Handen på hjärtat, varför skaffade du en Tesla?

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

Handen på hjärtat, varför skaffade du en Tesla?

100 % miljötänk - 0 % annat.
6
5%
90 % miljötänk - 10 % annat.
8
7%
80 % miljötänk - 20 % annat.
9
8%
70 % miljötänk - 30 % annat.
16
13%
60 % miljötänk - 40 % annat.
5
4%
40 % miljötänk - 60 % annat.
19
16%
30 % miljötänk - 70 % annat.
12
10%
20 % miljötänk - 80 % annat.
17
14%
10 % miljötänk - 90 % annat.
16
13%
0 % miljötänk - 100 % annat.
11
9%
 
Antal röster: 119

Användarvisningsbild
djFabbe
Teslaägare
Inlägg: 348
Blev medlem: 06 jul 2016 10:45

Handen på hjärtat, varför skaffade du en Tesla?

Inlägg av djFabbe »

Jag som alltid varit lite av en prylgalning blev nyligen lite ifrågasatt av mitt val av en Tesla då hen aldrig sett något spirande miljöintresse hos mig tidigare. Och, handen på hjärtat, jag ska väl ärligt säga att det för min del handlar om ca 80% teknik/design och prylnörderi, 20% miljö. I miljö inkluderar jag här att man får faktiskt sponsrar en för miljön positiv utveckling. Man vi kan ju inte hålla på och släppa ut växthusgaser får ever så i det här fallet känns det som en win-win för mig och miljön.

Så det hade varit intressant att se vad forumet tycker: Varför skaffade du din Tesla, om du måste välja mellan miljö och teknik/design/köregenskaper/hypen/praktiska omständigheter etc?
En röd Model 3 Long Range från Mars 2019.

Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare
Inlägg: 1026
Blev medlem: 21 dec 2014 22:05
Ort: Kisa

Re: Handen på hjärtat, varför skaffade du en Tesla?

Inlägg av pegs »

djFabbe skrev:
Jag som alltid varit lite av en prylgalning blev nyligen lite ifrågasatt av mitt val av en Tesla då hen aldrig sett något spirande miljöintresse hos mig tidigare. Och, handen på hjärtat, jag ska väl ärligt säga att det för min del handlar om ca 80% teknik/design och prylnörderi, 20% miljö. I miljö inkluderar jag här att man får faktiskt sponsrar en för miljön positiv utveckling. Man vi kan ju inte hålla på och släppa ut växthusgaser får ever så i det här fallet känns det som en win-win för mig och miljön.

Så det hade varit intressant att se vad forumet tycker: Varför skaffade du din Tesla, om du måste välja mellan miljö och teknik/design/köregenskaper/hypen/praktiska omständigheter etc?
40% - Tekniknörd
20% - Bra för miljön
10% - Bidra till en bättre värld
30% - Körupplevelsen


Skickat från min iPad med Tapatalk
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
Waxinator
Teslaägare
Inlägg: 133
Blev medlem: 05 jul 2015 15:47
Ort: Glommen

Re: Handen på hjärtat, varför skaffade du en Tesla?

Inlägg av Waxinator »

80% - Tekniknörd
05% - Bra för miljön
00% - Bidra till en bättre värld
15% - Körupplevelsen
Model S P90DL - Facelift - Midnight Silver - Light Gray Lether. Levererad 3-Aug-2016. ( http://www.section4.se )
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare
Inlägg: 977
Blev medlem: 19 jul 2014 14:45
Ort: Frillesås

Re: Handen på hjärtat, varför skaffade du en Tesla?

Inlägg av Zoidberg »

10% - Tekniknörd
20% - Bra för miljön
60% - Bidra till en bättre värld
10% - Körupplevelsen

Vidare vill jag tillägga att utan Teslas infrastruktur hade jag nog inte köpt bilen. Utan bra snabbladdning tycker jag inte Model S är värd pengarna riktigt. Då hade vi aknske skaffat oss varsin Nissan istället.
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Användarvisningsbild
Oppfinnarn
Teslaägare
Inlägg: 484
Blev medlem: 08 aug 2015 11:11
Ort: Bjärred

Re: Handen på hjärtat, varför skaffade du en Tesla?

