Hur mycket är superchsrgers värt för dig?

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

Hur mycket är SuC värt?

0
0
Inga röster
10k
15
23%
20k
19
29%
30k
8
12%
50k
3
5%
75k
1
2%
100k
12
18%
150k
5
8%
200k
0
Inga röster
300k
2
3%
Mer
1
2%
 
Antal röster: 66

Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Hur mycket är superchsrgers värt för dig?

Inlägg av apkungen »

vad är SuC värt egentligen? Man kan alltså fortfarande använda Chademo. Bara suc försvinner. Hur mycket mindre är en model s värd isf? Vid vilket pris lägre än det du gav/skulle ge, skulle du ha köpt en tesla model s om SuC inte fanns?
Senast redigerad av apkungen, redigerad totalt 2 gång.
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Hur mycket är superchsrgers värt för dig?

Inlägg av joel80 »

Blir ju lite inviduellt och beror ju på ditt könsmönster. Hur många gånger per år/månad kör du mer än 20 mil per dag eller åt gången?

För vissa är det nog ovärdeligt och en "showstopper"... Men kör man inte så fasligt många långa resor funkar det säkert fint. Det är ju fortfarande med bra mycket bättre räckvidd än andra elbilar..
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Jorma
Teslaägare
Inlägg: 340
Blev medlem: 07 apr 2015 18:03
Ort: Torslanda

Re: Hur mycket är superchsrgers värt för dig?

Inlägg av Jorma »

Jag klickade för 20 K, men jag skulle nog inte köpa en utan att kunna ladda på Supercharger.
Här hemma har jag på 10 månader laddat 5 gånger, så det är inte värdet av strömmen, jag vill inte åka långt utan den möjligheten.
Utlandresa, jag var nyss med till Kroatien, skulle jag inte ens fundera på utan att kunna ladda snabbt.

Billigt i USA kommer att kosta en del i tull, frakt, skatt och moms ovanpå. Och kanske bygga om vissa delar som inte är godkända här??
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hur mycket är superchsrgers värt för dig?

Inlägg av LarsL »

Det är väl inte bara SC du missar? Du kan inte ladda 3-fas heller? Har du kollat att Chademo funkar? Jag tycker man ska dra av minst 100kkr om inte mer.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Hur mycket är superchsrgers värt för dig?

Inlägg av e5m1r »

Type 1 adapter finns så publikt kan man nog ladda överallt

Man borde kunna bygga egen adapter som tillåter dig att gå drån type 2 till type 1 och sedan använda tesla adapter för att ansluta till bilen
Nackdelen är hur mycket ström den kan ta emot + ingen SuC
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Hur mycket är superchsrgers värt för dig?

Inlägg av chpaulin »

För mig är det skillnad på värdet och vad jag Max skulle kunna tänka mig att ge. Skulle nog kunna betala ganska mycket för friheten.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Hur mycket är superchsrgers värt för dig?

Inlägg av bylund »

Och garantier. Vill Tesla ens mecka med en sådan bil utanför garantin? D v s skulle du alls få service på bilen utan att skeppa den till Nordamerika?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
wotottw
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 06 sep 2015 16:03
Ort: Bromma

Re: Hur mycket är superchsrgers värt för dig?

Inlägg av wotottw »

Jag har haft min ms i snart 7 månader och alldrig laddat på suc eller annan ladd station än hemma.
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Hur mycket är superchsrgers värt för dig?

Inlägg av jonas »

Jag ser största problemet att man inte kan ladda tre-fas. För mig behöver jag ladda Teslan ca 4-5h varje natt vid 16A trefas. det skulle blir tre ggr så lång laddtid om jag inte kan säkra upp till 32A. Och den tiden har jag inte. Hade tidigare en Think som tog 8-12h att ladda fullt med mitt körmönster och det var ohållbart. Den klarade bara 12A enfas och sista 2-3h gick den ner ytterligare i ström. Med ett så stort batteri som är på Teslan vill man kunna ladda fullt över en natt.
Detta ser jag som ett kommande problem med dagens elbilar där man skall öka batterikapaciteten utan att öka dagliga laddeffekten. Snart måste man ha 3-fas på alla elbilar med större batteri. 8h Anser jag vara max tid det får ta att ladda från tomt till fullt med min ordinarie hemmaladdning. 16A är en lämplig gräns för laddström då de flesta kan få 25A till bostaden och det måste finnas utrymme för annat än elbilen också.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hur mycket är superchsrgers värt för dig?

