Det enda som skulle få mig att avboka vore om det kom en ny Tesla Roadster runt hörnet, och den blir helt klart inte billigareLarsL skrev:Ja, Tesla och Elon Musk har gett upp billigare elbilar än Model 3 de närmaste 10 åren åtminstone.mickeisol skrev:..
Apropå billigare än 400 000kr för en elbil, ja tesla gör nog så gott dom kan, men det kommer att ta tid innan det blir en riktig el-bubbla 21.5 miljoner tillverkade eller el T-ford 15 miljoner tillverkade.
Om nu gigafactoryn kan producera batterier i en takt av 500000 bilar/år under 2018 och öka till en takt av 1,5 miljoner bilar under 2020.
Även om batterierna är billiga så är det nog bra att försöka mätta marknaden med lite dyrare bilar först (med högre marginal uppenbart), innan man försöker
med en riktig massarknadsbil. Elon nämnde ju eventuellt en ännu billigare bil efter m3, kanske han har ändrat sig nu, vad vet jag.
Vi får nog vänta på en elbilsstorsäljare i 200000 kr klassen med bra räckvidd tills det finns batterier att stoppa i dom.
Det kan naturligtvis vara så att de vill suga ur det högre segmentet först. Många inklusive mig skulle förmodligen avboka Model 3 om de sa att det kommer än ännu billigare variant runt hörnet.
Handen på hjärtat, varför skaffade du en Tesla?
Moderator: Redaktion
Re: Handen på hjärtat, varför skaffade du en Tesla?
Re: Handen på hjärtat, varför skaffade du en Tesla?
Jag håller också tummarna för en ny roadster. Byter ju från en Z4 nu, och även om jag inte kommer sakna stanken, skakigheten och tankningen så kommer jag nog faktiskt sakna cabben och motorljudet lite (motorljudet är helt ljuvligt i den bilen).Jorma skrev:Det enda som skulle få mig att avboka vore om det kom en ny Tesla Roadster runt hörnet, och den blir helt klart inte billigareLarsL skrev:Ja, Tesla och Elon Musk har gett upp billigare elbilar än Model 3 de närmaste 10 åren åtminstone.mickeisol skrev:..
Apropå billigare än 400 000kr för en elbil, ja tesla gör nog så gott dom kan, men det kommer att ta tid innan det blir en riktig el-bubbla 21.5 miljoner tillverkade eller el T-ford 15 miljoner tillverkade.
Om nu gigafactoryn kan producera batterier i en takt av 500000 bilar/år under 2018 och öka till en takt av 1,5 miljoner bilar under 2020.
Även om batterierna är billiga så är det nog bra att försöka mätta marknaden med lite dyrare bilar först (med högre marginal uppenbart), innan man försöker
med en riktig massarknadsbil. Elon nämnde ju eventuellt en ännu billigare bil efter m3, kanske han har ändrat sig nu, vad vet jag.
Vi får nog vänta på en elbilsstorsäljare i 200000 kr klassen med bra räckvidd tills det finns batterier att stoppa i dom.
Det kan naturligtvis vara så att de vill suga ur det högre segmentet först. Många inklusive mig skulle förmodligen avboka Model 3 om de sa att det kommer än ännu billigare variant runt hörnet.
Vad tror vi tidsmässigt är rimligt till en ny roadster från Tesla? 5 år?
Beställa en Tesla? Använd denna länk: http://---
En röd Model 3 Long Range från Mars 2019.
Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Re: Handen på hjärtat, varför skaffade du en Tesla?
Ja, men så är du ju i chock, också!vertaaan skrev:Väntar fortfarande på att få teslan levererad fast valde den för följande.
10% Chocken som uppstod första gången man satte sig i bilen och insåg att bilen var igång fast det var helt tyst.
50% körupplevelsen, accelerationen. Väldigt rolig bil att köra.
30% Designen, kunde inte så emot den nya faceliften på model s.
20% miljö och framtidstänk.
Ops, det blev visst 110%
Re: Handen på hjärtat, varför skaffade du en Tesla?
Jag gillar den här på hjärtat tråden!
Den visar hur mycket vi egentligen bryr oss om vår planet och medtrafikanter.