Inlägg av Oppfinnarn »

70% Tekniknörd
20% Spark-i-baken-på-andra-bilfabrikanter-som-inte-följer-med-tiden
10% Körekonomin
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22 :) ....
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Handen på hjärtat, varför skaffade du en Tesla?

Inlägg av e5m1r »

80% teknik
20% körupplevelse
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare
Inlägg: 519
Blev medlem: 13 jul 2014 17:25

Re: Handen på hjärtat, varför skaffade du en Tesla?

Inlägg av Wahll »

60% miljön
20% teknik
20% tesla står för något nytt i en intorkad branch.
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Användarvisningsbild
ivveh
Teslaägare
Inlägg: 106
Blev medlem: 12 maj 2016 08:40
Ort: Göteborg

Re: Handen på hjärtat, varför skaffade du en Tesla?

Inlägg av ivveh »

De va dax för ny bil och jag skulle ha en elbil. Mest pga att jag gillar att ligga i framkant. Effekivt, miljövänligt och högteknologiskt. För mig går dom kvalitéerna hand i hand. Sen behöver jag lite mer räckvidd än dom andra bilmärkena erbjuder. Superchargernätverket är en väldigt viktig del men en del av bilen tycker jag. Så resonerade jag.
Model S 60 / Tech paket m. AP / Supercharger / 22kW Laddare / Halvläder / Automagisk baklucka / Finbelysning / Cyklon 19" SÅLD!
Model X 100D / Premium / AP / 7 säten
Rabattkod: http://---
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 975
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Handen på hjärtat, varför skaffade du en Tesla?

Inlägg av Toja »

25% ligga i framkant/teknik
25% trött på gamla bil fabrikanter som gjort minimal utveckling på 100 år
25% miljö
25% körupplevelse


Skickat från min iPhone med Tapatalk
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
+46
Teslaägare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Handen på hjärtat, varför skaffade du en Tesla?

Inlägg av +46 »

För mig blir röstningen lite av hönan eller ägget eftersom jag redan hade bestämt mig för att min nästa bil skulle vara en ren elbil. Kosta vad det kostar vill. Om tre år finns det kanske fler elbilar att välja emellan, men jag tvivlar på att någon kommer att kunna matcha en Tesla fullt ut vad gäller teknik, säkerhet, räckvidd, körglädje, prestanda, mm.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Jorma
Teslaägare
Inlägg: 340
Blev medlem: 07 apr 2015 18:03
Ort: Torslanda

Re: Handen på hjärtat, varför skaffade du en Tesla?

Inlägg av Jorma »

Miljötänk då jag beställde Teslan kanske 40%, numera högre, har precis köpt in batteridriven gräs/slytrimmer och snöslunga!
Hoppas att det blir lite snö i vinter så jag kan reta grannarna, som tvivlar på att den ska fungera, dom tror att den är för klen :D ;)
Har kört eldriven gräsklippare sedan mitt första husköp 1988, och batterdriven sen 10 år tillbaks.
Den tog slut efter 10 år i lager, nedsliten kniv, krökt axel pga. kört på stenar och rötter, men batterierna och elmotorn har det inte hänt något med på dessa 10 år. Gav bort den till en kille som fixade felen och köpte mig en ny, numera med dubbelt så stor kapacitet i batteriet.'

Gillar inte att ha ett elände med svårstartade bensindrivna trädgårdsmaskiner som luktar och låter illa och behöver servas emellanåt. Och är tunga.
Och att söla med bensin

Och på pluskanten är det ju miljön också.

Teslan blev beställd så snart dom öppnade centret i Mölndal 2 mil härifrån, och superchargerna bidrog till köpet, utan den möjligheten hade jag nog väntat ett tag till, och kanske kört en hybrid idag.
Tesla modell 3 är beställd och när vi får den så säljer jag min bensindrivna Merca SL som går som andrabil nu.
Eller kanske det blir en Tesla roadster???
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Handen på hjärtat, varför skaffade du en Tesla?

