Laddhybrid, för eller emot?

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

Är laddhybrid något att ha?

Ja
24
30%
Nej
39
48%
Beror på (Resonera i tråden!)
18
22%
 
Antal röster: 81

Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Laddhybrid, för eller emot?

Inlägg av Vasp »

jag är för men känns som om laddhybrid är en kompromiss som kommer tappa sin attraktion när elbilar blir mer och mer kompetenta. Laddhybriden kommer att överleva längre än hybriden som i sin tur kommer att ha överlevt längre än den rena fossilbilen. Men alla de formerna kommer nog att ha försvunnit helt från marknaden inom 30 år.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Laddhybrid, för eller emot?

Inlägg av bylund »

gellerstam skrev:
3: FEL! Flera PHEV har även ChaDeMo laddning! Duger det åt Teslor så duger det åtPhev!
Det är väl några japanska laddhybrider som har det. Och de håller väl inte några 50 kW särskilt länge?
Om de laddar Chademo på låg effekt riskerar de att vara i vägen.

Jag har blivit PHEV:ad i Storbritannien av en Outlander som laddade Chademo på den enda laddaren i området.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Laddhybrid, för eller emot?

Inlägg av joel80 »

Franz skrev:
Jag har själv inte ägt någon hybrid men det finns några i min närhet och därifrån har jag dragit slutsatsen att ifall man tror sig få 5 mils elbilsupplevelse så vore hybrider i många fall fantastiska. Det hela brister dock på ett par punkter som gör det hela väldigt ifrågasättbart:
1: 5 mils räckvidd i nedförsbacke på sommaren och det i medvind och i låg hastighet rimmar väldigt dåligt med verkligheten. 4 mil på mindre bilar och 3 på stora verkar vara mer verkligheten.
2: Vi med Teslor stör oss när det går åt någon mils räckvidd åt värme på vintern. Hade man bara 3 mil från början är det inte mycket kvar om man lägger en mil på värme.
3: Bara väldigt långsam laddning. D.v.s. åker du någonstans med laddning hinner du antagligen inte ladda för hemresan ifall du inte stannar i flera timmar (eller har kort hem).
4: Både ICE- och el-drivning som tar plats, kostar pengar och kan gå sönder. Det bästa av två världar blir med andra ord lätt det sämsta av två världar.
5: Dåliga app-lösningar. Kanske varierar med tillverkare men med Volkswagen är appen så dålig att man inte kan klara av en sådan självklarhet som att slå på värmen en stund innan man skall iväg och därmed ta el från elnätet istället för ifrån batteriet.
6: Det går snabbt åt väldigt många cykler på batteriet. Man kanske tömmer och laddar batteriet minst 1 gång om dagen. D.v.s. batterierna måste tåla detta vilket i dagsläget innebär batterier med sämre lagringsdensitet. (Onödigt stora/tunga)
7: De är inte så vinterkompatibla. Återigen kanske det variera med märke men i de fall jag sett stängs el-delen av helt så fort det börjar bli lite kallare.
8: De som tillverkar bilarna är ICE-tillverkare i första hand. De är helt enkelt inte så bra på det där med el. Om vi med Teslor ibland ser oss som försökskaniner är det inget mot det jag sett bland hybridkunderna. Dåliga lösningar med väldigt frekventa verkstadsbesök gör att de blir väldigt oroliga över att bilen skall bli väldigt kostsam att ha efter garantitidens slut.
Jag går igenom dom här som Volvo V60-hybridägare också. :)

1. Kör rätt ofta över 40km på sommaren, nu på vintern med massa minusgrader, rattvärme, sätesvärme och den halvdanna värmen man kan få igång är det en mil mindre. Alltså ca 30km/h. Kör man inte någon motorväg vilket jag oftast gör kan man nog komma några km längre.

2. Se ovan.. det som tar räckvidd är temperatur ute, vilket jag tror påverkar batteriet mer än själva elen som går åt till värmen. Det är inte lika hög effekt på värmen som i en Tesla precis..

3. Jag laddar där jag kommer åt. Volvon klarar bara 16A enfas, men det ger i allafall ca 15km/h. Idag hade jag så gott som slut efter en massa ärenden då jag parkerade vid köpcentrat för några fler ärenden. En knapp timme senare var jag klar och hade då fått i tillräckligt för att ta mig en knapp mil hem utan att behöva använda nån diesel. Körde idag ca 4 mil, utan att använda nån diesel.. Är jag på kontoret i Stockholm laddar jag fullt på ca 3,5h. Önskar att Volvo hade gjort så att man i allafall hade 3-fasladdning 11kw... Men för det mesta skulle jag inte behöva det.

