Svarsalternativen som glömdes bort: Sidofack i dörrarna
Finns på Model X - kommer säkert till Model S!
Kriper skrev:
jag har nackstödet mellan skulderbladen
Måste ha huvudet stickandes ut genom panoramaglastaket när du kör? Det låter som att du är omänskligt lång. Tippar att Tesla inte kommer prioritera att anpassa bilen för en mycket liten andel av befolkningen som är kopiöst långa - det blir nog för kostsamt i förhållande till den lilla mängden nya kunder man kan tänkas rekrytera.
Kriper skrev:
fast laddare för iPhone, usb-uttag i baksätet
Detta finns på Model S numera - både fast mobilladdare och USB i baksätet kom i våras
Sambon satt tex bredvid en kund på SC i Väsby nyligen som sa typ "Det vore ju trevligt med en felfri bil så här efter 1,5 år" och han sa det inte speciellt glatt. Jag har många såna historier tyvärr...
Jag tror att mycket av dessa "upplevda" kvalitetsbrister har sin grund i att det är så jäkligt långt till närmsta SC för många av oss. Jag kan visserligen bara tala för mig själv, men bara vetskapen att jag måste ta ledigt minst en dag för att lämna bilen till SC medför en permanent oroskänsla. Det bästa är naturligtvis när bilen inte krånglar alls, men när den ändå gör det vill jag ju såklart få det åtgärdat utan att behöva vänta skitlänge eller ta ledigt. När sambons Mazda ska servas (sönder går den ju aldrig) så är det bara några km till verkstan. Inga problem. För mig är det en halv världsresa som innebär en massa besvär och krångel. Det som händer är att man kör omkring med en bil som skulle behöva servas, ses över, lagas, fixas, vad vet jag. Men man väntar hellre med det och "samlar på sig" en massa serviceärenden så att det inte blir för mycket åkande fram och tillbaka. Det är klart att bilen känns "dålig" då.
Så sett hoppas jag verkligen att antalet serviceställen kommer att utökas ordentligt de kommande åren.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Måste ha huvudet stickandes ut genom panoramaglastaket när du kör? Det låter som att du är omänskligt lång. Tippar att Tesla inte kommer prioritera att anpassa bilen för en mycket liten andel av befolkningen som är kopiöst långa - det blir nog för kostsamt i förhållande till den lilla mängden nya kunder man kan tänkas rekrytera.
Stolarna som var standard före Autopilot kom är klart lägre. Jag reagerade på det när jag hade en lånebil av första generationen. Det var stor skillnad mot min bil med standard stolar i Autopilot bil. Även bak blev det ju en "viss" skillnad i samma veva.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1 http://---
Måste ha huvudet stickandes ut genom panoramaglastaket när du kör? Det låter som att du är omänskligt lång. Tippar att Tesla inte kommer prioritera att anpassa bilen för en mycket liten andel av befolkningen som är kopiöst långa - det blir nog för kostsamt i förhållande till den lilla mängden nya kunder man kan tänkas rekrytera.
Jag har huvudet upp i hålet men har en bit kvar till glasluckan, men lutar jag huvudet till vänster slår jag i taket. I min förra bil, BMW 328 i 2013 gick det att justera ned stolen så att jag satt perfekt. Då Model S är en så mycket större bil borde det inte vara så svårt att bygga en stol som inte bygger så mycket i höjdled. Finns underleverantörer till sånt.
Sambon satt tex bredvid en kund på SC i Väsby nyligen som sa typ "Det vore ju trevligt med en felfri bil så här efter 1,5 år" och han sa det inte speciellt glatt. Jag har många såna historier tyvärr...