Inlägg av Surfaren »

30% miljö (inkl en bättre värld framöver, vilket väger mer för mig än mina egna utsläpp)
20% tekniknörderi
30% trött på oljebrännare
20% supercharger (utan dessa hade det inte blivit nåt köp)
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8573
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Handen på hjärtat, varför skaffade du en Tesla?

Inlägg av Pontus »

20% Miljö
80% Tekniknörd
80% Körupplevelse
20% Total känsla
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Handen på hjärtat, varför skaffade du en Tesla?

Inlägg av Svenssons »

Pontus skrev:
20% Miljö
80% Tekniknörd
80% Körupplevelse
20% Total känsla
Har du också gått över budget som jag har gjort?

50% Oberoende
30% Tekniknörd
20% Miljö
100% Måste ha, ta mina pengar och ge mig bilen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Handen på hjärtat, varför skaffade du en Tesla?

Inlägg av bullen »

Som en dam sa på Tesla träffen i våras. För att jag inte har råd med bensin
Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare
Inlägg: 775
Blev medlem: 02 dec 2015 07:37
Ort: Stockholm

Re: Handen på hjärtat, varför skaffade du en Tesla?

Inlägg av boreno »

När jag bytte Volvo V60 PHD mot Tesla var det tyngsta skälet - 90% - miljöaspekten. Att kunna röra sig friare, köra längre och oftare utan att fylla på med diesel kändes stort. När jag fick bilen körde jag mer och längre, utan dåligt miljösamvete.

Nu har jag, som många på forumet vet, ingen Tesla längre. Det blir en ny bil så småningom, det är säkert. Och det kommer bli en elbil från Tesla, men inte av miljöskäl, utan av säkerhetsskäl. Jag har sagt nej till försäkringens hyrbilar så länge de inte erbjuder en säker elbil. Säkerhet 70%, miljö 30%.

Att behöva bli utskuren ur en bil med 60L brännbar vätska i tanken är inte speciellt lockande. I en elbil försvinner den faktorn - fossilbränsle brinner snabbt men batterier brinner långsamt och aldrig (hittills vad jag vet) pga. en krasch. Det finns många säkra bilar, men Tesla har den säkraste och till dess det ändras kommer jag inte sätta mig bakom ratten i en annan bil på långresor.

Jag skaffade Teslan med säkerheten som bonus. Min nästa Tesla kommer ha miljöaspekten som bonus.
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
+46
Teslaägare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Handen på hjärtat, varför skaffade du en Tesla?

Inlägg av +46 »

boreno skrev:
När jag bytte Volvo V60 PHD mot Tesla var det tyngsta skälet - 90% - miljöaspekten. Att kunna röra sig friare, köra längre och oftare utan att fylla på med diesel kändes stort. När jag fick bilen körde jag mer och längre, utan dåligt miljösamvete.

Nu har jag, som många på forumet vet, ingen Tesla längre. Det blir en ny bil så småningom, det är säkert. Och det kommer bli en elbil från Tesla, men inte av miljöskäl, utan av säkerhetsskäl. Jag har sagt nej till försäkringens hyrbilar så länge de inte erbjuder en säker elbil. Säkerhet 70%, miljö 30%.

Att behöva bli utskuren ur en bil med 60L brännbar vätska i tanken är inte speciellt lockande. I en elbil försvinner den faktorn - fossilbränsle brinner snabbt men batterier brinner långsamt och aldrig (hittills vad jag vet) pga. en krasch. Det finns många säkra bilar, men Tesla har den säkraste och till dess det ändras kommer jag inte sätta mig bakom ratten i en annan bil på långresor.

Jag skaffade Teslan med säkerheten som bonus. Min nästa Tesla kommer ha miljöaspekten som bonus.
+1
Jag har till min förvåning noterat att ingen annan än du har prioriterat säkerheten eller har de inkluderat det under begreppet teknik?
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Handen på hjärtat, varför skaffade du en Tesla?