En snabb scrollning av andra trådar på detta forum avslöjar att de flesta nya elbilsentusiaster till övervägande del har bytt bort sitt tyska fossilmonster mot en Tesla. Är de förarna kända för att tänka på miljön, eco-drive, eller för att lämna plats om jag missat byta fil eller visa förståelse för att jag inte har pulver nog för att göra en blixtsnabb omkörning?
Jag valde en Tesla för att jag till 100 procent ställer upp på Elon Musk vision. Att det finns andra som mest gör det för prestanda, teknik eller ekonomi har jag full respekt för. Allt som gynnar miljön och ett hållbart samhälle är bra.
Have fun!
Den visar hur mycket vi egentligen bryr oss om vår planet och medtrafikanter.
En snabb scrollning av andra trådar på detta forum avslöjar att de flesta nya elbilsentusiaster till övervägande del har bytt bort sitt tyska fossilmonster mot en Tesla. Är de förarna kända för att tänka på miljön, eco-drive, eller för att lämna plats om jag missat byta fil eller visa förståelse för att jag inte har pulver nog för att göra en blixtsnabb omkörning?
Jag valde en Tesla för att jag till 100 procent ställer upp på Elon Musk vision. Att det finns andra som mest gör det för prestanda, teknik eller ekonomi har jag full respekt för. Allt som gynnar miljön och ett hållbart samhälle är bra.
Have fun!
Installerat 13,2 kWp solceller
Re: Handen på hjärtat, varför skaffade du en Tesla?
Som trådskapare superkul att höra att tråden gillas! Roligt med så många ärliga och spontana svar.+46 skrev:Jag gillar den här på hjärtat tråden!
Den visar hur mycket vi egentligen bryr oss om vår planet och medtrafikanter.
En snabb scrollning av andra trådar på detta forum avslöjar att de flesta nya elbilsentusiaster till övervägande del har bytt bort sitt tyska fossilmonster mot en Tesla. Är de förarna kända för att tänka på miljön, eco-drive, eller för att lämna plats om jag missat byta fil eller visa förståelse för att jag inte har pulver nog för att göra en blixtsnabb omkörning?
Jag valde en Tesla för att jag till 100 procent ställer upp på Elon Musk vision. Att det finns andra som mest gör det för prestanda, teknik eller ekonomi har jag full respekt för. Allt som gynnar miljön och ett hållbart samhälle är bra.
Have fun!
Själv byter jag ju från ett större tyskt bilmärke, och kan inte annat än att hålla med: jag är ett as i trafiken. Det beror dels på att jag är en tidsoptimist och att min bil på något sätt framkallar ett aggressivt körbeteende. Kan det ha med motorljudet och växlingen att göra? En del av fenomenet kan bero på de förväntningar som finns på mig från medtrafikanter - de ser en ung kille i sportbil, vilket verkar provocera en del redan innan jag ens satt på motorn! Sällan har folk varit så spontant otrevliga mot mig sedan jag köpte den förbannade bilen.
Min förhoppning är att det finns något i elbilarnas mjuka körupplevelse tillsammans med jakten att spara energi som kommer få mig att bli mycket trevligare i trafiken. Och säkrare. För egentligen är jag ju en ganska hygglig prick.
En röd Model 3 Long Range från Mars 2019.
Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Re: Handen på hjärtat, varför skaffade du en Tesla?
+1djFabbe skrev:Som trådskapare superkul att höra att tråden gillas! Roligt med så många ärliga och spontana svar.+46 skrev:Jag gillar den här på hjärtat tråden!
Den visar hur mycket vi egentligen bryr oss om vår planet och medtrafikanter.
En snabb scrollning av andra trådar på detta forum avslöjar att de flesta nya elbilsentusiaster till övervägande del har bytt bort sitt tyska fossilmonster mot en Tesla. Är de förarna kända för att tänka på miljön, eco-drive, eller för att lämna plats om jag missat byta fil eller visa förståelse för att jag inte har pulver nog för att göra en blixtsnabb omkörning?
Jag valde en Tesla för att jag till 100 procent ställer upp på Elon Musk vision. Att det finns andra som mest gör det för prestanda, teknik eller ekonomi har jag full respekt för. Allt som gynnar miljön och ett hållbart samhälle är bra.
Have fun!
Själv byter jag ju från ett större tyskt bilmärke, och kan inte annat än att hålla med: jag är ett as i trafiken. Det beror dels på att jag är en tidsoptimist och att min bil på något sätt framkallar ett aggressivt körbeteende. Kan det ha med motorljudet och växlingen att göra? En del av fenomenet kan bero på de förväntningar som finns på mig från medtrafikanter - de ser en ung kille i sportbil, vilket verkar provocera en del redan innan jag ens satt på motorn! Sällan har folk varit så spontant otrevliga mot mig sedan jag köpte den förbannade bilen.
Min förhoppning är att det finns något i elbilarnas mjuka körupplevelse tillsammans med jakten att spara energi som kommer få mig att bli mycket trevligare i trafiken. Och säkrare. För egentligen är jag ju en ganska hygglig prick.
Jag har själv en stor miljöskuld att avbetala i egenskap av tidigare ägare av ett antal amerikanska muskelbilar som dessutom inte alltid framfördes på ett trafiksäkert sätt
Installerat 13,2 kWp solceller
Re: Handen på hjärtat, varför skaffade du en Tesla?
Jag skulle vilja påstå att det är både och. Teslan är gudomlig när man bara glider fram. Att köra lungt och mjukt är en fröjd, det är tyst, det är energisnålt, det känns bara bra. Lite klassisk musik i Spotify kanske, det blir inte bättre liksom.djFabbe skrev:Min förhoppning är att det finns något i elbilarnas mjuka körupplevelse tillsammans med jakten att spara energi som kommer få mig att bli mycket trevligare i trafiken. Och säkrare. För egentligen är jag ju en ganska hygglig prick.
Men Teslan har en annan sida också. Den är brutal och hänsynslös. Det är lätt att man blir ett j*a svin på vägen. Man kör om en hel drös med bilar samtidigt, bara för att det går. Man blir nästan glad när man får en sån där långsam traktor framför sig. För då har man äntligen ett skäl att köra om som en galning.
Man mosar plattan i mattan när man ser en BMW eller Porsche, för man vet att man vinner.
Jag gillar inte den sidan. Jag visste inte att jag kan reagera så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Handen på hjärtat, varför skaffade du en Tesla?
Dr Jekyl and Mister Hyde!
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Handen på hjärtat, varför skaffade du en Tesla?
70% miljö ... helt klart ... främst miljösamvete förstås.
30% vavavavoom ... (teknik allstå)
Vi kommer att bara ha elbilar snart och det känns helt rätt ... under sommaren har vi kört mycket Leaf fram och tillbaks till landstället (16 mil bort) och det känns helt rätt.
När Teslan kommer så kan jag plötsligt köra med bättre miljösamvete.
30% vavavavoom ... (teknik allstå)
Vi kommer att bara ha elbilar snart och det känns helt rätt ... under sommaren har vi kört mycket Leaf fram och tillbaks till landstället (16 mil bort) och det känns helt rätt.
När Teslan kommer så kan jag plötsligt köra med bättre miljösamvete.
Re: Handen på hjärtat, varför skaffade du en Tesla?
Något intressant jag observerat är hur oagressivt Teslaförare jag ser kör rent allmänt. Varje dag jag kör så ser jag en eller flera Tesla. Jag bor ju nära InfraCity, så det är inte så konstigt. Inte en gång har jag sett en Tesla som körts aggressivt. Det är mest Audi och en och annan BMW (och ett axplock av annat) som kör aggressivt eller vårdslöst runt mig.
Oftast så ligger Teslorna och glider i mitten- eller vänsterfilerna. Är det för att ni låter Autopiloten köra och ni bara sitter och latar er?
Oftast så ligger Teslorna och glider i mitten- eller vänsterfilerna. Är det för att ni låter Autopiloten köra och ni bara sitter och latar er?
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Handen på hjärtat, varför skaffade du en Tesla?
Ja det kan det. Tillåt mig lämna fram bevismaterial 1:djFabbe skrev:Kan det ha med motorljudet och växlingen att göra?
