Vilka förbättringar kommer Tesla Model S att få?

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

Vilka förbättringar kommer Tesla Model S att få 2017?

Omröstningen slutade 02 apr 2017 16:31

Dragkrok
39
8%
Adaptiv Spoiler
2
0%
Större batterier, 101-110 kWh
35
7%
Större batterier, 111-120 kWh
35
7%
Större batterier, över 120 kWh
6
1%
Snabbare acceleration 0-100 km/h
37
7%
Högre laddhastighet, 130-199 kW
41
8%
Högre laddhastighet, 200-300 kW
16
3%
Högre laddhastighet, över 300 kW
30
6%
Autopilot bättre än gamla autopiloten var
89
18%
Full autonomi självkörning
18
4%
Bättre säten
10
2%
Bättre strålkastare
18
4%
Heads-up display
70
14%
Appar till mittskärmen
21
4%
Spegling av mobilen till mittskärmen
24
5%
Solceller
12
2%
Annat, kommentera gärna
4
1%
 
Antal röster: 507

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Vilka förbättringar kommer Tesla Model S att få?

Inlägg av TiborBlomhall »

Vilka förbättringar kommer Tesla Model S att få under 2017?

Tesla brukar släppa massa nya funktioner till sina bilar. Dagens Tesla Model S har inte mycket gemensamt med de första modellerna som kom 2012. Vad tror du det kommer släppas för nya häftiga funktioner för Tesla Model S i år?

Förtydliganden:
"Spegling av mobilen till mittskärmen" betyder Apple Carplay, Android Auto eller liknande lösningar där man ska ha en mobil man kopplar till bilens skärm.
"Appar till mittskärmen" är däremot appar särskilt utvecklade för Tesla som körs direkt på skärmen utan kopplad mobil
"Full autonomi självkörning" menas antingen att det tillåts i något land eller område eller att Tesla kringgår reglerna genom att hävda folk måste övervaka men bilarna klarar egentligen att köra helt själva (ungefär som i de släppta demonstrationsvideorna)

Bocka för dina gissningar i omröstningen!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vilka förbättringar kommer Tesla Model S att få?

Inlägg av mati »

Kan vi inte önska nånting istället? Dragkrok är mitt första val. Förmodligen inte bara mitt, med tanke på att den punkten ligger först. ;) Tyvärr tror jag inte att det kommer dragkrok till Model S.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Vilka förbättringar kommer Tesla Model S att få?

Inlägg av zyax »

Laddormen kommer också att ingå.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vilka förbättringar kommer Tesla Model S att få?

Inlägg av Bjelke »

Programvara som funkar? :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Vilka förbättringar kommer Tesla Model S att få?

Inlägg av bat »

Bjelke skrev:
Programvara som funkar? :lol:
Ingen mening att ta med heeelt osannolika alternativ ;-)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vilka förbättringar kommer Tesla Model S att få?

Inlägg av Bjelke »

bat skrev:
Bjelke skrev:
Programvara som funkar? :lol:
Ingen mening att ta med heeelt osannolika alternativ ;-)
Nej just det, vi skulle rösta på det vi tror på, inte vad vi hoppas och önskar (eller hur mati haha) :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Vilka förbättringar kommer Tesla Model S att få?

Inlägg av Zalman3 »

Blir det nya snabbladdbara batterier?

"Tesla superchargers and graphene batteries"
It seems that 350 kW aren’t enough for Elon Musk.
While most got excited about the faster charge, my immediate reaction was: “finally they are getting graphene batteries!”
A 130 kWh battery needs roughly 500 kW power to fulfill the CARB’s charge time requirements to get the 9 ZEV credits. But more important is what kind of battery can be recharged at 4 C-rate?
http://pushevs.com/2016/12/27/tesla-sup ... batteries/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vilka förbättringar kommer Tesla Model S att få?

Inlägg av LarsL »

Någon borde förklara för Elon att en dragkrok för oss är som en pickup för amerikanen. Men nej jag tror inte det kommer på Model S.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Vilka förbättringar kommer Tesla Model S att få?

Inlägg av Tars »

LarsL skrev:
Någon borde förklara för Elon att en dragkrok för oss är som en pickup för amerikanen. Men nej jag tror inte det kommer på Model S.
Jag hoppas fortfarande


Skickat från min Motorola v66 med Tapatalk
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vilka förbättringar kommer Tesla Model S att få?

