Laddhybrid, för eller emot?

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

Är laddhybrid något att ha?

Ja
24
30%
Nej
39
48%
Beror på (Resonera i tråden!)
18
22%
 
Antal röster: 81

Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Laddhybrid, för eller emot?

Inlägg av Teslaspolen »

Ja, en högst generell fråga.

Är laddhybrid något bra eller dåligt? Jag hör ofta folk säga olika, men sällan just varför dom tycker så.

Jag inser att det så klart även beror på om man jämför emot att köpa en 100% ICE och emot att köpa en 100% BEV. Men tolka det gärna på båda vis.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5972
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Laddhybrid, för eller emot?

Inlägg av Remuz »

Nu har jag leverans på MX nästa vecka men en laddbar hybrid skulle täcka 50% av min körning om batteriet klarar 4 riktiga mil.

Skulle använda bensinmotor mindre än en gång i månaden då.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Laddhybrid, för eller emot?

Inlägg av LarsL »

Dåligt!
Det sämsta av två världar. Litet batteri och klen motor. Komplicerade med dubbla drivlinor. Osv
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5972
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Laddhybrid, för eller emot?

Inlägg av Remuz »

LarsL skrev:
Dåligt!
Det sämsta av två världar. Litet batteri och klen motor. Komplicerade med dubbla drivlinor. Osv

Tycker det beror på körmönster. Jag pendlar 4mil varje dag, klarar batteriet det så är det runt 200 resor, Dvs 800mil som inte eldar bensin. Resterande runt 1000mil jag kör är längre resor ~150mil och då skulle batteriet inte ge mycket
P85D svart/svart med gratis SuC
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4884
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Laddhybrid, för eller emot?

Inlägg av chaffis75 »

LarsL skrev:
Dåligt!
Det sämsta av två världar. Litet batteri och klen motor. Komplicerade med dubbla drivlinor. Osv
Håller med. Jag svarade på frågan mer som att är detta något för mig.
Jag kommer köpa elbil så snart de går men går inte de så blir de en ren ice bil för min del.
Enda anledningen att köra hybrid är om jag ekonomiskt kan räkna hem de vilket jag tror är möjligt som tjänstebil men inte för mig som köper bil helt privat.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare
Inlägg: 693
Blev medlem: 16 okt 2015 17:13
Ort: Ronneby

Re: Laddhybrid, för eller emot?

Inlägg av far1far2 »

Tycker det beror på körmönster. Jag pendlar 4mil varje dag, klarar batteriet det så är det runt 200 resor, Dvs 800mil som inte eldar bensin. Resterande runt 1000mil jag kör är längre resor ~150mil och då skulle batteriet inte ge mycket.

++ Ungefär så ja!
X100 lev.14/8-18.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Laddhybrid, för eller emot?

Inlägg av Teslaspolen »

Ett problem jag själv funderat över är hur det faktiskt fungerar på vintern/när det är kallt ute. Med ett så pyttelitet batteri som sitter i en PHEV så har jag svårt att förstå hur den ska räcka till att båda driva bilen och värma kupén. Och dessutom hålla motorn "redo" att köras igång när det "behövs".

Tänker på problemet som Tibor skrev om för över ett år sedan: http://teslaclubsweden.se/laddhybrid-bara-pa-sommaren/

Hur "lider" andra PHEV av detta fenomen? Passat, Golf, Volvos uppsättning?
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Laddhybrid, för eller emot?

Inlägg av gellerstam »

All min vardags körning går på el! Pendling till jobbet, till affärerna. Det ser jag som ett stort +
Att jag kan köra med släp och/eller takbox är också ett krav för min livssituation. (Ekonomin tillåter inte en Model S OCH en Model X i dagsläget.)
Så för mig är Outlander PHEV en mycket bra kompromiss.

LarsL: Jag ser det inte som det sämsta av två världar! Jag kan köra all min lokaltrafik på EL och jag har möjlighet att åka längre mha ICE. Detta till en kostnad på endas 500kkr :-) Merkostnaden för mig att kunna åka på el på mina långresor blir för hög för mig. Att jag nu har möjlighet att köra all stadstrafik/folknära på el tycker jag är jättebra. För i mitt fall är alternativet 100% ICE och det suger ju fett.
Klen motor? Tänker du då på i3an? Det finns andra PHEV's .... :-)
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Laddhybrid, för eller emot?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

För mig som jobbpendlar 30 mil enkel väg är en laddhybrid totalt värdelös.

Men för andra som mest kör korta sträckor funkar det säkert. Men de flesta som lyckas köra det mesta av körningen på el med sin laddhybrid skulle antagligen även klara sig med en BEV med kort räckvidd.

Men rent generellt så håller jag helt med LarsL. Det är lite som en motorseglare. En långsam motorbåt och värdelös segelbåt. Det sämsta av två världar. Men för vissa är det en bra kombination. ;)

Det mest positiva med laddhybriderna är att de verkar vara inkörsporten till tyngre droger för många. :D
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Laddhybrid, för eller emot?

Inlägg av danni »

Jag hade laddhybrid innan. Med ca 11 km enkel väg till jobbet så var det väldigt sällan jag behövde använda nån bensin. Vi tog lite långresor då och då, men inte så värst ofta (det lockade inte lika mycket att köra långt med den som med Teslan :mrgreen: ) så totalt sett var vår förbrukning nere på runt 0,2 liter per mil, utslaget. Det var en lösning som innebar många kompromisser, förstås, men totalt sett kändes det ändå som en bättre lösning än en ren fossilbil som hade dragit mycket mer.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Laddhybrid, för eller emot?

Inlägg av Gustafsson »

Har både elbil å laddhybrid. Barnen kör hybriden numera :-).
De stora fördelarna med just den (Prius PHV), var det låga förmånsvärdet och "bullet proof" driftsäkerhet. Batteriet i den modellen var alldeles för litet för att ge stora fördelar. 1,5 mil på batteri räckte till IKEA. Sommartid kunde dock min medelförbrukning hamna runt 0,2. Som hybrid går den ändå påtagligt snålt, knappt 0,4 l/mil om man vill.
Känns som en parentes i bilhistorien...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Laddhybrid, för eller emot?

Inlägg av TiborBlomhall »

Som jag brukar säga: Laddhybrider är inkörsporten till tyngre missbruk.

Vågar någon inte hoppa på elbilståget brukar jag ge dem rådet skaffa en laddhybrid. Så märker de skillnaden mellan drivlinorna och vågar ta steget fullt ut vid nästa köp.
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Laddhybrid, för eller emot?

Inlägg av Limbster »

Så länge det inte finns rena elbilar som klarar 25 mil vintertid till rimliga kostnader tycker jag laddhybrider är ett bra alternativ. Jag har 4,5 mil enkel väg till jobbet med möjlighet att ladda. Känns jätte bra att kunna köra på el fram och till baka varje dag. Sen har jag en hobby som innebär att jag kör ut i skogen på en sträcka från 1-12 mil en till två gånger i veckan, tyvärr finns det inte möjlighet att ladda i någon skog och på det mindre vägnätet lyser snabbladdarna med sin totala frånvaro.

Den dagen det finns bra BEV till vettiga priser ser jag ingen poäng med några PHEV. Tyvärr verkar det ta lång tid, mest sålda bilen i Sverige 2016 var väl Golf = folk skiter i miljö, ser bara så långt plånboken räcker.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
Torkel
Inlägg: 402
Blev medlem: 13 apr 2016 13:47
Ort: Mölndal

Re: Laddhybrid, för eller emot?

Inlägg av Torkel »

LarsL skrev:
Dåligt!
Det sämsta av två världar. Litet batteri och klen motor. Komplicerade med dubbla drivlinor. Osv
Håller med Lars i princip. Men i verkligheten fyller laddhybrider ett syfte för de som ofta reser korta sträckor men inte sällan behöver åka längre resor.

Många elbilar klarar långa resor genom att kompromissa med tid och bekvämlighet. På vissa ställen knappt ens då. Tyvärr klarar få laddhybrider tillräckligt lång sträcka på el för att det ska vara meningsfullt. En optimal mix hade varit ca 5-8 mil på el tycker jag.

Sen är det klart att om ett fåtal år behöver man inte ens kompromissa när man ska åka långa sträckor med elbil. Då blir hybrider onödiga.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4884
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Laddhybrid, för eller emot?

Inlägg av chaffis75 »

Limbster skrev:
Så länge det inte finns rena elbilar som klarar 25 mil vintertid till rimliga kostnader tycker jag laddhybrider är ett bra alternativ. Jag har 4,5 mil enkel väg till jobbet med möjlighet att ladda. Känns jätte bra att kunna köra på el fram och till baka varje dag. Sen har jag en hobby som innebär att jag kör ut i skogen på en sträcka från 1-12 mil en till två gånger i veckan, tyvärr finns det inte möjlighet att ladda i någon skog och på det mindre vägnätet lyser snabbladdarna med sin totala frånvaro.

Den dagen det finns bra BEV till vettiga priser ser jag ingen poäng med några PHEV. Tyvärr verkar det ta lång tid, mest sålda bilen i Sverige 2016 var väl Golf = folk skiter i miljö, ser bara så långt plånboken räcker.
Får man fråga vilken hobby som genererar detta körmönster?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4884
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Laddhybrid, för eller emot?

Inlägg av chaffis75 »

TiborBlomhall skrev:
Som jag brukar säga: Laddhybrider är inkörsporten till tyngre missbruk.