Inlägg av Anders77 »

Har ju precis beställt, så jag får väl säga mitt med.

Är Centerpartist så självklart är miljön viktig. Ca 30%.
Att stödja ett företag som påskyndar utvecklingen 20%
30% Tekniknerd, finns det nått coolare?
Har valt en X för säkerheten för min familj så 20% säkerhet.

Hade jag valt en S vilket jag var på väg att göra för ett år sen, så hade det varit mindre på miljö och säkerhet och mer på tekniknerd och påskynda utvecklingen.

Utan SUC hade jag inte köpt den. Då hade jag väntat på min 3:a och haft den själv, så som jag har tänkt. Sen hade jag haft en BMW till frugan som familjebil, precis som nu.

Familjebil måste kunna laddas/tankas snabbt på semestrar.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Handen på hjärtat, varför skaffade du en Tesla?

Inlägg av lator »

boreno skrev:
Nu har jag, som många på forumet vet, ingen Tesla längre. Det blir en ny bil så småningom, det är säkert. Och det kommer bli en elbil från Tesla, men inte av miljöskäl, utan av säkerhetsskäl. Jag har sagt nej till försäkringens hyrbilar så länge de inte erbjuder en säker elbil. Säkerhet 70%, miljö 30%.

Att behöva bli utskuren ur en bil med 60L brännbar vätska i tanken är inte speciellt lockande. I en elbil försvinner den faktorn - fossilbränsle brinner snabbt men batterier brinner långsamt och aldrig (hittills vad jag vet) pga. en krasch. Det finns många säkra bilar, men Tesla har den säkraste och till dess det ändras kommer jag inte sätta mig bakom ratten i en annan bil på långresor.

Jag skaffade Teslan med säkerheten som bonus. Min nästa Tesla kommer ha miljöaspekten som bonus.
Jag förstår precis hur du tänker nu efter din upplevelse i Nederländerna men jag skulle aldrig begränsa mig till att bara åka säkert på långa resor. De flesta allvarliga olyckorna inträffar nära hemmet och hastigheter långt under 100 km/h räcker för en fatal utgång. Givetvis önskar vi alla att vi slipper uppleva en allvarlig olycka men din resa påminner oss alla om att när det väl händer så är det i stort sett omöjligt att undvika. Tack Tesla för att vi har er kvar hos oss!
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Handen på hjärtat, varför skaffade du en Tesla?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Vet inte riktigt hur jag ska svara.

Jag är absolut ingen inbiten miljötaliban men har alltid tyckt att man ska prioritera miljön om det finns ett miljövänligt alternativ i de vardagliga valen man gör. Så när jag köpte mitt första hus 1999 så köpte jag också min första batteridrivna gräsklippare av miljöskäl. Och strax därefter så köpte jag även en batteridriven grästrimmer. Det var väl då jag började uppskatta batteridrivna saker. Miljöcertifierad el har jag haft sedan dag ett, när det gick att få ett sådant elavtal. Det var också miljöaspekten som låg till grund för intresset för elbilar och Tesla initialt. Men ju längre Tesla kom med sina bilar ju mer intresserad blev jag av tekniken.

Och inför första provkörningen av Model S (P85+) så var det nog 50-50 mellan miljö och teknik. Efter provkörningen så glömde jag helt bort miljöaspekten. :lol: Jag förstod då att det fanns så otroligt många fler skäl till att köra elbil i allmänhet och Tesla i synnerhet än just miljöskälet.

Så när jag köpte min Model S så var det inte längre miljön som var huvudskälet, det var bara en stor fet bonus som kom utöver alla andra anledningar.

Samanfattningsvis kan man säga att hade jag inte varit miljöintesserad så hade jag inte heller varit intresserad av Tesla. Men när jag köpte min Tesla så var det inte av miljöskäl. :?

Konstigt... jag vet. :D
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Handen på hjärtat, varför skaffade du en Tesla?