Till min sista fossilbil -en åbäkig osexig familjebuss Renault Grand Scenic- hade jag en gång köpt en Soundracer på Teknikmagasinet.
http://www.soundracer.se
Kort sammanfattat en liten mojäng som känner av motorvarvtalet på din bil och spelar upp samplad Ferrari V12 ljud i bilstereon som följer varvtalet! Riktigt genialt.
Varje gång jag slog på Soundracern kändes bilen minst dubbelt så snabb och man körde den minst dubbelt så "tufft". Berodde enbart på ljudet.
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Handen på hjärtat, varför skaffade du en Tesla?
BMW gör samma sak i sina bilar. Till och med i prestandamodellerna från M. De spelar alltså upp fejkat motorljud via bilstereon. Det finns många andra fiffiga lösningar för att få det att låta mer också. Porsche, Ford, Volkswagen, Audi och flera har lösningar för att kanalisera, förstärka och förändra motor-, avgas- och insugsljud på olika sätt. Och en annan klassiker är ju att helt enkelt använda sportavgassystem med mindre ljuddämpning.
Och visst kan jag förstå charmen. Att sitta och lyssna på en tradig dieselfyra som överanstränger sig för att ens komma upp i fart är inte särskilt upphetsande. Men en spinnande prestandamotor låter rätt mysigt, även om jag föredrar Teslans vinande.
Och visst kan jag förstå charmen. Att sitta och lyssna på en tradig dieselfyra som överanstränger sig för att ens komma upp i fart är inte särskilt upphetsande. Men en spinnande prestandamotor låter rätt mysigt, även om jag föredrar Teslans vinande.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Handen på hjärtat, varför skaffade du en Tesla?
Flera skäl.bjelkeman skrev:Oftast så ligger Teslorna och glider i mitten- eller vänsterfilerna. Är det för att ni låter Autopiloten köra och ni bara sitter och latar er?
Det rationella - Kör man långt lägger man till sig med ett energiekonomiskt körsätt. Om det inte krisar får ofta farthållaren sköta gaspedalen.
Det irrationella - Varför hetsa runt? I en Tesla har man inte så mycket man behöver bevisa. De som bryr sig, vet att dom inte har en chans ifall man vill köra om dom. (Och om man nu kör en klen S85:a, varför ta dom ur den föreställningen i onödan... )
Skickat från min iPad med Tapatalk
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
- Monark1954
- Teslaägare
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
- Ort: Umeå
Re: Handen på hjärtat, varför skaffade du en Tesla?
Vilken bra tråd.
Förvånad att så få skriver om krocksäkerhet. Valde omgående bort ett tyskt märke och valde en Leaf som första elbil. Somnat vid ratten två gånger men överlever nog inte fler gånger, senaste gången i den då säkraste bilen SAAB 9000.
Sen ordet "koncept" som Per skrev och Leo gillade känns helt rätt.
70% säkerhet
10% teknik och körglädje.
20% supercharger
Förvånad att så få skriver om krocksäkerhet. Valde omgående bort ett tyskt märke och valde en Leaf som första elbil. Somnat vid ratten två gånger men överlever nog inte fler gånger, senaste gången i den då säkraste bilen SAAB 9000.
Men steg 1 var att det skulle vara en elbil. Lockas av Elons vision. Några måste gå före och visa att det går och skapa ett förändringstryck.boreno skrev:
Jag skaffade Teslan med säkerheten som bonus. Min nästa Tesla kommer ha miljöaspekten som bonus.
Sen ordet "koncept" som Per skrev och Leo gillade känns helt rätt.
Om man utgår från att bara elbilar är aktuella, varför välja en TESLA.Leo skrev:Per: jag gillar din beskrivning av Tesla som ett koncept! Den är så mycket mer än bara bilen. Jag brukar beskriva det som miljöbil/familjebil/sportbil i ett med väldigt bra förmånsvärde utifrån det. Men jag ska nog börja använda ditt ord med "ett koncept" då förstår man lättare alla sakerna UTÖVER själva bilen som skiljer mot andra bilar. (Även andra av dagens elbilar)
70% säkerhet
10% teknik och körglädje.
20% supercharger
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Re: Handen på hjärtat, varför skaffade du en Tesla?
100% för att slippa leafen.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk