Handen på hjärtat, varför skaffade du en Tesla?

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

Handen på hjärtat, varför skaffade du en Tesla?

100 % miljötänk - 0 % annat.
6
5%
90 % miljötänk - 10 % annat.
8
7%
80 % miljötänk - 20 % annat.
9
8%
70 % miljötänk - 30 % annat.
16
13%
60 % miljötänk - 40 % annat.
5
4%
40 % miljötänk - 60 % annat.
19
16%
30 % miljötänk - 70 % annat.
12
10%
20 % miljötänk - 80 % annat.
17
14%
10 % miljötänk - 90 % annat.
16
13%
0 % miljötänk - 100 % annat.
11
9%
 
Antal röster: 119

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Handen på hjärtat, varför skaffade du en Tesla?

Inlägg av TiborBlomhall »

djFabbe skrev:
Kan det ha med motorljudet och växlingen att göra?
Ja det kan det. Tillåt mig lämna fram bevismaterial 1:

Bild

Till min sista fossilbil -en åbäkig osexig familjebuss Renault Grand Scenic- hade jag en gång köpt en Soundracer på Teknikmagasinet.
http://www.soundracer.se

Kort sammanfattat en liten mojäng som känner av motorvarvtalet på din bil och spelar upp samplad Ferrari V12 ljud i bilstereon som följer varvtalet! Riktigt genialt.

Varje gång jag slog på Soundracern kändes bilen minst dubbelt så snabb och man körde den minst dubbelt så "tufft". Berodde enbart på ljudet.

:D :roll: :oops:
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Handen på hjärtat, varför skaffade du en Tesla?

Inlägg av danni »

BMW gör samma sak i sina bilar. Till och med i prestandamodellerna från M. De spelar alltså upp fejkat motorljud via bilstereon. Det finns många andra fiffiga lösningar för att få det att låta mer också. Porsche, Ford, Volkswagen, Audi och flera har lösningar för att kanalisera, förstärka och förändra motor-, avgas- och insugsljud på olika sätt. Och en annan klassiker är ju att helt enkelt använda sportavgassystem med mindre ljuddämpning.

Och visst kan jag förstå charmen. Att sitta och lyssna på en tradig dieselfyra som överanstränger sig för att ens komma upp i fart är inte särskilt upphetsande. Men en spinnande prestandamotor låter rätt mysigt, även om jag föredrar Teslans vinande.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare
Inlägg: 1026
Blev medlem: 21 dec 2014 22:05
Ort: Kisa

Re: Handen på hjärtat, varför skaffade du en Tesla?

Inlägg av pegs »

bjelkeman skrev:
Oftast så ligger Teslorna och glider i mitten- eller vänsterfilerna. Är det för att ni låter Autopiloten köra och ni bara sitter och latar er? ;)
Flera skäl.
Det rationella - Kör man långt lägger man till sig med ett energiekonomiskt körsätt. Om det inte krisar får ofta farthållaren sköta gaspedalen.
Det irrationella - Varför hetsa runt? I en Tesla har man inte så mycket man behöver bevisa. De som bryr sig, vet att dom inte har en chans ifall man vill köra om dom. (Och om man nu kör en klen S85:a, varför ta dom ur den föreställningen i onödan... ;-) )


Skickat från min iPad med Tapatalk
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Handen på hjärtat, varför skaffade du en Tesla?

Inlägg av Monark1954 »

Vilken bra tråd.

Förvånad att så få skriver om krocksäkerhet. Valde omgående bort ett tyskt märke och valde en Leaf som första elbil. Somnat vid ratten två gånger men överlever nog inte fler gånger, senaste gången i den då säkraste bilen SAAB 9000.
boreno skrev:


Jag skaffade Teslan med säkerheten som bonus. Min nästa Tesla kommer ha miljöaspekten som bonus.
Men steg 1 var att det skulle vara en elbil. Lockas av Elons vision. Några måste gå före och visa att det går och skapa ett förändringstryck.

Sen ordet "koncept" som Per skrev och Leo gillade känns helt rätt.
Leo skrev:
Per: jag gillar din beskrivning av Tesla som ett koncept! Den är så mycket mer än bara bilen. Jag brukar beskriva det som miljöbil/familjebil/sportbil i ett med väldigt bra förmånsvärde utifrån det. Men jag ska nog börja använda ditt ord med "ett koncept" då förstår man lättare alla sakerna UTÖVER själva bilen som skiljer mot andra bilar. (Även andra av dagens elbilar)
Om man utgår från att bara elbilar är aktuella, varför välja en TESLA.

70% säkerhet
10% teknik och körglädje.
20% supercharger
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
sara
Teslaägare
Inlägg: 2
Blev medlem: 26 jul 2016 16:10

Re: Handen på hjärtat, varför skaffade du en Tesla?

Inlägg av sara »

100% för att slippa leafen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skriv svar