Vår andrabil är en i-miev. Det är en fullfjädrad, men simpel bil som duger alldeles utmärkt som familjers andrabil när man bara kör till och från skola, dagis eller till butiken. Jag skulle säga att den i stort sett uppfyller kraven i trådstarten.Hnrk skrev:Jag har visserligen inte provkört i-miev själv men har fått intrycket av att den inte är mycket till bil egentligen. Sen är det väl tveksamt om den når upp till kraven jag ställde i trådstarten.Herr X skrev:I-miev säljs nya i Norge för 154 620. De säljer hyggligt, men har fortfarande inte kapat någon signifikant del av all nybilsförsäljning..
http://www.mitsubishi-motors.no/i-miev/
Väljer man istället en liten fossil-Opel eller liknande som andrabil så är den enormt mycket dyrare i Norge än i Sverige på grund av alla straffskatter kopplade till miljöpåverkan.
Trots detta, väljer fortfarande 2 av 3 en fossilbil när de köper ny bil i Norge.
Tror således inte att dina 200' är någon magisk gräns.
Ändå lite konstigt att fler inte väljer elbil i Norge, det finns åtskilliga tusenlappar att spara. Åker alla norrbaggar 20 mil till stugan för friluftsliv varje helg och behöver längre räckvidd samt plats för skidor? Sparar man 1000 kr/mån i drivmedel har man nästan råd att bjuda familjen på pizza.
Problemet är att 15 mil NEDC (10 mil effektiv) räckvidd är alltför lite. Bor man lite utanför stan i ett villaområde i en förort, behöver man från tid till annan kunna köra en liten bit med bilen. En tur för oss till Bauhaus är exempelvis 3,5 mil motorvägskörning, dvs. 7 mil tur och retur (det går inte att ladda där). I-miev klarar detta vintertid i motorvägsfart, men det är lite svettigt. Man måste starta med helt fulladdat batteri, och har inte råd att göra några utsvävningar. En liten 20-minuters biltur för att köpa en dörr-list på Bauhaus blir plötsligt ett jätteprojekt som måste planeras minutiöst. Har man varit ute och kört en stund tidigare med bilen så är det bara att glömma dörr-listen.
Erfarenheter likt detta berättar vi i-mievägare gärna, vilket gör att folk blir tveksamma. I-mieven kostar 160k medan man får en liten bensinare för 180k. Kanske många ändå betalar lite extra för att slippa krånglet med laddningen och mecket som kommer med i-mieven? Jag hade nog själv köpt en bensinare som andrabil om jag inte gått och blivit sekterist.