Inlägg av LarsL »

Håller med om att 3-fas är viktigt. Men det är ju ändå så att hur stort batteriet än är så behöver jag inte fylla på mer än jag förbrukat. Så återigen så måste man kolla sitt körmönster.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Hur mycket är superchsrgers värt för dig?

Inlägg av HelectriC »

Man blir rädd bara man funderar på hur det blir när bilen ska in på verkstad utan garanti. Är det stora problem så kommer det kosta skjortan. Min erfarenhet är dessutom att amerikanska bilar är slitna på ett helt annat sätt än i Sverige. Hjulupphängningar och sånt är ofta i mycket dåligt skick eftersom vägarna ofta är under all kritik i USA. Känns som de flesta bilar gnisslar och knakar där borta. Men det kanske ingår nån slags "final check" om man köper CPO från Tesla USA där dom åtgärdar det mesta?
Sen tror jag man får leta en stund för att hitta nån som är beredd att köpa den när du väl vill bli av med den. Inte så extremt många Teslaspekulanter på gatorna generellt sett och när bilen sen har en hel del begränsningar upp på det, så kan nog potentiella köpare vara lätträknade.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Hur mycket är superchsrgers värt för dig?

Inlägg av StefL »

Jag tolkade frågan främst som att gälla frånvaron av SuC-möjlighet som även "gamla" S60 saknade i grundpriset, dvs oaktat att det råkade vara en amerikansk bil som triggat frågans uppkomst. Även om priset på att köpa till SuC var 20.000 svarar jag 30k för att markera att det inte alls främst handlar om kostnaden utan om möjligheten att snabbt kunna ladda och åka vidare - tiden är minst lika viktig.
Så personligen kommer jag alla gånger att välja till SuC till min Model 3 även om det som det verkar kommer att finnas en bättre utbyggd laddinfrastruktur när det är dags. Men SuC-lösningen framstår för mig fortfarande som överlägsen de alternativ som finns idag.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Hur mycket är superchsrgers värt för dig?

Inlägg av HelectriC »

StefL skrev:
Jag tolkade frågan främst som att gälla frånvaron av SuC-möjlighet som även "gamla" S60 saknade i grundpriset, dvs oaktat att det råkade vara en amerikansk bil som triggat frågans uppkomst. Även om priset på att köpa till SuC var 20.000 svarar jag 30k för att markera att det inte alls främst handlar om kostnaden utan om möjligheten att snabbt kunna ladda och åka vidare - tiden är minst lika viktig.
Så personligen kommer jag alla gånger att välja till SuC till min Model 3 även om det som det verkar kommer att finnas en bättre utbyggd laddinfrastruktur när det är dags. Men SuC-lösningen framstår för mig fortfarande som överlägsen de alternativ som finns idag.
iom att omröstningen innehåller alternativ upp till 300k, så antar jag att han menar hur mycket billigare måste man sälja bilen för att den inte har SuC? Det är ju knappast aktuellt att betala 300k till Tesla för att aktivera SuC. Men om man ska sälja en beg bil, så kan det nog röra sig om 6-siffriga skillnader i pris på en europeisk kontra amerikansk bil (dock vägs garantin självklart in det också, inte bara SuC)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Hur mycket är superchsrgers värt för dig?

Inlägg av StefL »

