Laddhybrid, för eller emot?

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

Är laddhybrid något att ha?

Ja
24
30%
Nej
39
48%
Beror på (Resonera i tråden!)
18
22%
 
Antal röster: 81

Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Laddhybrid, för eller emot?

Inlägg av gellerstam »

lator skrev:
gellerstam skrev:
Herr-X, Lator och ni andra hybridfördömmare.

Jag håller mer er på det filosofiska planet att det vore bättre att ha laggt utvecklingsresurserna på bev istället för på PHEV. Men nu har man redan laggt pengar på PHEV och det finns PHEV på markanden. Det finns alltså redan en PHEV på markanden som fungerar för mig på alla de viktigaste planen: Ekonomi, AWD, dragkrok, takbox, platser i bilen m.fl.

Hjälp mig här nu med mitt dilemma.
Jag har en Outlander från 2014 som skall till å bytas. Model X skulle kunna fungera med 6-säten. Problemet är att Model X blir för dyr nu efter alla galna höjjningar. Så den går tyvärr bort. :-( Vad ska jag nu göra? Köpa en ICE, tex Passat alltrack eller en ny hybrid, Outlander igen.

Hybrider är skit enligt er! Men alternativet är ju en "ren" ICE! Är det inte bättre att jag köper en PHEV än en ICE även denna gång och hoppas på att det finns en BEV som passar mig om tre år?
Nej! Som jag skriver så är inte hybrider "skit" för den eller de första ägarna. Det är först när bilen blir lite äldre som de kommer att bli väldigt kostsamma för dess ägare. Så om du håller dig med nya bilar så klarar du dig fint (problemen ger du till framtida ägare). Däremot så kommer utvecklingen av rena elbilar att fördröjas av att du och många andra köper dessa "halvfabrikat". Detta kommer att ge en signal till tillverkarna att det går att sälja hybrider så då kan vi ta det lugnt med rena elbilar.

Finns det ingen annan elbil än Model X som skulle fungera för dig/er?
Så vad är att föredra?
Att köpa en skitigare ICE för att inte ge signalen att PHEV säljer och sammtidigt håller uppe försäljningen av ICE! Eller att köpa en renare PHEV i väntan på en BEV som funkar?

Jag har inte hittat ngn som uppfyller önskemålen/kraven från familjen. Ev skulle en Model S funka, (Får då ha drag på andrabilen, som då inte kan bytas till bev som konsekvens.) nu är även de dyra ...., Jag räknade hem en Model S 60D, i Septemberkalkylen men Frun trode inte på mig/kalkylen. (Jag höll på att byta fru pga detta... ;) ), nu ser kalkylen på en S mörkare ut.

Har du ngt bra förslag på bev som klarar lättare skogsåkning, skidresor med 5-6par skidor, (Gärna släp runt 2kkg), Räckvidd utan SuC > 40mil vintertid, Med SuC så räcker nog ca 25mil, och ett pris på < 900 kkr
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Laddhybrid, för eller emot?

Inlägg av lator »

Hur många sittplatser behöver du?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Laddhybrid, för eller emot?

Inlägg av gellerstam »

lator skrev:
Hur många sittplatser behöver du?
5 platser.
Vi är 4. Två vuxna+två barn, 8år och 5år. Så det blir barnstol ett par år till.

Jag har alltid två par skidor med mig och snart kommer även 8-åringen ha det. Där av min konstiga räkning på skidpar. OBS Alpinskidor!
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Laddhybrid, för eller emot?

Inlägg av lator »

Det får nog bli en konvertering så länge då. 40 mil utan supercharger är nog inte så lätt att hitta... :( (om man inte smyger hit en Bolt/Ampera-e) fast dragkroken för 2 ton kan du glömma.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Laddhybrid, för eller emot?

Inlägg av lator »

Eller kanske man kan få fresta med en sådan här...
https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=88960635
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Laddhybrid, för eller emot?

Inlägg av gellerstam »

lator skrev:
Eller kanske man kan få fresta med en sådan här...
https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=88960635
Tack för tippset. :-) Blir tvungen att googla Rav-4 electric för att se vad den har för spec... :-)
Nu vill jag ju ha en ny bil och inte en äldre som kostar mer än vad jag får i inbyte av bef. bil ... :-) Men kanske som andrabil beroende på vad det blir som förstabil ...
Tesla Model Y
Skriv svar