Inlägg av Bjelke »

Jag bockade inte i fungerande programvara (dvs "annat") utan bara snabbare laddning och inget mer, frågan var ju bara vad vi tror kommer att komma så..........
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vilka förbättringar kommer Tesla Model S att få?

Inlägg av LarsL »

Det måste ju komma Gigafactory batterier in i Model S och X också, annars kommer de ju efter Model 3. Om de får Gigafactory batterier så kommer de att kunna göras större på samma volym och till samma kostnad. Hur mycket? 120kWh tror jag vi ser under 2017.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Vilka förbättringar kommer Tesla Model S att få?

Inlägg av Laban »

Zalman3 skrev:
Blir det nya snabbladdbara batterier?
Jag röstade på klassiskt svenskt maner på 200-300 kW, mellanvarianten. Under 200 kW känns trist när Elon börjar prata om 350+ kW laddare, över 300 känns lite väl optimistiskt :-)

Jag tror i alla fall att någonting kommer att hända på den fronten, ett hyfsat stort framsteg. Som jag skrev i en annan tråd här hävdar Hyundai att Ionic ska kunna ladda upp till 80% på 20 minuter med 100 kW CCS, det med ett 28 kW batteri:

http://insideevs.com/hyundai-confirms-s ... -electric/
“Charging the Ioniq Electric’s lithium-ion polymer battery up to 80 percent only takes about 20 minutes using a SAE Combo Level 3 DC, 100 kW fast-charger
Det är 67 kW i genomsnitt. Räknat på ett 100 kW pack får man 100/28*67 = ~240 kW, i genomsnitt. I en youtube video laddar Björn Nyland Model S 85 kWh packet upp till 70% med ca 76 kW i genomsnitt. Dvs, Ionic har ~3X Teslas nuvarande kapacitet.

Så det finns nog en hel del att hämta för Tesla när nästa generations (Gigafabrik) batterier kommer. Vilket kanske också är anledningen till Elons tweet angående 350 kW - "childrens toy". Man kan åtminstone hoppas på det :-)

Det skulle också kunna tänkas höra ihop med att Elon har sagt att det kanske inte blir så mycket större batterier än 100 kWh. Om man ser resursmässigt så borde det vara betydligt bättre att satsa på kraftigt förbättrad snabbladdning. Speciellt när man nu också får hjälp från annat håll med 350(+) kW laddare.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare
Inlägg: 1110
Blev medlem: 06 okt 2015 10:36
Ort: Asmundtorp

Re: Vilka förbättringar kommer Tesla Model S att få?

Inlägg av drakbane »

Större batterier, över 120 kWh

Högre laddhastighet, över 300 kW

Autopilot bättre än gamla autopiloten var

Appar till mittskärmen

8-)
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1731
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Vilka förbättringar kommer Tesla Model S att få?

Inlägg av Franz »

Fool me once, shame on you. Fool me twice, shame on me...
Även om vi sektmedlemmar har en viss skeptisism till Teslas tidplaner, vare sig de är uttalade eller ej, verkar vi aldrig lära oss att i bästa fall uppfylls hälften på dubbla tiden. Men, nu är det ju ett helt år kvar och de har säkert lärt sig etc. ;) så här är mina gissningar:

* Dragkrok. Osäker på om det sagts att det skall komma till Model S men det finns ju trots allt till Model X, det är sagt att det skall komma till Model 3 och det är även sagt att Model S/X skall utvecklingsmässigt alltid ligga före Model 3. D.v.s. ingen garanti men det borde ju komma och jag tror att det kan vara en välbehövd boost för försäljningen. Kanske tjänar man mer på Model X och har därför medvetet väntat lite extra. Lite mer troligt än otroligt att Model S får dragkrok i år gissar jag på.

* Större batteri. Tesla har väl hintat att man inte behöver så mycket större batterier än 100 kWh. Samtidigt bör ju de första batteripacken från Gigafactory hinna komma i år. Säkert lite uppgraderad kemi och en celldimension som medger högre täthet gör det ju dock ganska enkelt att öka på kapaciteten. En viss ökning gör ju att man är den som erbjuder längst räckvidd och troligen även ytterligare lite ökad prestanda. Det skall inte underskattas ifall man skära lite i 100-200 km/h-tiderna samtidigt som några mil till på Autobahn kan vara viktigt för att få över en del av de som köper lite mer påkostade tyska bilar. 110 kWh är min gissning