4. Å andra sidan har jag lite av två bilar i en och kan utan att lägga upp ens hälften av de 1-1,5miljoner det skulle kostat med en för mig fungerande elbil ha en bil jag kan köra som en elbil mina vanliga resor i stan och ändå kunna göra mina veckoresorna mellan Gävle och Stockholm med samma bil (och betydligt lägre förbrukning än i förra bilen.).
Dessutom funkar det även utan att behöva hyra/låna bil under sommarsemester med husvagn. Jag skulle såklart mycket hellre ja en elbil som klarade allt det, och troligen kommer jag kunna hitta nån sån om ca 2 år då det troligen blir nästa byte.

5. Volvo on Call funkar utmärkt. Sällan det är problem med den. Även inställning för att inte ladda på vissa ställen under t.ex högkostnadstimmar går att ställa in. Jag har ställt in min på att inte ladda mellan 16-19 på eftermiddagen för att inte riskera att dra nån propp eller nått. (Har inte timdebitering än, så det är mest för att inte behöva tänka på säkrningarna under timmarna man lagar mat o så, speciellt nu när det är kallt...)

6. Sant, vi får se hur det påverkar hybriderna framöver.. Tror ändå batterierna kommer hålla rätt bra, dom har över 10% marginal uppåt och ännu lite mer neråt av vad jag förstått.

7. Körde i -20 för en dryg vecka sen. Det blir inte speciellt varmt i bilen då, men det funkar att köra på elen även i -20... i allafall om man har förvärmt lite så batteriet inte är snorkallt. När den hade stått i -20 under dagen och utan förvärming tog det 5km med dieselmotorn innan det gick att slå över till att endast köra på el.

8. Har inte haft några större problem med min bil. Hade ett litet missöde för några veckor sen då laddkabeln hade typ fryst fast! Volvo tog in den direkt och gav mig lånebil under dagen.. Så löste sig väldigt smärtfritt, trots att jag tycker det är lite dåligt att det ska kunna hända. Får hoppas det var en engånghändelse.

Accelerationen är helt okej, t.o.m rätt bra, upp till ca 60-70km/h, man kan vara snabbare än de flesta från rödljusen utan större problem.. vridet direkt och inget behov av växling gör det till en väldigt behaglig acceleration. En del av det som gör att man blivit el-frälst och vill ha tyngre grejer... Sista 30km/h upp till 100 går rätt segt. Jag kan köra i ca 120km/h på el.. Lite mer när det är full-laddat, lite under när det börjar närma sig slut.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Laddhybrid, för eller emot?

Inlägg av Swede1 »

Referens subventioner påverkar bilförsäljning i hög grad, hybrider vs ren elbil.

https://www.nrk.no/norge/haper-mindre-_ ... 1.13295181
Användarvisningsbild
SolnaGnagarn
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 28 dec 2016 05:10
Ort: Solna

Re: Laddhybrid, för eller emot?

Inlägg av SolnaGnagarn »

chaffis75 skrev:
TiborBlomhall skrev:
Som jag brukar säga: Laddhybrider är inkörsporten till tyngre missbruk.

Vågar någon inte hoppa på elbilståget brukar jag ge dem rådet skaffa en laddhybrid. Så märker de skillnaden mellan drivlinorna och vågar ta steget fullt ut vid nästa köp.
Detta är faktiskt en väldigt bra poäng tycker jag... Jag var helt inne på en ladd hybrid för ett par år sedan men nu har jag svårare att se fördelarna med mitt kör mönster.
Så sant så sant. Jag ställde min Cayenne GTS till försäljning och köpte en Golf GTE som tjänstebil för att testa på elbilsvärlden. Nu har jag köpt en X!



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Laddhybrid, för eller emot?

Inlägg av lator »

En av orsakerna till att det införskaffades en Leaf för några år sedan var att "frun" hade sin arbetsplats ca 1,5 km hemifrån. Den dåvarande Priusen fick oftast peta igång motorn ca 2 minuter då den ju alltid var kall när hon skulle iväg. Jovisst, hon gick eller cyklade ofta men inte alltid...

De flesta som förstår sig på förbränningsmotorer inser vad som händer med en motor som aldrig får gå varm utan bara startar och stannar. Hmm, var har jag hört det där förut... Jo, stop and go heter det väl. Förbränningsmotorer som startar och stannar hela tiden och som därmed aldrig blir riktigt varma... Tintin... Fanns en bok som hette "Koks i lasten"... Jodu, det koksar rejält kan jag lova!

Alltså, nya hybrider funkar säkert men när de har gått några år, kanske 10, och de står och häckar i någon "märkesoberoende bilförsäljares" mörkaste hörn... Lagerhaverier, kamdrivningsfel, besiktningsproblem pga utsläppsöverskott...

