Panoramatak eller ej

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

Panoramatak, vara eller icke vara (begagnatpris)

Panoramatak, ja tack
34
74%
Panoramatak, nej tack
11
24%
Vet ej, eftersom jag aldrig sett en Model S
1
2%
 
Antal röster: 46

Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare
Inlägg: 952
Blev medlem: 05 nov 2015 20:45
Ort: Lund

Panoramatak eller ej

Inlägg av grenhall »

Vi hade en diskussion i en annan tråd gällande om panoramataket i Model S bidrog till ett högre restvärde eller ej.

Vad säger ni om ni fick välja mellan med eller utan panoramatak. Vilken skulle vara mest intressant?
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Panoramatak eller ej

Inlägg av Remuz »

Frågan blir knepig, jag skulle betala mer för taket men inte så mycket mer som det kostar i nypris
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Panoramatak eller ej

Inlägg av LarsL »

Ja, även utan fördelen med takhöjd i baksätet och takräcke som jag aldrig använder.
Det ger en annan rymd åt bilen med ett glas tak, särskilt för dem som sitter i baksätet.

Edit: Alltså vid två likadana bilar med samma pris skulle jag välja den med panorama.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Panoramatak eller ej

Inlägg av Leo »

Möjlighet till tacräcke värdefullt. Ljusinsläpp trevligt. Takhöjd bak, mindre viktigt. Inte alla som regelbundet skjutsar vuxna eller långa tonåringar i baksätet skulle jag tro.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Ragnarferdinand
Teslaägare
Inlägg: 239
Blev medlem: 25 apr 2014 21:27
Ort: Ljugarn

Re: Panoramatak eller ej

Inlägg av Ragnarferdinand »

Jag slår huvet i taket om det inte finns panoramatak. Så du ökar nog den potentiella kundgruppen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare
Inlägg: 952
Blev medlem: 05 nov 2015 20:45
Ort: Lund

Re: Panoramatak eller ej

Inlägg av grenhall »

Remuz skrev:
Frågan blir knepig, jag skulle betala mer för taket men inte så mycket mer som det kostar i nypris
Priserna har ju varierat lite i nypris. Från början låg taket runt 23 000:- och nu kostar det runt 16 000:-. När det kommer till begagnatköp så är det ju svårt att veta hur säljaren värderar panoramataket men det finns vissa gånger det nog är avgörande för försäljningen.

Om man till exempel har en P85+/P85D/P90D så tror jag de flesta förväntar sig mer eller mindre fullutrustade bilar. Annars kommer det nog skäras en del i begagnatpriserna. Det är min högst kvalificerade gissning efter att ha haft hyfsad koll på den begagnade marknaden för just Model S. De bilar som saknat något i utrustningsväg men varit såkallade top-of-the-line-bilar går inte för lika mycket som de som kanske bara saknar 7-sits eller köldpaket t.ex. 7-sits verkar generera relativt ökade begagnatpriser dock.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
miksch
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2015 20:59

Re: Panoramatak eller ej

Inlägg av miksch »

Jeg er i tvil. Har en models s med panorama, og jeg hadde lekkasjeproblemer som nå er fikset. Men det har vært mange med samme problem. Så skal sies at panoramatak ver 2.0 skal være bedre med mindre problemer. Men jeg er jammen ikke sikker på om jeg ville valgt panorama på nytt.
Eneste fordel med panorama er at det blir lyst i bilen uten at det blir varmt. Fantastisk sunblock.
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare
Inlägg: 648
Blev medlem: 02 jun 2016 23:38
Ort: Sjömarken, Borås

Re: Panoramatak eller ej

Inlägg av Crappy »

Enligt mig är det så oerhört mycket snyggare med pano, så det är ett måste.
Priset och eventuell ökad ljudnivå avskräcker såklart men det går inte utan.
Användarvisningsbild
Oddball
Teslaägare
Inlägg: 258
Blev medlem: 14 sep 2015 23:19
Ort: Åsa

Re: Panoramatak eller ej

Inlägg av Oddball »

Skulle aktivt välja bort panoramataket på en begagnad bil pga risken för strul med irriterande brus/läckage.
Hade det funnits ett panoramatak utan lucka så hade jag gärna betalt extra för att få rymden som det ger.
70D 2015 Svart Côte d'Azur trotter
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Panoramatak eller ej

Inlägg av danni »

Det är ju jättemycket en smaksak. Själv älskar jag mitt panotak och skulle inte vilja vara utan det. Jag öppnar det ofta men gillar det även när det är stängt. Jag upplever inte problemen som folk berättar om med oljud och kallras.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Panoramatak eller ej

Inlägg av bylund »

Jag säger nej, särskilt på en begagnad bil där garantierna gått ut. Inte för av att jag har något emot panoramataket i sig, utan för att det känns som något som kan börja krångla när bilen börjar bli lite till åren.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Skriv svar