* Högre laddhastighet. Med tanke på Elons uttalande om att 350 kW är fjuttigt kan jag inte annat än anta att battericellerna från Gigafactoryn är utformade för att ta emot mycket kraftigare laddning. Man får väl anta att när Panasonic tog fram sina ursprungliga 18650-batterier som används i Model S var tanken aldrig att de skulle hamna i elbilar och behöva laddas så snabbt. >350 kW kan ju mycket väl vara för lastbilar etc. vilket visserligen är häftigt. Att bara fixa 120 kW eller drygt det under fler % av laddningen skulle göra märkbar skillnad men jag är naiv och antar att det helt enkelt kommer ett batteripack som fixar >350 kW.

* Autopiloten bättre än gamla autopiloten var. Visst, det drar väl ut på tiden med programvara till AP2 men det känns ändå som en lågoddsare att AP2 redan under våren är på par med AP1 och går om strax därefter.

* Bättre strålkastare. Med tanke på att jag flera gånger den här vintern fått skrapa av mina strålkastare och dessutom upplevt vilken skillnad det blev för autopiloten nattetid när de var igenisade eller rengjorda är jag lite förvånad att det inte kommit åtminstone rengöring än.

* Heads-up display. Det verkar ju vara tänkt till Model 3 och i så fall lär det ju hamna i Model S redan i år.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Vilka förbättringar kommer Tesla Model S att få?

Inlägg av Kriper »

Svarsalternativen som glömdes bort: Sidofack i dörrarna, fack på baksidan av framstolarna, lågt monterade framstolar, fack för glasögon, framstolar med utrdagbart lårstöd och högre ryggstöd (jag har nackstödet mellan skulderbladen), diff för bakhjulsdrivna bilar, solskyddsgardiner i sido- och bakfönster, eljusterbart baksäte, fast laddare för iPhone, usb-uttag i baksätet. Vad vet jag, jag har ju en S85 från 2014 så mycket av detta kanske redan är på plats? :roll:
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
Agusten
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 04 okt 2016 22:25

Re: Vilka förbättringar kommer Tesla Model S att få?

Inlägg av Agusten »

Detta är ju ingen önskelista men jag kan ju nämna det ändå.
Önskar att man skall kunna tidsinställa styrningen av climatet från mobilen.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Vilka förbättringar kommer Tesla Model S att få?

Inlägg av bylund »

Kriper skrev:
Svarsalternativen som glömdes bort: Sidofack i dörrarna, fack på baksidan av framstolarna, lågt monterade framstolar, fack för glasögon, framstolar med utrdagbart lårstöd och högre ryggstöd (jag har nackstödet mellan skulderbladen), diff för bakhjulsdrivna bilar, solskyddsgardiner i sido- och bakfönster, eljusterbart baksäte, fast laddare för iPhone, usb-uttag i baksätet. Vad vet jag, jag har ju en S85 från 2014 så mycket av detta kanske redan är på plats? :roll:
Tror du detta kommer 2017, eller är det mest din önskelista?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Vilka förbättringar kommer Tesla Model S att få?

Inlägg av Kriper »

bylund skrev:
Kriper skrev:
Svarsalternativen som glömdes bort: Sidofack i dörrarna, fack på baksidan av framstolarna, lågt monterade framstolar, fack för glasögon, framstolar med utrdagbart lårstöd och högre ryggstöd (jag har nackstödet mellan skulderbladen), diff för bakhjulsdrivna bilar, solskyddsgardiner i sido- och bakfönster, eljusterbart baksäte, fast laddare för iPhone, usb-uttag i baksätet. Vad vet jag, jag har ju en S85 från 2014 så mycket av detta kanske redan är på plats? :roll:
Tror du detta kommer 2017, eller är det mest din önskelista?
Nä, jag hade önskat att dessa var alternativ att rösta på. Tesla har mycket att förbättra vad gäller inredning osv än att prioritera nya AP eller annan teknik. Gör klar bilen först för att sedan utveckla tekniken. Diff till exempel, jag blev stående med spinnande hjul på min egen tomt med lite motlut när jag skulle backa i snö. Jag gillar bilen men te.x. ergonomin påminner om Alfa Romeo 164. Bra om man är kort men inte om man är lång.. Finns lita att slipa på. Grym bil som med småfix skulle kunna bli perfekt.
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vilka förbättringar kommer Tesla Model S att få?

