Franz skrev:Jag har själv inte ägt någon hybrid men det finns några i min närhet och därifrån har jag dragit slutsatsen att ifall man tror sig få 5 mils elbilsupplevelse så vore hybrider i många fall fantastiska. Det hela brister dock på ett par punkter som gör det hela väldigt ifrågasättbart:
1: 5 mils räckvidd i nedförsbacke på sommaren och det i medvind och i låg hastighet rimmar väldigt dåligt med verkligheten. 4 mil på mindre bilar och 3 på stora verkar vara mer verkligheten.
2: Vi med Teslor stör oss när det går åt någon mils räckvidd åt värme på vintern. Hade man bara 3 mil från början är det inte mycket kvar om man lägger en mil på värme.
3: Bara väldigt långsam laddning. D.v.s. åker du någonstans med laddning hinner du antagligen inte ladda för hemresan ifall du inte stannar i flera timmar (eller har kort hem).
4: Både ICE- och el-drivning som tar plats, kostar pengar och kan gå sönder. Det bästa av två världar blir med andra ord lätt det sämsta av två världar.
5: Dåliga app-lösningar. Kanske varierar med tillverkare men med Volkswagen är appen så dålig att man inte kan klara av en sådan självklarhet som att slå på värmen en stund innan man skall iväg och därmed ta el från elnätet istället för ifrån batteriet.
6: Det går snabbt åt väldigt många cykler på batteriet. Man kanske tömmer och laddar batteriet minst 1 gång om dagen. D.v.s. batterierna måste tåla detta vilket i dagsläget innebär batterier med sämre lagringsdensitet. (Onödigt stora/tunga)
7: De är inte så vinterkompatibla. Återigen kanske det variera med märke men i de fall jag sett stängs el-delen av helt så fort det börjar bli lite kallare.
8: De som tillverkar bilarna är ICE-tillverkare i första hand. De är helt enkelt inte så bra på det där med el. Om vi med Teslor ibland ser oss som försökskaniner är det inget mot det jag sett bland hybridkunderna. Dåliga lösningar med väldigt frekventa verkstadsbesök gör att de blir väldigt oroliga över att bilen skall bli väldigt kostsam att ha efter garantitidens slut.
Jag går igenom dom här som Volvo V60-hybridägare också.
1. Kör rätt ofta över 40km på sommaren, nu på vintern med massa minusgrader, rattvärme, sätesvärme och den halvdanna värmen man kan få igång är det en mil mindre. Alltså ca 30km/h. Kör man inte någon motorväg vilket jag oftast gör kan man nog komma några km längre.
2. Se ovan.. det som tar räckvidd är temperatur ute, vilket jag tror påverkar batteriet mer än själva elen som går åt till värmen. Det är inte lika hög effekt på värmen som i en Tesla precis..
3. Jag laddar där jag kommer åt. Volvon klarar bara 16A enfas, men det ger i allafall ca 15km/h. Idag hade jag så gott som slut efter en massa ärenden då jag parkerade vid köpcentrat för några fler ärenden. En knapp timme senare var jag klar och hade då fått i tillräckligt för att ta mig en knapp mil hem utan att behöva använda nån diesel. Körde idag ca 4 mil, utan att använda nån diesel.. Är jag på kontoret i Stockholm laddar jag fullt på ca 3,5h. Önskar att Volvo hade gjort så att man i allafall hade 3-fasladdning 11kw... Men för det mesta skulle jag inte behöva det.
4. Å andra sidan har jag lite av två bilar i en och kan utan att lägga upp ens hälften av de 1-1,5miljoner det skulle kostat med en för mig fungerande elbil ha en bil jag kan köra som en elbil mina vanliga resor i stan och ändå kunna göra mina veckoresorna mellan Gävle och Stockholm med samma bil (och betydligt lägre förbrukning än i förra bilen.).
Dessutom funkar det även utan att behöva hyra/låna bil under sommarsemester med husvagn. Jag skulle såklart mycket hellre ja en elbil som klarade allt det, och troligen kommer jag kunna hitta nån sån om ca 2 år då det troligen blir nästa byte.
5. Volvo on Call funkar utmärkt. Sällan det är problem med den. Även inställning för att inte ladda på vissa ställen under t.ex högkostnadstimmar går att ställa in. Jag har ställt in min på att inte ladda mellan 16-19 på eftermiddagen för att inte riskera att dra nån propp eller nått. (Har inte timdebitering än, så det är mest för att inte behöva tänka på säkrningarna under timmarna man lagar mat o så, speciellt nu när det är kallt...)
6. Sant, vi får se hur det påverkar hybriderna framöver.. Tror ändå batterierna kommer hålla rätt bra, dom har över 10% marginal uppåt och ännu lite mer neråt av vad jag förstått.
7. Körde i -20 för en dryg vecka sen. Det blir inte speciellt varmt i bilen då, men det funkar att köra på elen även i -20... i allafall om man har förvärmt lite så batteriet inte är snorkallt. När den hade stått i -20 under dagen och utan förvärming tog det 5km med dieselmotorn innan det gick att slå över till att endast köra på el.
8. Har inte haft några större problem med min bil. Hade ett litet missöde för några veckor sen då laddkabeln hade typ fryst fast! Volvo tog in den direkt och gav mig lånebil under dagen.. Så löste sig väldigt smärtfritt, trots att jag tycker det är lite dåligt att det ska kunna hända. Får hoppas det var en engånghändelse.
Accelerationen är helt okej, t.o.m rätt bra, upp till ca 60-70km/h, man kan vara snabbare än de flesta från rödljusen utan större problem.. vridet direkt och inget behov av växling gör det till en väldigt behaglig acceleration. En del av det som gör att man blivit el-frälst och vill ha tyngre grejer... Sista 30km/h upp till 100 går rätt segt. Jag kan köra i ca 120km/h på el.. Lite mer när det är full-laddat, lite under när det börjar närma sig slut.