Laddhybrider --- Det bästa av två världar??? Nej, absolut inte! Det känns som ett uttalande angående vägsalt och rost. "Det gäller ju bara gamla bilar, nya bilar rostar ju inte..." Problemen kommer inte förrän efter ett antal år och kanske 20000 mil. (men då ska de väl redan vara skrotade... förlåt, återvunna menar jag ju).

Nej, det ska vara enligt oss ingenjörer: varför göra något enkelt när det går att göra komplicerat???
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Laddhybrid, för eller emot?

Inlägg av Laban »

Jag tror inte man ska vara orolig för att laddhybriderna ska påverka elbilssatsningarna i någon större grad. Det loppet är nog redan över:

http://www.hybridcars.com/china-continu ... f-of-2016/

134k av totalt 177k laddbara bilar som säljs i Kina är rena elbilar.

Möjligtvis kan jag tänka mig att de kan de få en liten uppgång om nu dieselproblematiken som tillverkarna står inför gör så att man snabbt fasar ut dieseln och ersätter den med laddhybrider. Men några 370k reservationer kommer man aldrig få med en laddhybrid.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Laddhybrid, för eller emot?

Inlägg av gellerstam »

Herr-X, Lator och ni andra hybridfördömmare.

Jag håller mer er på det filosofiska planet att det vore bättre att ha laggt utvecklingsresurserna på bev istället för på PHEV. Men nu har man redan laggt pengar på PHEV och det finns PHEV på markanden. Det finns alltså redan en PHEV på markanden som fungerar för mig på alla de viktigaste planen: Ekonomi, AWD, dragkrok, takbox, platser i bilen m.fl.

Hjälp mig här nu med mitt dilemma.
Jag har en Outlander från 2014 som skall till å bytas. Model X skulle kunna fungera med 6-säten. Problemet är att Model X blir för dyr nu efter alla galna höjjningar. Så den går tyvärr bort. :-( Vad ska jag nu göra? Köpa en ICE, tex Passat alltrack eller en ny hybrid, Outlander igen.

Hybrider är skit enligt er! Men alternativet är ju en "ren" ICE! Är det inte bättre att jag köper en PHEV än en ICE även denna gång och hoppas på att det finns en BEV som passar mig om tre år?
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Laddhybrid, för eller emot?

Inlägg av lator »

gellerstam skrev:
Herr-X, Lator och ni andra hybridfördömmare.

Jag håller mer er på det filosofiska planet att det vore bättre att ha laggt utvecklingsresurserna på bev istället för på PHEV. Men nu har man redan laggt pengar på PHEV och det finns PHEV på markanden. Det finns alltså redan en PHEV på markanden som fungerar för mig på alla de viktigaste planen: Ekonomi, AWD, dragkrok, takbox, platser i bilen m.fl.

Hjälp mig här nu med mitt dilemma.
Jag har en Outlander från 2014 som skall till å bytas. Model X skulle kunna fungera med 6-säten. Problemet är att Model X blir för dyr nu efter alla galna höjjningar. Så den går tyvärr bort. :-( Vad ska jag nu göra? Köpa en ICE, tex Passat alltrack eller en ny hybrid, Outlander igen.

Hybrider är skit enligt er! Men alternativet är ju en "ren" ICE! Är det inte bättre att jag köper en PHEV än en ICE även denna gång och hoppas på att det finns en BEV som passar mig om tre år?
Nej! Som jag skriver så är inte hybrider "skit" för den eller de första ägarna. Det är först när bilen blir lite äldre som de kommer att bli väldigt kostsamma för dess ägare. Så om du håller dig med nya bilar så klarar du dig fint (problemen ger du till framtida ägare). Däremot så kommer utvecklingen av rena elbilar att fördröjas av att du och många andra köper dessa "halvfabrikat". Detta kommer att ge en signal till tillverkarna att det går att sälja hybrider så då kan vi ta det lugnt med rena elbilar.

Finns det ingen annan elbil än Model X som skulle fungera för dig/er?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Laddhybrid, för eller emot?

Inlägg av vigge50 »

cap skrev:
Jag köpte en passat gte och är nöjd med den tillsvidare. Självklart önskar man ett större batteri men det lär komma bättre hybrider framöver.
Jag tror att med laddhybriderna så är det väldig olika om de passar bra eller inte, för mig passar körmönstret väldigt bra och kör nog runt 95% på el. Sålänge jag ha behov av att kunna dra husvagn, båt, släpvagn så kommer nog laddhybriderna vara den lämpligaste lösningen under lång tid framöver. Att det skulle vara många som inte laddar upp sina laddhybrider, tror jag inte på.