Vågar någon inte hoppa på elbilståget brukar jag ge dem rådet skaffa en laddhybrid. Så märker de skillnaden mellan drivlinorna och vågar ta steget fullt ut vid nästa köp.
Detta är faktiskt en väldigt bra poäng tycker jag... Jag var helt inne på en ladd hybrid för ett par år sedan men nu har jag svårare att se fördelarna med mitt kör mönster.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Laddhybrid, för eller emot?

Inlägg av Swede1 »

Laddhybrid jättebra för ändra folks beteende och lära om elbilar. 95 % kommer välja elbil nästa bilbyte.
Jerka
Inlägg: 936
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Laddhybrid, för eller emot?

Inlägg av Jerka »

Laddhybrider är bra idag och närmsta 3 åren innan den nya generationens elbilar slår igenom på bred front. Har man en kort bit till jobbet och kan ladda hemma funkar de precis som det är tänkt.

På sikt kommer de däremot försvinna. Det mesta som gör de rena elbilarna dåliga har att göra med batteriernas egenskaper:

- För små
- För dyra
- Tar för lång tid att ladda

Fixar man dessa punkter, vilket som vi alla vet är på gång, så behövs inte laddhybriderna längre.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Laddhybrid, för eller emot?

Inlägg av Swede1 »

Jerka skrev:
Laddhybrider är bra idag och närmsta 3 åren innan den nya generationens elbilar slår igenom på bred front. Har man en kort bit till jobbet och kan ladda hemma funkar de precis som det är tänkt.

På sikt kommer de däremot försvinna. Det mesta som gör de rena elbilarna dåliga har att göra med batteriernas egenskaper:

- För små
- För dyra
- Tar för lång tid att ladda

Fixar man dessa punkter, vilket som vi alla vet är på gång, så behövs inte laddhybriderna längre.
+ att folks beteende måste ändras.
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Laddhybrid, för eller emot?

Inlägg av Limbster »

chaffis75 skrev:
Limbster skrev:
Så länge det inte finns rena elbilar som klarar 25 mil vintertid till rimliga kostnader tycker jag laddhybrider är ett bra alternativ. Jag har 4,5 mil enkel väg till jobbet med möjlighet att ladda. Känns jätte bra att kunna köra på el fram och till baka varje dag. Sen har jag en hobby som innebär att jag kör ut i skogen på en sträcka från 1-12 mil en till två gånger i veckan, tyvärr finns det inte möjlighet att ladda i någon skog och på det mindre vägnätet lyser snabbladdarna med sin totala frånvaro.

Den dagen det finns bra BEV till vettiga priser ser jag ingen poäng med några PHEV. Tyvärr verkar det ta lång tid, mest sålda bilen i Sverige 2016 var väl Golf = folk skiter i miljö, ser bara så långt plånboken räcker.
Får man fråga vilken hobby som genererar detta körmönster?
Orientering, jag och sambon har spanat efter ren elbil på tävlingarna men inte sätt någon än. Bortsett från O-ringen, då kommer det norrmän med Tesla :D
nöjd med min Ampera tillsvidare
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4884
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Laddhybrid, för eller emot?

Inlägg av chaffis75 »

Limbster skrev:
chaffis75 skrev:
Får man fråga vilken hobby som genererar detta körmönster?
Orientering, jag och sambon har spanat efter ren elbil på tävlingarna men inte sätt någon än. Bortsett från O-ringen, då kommer det norrmän med Tesla :D
Ok... Ja då förstår jag. Själv håller jag på med geocaching vilket också är en utmaning för en elbil.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Laddhybrid, för eller emot?

Inlägg av LarsL »

Jag säger som James May, hybrider är för fegisar. :)


Ett problem med att erbjuda någon en hybrid är att de kommer uppleva eldriften som dålig. Det är kort räckvidd och elmotorerna är små, om man ska gasa ordentligt så ska fossilen igång osv. Därför rekommenderar jag bara i3 med REX till de som tvekar.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9339
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Laddhybrid, för eller emot?

Inlägg av bylund »

Jag har inte sett att folk tycker att eldriften är för klen på hybrider, utan det man kan uppnå, och det jag sett uppnås rentav, är att man bli ledsen varje gång förbränningsmotorn går igång. Och man vill ju inte vara ledsen, så då går man över till riktiga grejer.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Castro90
Teslaägare
Inlägg: 108
Blev medlem: 12 apr 2016 18:55

Re: Laddhybrid, för eller emot?

Inlägg av Castro90 »

Nackdelen med hybriderna är inte bara tekniken utan att de är alltför förmånliga som tjänstebilar även om brukaren väljer att aldrig ladda den. Jag har tyvärr två vänner som har valt laddhybrider pga det låga förmånsvärdet men som aldrig har laddat sin bil.

Skickat från min D6603 via Tapatalk
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Laddhybrid, för eller emot?

Inlägg av Swede1 »

Varför laddar de inte hybriden? Inget uttag eller slöhwt?

Nåväl bra med fler laddabara på begagnat marknaden.
Skriv svar