Inlägg av mati »

Kriper skrev:
Nä, jag hade önskat att dessa var alternativ att rösta på. Tesla har mycket att förbättra vad gäller inredning osv än att prioritera nya AP eller annan teknik. Gör klar bilen först för att sedan utveckla tekniken. Diff till exempel, jag blev stående med spinnande hjul på min egen tomt med lite motlut när jag skulle backa i snö. Jag gillar bilen men te.x. ergonomin påminner om Alfa Romeo 164. Bra om man är kort men inte om man är lång.. Finns lita att slipa på. Grym bil som med småfix skulle kunna bli perfekt.
Du har en poäng. Mycket av det du skriver har jag aldrig reflekterat över men det är faktiskt saker som finns i andra bilar. Det där med att göra bilen klar först kan jag hålla med om. Ibland känns det som det är viktigare med en massa nya påskägg istället för att få till en fungerande bil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vilka förbättringar kommer Tesla Model S att få?

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Kriper skrev:
Nä, jag hade önskat att dessa var alternativ att rösta på. Tesla har mycket att förbättra vad gäller inredning osv än att prioritera nya AP eller annan teknik. Gör klar bilen först för att sedan utveckla tekniken. Diff till exempel, jag blev stående med spinnande hjul på min egen tomt med lite motlut när jag skulle backa i snö. Jag gillar bilen men te.x. ergonomin påminner om Alfa Romeo 164. Bra om man är kort men inte om man är lång.. Finns lita att slipa på. Grym bil som med småfix skulle kunna bli perfekt.
Du har en poäng. Mycket av det du skriver har jag aldrig reflekterat över men det är faktiskt saker som finns i andra bilar. Det där med att göra bilen klar först kan jag hålla med om. Ibland känns det som det är viktigare med en massa nya påskägg istället för att få till en fungerande bil.
Håller med :)
Men om omröstningen gäller vad vi tror, och inte bara önskar oss, så tror jag ff inte mycket av det där kommer :(
Dom kommer, som sagt, att fortsätta med "lekstuga" och inte lyckas speciellt bra med tex en fungerande programvara osv.
Tesla har ju 3 favvo-uttryck,
Perform as designed,
Within specification,
Acceptable level.

Tycker det är jobbigt många ägare som hört dessa (även jag) när man har "upplevd" (ett annat ord dom gärna använder) kvalitetsbrist osv, men säger en del om deras ambitioner. Dom pratar
mycket om hur viktigt det är med nöjda kunder men lever inte riktigt efter det mottot.
Sambon satt tex bredvid en kund på SC i Väsby nyligen som sa typ "Det vore ju trevligt med en felfri bil så här efter 1,5 år" och han sa det inte speciellt glatt. Jag har många såna historier tyvärr...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Vilka förbättringar kommer Tesla Model S att få?

Inlägg av Herr X »

Kriper skrev:
Svarsalternativen som glömdes bort: Sidofack i dörrarna
Finns på Model X - kommer säkert till Model S!
Kriper skrev:
jag har nackstödet mellan skulderbladen
Måste ha huvudet stickandes ut genom panoramaglastaket när du kör? Det låter som att du är omänskligt lång. Tippar att Tesla inte kommer prioritera att anpassa bilen för en mycket liten andel av befolkningen som är kopiöst långa - det blir nog för kostsamt i förhållande till den lilla mängden nya kunder man kan tänkas rekrytera.
Kriper skrev:
fast laddare för iPhone, usb-uttag i baksätet
Detta finns på Model S numera - både fast mobilladdare och USB i baksätet kom i våras
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vilka förbättringar kommer Tesla Model S att få?

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Sambon satt tex bredvid en kund på SC i Väsby nyligen som sa typ "Det vore ju trevligt med en felfri bil så här efter 1,5 år" och han sa det inte speciellt glatt. Jag har många såna historier tyvärr...
Jag tror att mycket av dessa "upplevda" kvalitetsbrister har sin grund i att det är så jäkligt långt till närmsta SC för många av oss. Jag kan visserligen bara tala för mig själv, men bara vetskapen att jag måste ta ledigt minst en dag för att lämna bilen till SC medför en permanent oroskänsla. Det bästa är naturligtvis när bilen inte krånglar alls, men när den ändå gör det vill jag ju såklart få det åtgärdat utan att behöva vänta skitlänge eller ta ledigt. När sambons Mazda ska servas (sönder går den ju aldrig) så är det bara några km till verkstan. Inga problem. För mig är det en halv världsresa som innebär en massa besvär och krångel. Det som händer är att man kör omkring med en bil som skulle behöva servas, ses över, lagas, fixas, vad vet jag. Men man väntar hellre med det och "samlar på sig" en massa serviceärenden så att det inte blir för mycket åkande fram och tillbaka. Det är klart att bilen känns "dålig" då.
Så sett hoppas jag verkligen att antalet serviceställen kommer att utökas ordentligt de kommande åren.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2153
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Vilka förbättringar kommer Tesla Model S att få?

Inlägg av jpetters »

Herr X skrev:
Kriper skrev:
jag har nackstödet mellan skulderbladen
Måste ha huvudet stickandes ut genom panoramaglastaket när du kör? Det låter som att du är omänskligt lång. Tippar att Tesla inte kommer prioritera att anpassa bilen för en mycket liten andel av befolkningen som är kopiöst långa - det blir nog för kostsamt i förhållande till den lilla mängden nya kunder man kan tänkas rekrytera.
Stolarna som var standard före Autopilot kom är klart lägre. Jag reagerade på det när jag hade en lånebil av första generationen. Det var stor skillnad mot min bil med standard stolar i Autopilot bil. Även bak blev det ju en "viss" skillnad i samma veva.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Vilka förbättringar kommer Tesla Model S att få?

Inlägg av Kriper »

Kriper skrev:
jag har nackstödet mellan skulderbladen
Måste ha huvudet stickandes ut genom panoramaglastaket när du kör? Det låter som att du är omänskligt lång. Tippar att Tesla inte kommer prioritera att anpassa bilen för en mycket liten andel av befolkningen som är kopiöst långa - det blir nog för kostsamt i förhållande till den lilla mängden nya kunder man kan tänkas rekrytera.

Jag har huvudet upp i hålet men har en bit kvar till glasluckan, men lutar jag huvudet till vänster slår jag i taket. I min förra bil, BMW 328 i 2013 gick det att justera ned stolen så att jag satt perfekt. Då Model S är en så mycket större bil borde det inte vara så svårt att bygga en stol som inte bygger så mycket i höjdled. Finns underleverantörer till sånt.
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vilka förbättringar kommer Tesla Model S att få?

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Bjelke skrev:
Sambon satt tex bredvid en kund på SC i Väsby nyligen som sa typ "Det vore ju trevligt med en felfri bil så här efter 1,5 år" och han sa det inte speciellt glatt. Jag har många såna historier tyvärr...
Jag tror att mycket av dessa "upplevda" kvalitetsbrister har sin grund i att det är så jäkligt långt till närmsta SC för många av oss. Jag kan visserligen bara tala för mig själv, men bara vetskapen att jag måste ta ledigt minst en dag för att lämna bilen till SC medför en permanent oroskänsla. Det bästa är naturligtvis när bilen inte krånglar alls, men när den ändå gör det vill jag ju såklart få det åtgärdat utan att behöva vänta skitlänge eller ta ledigt. När sambons Mazda ska servas (sönder går den ju aldrig) så är det bara några km till verkstan. Inga problem. För mig är det en halv världsresa som innebär en massa besvär och krångel. Det som händer är att man kör omkring med en bil som skulle behöva servas, ses över, lagas, fixas, vad vet jag. Men man väntar hellre med det och "samlar på sig" en massa serviceärenden så att det inte blir för mycket åkande fram och tillbaka. Det är klart att bilen känns "dålig" då.
Så sett hoppas jag verkligen att antalet serviceställen kommer att utökas ordentligt de kommande åren.
Extra "kul" när man för höra att det inte är fel på bilen (fast det är det) för att dom tex inte kan framkalla samma fel på plats där o liknande (tex vibrationer/skakningar vid 130km/h och dom "verifierar"
sina åtgärder vid 110km/h och konstaterar att dom lyckats åtgärda felet genom att bara balansera hjulen, vilket dom redan har provat typ 4ggr på 1,5 år utan att hitta grundorsaken...)
Janne skrattade förresten senast jag var där när jag sa att det inte är roligt att åka 25mil för att fixa bilen och sa "Det är inte mitt fel att du köpt en Tesla och bor 25 mil härifrån", jag tänkte svara att
det är väl heller inte mitt fel att det är fel på bilen?, men jag blev så paff så jag blev tyst... Vad svarar man på det lixom?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar