eventuell miljöbilspremie eller andra subventioner. Priset ska inkludera allt. Inga andra kostnader för batterihyra eller liknande.
Räckvidd: minst 10 mil i motorvägsfart, minusgrader och motvind.
Utrymme: tillåtet med fyra vuxna passagerare och bagageutrymme på minst 250 liter.

Jag undrar när det en kommer en bil som uppfyller dessa krav. Zoe kostar enligt dessa regler över 300 000 kr.
Ja då blir det ju en annan femma såklart. Missade att läsa ditt originalinlägg. Det känns som om det är långt borta med en sån bil här i Sverige. Även om batterierna blir billigare så hjälper inte det då förväntningarna på räckvidden också ökar hela tiden. För några år sedan var 20-30 mil i motorvägsfart målet, nu duger knappt det längre. Så frågan är om någon är villig på att satsa på att producera en bil för fyra vuxna med bagage som inte kommer mer än ca 10 mil. En sån skulle kanske gå att sälja för under 200 000 kr inom ett par år, men frågan är vem som skulle köpa den.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: När kommer en elbil under 200 000 kr?

Inlägg av LarsL »

Fast vad kostar då billigast avgasbilen om ALLT ska ingå?

För mig som kör för 30-40 000kr i bränsle per år så hamnar vi väl på 350-400 000kr för billigaste avgasbilen.
Hnrk
Inlägg: 19
Blev medlem: 31 aug 2015 21:37

Re: När kommer en elbil under 200 000 kr?

Inlägg av Hnrk »

iAkita skrev:
Hnrk skrev:
Fast när jag startade tråden satte jag upp ett par krav.

Krav:
Nybilspris: max 199 999 kr i 2016 års penningvärde före eventuell miljöbilspremie eller andra subventioner. Priset ska inkludera allt. Inga andra kostnader för batterihyra eller liknande.
Räckvidd: minst 10 mil i motorvägsfart, minusgrader och motvind.
Utrymme: tillåtet med fyra vuxna passagerare och bagageutrymme på minst 250 liter.

Jag undrar när det en kommer en bil som uppfyller dessa krav. Zoe kostar enligt dessa regler över 300 000 kr.
Ja då blir det ju en annan femma såklart. Missade att läsa ditt originalinlägg. Det känns som om det är långt borta med en sån bil här i Sverige. Även om batterierna blir billigare så hjälper inte det då förväntningarna på räckvidden också ökar hela tiden. För några år sedan var 20-30 mil i motorvägsfart målet, nu duger knappt det längre. Så frågan är om någon är villig på att satsa på att producera en bil för fyra vuxna med bagage som inte kommer mer än ca 10 mil. En sån skulle kanske gå att sälja för under 200 000 kr inom ett par år, men frågan är vem som skulle köpa den.
Nu var det minst 10 mil jag skrev, inte max 10 mil. Förhoppningsvis kommer priserna någon gång gå ned såpass mycket att det finns billiga elbilar att köpa på samma sätt som det finns billiga fossilbilar. Frågan är när det kommer ske. Många här inne har förutspått en snabb revolution och att fossilbilar är ute redan om 5-10 år, men så länge det inte finns något att välja på för de som inte har så mycket pengar tror jag att det kommer ta bra mycket längre tid än så.

Det finns även de som inte har råd att köpa en splitterny bil över huvud taget utan måste vänta på att en billig bil kommer ut på begagnatmarknaden.
Hnrk
Inlägg: 19
Blev medlem: 31 aug 2015 21:37

Re: När kommer en elbil under 200 000 kr?

Inlägg av Hnrk »

LarsL skrev:
Fast vad kostar då billigast avgasbilen om ALLT ska ingå?

För mig som kör för 30-40 000kr i bränsle per år så hamnar vi väl på 350-400 000kr för billigaste avgasbilen.
Många, däribland jag själv, är inte i närheten av att lägga så mycket på bensin. Jag kör mellan 500 - 800 mil om året med en bil som drar ca 0,5 l/mil. Det tar lång tid att tjäna in bensinpengar då. Lägg till att jag bor i ett flerfamiljshus och att om jag måste hyra en parkeringsplats med laddbox kommer det kanske kosta 200 kr/mån bara för möjligheten att ladda hemma. Det blir många kr/mil på ett år.

Jag skulle väldigt gärna vilja ha en elbil men det känns som att de ekonomiska möjligheterna att köpa en ny elbil ligger rätt långt bort. Jag är beredd att lägga mer pengar totalt sett för en elbil men inte hur mycket som helst.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: När kommer en elbil under 200 000 kr?

Inlägg av LarsL »

Kör du så lite som 5-800 mil/år så spelar det ingen roll vad du har för bil.
Jerka
Inlägg: 936
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: När kommer en elbil under 200 000 kr?

Inlägg av Jerka »

iAkita skrev:
Hnrk skrev:
Fast när jag startade tråden satte jag upp ett par krav.

Krav:
Nybilspris: max 199 999 kr i 2016 års penningvärde före eventuell miljöbilspremie eller andra subventioner. Priset ska inkludera allt. Inga andra kostnader för batterihyra eller liknande.
Räckvidd: minst 10 mil i motorvägsfart, minusgrader och motvind.
Utrymme: tillåtet med fyra vuxna passagerare och bagageutrymme på minst 250 liter.

Jag undrar när det en kommer en bil som uppfyller dessa krav. Zoe kostar enligt dessa regler över 300 000 kr.
Ja då blir det ju en annan femma såklart. Missade att läsa ditt originalinlägg. Det känns som om det är långt borta med en sån bil här i Sverige. Även om batterierna blir billigare så hjälper inte det då förväntningarna på räckvidden också ökar hela tiden. För några år sedan var 20-30 mil i motorvägsfart målet, nu duger knappt det längre. Så frågan är om någon är villig på att satsa på att producera en bil för fyra vuxna med bagage som inte kommer mer än ca 10 mil. En sån skulle kanske gå att sälja för under 200 000 kr inom ett par år, men frågan är vem som skulle köpa den.
Det här tror jag på. Den billiga elbilen som bara går 10-15 mil kommer aldrig komma. I princip alla elbilar som släpps nu har batterier på 40 kWh eller mer. Och det är rimligt; som Herr X skriver i början av tråden så är det rätt värdelöst att inte kunna köra någon till flygplatsen och sen hem igen utan att få räckviddsångest.

Den dag det kommer en elbil för 200 000 kr så kommer den gå c:a 30 mil blandad körning. Det kommer dröja längre än jag tidigare trott innan den släpps, men det vi till slut får kommer vara bättre. En sådan bil kan man dock inte lansera innan man löst batteriförsörjningen, för den kommer sälja alldeles för bra.

Det var någon som skrev för några år sedan att vi överskattar vad som kommer hända på kort sikt och underskattar det som kommer hända på lång sikt. Det skriver jag under på. De elbilar som kommer nu ger en försmak av vad vi kan vänta oss, men elbilarna kommer aldrig dominera nybilsförsäljningen förrän batterifabrikerna börjar leverera i stor skala någonstans kring 2021-2023. Kanske så sent som 2025. Då kommer det dock vara proppen ur på riktigt och marknaden kommer svämma över av nya, fina elbilar av alla de slag. 2030 kommer fossilbilar vara lika iskalla som tjock-tv.

Min gissning som svar på frågan är 2025. Före dess får vi inte se någon så billig elbil.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: När kommer en elbil under 200 000 kr?

Inlägg av Mickep »

Jag tror att enkla bilar med 30 mils räckvidd kommer vi se för 250kkr om några år. De med fsd kommer gå runt halvmiljonen. Det kommer vara som det alltid har varit, de rika kommer ha möjlighet att investera i saker som ger avkastning, medans de med normalinkomster får nöja sig med kostnader som avskrivs.
Skriv svar