Att en del i detta forum tycker att det är dåligt med hybriderna förstår jag inte, alla mil som körs på el är väl bra?
Jag tror en del av reaktionerna kommer från denna artikeln som har diskuterats tidigare här att en undersökning från en okänd tillverkare visade att 70% av alla ägare av plug-in hybrider aldrig laddade bilen, då är det bara massa extra vikt i form av batteri och elmotor som släpas runt. En anledning kan mycket väl vara att för företag så blir plug-in versionen av en bil billigare än den med bara fossilmotor och sen struntar de i att ladda den.

http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... sina-bilar
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Laddhybrid, för eller emot?

Inlägg av gellerstam »

lator skrev:
gellerstam skrev:
Herr-X, Lator och ni andra hybridfördömmare.

Jag håller mer er på det filosofiska planet att det vore bättre att ha laggt utvecklingsresurserna på bev istället för på PHEV. Men nu har man redan laggt pengar på PHEV och det finns PHEV på markanden. Det finns alltså redan en PHEV på markanden som fungerar för mig på alla de viktigaste planen: Ekonomi, AWD, dragkrok, takbox, platser i bilen m.fl.

Hjälp mig här nu med mitt dilemma.
Jag har en Outlander från 2014 som skall till å bytas. Model X skulle kunna fungera med 6-säten. Problemet är att Model X blir för dyr nu efter alla galna höjjningar. Så den går tyvärr bort. :-( Vad ska jag nu göra? Köpa en ICE, tex Passat alltrack eller en ny hybrid, Outlander igen.

Hybrider är skit enligt er! Men alternativet är ju en "ren" ICE! Är det inte bättre att jag köper en PHEV än en ICE även denna gång och hoppas på att det finns en BEV som passar mig om tre år?
Nej! Som jag skriver så är inte hybrider "skit" för den eller de första ägarna. Det är först när bilen blir lite äldre som de kommer att bli väldigt kostsamma för dess ägare. Så om du håller dig med nya bilar så klarar du dig fint (problemen ger du till framtida ägare). Däremot så kommer utvecklingen av rena elbilar att fördröjas av att du och många andra köper dessa "halvfabrikat". Detta kommer att ge en signal till tillverkarna att det går att sälja hybrider så då kan vi ta det lugnt med rena elbilar.

Finns det ingen annan elbil än Model X som skulle fungera för dig/er?
Så vad är att föredra?
Att köpa en skitigare ICE för att inte ge signalen att PHEV säljer och sammtidigt håller uppe försäljningen av ICE! Eller att köpa en renare PHEV i väntan på en BEV som funkar?

Jag har inte hittat ngn som uppfyller önskemålen/kraven från familjen. Ev skulle en Model S funka, (Får då ha drag på andrabilen, som då inte kan bytas till bev som konsekvens.) nu är även de dyra ...., Jag räknade hem en Model S 60D, i Septemberkalkylen men Frun trode inte på mig/kalkylen. (Jag höll på att byta fru pga detta... ;) ), nu ser kalkylen på en S mörkare ut.

Har du ngt bra förslag på bev som klarar lättare skogsåkning, skidresor med 5-6par skidor, (Gärna släp runt 2kkg), Räckvidd utan SuC > 40mil vintertid, Med SuC så räcker nog ca 25mil, och ett pris på < 900 kkr
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Laddhybrid, för eller emot?

Inlägg av lator »

Hur många sittplatser behöver du?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Laddhybrid, för eller emot?

Inlägg av gellerstam »

lator skrev:
Hur många sittplatser behöver du?
5 platser.
Vi är 4. Två vuxna+två barn, 8år och 5år. Så det blir barnstol ett par år till.

Jag har alltid två par skidor med mig och snart kommer även 8-åringen ha det. Där av min konstiga räkning på skidpar. OBS Alpinskidor!
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Laddhybrid, för eller emot?

Inlägg av lator »

Det får nog bli en konvertering så länge då. 40 mil utan supercharger är nog inte så lätt att hitta... :( (om man inte smyger hit en Bolt/Ampera-e) fast dragkroken för 2 ton kan du glömma.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Laddhybrid, för eller emot?

Inlägg av lator »

Eller kanske man kan få fresta med en sådan här...
https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=88960635
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Laddhybrid, för eller emot?

Inlägg av gellerstam »

lator skrev:
Eller kanske man kan få fresta med en sådan här...
https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=88960635
Tack för tippset. :-) Blir tvungen att googla Rav-4 electric för att se vad den har för spec... :-)
Nu vill jag ju ha en ny bil och inte en äldre som kostar mer än vad jag får i inbyte av bef. bil ... :-) Men kanske som andrabil beroende på vad det blir som förstabil ...
Tesla Model Y
Skriv svar