Jag tror att mycket av dessa "upplevda" kvalitetsbrister har sin grund i att det är så jäkligt långt till närmsta SC för många av oss. Jag kan visserligen bara tala för mig själv, men bara vetskapen att jag måste ta ledigt minst en dag för att lämna bilen till SC medför en permanent oroskänsla. Det bästa är naturligtvis när bilen inte krånglar alls, men när den ändå gör det vill jag ju såklart få det åtgärdat utan att behöva vänta skitlänge eller ta ledigt. När sambons Mazda ska servas (sönder går den ju aldrig) så är det bara några km till verkstan. Inga problem. För mig är det en halv världsresa som innebär en massa besvär och krångel. Det som händer är att man kör omkring med en bil som skulle behöva servas, ses över, lagas, fixas, vad vet jag. Men man väntar hellre med det och "samlar på sig" en massa serviceärenden så att det inte blir för mycket åkande fram och tillbaka. Det är klart att bilen känns "dålig" då.
Så sett hoppas jag verkligen att antalet serviceställen kommer att utökas ordentligt de kommande åren.
Extra "kul" när man för höra att det inte är fel på bilen (fast det är det) för att dom tex inte kan framkalla samma fel på plats där o liknande (tex vibrationer/skakningar vid 130km/h och dom "verifierar"
sina åtgärder vid 110km/h och konstaterar att dom lyckats åtgärda felet genom att bara balansera hjulen, vilket dom redan har provat typ 4ggr på 1,5 år utan att hitta grundorsaken...)
Janne skrattade förresten senast jag var där när jag sa att det inte är roligt att åka 25mil för att fixa bilen och sa "Det är inte mitt fel att du köpt en Tesla och bor 25 mil härifrån", jag tänkte svara att
det är väl heller inte mitt fel att det är fel på bilen?, men jag blev så paff så jag blev tyst... Vad svarar man på det lixom?
Det är mycket lättare att fokusera på Autopilot, 0-100 tider och annat sånt som andra tillverkare inte har alls än att hålla på med detaljkvalité i stolar och annat. Det säljer dessutom betydligt bättre med dessa unika saker än generella kvalitetsökningar.
Janne skrattade förresten senast jag var där när jag sa att det inte är roligt att åka 25mil för att fixa bilen och sa "Det är inte mitt fel att du köpt en Tesla och bor 25 mil härifrån", jag tänkte svara att
det är väl heller inte mitt fel att det är fel på bilen?, men jag blev så paff så jag blev tyst... Vad svarar man på det lixom?
Okej...? Ähm, det var ju en märklig kommentar du fick där. Ja, då hade jag nog svarat att vissa "fel" gör man bara en gång i livet, om det nu anses vara någons fel att man har skaffat en Tesla.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Sambon satt tex bredvid en kund på SC i Väsby nyligen som sa typ "Det vore ju trevligt med en felfri bil så här efter 1,5 år" och han sa det inte speciellt glatt. Jag har många såna historier tyvärr...
Jag tror att mycket av dessa "upplevda" kvalitetsbrister har sin grund i att det är så jäkligt långt till närmsta SC för många av oss. Jag kan visserligen bara tala för mig själv, men bara vetskapen att jag måste ta ledigt minst en dag för att lämna bilen till SC medför en permanent oroskänsla. Det bästa är naturligtvis när bilen inte krånglar alls, men när den ändå gör det vill jag ju såklart få det åtgärdat utan att behöva vänta skitlänge eller ta ledigt. När sambons Mazda ska servas (sönder går den ju aldrig) så är det bara några km till verkstan. Inga problem. För mig är det en halv världsresa som innebär en massa besvär och krångel. Det som händer är att man kör omkring med en bil som skulle behöva servas, ses över, lagas, fixas, vad vet jag. Men man väntar hellre med det och "samlar på sig" en massa serviceärenden så att det inte blir för mycket åkande fram och tillbaka. Det är klart att bilen känns "dålig" då.
Så sett hoppas jag verkligen att antalet serviceställen kommer att utökas ordentligt de kommande åren.
Extra "kul" när man för höra att det inte är fel på bilen (fast det är det) för att dom tex inte kan framkalla samma fel på plats där o liknande (tex vibrationer/skakningar vid 130km/h och dom "verifierar"
sina åtgärder vid 110km/h och konstaterar att dom lyckats åtgärda felet genom att bara balansera hjulen, vilket dom redan har provat typ 4ggr på 1,5 år utan att hitta grundorsaken...)