HelectriC skrev:
StefL skrev:
Jag tolkade frågan främst som att gälla frånvaron av SuC-möjlighet som även "gamla" S60 saknade i grundpriset, dvs oaktat att det råkade vara en amerikansk bil som triggat frågans uppkomst. Även om priset på att köpa till SuC var 20.000 svarar jag 30k för att markera att det inte alls främst handlar om kostnaden utan om möjligheten att snabbt kunna ladda och åka vidare - tiden är minst lika viktig.
Så personligen kommer jag alla gånger att välja till SuC till min Model 3 även om det som det verkar kommer att finnas en bättre utbyggd laddinfrastruktur när det är dags. Men SuC-lösningen framstår för mig fortfarande som överlägsen de alternativ som finns idag.
iom att omröstningen innehåller alternativ upp till 300k, så antar jag att han menar hur mycket billigare måste man sälja bilen för att den inte har SuC? Det är ju knappast aktuellt att betala 300k till Tesla för att aktivera SuC. Men om man ska sälja en beg bil, så kan det nog röra sig om 6-siffriga skillnader i pris på en europeisk kontra amerikansk bil (dock vägs garantin självklart in det också, inte bara SuC)
Absolut - jag tänkte också så, dvs hur mycket mindre en bil utan SuC skulle vara värd begagnad jämfört med en som har det. Och det är klart - på en europeisk S60 utan SuC-möjlighet måste det ju vara möjligt att köpa till det när som helst så egentligen borde det inte vara mer än 20k som skiljer (om det är vad SuC kostar).
Och det uppstår förstås andra "komplikationer" med en USA-specad bil så det går inte att sätta ett realistiskt pris på att bara SuC-möjligheten saknas, det inser jag. Däremot skulle jag som sagt inte själv köpa en bil utan SuC pga det körmönster jag har, även om det kanske i rena pengar räknat inte handlar om en "besparing" på 20.000 för mig under den tid jag skulle ha bilen.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Hur mycket är superchsrgers värt för dig?

Inlägg av jonas »

Frågan blir lite dubbelbottnad när man frågar om SuC men samtidigt menar en Amerikansk bil utan vår laddmöjlighet alls.

Just i detta fallet är ju det största problemet att det är en amerikansk bil med 1-fasladdning specialanslutning, 115V och 60Hz. Att den saknar SuC blir väldigt underordnat enligt mig för att överhuvudtaget köra bilen.
Sen har vi ju garantier och annat men de kommer ju först om något går sönder. Knappast något som går sönder om man knappt kan köra bilen. Jag kanske överdriver mina farhågor om just laddningen.

Men jag tror inte det var en tillfällighet att man fick provköra Model X i Norge, där har man nämligen tillgång till nästan samma ström/spänning som i USA, sånär som på frekvensen.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Hur mycket är superchsrgers värt för dig?

Inlägg av apkungen »

Jorma skrev:
Jag klickade för 20 K, men jag skulle nog inte köpa en utan att kunna ladda på Supercharger.
Här hemma har jag på 10 månader laddat 5 gånger, så det är inte värdet av strömmen, jag vill inte åka långt utan den möjligheten.
Utlandresa, jag var nyss med till Kroatien, skulle jag inte ens fundera på utan att kunna ladda snabbt.

Billigt i USA kommer att kosta en del i tull, frakt, skatt och moms ovanpå. Och kanske bygga om vissa delar som inte är godkända här??
Isf är det väl värt mycket mer med SuC än 20k för dig? Vid nåt pris skulle du väl ha köpt teslan ändå? Säg att en nybil utan SuC skulle kosta 200kkr mindre än en bil med, skulle du ha köpt den då?
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Hur mycket är superchsrgers värt för dig?

Inlägg av apkungen »

StefL skrev:
Jag tolkade frågan främst som att gälla frånvaron av SuC-möjlighet som även "gamla" S60 saknade i grundpriset, dvs oaktat att det råkade vara en amerikansk bil som triggat frågans uppkomst. Även om priset på att köpa till SuC var 20.000 svarar jag 30k för att markera att det inte alls främst handlar om kostnaden utan om möjligheten att snabbt kunna ladda och åka vidare - tiden är minst lika viktig.
Så personligen kommer jag alla gånger att välja till SuC till min Model 3 även om det som det verkar kommer att finnas en bättre utbyggd laddinfrastruktur när det är dags. Men SuC-lösningen framstår för mig fortfarande som överlägsen de alternativ som finns idag.
Precis. Tänk bort att bilen är amerikansk. Bara skillnaden att den ena kan använda gratis SuC o den andra bara Chademo.

Vissa säger att de inte skulle ha köpt en tesla annars, men för nåt pris borde de väl göra det även om det krävs 300kkr mindre.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Hur mycket är superchsrgers värt för dig?

Inlägg av 12man »

pratade med en norrman med us tesla en gång(vit var den) han hade en amerikansk chademo adapter. han tyckte det funkade fint men jag vet inte
varje långrese laddning tar ett antal minuter extra, 30? Hur vanligt med mer än ett chademo uttag per plats? dvs väntetid

hur många flyttgods teslor finns det i sverige/europa
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Jorma
Teslaägare
Inlägg: 340
Blev medlem: 07 apr 2015 18:03
Ort: Torslanda

Re: Hur mycket är superchsrgers värt för dig?

Inlägg av Jorma »

apkungen skrev:
Jorma skrev:
Jag klickade för 20 K, men jag skulle nog inte köpa en utan att kunna ladda på Supercharger.
Här hemma har jag på 10 månader laddat 5 gånger, så det är inte värdet av strömmen, jag vill inte åka långt utan den möjligheten.
Utlandresa, jag var nyss med till Kroatien, skulle jag inte ens fundera på utan att kunna ladda snabbt.

Billigt i USA kommer att kosta en del i tull, frakt, skatt och moms ovanpå. Och kanske bygga om vissa delar som inte är godkända här??
Isf är det väl värt mycket mer med SuC än 20k för dig? Vid nåt pris skulle du väl ha köpt teslan ändå? Säg att en nybil utan SuC skulle kosta 200kkr mindre än en bil med, skulle du ha köpt den då?
Nej, om det är en amerikansk bil utan garantier och utan möjlighet att ens ladda 3fas, och dessutom är till salu från Litauen.
För mycket huvudvärk låter det som.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Hur mycket är superchsrgers värt för dig?

Inlägg av apkungen »

Nej men inte USA. Frågan handlar inte om det... Bara suc. Vid vilket pris skulle du ha köpt model s om suc inte fanns?
Användarvisningsbild
alset srotom
Teslaägare
Inlägg: 137
Blev medlem: 13 feb 2015 20:32

Re: Hur mycket är superchsrgers värt för dig?

Inlägg av alset srotom »

Supercharger är Teslas USP, dock verkar de inte riktigt fattat det själva.

Jag satte 150k.
Vill du ha 8000:- rabatt vid köp av Model S & X skicka PM!
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Hur mycket är superchsrgers värt för dig?

Inlägg av HelectriC »

apkungen skrev:
Nej men inte USA. Frågan handlar inte om det... Bara suc. Vid vilket pris skulle du ha köpt model s om suc inte fanns?
skulle inte ha köpt Tesla eller någon elbil som bil #1 om det inte fanns ett liknande nätverk som SuC, det är liksom nyckeln till hela grejen for alla som vill använda bilen utanför hemstaden.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Hur mycket är superchsrgers värt för dig?

Inlägg av danni »

Det är en sjukt svår fråga att besvara. Jag var beredd att köpa en Tesla innan de öppnade några superchargers i Sverige. Och nu när de finns använder jag dem knappt alls - jag har laddat på superchargers sex gånger sen jag fick bilen i oktober. Och ändå så känns det värt så sjukt mycket att ha dem. Bara möjligheten att när som helst kunna köra hur långt som helst utan att betala extra. Det är värt sjukt mycket. Vi ska ta en kortare bilsemester i sommar och troligen en längre nästa år. Så jävla chill.

Så jag vet faktiskt inte... Hundratusen kanske? Så svårt att säga.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Hur mycket är superchsrgers värt för dig?

Inlägg av apkungen »

För det allra mesta klarar jag mig på 30mil och laddning hemma. Men ibland får jag lova att använda chademo till och från ex tandådalen i en halvtimme extra jämfört med SuC och 1h extra för o ta mig till Åre t.ex. Och riken med chademo som är sönder är inte kul men nu funkar ju både clever och fortum rätt bra ändå. Laddar mycket hellre där än på en "gratisladdare", som du har varit inne på Danni.

Men framförallt känslan att kunna sticka till nordkapp eller södra europa "gratis" är svårslagen.

För mig är det nog värt runt 50 kkr. Men så skulle jag nog bara köra runt 1500 mil om året också.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Hur mycket är superchsrgers värt för dig?

Inlägg av 12man »

apkungen skrev:
Nej men inte USA. Frågan handlar inte om det... Bara suc. Vid vilket pris skulle du ha köpt model s om suc inte fanns?

vad var du beredd att betala för en iphone 1995?
ms 76132 "Eleamore"
Skriv svar