Inlägg av danni »

För mig var det nog... allt :D Tesla har prickat helheten så bra. Bilen är så jäkla kompromisslös att det inte går att göra annat än bli kär i den. För mig som biltokig tekniknörd är den en bullseye. Den allra senaste tekniken, vansinniga prestanda, vacker, riktigt trevlig, otroligt praktisk familjebil, supersäker, och på något jäkla vänster bra för miljön också. Men visst, det där med miljön är kanske rätt mycket en bonus. Men fortfarande en faktor som spelar roll. Och sen ska man inte glömma det som många andra pushat på, att Tesla driver världen i rätt riktning. Accelererar elbilismen genom att skrämma upp de andra, och får oss bort från oljeberoendet som inte bara är dåligt för miljön utan också geopolitisk katastrof. Att lägga så mycket pengar på en Tesla kändes faktiskt till viss del som välgörenhet, som ett sätt att inte bara få en häftig pryl utan dessutom bidra till en bättre värld.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
djFabbe
Teslaägare
Inlägg: 348
Blev medlem: 06 jul 2016 10:45

Re: Handen på hjärtat, varför skaffade du en Tesla?

Inlägg av djFabbe »

(Som trådskapare ska jag meddela att jag inte missat alternativet 50/50%. Jag hoppade medvetet över det så det skulle bli lite mer spännande om man tvingas välja sida ;) Gick inte att redigera meddelandet i efterhand nämligen. )
En röd Model 3 Long Range från Mars 2019.

Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Handen på hjärtat, varför skaffade du en Tesla?

Inlägg av Swede1 »

Jag har bokat en modell 3. 80 % för att slippa sponsra suspekta stater. 10% less på uråldrig teknik. 10% miljö.

Köper nog en annan elbil innan m 3 kommer. Testade tex en elbil ca 200 mil, då har jag minskat efterfrågan på bensin med ca 100-150 liter. De pengarna får hellre batteri tillverkare och el producenter, än .... .... .... Välj själv ....

Tänk nästa steg en miljon elbilar som kör 2000 mil per år sparar in 1000000*2000*0,7= 1,4 miljarder liter bensin, *14 kr= ca 20 miljarder kronor mindre till oljebolagen per år. Vi är i början på en rejäl omställning i världs ekonomin och vem som har makt över energi resurserna.

Efterfrågan på olja är ca 95 miljoner fat per dag nu. El som substitut är mycket välkommet. Det verkar som jag sparade in ca ett fat olja på 200 mil.
http://spa.merinfo.se/question/hur-man ... -fat-olja
Senast redigerad av Swede1, redigerad totalt 3 gång.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Handen på hjärtat, varför skaffade du en Tesla?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Swede1 skrev:
Jag har bokat en modell 3. 80 % för att slippa sponsra suspekta stater. 10% less på uråldrig teknik. 10% miljö.

Köper nog en annan elbil innan m 3 kommer. Testade tex en elbil ca 200 mil, då har jag minskat efterfrågan på bensin med ca 100-150 liter. De pengarna får hellre batteri tillverkare och el producenter, än .... .... .... Välj själv ....
Norge?
De är ju klart suspekta. ;)
Model Y P
Model S P
Model S P
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Handen på hjärtat, varför skaffade du en Tesla?

Inlägg av Swede1 »

Nicke Nyfiken skrev:
Swede1 skrev:
Jag har bokat en modell 3. 80 % för att slippa sponsra suspekta stater. 10% less på uråldrig teknik. 10% miljö.

Köper nog en annan elbil innan m 3 kommer. Testade tex en elbil ca 200 mil, då har jag minskat efterfrågan på bensin med ca 100-150 liter. De pengarna får hellre batteri tillverkare och el producenter, än .... .... .... Välj själv ....
Norge?
De är ju klart suspekta. ;)
Hur köper du norsk bensin? Det finns ingen ursprungs märkning på det du tankar. Det kan lika gärna komma via Turkiet och från IS! Varsågod att väcka vänner och bekanta. Hur känns det att sponsra p...n , a...a, ... Varje gång du tankar?
Skriv svar