Janne skrattade förresten senast jag var där när jag sa att det inte är roligt att åka 25mil för att fixa bilen och sa "Det är inte mitt fel att du köpt en Tesla och bor 25 mil härifrån", jag tänkte svara att
det är väl heller inte mitt fel att det är fel på bilen?, men jag blev så paff så jag blev tyst... Vad svarar man på det lixom?
Jag fick en 4 hjulsinställning som löste mina vibrationsproblem. Om jag vore dig, skulle jag åka till en verkstad nära dig och få det gjort. Kostar inte så mycket, och tror du tjänar in det på att slippa åka 25 mil.
Skickat från min Motorola v66 med Tapatalk
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
Jag fick en 4 hjulsinställning som löste mina vibrationsproblem. Om jag vore dig, skulle jag åka till en verkstad nära dig och få det gjort. Kostar inte så mycket, och tror du tjänar in det på att slippa åka 25 mil.
En vanlig bilverkstad? Klarar de det på en Tesla? Det var ju nära att de inte klarade av att byta hjul på min.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jag fick en 4 hjulsinställning som löste mina vibrationsproblem. Om jag vore dig, skulle jag åka till en verkstad nära dig och få det gjort. Kostar inte så mycket, och tror du tjänar in det på att slippa åka 25 mil.
En vanlig bilverkstad? Klarar de det på en Tesla? Det var ju nära att de inte klarade av att byta hjul på min.
Det är som vilken bil som helst när det gäller hjulinställning.
Skickat från min Motorola v66 med Tapatalk
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
Jag fick en 4 hjulsinställning som löste mina vibrationsproblem. Om jag vore dig, skulle jag åka till en verkstad nära dig och få det gjort. Kostar inte så mycket, och tror du tjänar in det på att slippa åka 25 mil.
En vanlig bilverkstad? Klarar de det på en Tesla? Det var ju nära att de inte klarade av att byta hjul på min.
Det är som vilken bil som helst när det gäller hjulinställning.
Skickat från min Motorola v66 med Tapatalk
Dom gjorde efter mycket tjat en sådan i Väsby för typ ett år sedan och då försvann fenomenet ett tag men till våren så var det tillbaks och har nu tjafsat sedan dess om det, så nu när jag gjorde
stora servicen i December så gjorde dom åter en hjulinställning och denna gång helt utan effekt (jag var övertygad om att det berodde på vinklarna igen men tydligen inte)...
Har inte kommit längre än så tyvärr, men andra saker som kan leda till fel vinklar är ju tex en sak att kolla upp...
Jag fick en 4 hjulsinställning som löste mina vibrationsproblem. Om jag vore dig, skulle jag åka till en verkstad nära dig och få det gjort. Kostar inte så mycket, och tror du tjänar in det på att slippa åka 25 mil.
En vanlig bilverkstad? Klarar de det på en Tesla? Det var ju nära att de inte klarade av att byta hjul på min.
Det är som vilken bil som helst när det gäller hjulinställning.
Skickat från min Motorola v66 med Tapatalk
Dom gjorde efter mycket tjat en sådan i Väsby för typ ett år sedan och då försvann fenomenet ett tag men till våren så var det tillbaks och har nu tjafsat sedan dess om det, så nu när jag gjorde
stora servicen i December så gjorde dom åter en hjulinställning och denna gång helt utan effekt (jag var övertygad om att det berodde på vinklarna igen men tydligen inte)...
Har inte kommit längre än så tyvärr, men andra saker som kan leda till fel vinklar är ju tex en sak att kolla upp...
Trist att höra. Byta till en 90d kanske?
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
Det ser inte jag som särskilt troligt att det kommer till Model S. Eller menar du att det är något du vill ha, snarare än ett försök till förutsägelse?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS